SlideShare une entreprise Scribd logo
1  sur  52
Télécharger pour lire hors ligne
Inhoud
 > Introductie

 > Waarom AdWords

 > Hoe werkt AdWords

 > Tips voor AdWords


 > Vragen?
Wie zijn wij?
  Door jarenlang ervaring te hebben opgedaan binnen het gebruik van online
  advertentie programma’s is er gekozen om zelf deze expertise aan te bieden
  als dienstverlening voor het bedrijfsleven.


  SearchIM bestaat uit medewerkers die elk hun eigen ervaring hebben op het
  gebied van Online Marketing. Zo kunnen wij ook op diverse gebieden de juiste
  diensten aanbieden met veel passie en enthouiasme

  Uitgangspunten

  Samen met de klant een oplossing creëren om de vastgestelde doelstellingen
  te behalen binnen het beschikbare budget.
  Onze expertise overbrengen binnen uw bedrijf om ook zelf effectief gebruik te
  maken van de mogelijkheden binnen Online Marketing.

  Toewijding en creativiteit bieden binnen elk project dat we starten, of deze
  nou klein of groot is maakt voor onze specialisten niet uit.
Wat doen wij?
Wie is Roy Smid?
 Achtergrond in de hotelbranche

 Sinds 2000 actief met AdWords campagnes

 Passie voor alles wat met online marketing te maken heeft

 Binnen SearchIM: online marketeer, trainer en projectmanager

 Voorkeur om alles meetbaar te maken 
Waarom
AdWords?
Voordelen Adwords?
 Flexibiliteit

 Controle

 Doelgericht

 Laagdrempelig

 Bereik
Nadelen Adwords?
 Betalen per bezoeker

 Nieuwe technieken, geen tijd voor?

 Niet managen is geld weggooien

 Verdienmodel voor Google

 Prijsopdrijvend effect
Hoe werkt
AdWords?
Wat is AdWords?

    Advertentieprogramma van Google
waarmee adverteerders eenvoudig en snel
 effectieve advertenties kunnen plaatsen
 bij de zoekresultaten van Google en op
  zoek- en inhoudssites in het groeiende
             Google Netwerk.
Hoe kan je adverteren op Google?
Zoekwoord gericht (ook wel context targeting genoemd):

Zoeknetwerk: advertenties worden vertoond wanneer de zoekopdracht
van de gebruiker overeenkomt met een zoekwoord in de campagne

Inhoudsnetwerk: advertenties worden vertoond wanneer de context van
de website een match vertoont met het thema van de advertentiegroep
(die wordt bepaald door de zoekwoorden in die groep).

Positie gericht (ook wel site- of placement targeting genoemd):

De adverteerder geeft zelf aan op welke sites hij/zij zou willen
verschijnen en heeft de mogelijkheid aan te geven op welke positie
binnen een site je wil verschijnen, bijvoorbeeld rechtsboven, linksonder of
op de sportpagina binnen een nieuwssite.
Het AdWords Netwerk
Waar verschijnen AdWords advertenties?

       1.   Zoekdomeinen
       2.   Zoekpartners
       3.   Inhoudsdomeinen
       4.   Inhoudspartners
Zoekdomeinen
Google Zoekpartners
      Maakt gebruik van de zoekfunctionaliteit van Google in combinatie met
      Adsense for Search. Zoekfunctionaliteit bestaat uit site search en
      websearch. Bij de zoekresultaten worden relevante advertenties geplaatst
      via Adsense for search. Voorbeelden zijn: Ilse, startpagina, Telegraaf,
      volkskrant, marktplaats, autotrader, vergelijk.nl, telefoongids.nl.
Google Inhoudsdomein
Google Inhoudspartners
      Maakt gebruik van het product AdSense for Content
      (AFC) om relevante advertenties te serveren gericht op
      de inhoud van internetpagina's. Targeting geschiedt op
      basis van context of positie targeting. Voorbeelden zijn:
      nu.nl en marketingfacts.nl
Tips voor
AdWords!
Account Structuur
Mogelijke Account Structuren
Briefing
• Wat zijn de doelstellingen van de campagne?

• Wie is/zijn de doelgroep van de campagne?

• Wordt de campagne gemeten?

• Zijn er offline slogans die kunnen worden gebruikt?

• Zijn er specifieke USPs (Unique Selling Points)?

• Zijn er woorden waarmee het het bedrijf zich niet wil associëren?

• Website, Budget, Periode, Boodschap
Het schrijven van een Adwords Advertentie




           Richtlijnen:
           • Titel: 25 karakters
           • Beschrijving: 35 karakters elk
           • Zichtbare URL: 35 karakters
Het AIDA model

                 KOP




                 Regel 1


                 Regel 2



                 Klik op de ad
Het AIDA model

  Fase 1 – Bewustwordingsfase
  Hierin komen zoekopdrachten als nieuwe tv, nieuwe tv kopen en ik wil een nieuwe tv. In deze fase is het
  zoekgedrag algemeen en oriënterend van aard. Een gebruiker wil in deze fase vooral informatie inwinnen
  over de beste televisie.

  Fase 2 – Interessefase
  Hierin komen zoekopdrachten voor als nieuwe LCD tv, beste LCD tv, etc In de interessefase weet de
  gebruiker al welke richting hij op zal gaan. In dit geval gaat de gebruiker voor een LCD tv.

  Fase 3 – Verlangingsfase
  In deze fase zal de gebruiker gericht op zoek gaan naar zijn gewenste product. De zoekopdrachten zullen
  dan onder andere Samsung LN40B550 online en Samsung LN40B550 zijn. In deze fase heeft de
  gebruiker de keuze voor het merk al gemaakt. Het enige dat dan nog moet gebeuren is het aanschaffen van
  het product.

  Fase 4 – Actiefase
  In de actiefase zal het zoekgedrag gericht zijn op de aankoop. Zoekwoorden als Samsung LN40B550
  kopen en goedkoopste Samsung LN40B550 komen hierin voor
Kies zoekwoorden op basis van doelstellingen
Quality Score

Wat is Quality Score?
Een score die toegekend wordt aan advertenties aan de hand van
kwaliteit. Kwaliteit wordt met name gebaseerd op relevantie.

Waarom bestaat de Quality Score?
Google gelooft dat advertenties van een hoge kwaliteit voor meer
kliks zorgen, het vertrouwen van klanten verhoogt en betere
resultaten boekt
op de lange termijn.
Quality Score

Quality Score: Kwaliteitsscore – wordt bepaald aan de hand van:

•   CTR van het zoekwoord
•   Prestatiegeschiedenis van het zoekwoord
•   Kwaliteit van de landingspagina
•   Relevantie van de advertentietekst
•   Laadtijd van de landingspagina

De QS wordt weergegeven op zoekwoordniveau als 1 t/m 10
Quality Score: hoe verbeter je die?

• Focus op de relevante zoekwoorden (hoge CTR) en pauzeer /
verwijder de minder relevante zoekwoorden (lage CTR)

• Laat de advertentie met de hoogste CTR staan en vervang
de andere voor nieuwe, relevante advertenties

• Maak deze nieuwe advertenties relevanter door het
zoekwoord terug te laten komen in de advertentietekst

• Verbeter de landingspagina wanneer deze een lage kwaliteit
heeft
Positionering & Prijsbepaling
Positionering van Advertenties
 Positionering van advertenties is dynamisch bij iedere
 zoekopdracht gaan de advertenties opnieuw in de veiling.

 De formule die wordt gebruikt voor de positionering is:
 Positienummer = Max. CPC x QS

 Hoe hoger de uitkomst, hoe hoger de advertentie op de
 pagina staat.
Positionering van Advertenties

Adverteerder   Max CPC   QS   Positiescore   Advertentie
                                               Positie
     A          0,50     7        3,50            3
                               (0,50 x 7)


     B          0,75     6        4,50            1
                               (0,75 x 6)


     C          1,25     3        3,75            2
                               (1,25 x 3)
Positionering van Advertenties
Actual CPC:

• Het is het bedrag dat je uiteindelijk betaalt voor een klik
op je advertentie
• Wordt berekend nadat de positie is bepaald
• Het is het laagste bedrag dat nodig is om 1 positie hoger
te staan dan je eerstvolgende concurrent.
• De laagst geplaatste adverteerder, die dus geen
concurrenten onderzich heeft, betaalt het min. bid.

Formule voor de Actual CPC:
Positiescore concurrent / Eigen QS + € 0.01
Positionering van Advertenties
Adverteerder   Max CPC     QS      Positiescore   Advertentie
                                                    Positie
     A          0,50        7          3,50            3
                                    (0,50 x 7)
     B          0,75        6          4,50            1
                                    (0,75 x 6)
     C          1,25        3          3,75            2
                                    (1,25 x 3)


Adverteerder B betaald dus werkelijk: 3,75 (=positiescore
concurrent 2)/ 6 (eigen QS) + €0,01 = €0,64
Landingspagina’s
Eerste impressie is alles!
 Een bezoeker van jouw landingspagina beslist binnen 0,5 seconden of hij/zij blijft of
 niet.

           * 50% van de gebruikers verlaat na 1 blik de site.*

 Gebruikers vragen zichzelf af:

 “Ben ik hier op de juiste plaats?”

 “Laat deze site zien wat ik hoopte te vinden?

 “Moet ik de tijd nemen iets te lezen of klik ik direct weg?”
Landingspagina’s selecteren
         Keyword: Autoverzekering berekenen




                           Of




          Geef de gebruiker de informatie die zij verwachten
Conversie Meting
Conversiemeting



   • Conversie kan een lead of verkoop zijn
   • Meting is eenmalig instellen van een code
   • Grip op je rendement met conversiemeting
   • 2 manieren om conversies te meten
Conversiemeting



   • Meting via AdWords conversie code


   •OF


   • Meting via doelen uit Analytics
Conversiemeting, en dan nu meten en bijsturen!
Website Optimizer


     • Marketingboodschappen testen:
     boodschappen met de hoogste succespercentages testen

     • Gebruikt alle bezoekers op de website (niet alleen de bezoeken
     via AdWords)

     • Gedetailleerde grafische rapporten

     • Zelfbedieningsprogramma

     • Tot 10.000 mogelijke combinaties
Website Optimizer
Website Optimizer
Remarketing
Remarketing

 Met remarketing kunt u advertenties weergeven aan
 gebruikers die uw website eerder hebben bezocht en
 uw boodschap toespitsen op hun specifieke
 interesse.
Remarketing – Voorbeeld
          Iemand zoekt een hotel
Remarketing – Voorbeeld
          Maar boekt niet ..... en verlaat uw website.
Remarketing – Voorbeeld
Later op het internet wordt deze persoon door Google herkend......
En krijgen ze uw advertentie te zien!
Remarketing – De voordelen!

   Wat zijn de voordelen van Google Remarketing?

   - Zeer gericht adverteren, dit leidt tot een hogere clickratio
     en een hoger conversiepercentage.

   - Lage kosten per click. De kosten per click liggen doorgaans in het
     inhoudsnetwerk ruim lager dan in het zoeknetwerk van Google.

   - Een enorm bereik. Het inhoudsnetwerk van Google bereikt ruim 90%
     van de Nederlandse internetters.
Vragen?

 “Simplify the search for your target”

Contenu connexe

Tendances

Casus Minimal Design Schuifpui
Casus Minimal Design SchuifpuiCasus Minimal Design Schuifpui
Casus Minimal Design Schuifpuionline-actie
 
Gauc12-Masterclass 'Optimaliseren AdWordscampagnes op gebruikerservaring'
Gauc12-Masterclass 'Optimaliseren AdWordscampagnes op gebruikerservaring'Gauc12-Masterclass 'Optimaliseren AdWordscampagnes op gebruikerservaring'
Gauc12-Masterclass 'Optimaliseren AdWordscampagnes op gebruikerservaring'Oogst
 
Wilbert Philippo - Google Adwords
Wilbert Philippo - Google AdwordsWilbert Philippo - Google Adwords
Wilbert Philippo - Google Adwordszibb
 
Workshop Online Marketing UvA
Workshop Online Marketing UvAWorkshop Online Marketing UvA
Workshop Online Marketing UvAOogst
 
Webinar bol.com google adwords 8 oktober 2013
Webinar bol.com google adwords 8 oktober 2013Webinar bol.com google adwords 8 oktober 2013
Webinar bol.com google adwords 8 oktober 2013Eduvision Opleidingen
 
Digital marketing, Automated Trading & Real Time Bidding
Digital marketing, Automated Trading & Real Time BiddingDigital marketing, Automated Trading & Real Time Bidding
Digital marketing, Automated Trading & Real Time BiddingNikki de Kok
 
Searchcongres 2013 - Presentatie AdWords CRM - Arjen Hettinga Oogst
Searchcongres 2013 - Presentatie AdWords CRM - Arjen Hettinga OogstSearchcongres 2013 - Presentatie AdWords CRM - Arjen Hettinga Oogst
Searchcongres 2013 - Presentatie AdWords CRM - Arjen Hettinga OogstOogst
 
Basis adwords training
Basis adwords trainingBasis adwords training
Basis adwords trainingTomas Deman
 
20181113 - SEA Google ads
20181113 - SEA Google ads20181113 - SEA Google ads
20181113 - SEA Google adsI Like Media
 
GAUC 2013 - Website Personalisatie - Martijn Staal en Arjen Hettinga
GAUC 2013 - Website Personalisatie - Martijn Staal en Arjen HettingaGAUC 2013 - Website Personalisatie - Martijn Staal en Arjen Hettinga
GAUC 2013 - Website Personalisatie - Martijn Staal en Arjen HettingaMartijn Staal
 
08/06/2018: Adwords basiscursus voor podiumkunsten
08/06/2018: Adwords basiscursus voor podiumkunsten08/06/2018: Adwords basiscursus voor podiumkunsten
08/06/2018: Adwords basiscursus voor podiumkunstenI Like Media
 

Tendances (14)

Casus Minimal Design Schuifpui
Casus Minimal Design SchuifpuiCasus Minimal Design Schuifpui
Casus Minimal Design Schuifpui
 
Gauc12-Masterclass 'Optimaliseren AdWordscampagnes op gebruikerservaring'
Gauc12-Masterclass 'Optimaliseren AdWordscampagnes op gebruikerservaring'Gauc12-Masterclass 'Optimaliseren AdWordscampagnes op gebruikerservaring'
Gauc12-Masterclass 'Optimaliseren AdWordscampagnes op gebruikerservaring'
 
Wilbert Philippo - Google Adwords
Wilbert Philippo - Google AdwordsWilbert Philippo - Google Adwords
Wilbert Philippo - Google Adwords
 
Workshop Online Marketing UvA
Workshop Online Marketing UvAWorkshop Online Marketing UvA
Workshop Online Marketing UvA
 
Webinar bol.com google adwords 8 oktober 2013
Webinar bol.com google adwords 8 oktober 2013Webinar bol.com google adwords 8 oktober 2013
Webinar bol.com google adwords 8 oktober 2013
 
Search Engine Advertising
Search Engine AdvertisingSearch Engine Advertising
Search Engine Advertising
 
Digital marketing, Automated Trading & Real Time Bidding
Digital marketing, Automated Trading & Real Time BiddingDigital marketing, Automated Trading & Real Time Bidding
Digital marketing, Automated Trading & Real Time Bidding
 
Searchcongres 2013 - Presentatie AdWords CRM - Arjen Hettinga Oogst
Searchcongres 2013 - Presentatie AdWords CRM - Arjen Hettinga OogstSearchcongres 2013 - Presentatie AdWords CRM - Arjen Hettinga Oogst
Searchcongres 2013 - Presentatie AdWords CRM - Arjen Hettinga Oogst
 
Basis adwords training
Basis adwords trainingBasis adwords training
Basis adwords training
 
Zoekmachinemarketing
ZoekmachinemarketingZoekmachinemarketing
Zoekmachinemarketing
 
20181113 - SEA Google ads
20181113 - SEA Google ads20181113 - SEA Google ads
20181113 - SEA Google ads
 
GAUC 2013 - Website Personalisatie - Martijn Staal en Arjen Hettinga
GAUC 2013 - Website Personalisatie - Martijn Staal en Arjen HettingaGAUC 2013 - Website Personalisatie - Martijn Staal en Arjen Hettinga
GAUC 2013 - Website Personalisatie - Martijn Staal en Arjen Hettinga
 
08/06/2018: Adwords basiscursus voor podiumkunsten
08/06/2018: Adwords basiscursus voor podiumkunsten08/06/2018: Adwords basiscursus voor podiumkunsten
08/06/2018: Adwords basiscursus voor podiumkunsten
 
Adwords cursus
Adwords cursus Adwords cursus
Adwords cursus
 

Similaire à SearchIM waarom-adwords

AdWords Account Audit - GAUC Training Day
AdWords Account Audit - GAUC Training DayAdWords Account Audit - GAUC Training Day
AdWords Account Audit - GAUC Training DayNetsociety
 
Online Marketing & Search Engine Advertising - Gastcollege Hogeschool Tio - M...
Online Marketing & Search Engine Advertising - Gastcollege Hogeschool Tio - M...Online Marketing & Search Engine Advertising - Gastcollege Hogeschool Tio - M...
Online Marketing & Search Engine Advertising - Gastcollege Hogeschool Tio - M...Melinda van den Brink
 
Zoekmachine Marketing
Zoekmachine MarketingZoekmachine Marketing
Zoekmachine Marketingguestdeb2c4
 
#WorkshopWoensdag | Je website goed vindbaar in Google (SEA voor beginners)
#WorkshopWoensdag | Je website goed vindbaar in Google (SEA voor beginners)#WorkshopWoensdag | Je website goed vindbaar in Google (SEA voor beginners)
#WorkshopWoensdag | Je website goed vindbaar in Google (SEA voor beginners)Hostnet bv
 
Erik Jan Reijenga: Haal meer uit Google Adwords in 2010
Erik Jan Reijenga: Haal meer uit Google Adwords in 2010Erik Jan Reijenga: Haal meer uit Google Adwords in 2010
Erik Jan Reijenga: Haal meer uit Google Adwords in 2010TCD 2010
 
Presentatie Automotive Online
Presentatie Automotive OnlinePresentatie Automotive Online
Presentatie Automotive OnlineMarketValley
 
Drie grote voordelen van Real Time Bidding voor webwinkels
Drie grote voordelen van Real Time Bidding voor webwinkelsDrie grote voordelen van Real Time Bidding voor webwinkels
Drie grote voordelen van Real Time Bidding voor webwinkelsVe Interactive Benelux B.V.
 
Kennissessie Sea Is Geen Advertising!
Kennissessie Sea Is Geen Advertising!Kennissessie Sea Is Geen Advertising!
Kennissessie Sea Is Geen Advertising!Valtech
 
Google Ads: 9 tips voor meer resultaat uit SEA in 2019
Google Ads: 9 tips voor meer resultaat uit SEA in 2019Google Ads: 9 tips voor meer resultaat uit SEA in 2019
Google Ads: 9 tips voor meer resultaat uit SEA in 2019webwinkelvakdag
 
Facebook's algoritme: zo verdwijn je niet uit de tijdlijn van jouw doelgroep
Facebook's algoritme: zo verdwijn je niet uit de tijdlijn van jouw doelgroepFacebook's algoritme: zo verdwijn je niet uit de tijdlijn van jouw doelgroep
Facebook's algoritme: zo verdwijn je niet uit de tijdlijn van jouw doelgroepvalantic NL
 
Webwinkel Marketing Seminar Adwords door Thomas Harens
Webwinkel Marketing Seminar Adwords door Thomas HarensWebwinkel Marketing Seminar Adwords door Thomas Harens
Webwinkel Marketing Seminar Adwords door Thomas HarensWebArchitects
 
Facebook's algoritme: zo verdwijn je niet uit de tijdlijn van jouw doelgroep
Facebook's algoritme: zo verdwijn je niet uit de tijdlijn van jouw doelgroepFacebook's algoritme: zo verdwijn je niet uit de tijdlijn van jouw doelgroep
Facebook's algoritme: zo verdwijn je niet uit de tijdlijn van jouw doelgroepvalantic NL
 
MarketingRendementJan2011RM0001
MarketingRendementJan2011RM0001MarketingRendementJan2011RM0001
MarketingRendementJan2011RM0001René Musch
 
Hoe je het maximale uit je google ads activiteiten haalt door middel van camp...
Hoe je het maximale uit je google ads activiteiten haalt door middel van camp...Hoe je het maximale uit je google ads activiteiten haalt door middel van camp...
Hoe je het maximale uit je google ads activiteiten haalt door middel van camp...valantic NL
 
Webstatistieken Anno 2009 - Presentatie Avans Hogeschool
Webstatistieken Anno 2009 - Presentatie Avans HogeschoolWebstatistieken Anno 2009 - Presentatie Avans Hogeschool
Webstatistieken Anno 2009 - Presentatie Avans HogeschoolRaaker
 
Conversie Attributie Effectief Meten Van (Online) Marketing Campagnes
Conversie Attributie Effectief Meten Van (Online) Marketing CampagnesConversie Attributie Effectief Meten Van (Online) Marketing Campagnes
Conversie Attributie Effectief Meten Van (Online) Marketing Campagnesguest498e09
 

Similaire à SearchIM waarom-adwords (20)

AdWords Account Audit - GAUC Training Day
AdWords Account Audit - GAUC Training DayAdWords Account Audit - GAUC Training Day
AdWords Account Audit - GAUC Training Day
 
Online Marketing & Search Engine Advertising - Gastcollege Hogeschool Tio - M...
Online Marketing & Search Engine Advertising - Gastcollege Hogeschool Tio - M...Online Marketing & Search Engine Advertising - Gastcollege Hogeschool Tio - M...
Online Marketing & Search Engine Advertising - Gastcollege Hogeschool Tio - M...
 
Zoekmachine Marketing
Zoekmachine MarketingZoekmachine Marketing
Zoekmachine Marketing
 
Conversie-attributie: conversie meten in cross-media online marketing campagn...
Conversie-attributie: conversie meten in cross-media online marketing campagn...Conversie-attributie: conversie meten in cross-media online marketing campagn...
Conversie-attributie: conversie meten in cross-media online marketing campagn...
 
#WorkshopWoensdag | Je website goed vindbaar in Google (SEA voor beginners)
#WorkshopWoensdag | Je website goed vindbaar in Google (SEA voor beginners)#WorkshopWoensdag | Je website goed vindbaar in Google (SEA voor beginners)
#WorkshopWoensdag | Je website goed vindbaar in Google (SEA voor beginners)
 
Erik Jan Reijenga: Haal meer uit Google Adwords in 2010
Erik Jan Reijenga: Haal meer uit Google Adwords in 2010Erik Jan Reijenga: Haal meer uit Google Adwords in 2010
Erik Jan Reijenga: Haal meer uit Google Adwords in 2010
 
Presentatie Automotive Online
Presentatie Automotive OnlinePresentatie Automotive Online
Presentatie Automotive Online
 
Drie grote voordelen van Real Time Bidding voor webwinkels
Drie grote voordelen van Real Time Bidding voor webwinkelsDrie grote voordelen van Real Time Bidding voor webwinkels
Drie grote voordelen van Real Time Bidding voor webwinkels
 
Kennissessie Sea Is Geen Advertising!
Kennissessie Sea Is Geen Advertising!Kennissessie Sea Is Geen Advertising!
Kennissessie Sea Is Geen Advertising!
 
Google Ads: 9 tips voor meer resultaat uit SEA in 2019
Google Ads: 9 tips voor meer resultaat uit SEA in 2019Google Ads: 9 tips voor meer resultaat uit SEA in 2019
Google Ads: 9 tips voor meer resultaat uit SEA in 2019
 
Facebook's algoritme: zo verdwijn je niet uit de tijdlijn van jouw doelgroep
Facebook's algoritme: zo verdwijn je niet uit de tijdlijn van jouw doelgroepFacebook's algoritme: zo verdwijn je niet uit de tijdlijn van jouw doelgroep
Facebook's algoritme: zo verdwijn je niet uit de tijdlijn van jouw doelgroep
 
Webwinkel Marketing Seminar Adwords door Thomas Harens
Webwinkel Marketing Seminar Adwords door Thomas HarensWebwinkel Marketing Seminar Adwords door Thomas Harens
Webwinkel Marketing Seminar Adwords door Thomas Harens
 
Facebook's algoritme: zo verdwijn je niet uit de tijdlijn van jouw doelgroep
Facebook's algoritme: zo verdwijn je niet uit de tijdlijn van jouw doelgroepFacebook's algoritme: zo verdwijn je niet uit de tijdlijn van jouw doelgroep
Facebook's algoritme: zo verdwijn je niet uit de tijdlijn van jouw doelgroep
 
MarketingRendementJan2011RM0001
MarketingRendementJan2011RM0001MarketingRendementJan2011RM0001
MarketingRendementJan2011RM0001
 
Hoe je het maximale uit je google ads activiteiten haalt door middel van camp...
Hoe je het maximale uit je google ads activiteiten haalt door middel van camp...Hoe je het maximale uit je google ads activiteiten haalt door middel van camp...
Hoe je het maximale uit je google ads activiteiten haalt door middel van camp...
 
Buropresentatie
BuropresentatieBuropresentatie
Buropresentatie
 
Webstatistieken Anno 2009 - Presentatie Avans Hogeschool
Webstatistieken Anno 2009 - Presentatie Avans HogeschoolWebstatistieken Anno 2009 - Presentatie Avans Hogeschool
Webstatistieken Anno 2009 - Presentatie Avans Hogeschool
 
Conversie attributie - Google Analytics User Conference (GAUC) 2010
Conversie attributie - Google Analytics User Conference (GAUC) 2010Conversie attributie - Google Analytics User Conference (GAUC) 2010
Conversie attributie - Google Analytics User Conference (GAUC) 2010
 
Conversie Attributie Effectief Meten Van (Online) Marketing Campagnes
Conversie Attributie Effectief Meten Van (Online) Marketing CampagnesConversie Attributie Effectief Meten Van (Online) Marketing Campagnes
Conversie Attributie Effectief Meten Van (Online) Marketing Campagnes
 
Multichannel 2017 - Thomas van Bloppoel - Traffic Builders
Multichannel 2017 - Thomas van Bloppoel - Traffic BuildersMultichannel 2017 - Thomas van Bloppoel - Traffic Builders
Multichannel 2017 - Thomas van Bloppoel - Traffic Builders
 

SearchIM waarom-adwords

  • 1.
  • 2. Inhoud > Introductie > Waarom AdWords > Hoe werkt AdWords > Tips voor AdWords > Vragen?
  • 3. Wie zijn wij? Door jarenlang ervaring te hebben opgedaan binnen het gebruik van online advertentie programma’s is er gekozen om zelf deze expertise aan te bieden als dienstverlening voor het bedrijfsleven. SearchIM bestaat uit medewerkers die elk hun eigen ervaring hebben op het gebied van Online Marketing. Zo kunnen wij ook op diverse gebieden de juiste diensten aanbieden met veel passie en enthouiasme Uitgangspunten Samen met de klant een oplossing creëren om de vastgestelde doelstellingen te behalen binnen het beschikbare budget. Onze expertise overbrengen binnen uw bedrijf om ook zelf effectief gebruik te maken van de mogelijkheden binnen Online Marketing. Toewijding en creativiteit bieden binnen elk project dat we starten, of deze nou klein of groot is maakt voor onze specialisten niet uit.
  • 5.
  • 6. Wie is Roy Smid?  Achtergrond in de hotelbranche  Sinds 2000 actief met AdWords campagnes  Passie voor alles wat met online marketing te maken heeft  Binnen SearchIM: online marketeer, trainer en projectmanager  Voorkeur om alles meetbaar te maken 
  • 8.
  • 9. Voordelen Adwords?  Flexibiliteit  Controle  Doelgericht  Laagdrempelig  Bereik
  • 10. Nadelen Adwords?  Betalen per bezoeker  Nieuwe technieken, geen tijd voor?  Niet managen is geld weggooien  Verdienmodel voor Google  Prijsopdrijvend effect
  • 12. Wat is AdWords? Advertentieprogramma van Google waarmee adverteerders eenvoudig en snel effectieve advertenties kunnen plaatsen bij de zoekresultaten van Google en op zoek- en inhoudssites in het groeiende Google Netwerk.
  • 13. Hoe kan je adverteren op Google? Zoekwoord gericht (ook wel context targeting genoemd): Zoeknetwerk: advertenties worden vertoond wanneer de zoekopdracht van de gebruiker overeenkomt met een zoekwoord in de campagne Inhoudsnetwerk: advertenties worden vertoond wanneer de context van de website een match vertoont met het thema van de advertentiegroep (die wordt bepaald door de zoekwoorden in die groep). Positie gericht (ook wel site- of placement targeting genoemd): De adverteerder geeft zelf aan op welke sites hij/zij zou willen verschijnen en heeft de mogelijkheid aan te geven op welke positie binnen een site je wil verschijnen, bijvoorbeeld rechtsboven, linksonder of op de sportpagina binnen een nieuwssite.
  • 15. Waar verschijnen AdWords advertenties? 1. Zoekdomeinen 2. Zoekpartners 3. Inhoudsdomeinen 4. Inhoudspartners
  • 17. Google Zoekpartners Maakt gebruik van de zoekfunctionaliteit van Google in combinatie met Adsense for Search. Zoekfunctionaliteit bestaat uit site search en websearch. Bij de zoekresultaten worden relevante advertenties geplaatst via Adsense for search. Voorbeelden zijn: Ilse, startpagina, Telegraaf, volkskrant, marktplaats, autotrader, vergelijk.nl, telefoongids.nl.
  • 19. Google Inhoudspartners Maakt gebruik van het product AdSense for Content (AFC) om relevante advertenties te serveren gericht op de inhoud van internetpagina's. Targeting geschiedt op basis van context of positie targeting. Voorbeelden zijn: nu.nl en marketingfacts.nl
  • 23. Briefing • Wat zijn de doelstellingen van de campagne? • Wie is/zijn de doelgroep van de campagne? • Wordt de campagne gemeten? • Zijn er offline slogans die kunnen worden gebruikt? • Zijn er specifieke USPs (Unique Selling Points)? • Zijn er woorden waarmee het het bedrijf zich niet wil associëren? • Website, Budget, Periode, Boodschap
  • 24. Het schrijven van een Adwords Advertentie Richtlijnen: • Titel: 25 karakters • Beschrijving: 35 karakters elk • Zichtbare URL: 35 karakters
  • 25. Het AIDA model KOP Regel 1 Regel 2 Klik op de ad
  • 26. Het AIDA model Fase 1 – Bewustwordingsfase Hierin komen zoekopdrachten als nieuwe tv, nieuwe tv kopen en ik wil een nieuwe tv. In deze fase is het zoekgedrag algemeen en oriënterend van aard. Een gebruiker wil in deze fase vooral informatie inwinnen over de beste televisie. Fase 2 – Interessefase Hierin komen zoekopdrachten voor als nieuwe LCD tv, beste LCD tv, etc In de interessefase weet de gebruiker al welke richting hij op zal gaan. In dit geval gaat de gebruiker voor een LCD tv. Fase 3 – Verlangingsfase In deze fase zal de gebruiker gericht op zoek gaan naar zijn gewenste product. De zoekopdrachten zullen dan onder andere Samsung LN40B550 online en Samsung LN40B550 zijn. In deze fase heeft de gebruiker de keuze voor het merk al gemaakt. Het enige dat dan nog moet gebeuren is het aanschaffen van het product. Fase 4 – Actiefase In de actiefase zal het zoekgedrag gericht zijn op de aankoop. Zoekwoorden als Samsung LN40B550 kopen en goedkoopste Samsung LN40B550 komen hierin voor
  • 27. Kies zoekwoorden op basis van doelstellingen
  • 28. Quality Score Wat is Quality Score? Een score die toegekend wordt aan advertenties aan de hand van kwaliteit. Kwaliteit wordt met name gebaseerd op relevantie. Waarom bestaat de Quality Score? Google gelooft dat advertenties van een hoge kwaliteit voor meer kliks zorgen, het vertrouwen van klanten verhoogt en betere resultaten boekt op de lange termijn.
  • 29. Quality Score Quality Score: Kwaliteitsscore – wordt bepaald aan de hand van: • CTR van het zoekwoord • Prestatiegeschiedenis van het zoekwoord • Kwaliteit van de landingspagina • Relevantie van de advertentietekst • Laadtijd van de landingspagina De QS wordt weergegeven op zoekwoordniveau als 1 t/m 10
  • 30. Quality Score: hoe verbeter je die? • Focus op de relevante zoekwoorden (hoge CTR) en pauzeer / verwijder de minder relevante zoekwoorden (lage CTR) • Laat de advertentie met de hoogste CTR staan en vervang de andere voor nieuwe, relevante advertenties • Maak deze nieuwe advertenties relevanter door het zoekwoord terug te laten komen in de advertentietekst • Verbeter de landingspagina wanneer deze een lage kwaliteit heeft
  • 32. Positionering van Advertenties Positionering van advertenties is dynamisch bij iedere zoekopdracht gaan de advertenties opnieuw in de veiling. De formule die wordt gebruikt voor de positionering is: Positienummer = Max. CPC x QS Hoe hoger de uitkomst, hoe hoger de advertentie op de pagina staat.
  • 33. Positionering van Advertenties Adverteerder Max CPC QS Positiescore Advertentie Positie A 0,50 7 3,50 3 (0,50 x 7) B 0,75 6 4,50 1 (0,75 x 6) C 1,25 3 3,75 2 (1,25 x 3)
  • 34. Positionering van Advertenties Actual CPC: • Het is het bedrag dat je uiteindelijk betaalt voor een klik op je advertentie • Wordt berekend nadat de positie is bepaald • Het is het laagste bedrag dat nodig is om 1 positie hoger te staan dan je eerstvolgende concurrent. • De laagst geplaatste adverteerder, die dus geen concurrenten onderzich heeft, betaalt het min. bid. Formule voor de Actual CPC: Positiescore concurrent / Eigen QS + € 0.01
  • 35. Positionering van Advertenties Adverteerder Max CPC QS Positiescore Advertentie Positie A 0,50 7 3,50 3 (0,50 x 7) B 0,75 6 4,50 1 (0,75 x 6) C 1,25 3 3,75 2 (1,25 x 3) Adverteerder B betaald dus werkelijk: 3,75 (=positiescore concurrent 2)/ 6 (eigen QS) + €0,01 = €0,64
  • 37. Eerste impressie is alles! Een bezoeker van jouw landingspagina beslist binnen 0,5 seconden of hij/zij blijft of niet. * 50% van de gebruikers verlaat na 1 blik de site.* Gebruikers vragen zichzelf af: “Ben ik hier op de juiste plaats?” “Laat deze site zien wat ik hoopte te vinden? “Moet ik de tijd nemen iets te lezen of klik ik direct weg?”
  • 38. Landingspagina’s selecteren Keyword: Autoverzekering berekenen Of Geef de gebruiker de informatie die zij verwachten
  • 40. Conversiemeting • Conversie kan een lead of verkoop zijn • Meting is eenmalig instellen van een code • Grip op je rendement met conversiemeting • 2 manieren om conversies te meten
  • 41. Conversiemeting • Meting via AdWords conversie code •OF • Meting via doelen uit Analytics
  • 42. Conversiemeting, en dan nu meten en bijsturen!
  • 43. Website Optimizer • Marketingboodschappen testen: boodschappen met de hoogste succespercentages testen • Gebruikt alle bezoekers op de website (niet alleen de bezoeken via AdWords) • Gedetailleerde grafische rapporten • Zelfbedieningsprogramma • Tot 10.000 mogelijke combinaties
  • 47. Remarketing Met remarketing kunt u advertenties weergeven aan gebruikers die uw website eerder hebben bezocht en uw boodschap toespitsen op hun specifieke interesse.
  • 48. Remarketing – Voorbeeld Iemand zoekt een hotel
  • 49. Remarketing – Voorbeeld Maar boekt niet ..... en verlaat uw website.
  • 50. Remarketing – Voorbeeld Later op het internet wordt deze persoon door Google herkend...... En krijgen ze uw advertentie te zien!
  • 51. Remarketing – De voordelen! Wat zijn de voordelen van Google Remarketing? - Zeer gericht adverteren, dit leidt tot een hogere clickratio en een hoger conversiepercentage. - Lage kosten per click. De kosten per click liggen doorgaans in het inhoudsnetwerk ruim lager dan in het zoeknetwerk van Google. - Een enorm bereik. Het inhoudsnetwerk van Google bereikt ruim 90% van de Nederlandse internetters.
  • 52. Vragen? “Simplify the search for your target”