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Was ist Altern?
     Alterungsprozess
      – Universelle biologische Veränderungen
            Programm
     Prozess des Alterns




                                                                             09
         Programm-Theorien
      – Veränderungen, die stark durch
        Umwelteinflüsse, Lifestyle und Krankheiten




                                                                     20
        beinflusst werden
            Abnützung und Verbrauch
            Abnü




                                                                   is
           Stochastische-Theorien



                                                                  av
                                Praxis Dr. Davis

Dieser Punkt scheint offensichtlich zu sein. Wichtig sind für uns zunächst zwei zentrale
Folgerungen, die sich daraus ergeben:                   D
1. Veränderungen verlaufen interindividuell mit unterschiedlicher Geschwindigkeit. Daher die
Unterscheidung zwischen „chronologischem“ (d.h. nach Lebensalter definiertem) und
                                              P.
„funktionalem“ (d.h. nach tatsächlicher Leistungsfähigkeit definiertem) Alter.
    2. Das Ziel individueller und gesellschaftlicher Bemühungen sollte darin bestehen,
       bestimmte irreversible Veränderungen möglichst weit hinauszuschieben.
                                    e
                          nc



Wobei sich die Gewinne vor allem auf die weitere Differenzierung bereits ausgebildeter
Fähigkeiten beziehen, die Verluste vor allem auf die Kapazität zum Erwerb neuer
Fähigkeiten.
                re
              la




             Stochastische Theorien
         C




     Alterungsprozesse entstehen auf dem
     Abnahme der Reparaturmechanismen
   r.




     Boden unzureichender Reparations-
     Akkumulation zerstörerischer Verletzungen
D




     mechanismen bei konstanter Schädigung
                                                         Zellab-
©




                               Lebens-                   fallak-
                               rate            Wear      kumu-
                                               und       lation
                                               Tear

                              Cross-         Freie      Error-
                              linking        Radikale   Cata-
                                                        strophe
                               Order to
                               Disorder       Glykosy
                                              lierung

                                Praxis Dr. Davis
The "random damage" theories are based on the possibility that the balance between ongoing
damage and repair is disrupted. The theories differ in the emphasis placed on increased
damage (e.g., by free radicals, oxidation, or glycation) versus deficient repair, as well as in the
mechanisms that might mediate each. However, all share the observation that cell and organ
repair capacity declines with age.




          Theorie der freien Radikale




                                                                                  09
      Aggressive Sauerstoffradikale (O2-, OH-,




                                                                          20
      H2O2) greifen die Zelle und/oder Zellwand
      an und führen dort zur Bildung neuer
      aggressiver Sauerstoffradikale




                                                                  is
      (Kettenreaktion)



                                                          av
       – Antioxidantien können die Lebensspanne von
                                Freie
         Würmern und Mäusen um bis zu 30%
                                Radikale

         verlängern                                   D
         Harman D; J Gerontol 1956
                                                 P.
         Rose M.R.; Int J Org Evol 1984
                                   Praxis Dr. Davis

Mit der Theorie der freien Radikale verbindet sich sowohl die Wear- and Tear Theorie, als
                                          e


auch die Theorie der Zellabfälle.
                              nc



Der überzeugendste Beweis für diese Theorie wurde an Longevity-Experimenten bei
Rundwürmern und Mäusen erbracht.
                 re




                          AGE-Theorie
               la




     (Advanced Glycosylation Endproducts)
          C




      Die nichtenzymatische Glykosylierung
      bestimmter Proteine im Körper führt zur
   r.




      Bildung und Anhäufung bleibender Quer-
D




      verbindungen, die für den im Alter
      auftretenden Elastizitäts- und Funktions-
©




      verlust typisch sind
       – Menschen mit hohen Blutzuckerspiegeln altern
         besonders schnell                                Komplikationen
         beim Diabetes mellitus können auch als Zeichen
                                                  Glykosy
         einerB;vorzeitigen Organalterung interpretiert
         Kristal Gerontal Biol Sci 1992           lierung
         werden.                    Praxis Dr. Davis
Nach dieser Theorie führt die nichtenzymatische Glykosylierung bestimmter Proteine im
Körper zur Bildung und Anhäufung bleibender Querverbindungen, die für den im Alter
auftretenden Elastizitäts- und Funktionsverlust typisch sind. Eine Schlüsselrolle spielt dabei
der Blutzucker. Die Schritte, durch welche die Glukose die Proteine derart verändert, werden
als Maillard- oder Bräunungsreaktion bezeichnet. Der Prozess beginnt damit, dass eine
Aldehyd-Gruppe (-COH) der Glukose und eine Aminogruppe (-NH2) eines Proteins sich
gegenseitig anziehen. Die Moleküle vereinigen sich zu einer so genannten Schiffschen Base,
die instabil ist, sich aber schnell in eine stabilere, jedoch immer noch reversible Substanz
umformen. Diese ist als Amadori-Produkt bekannt. Wenn ein Protein monate- oder jahrelang
im Körper verweilt, verlieren einige seiner Amadori-Produkte Wasser und bilden neue




                                                                               09
Strukturen, die sich aus Glukose herleiten. Diese können sich dann mit verschiedenen Arten
von Molekülen zu irreversiblen Strukturen verbinden, die als Endprodukte fortgeschrittener
Glykosylierung (Advanced Glycosylation Endproducts) bezeichnet werden.




                                                                       20
Falls diese These zutrifft, so muss man davon ausgehen, dass Menschen mit sehr hohen
Blutzuckerspiegeln besonders viel AGE-Produkte ausbilden und somit vorzeitig altern. In der
Tat lassen sich viele der Komplikationen, die im Rahmen eines Diabetes mellitus auftreten,




                                                               is
als Zeichen einer vorzeitigen Organalterung interpretieren. Hierzu gehört die Ausbildung
einer Mikroangiopathie ebenso wie das Entstehen einer Niereninsuffizienz oder eines




                                                       av
Kataraktes. Der Diabetiker wird somit zu einem Modellfall für die Untersuchung des
Alterungsprozesses.
                                                      D
                          AGE-Theorie
                                                 P.
     (Advanced Glycosylation Endproducts)
                                       e
                             nc
                 re
               la
         C
   r.
D




         Jacot L; J Ocul Pharmacol Ther 1998
                                   Praxis Dr. Davis

FIGURE 3: Cross-sections of the iris (top 4 photos) and retina (bottom 4 pharos) from S-D
©




control rats (Column A) or STZ-induced S-D diabetic rats of 4 wks duration (Column B).
Light micrographs demonstrate increased immunoreactivity (blue chromogen) in the ocular
tissue of STZ-induced diabetic rats relative to age matched control rats. Anti-Amadori
antibody specificjty was demonstrated by preabsorption with a synthetic glycated peptide (ac-
KOTAL) which prevented immunoreactivity (rows 2 and 4). Tissues ware counterstained
with nuclear fast red. Eye tissue was paraffin-embedded and sectioned at 5-61Jm thick. Same
magnification for all images (410x).
Wear and Tear-Theorie
      „Tod entsteht dadurch, dass ein ausge-
      laugter Organismus sich nicht immer von
      Neuem regenerieren kann“




                                                                                09
      – Altern könnte durch fortschreitende genetische
                                  Wear
        Zerstörung, die dann akkumuliert, hervor-
                                  und
                                  Tear
        gerufen werden




                                                                        20
                                                                is
         August Weismann; 1882




                                                        av
                                   Praxis Dr. Davis

Diese Theorie ist sehr alt und geht auf August Weismann zurück, der sie 1882 erstmals
veröffentlichte.                                      D
Ein einfaches Beispiel für diese Theorie sind die Zähne des Menschen, die, einmal
verbraucht, nicht mehr zur Regeneration fähig sind.
                                                 P.
Komplexere Zusammenhänge werden auf molekularer Ebene vermutet, wo somatische
Mutationen für den Alterungsprozess verantwortlich sein könnten.
Diese Behauptung ist bis heute allerdings nicht bewiesen. Es steht aber fest, dass Fehler in der
                                       e


Genexpression durch Transkription oder translationale Störungen zu Veränderungen der
                             nc



Proteinsynthese führen und damit die Enzymmenge und –funktion, wie auch den Aufbau von
Strukturproteinen erheblich negativ in Richtung Funktionsschwäche und Funktionsverlust
entwickeln.
                 re
               la




       Theorie der Error-Catastrophe
          C




      Mit zunehmendem Alter treten immer mehr
   r.




      Fehler in der Aminosäurensequenz der
D




      Proteine auf, was schliesslich zum Zelltod
      führt.
©




       – Bsp. Kataraktbildung durch Anhäufung von
         Krystallinprotein in der Linse Error-
       – Biologische Altersbestimmung durch Messung
                                        Cata-
                                        strophe
         von d-Aspartat im Zahnschmelz
         Orgel LE; Proc Natl Acad Sci USA 1963
         Orgel LE; Proc Natl Acad Sci USA 1970
                                   Praxis Dr. Davis
Diese Theorie ist breit getestet in einer Vielzahl von Spezies und Zelltypen. Dabei spielt die
verminderte Kapazität alter Zellen, Proteine mit einer gestörten AS-Sequenz zu entfernen,
eine wichtige Rolle, was schliesslich zum Funktionsausfall von zellulären Prozessen führen
kann.

Diese Theorie kann erweitert werden zur DNS-Zerstörungstheorie, die besagt, dass die
Fähigkeit, verletzte DNS zu reparieren, mit zunehmendem Alter herabgesetzt ist.




                                                                                09
                 Programm-Theorien




                                                                        20
      Genetische Kontrolle
      Altern unterliegt einer genetischen Kontrolle
       – Natürliche Selektion: Lebewesen in der Natur erleben
         Natü       Selektion:
         das Alter nicht. Ihre Genstruktur könnte durch




                                                                is
         Mutationen, die nicht korrigiert werden, alteriert sein
       – Pleiotroper Antagonismus: Gene, Neuro-sich im
                     Antagonismus:           die theorien
                                     Telo-         Immun-




                                                           av
                                     mere
         reproduktiven Alter günstig auswirken, haben danach
                              gü            endo-
         negative Effekte                   krine

       – Ökologische Nischensicherung: Durch das Fehlen
                      Nischensicherung: Bioclock Ver-
                                  Moleku-
                                  largene-        erbung   D
         extrinsischer Faktoren, könnten Gene bevorzugt
                                  ö
                                 ktik
         werden, die den Altersablauf verlangsamen, damit eine
                                           Todes
                                               P.
         grössere Zahl von Nachkommen -generiert und versorgt
         grö
                                             und
                                           Long-
         werden kann                       life-
                                                    Gene
                                     e


                                 Praxis Dr. Davis
                            nc



Altern unterliegt einer genetischen Kontrolle. Die maximale Lebensspanne ist unzweifelhaft
spezies-spezifisch. Die Unterschiede in der Lebensspanne sind deutlich grösser zwischen den
Spezies, als innerhalb. Interessant in diesem Zusammenhang ist auch die hohe
                 re




Alterskorrelation bei eineiigien Zwillingen im Vergleich zu zweieiigen. Wir kennen
inzwischen auch einige vererbbare Erkrankungen, die Progerien, in denen vorzeitiges Alter
               la




genetisch bedingt ausgelöst werden. Drei Theorien wurden bislang vorgeschlagen, die den
genetischen Mechanismus erklären sollen: The first theory suggests that, since animals
          C




usually succumb to natural forces long before reaching their maximal life span, aging might
reflect mutations that impair long-term survival. These mutations would accumulate in the
genome because there is no selection pressure to delete them. A second theory, "pleiotropic
   r.




antagonism," proposes that aging may be caused by the late and deleterious effects of genes
D




that are conserved because of the survival advantages they confer prior to reproduction. The
third theory applies to ecological niches where extrinsic hazards are relatively low. In such an
environment, evolution might select for mutations that retard the aging process since these
©




might allow an animal to produce and protect many more litters.
Auch bei den Programm-Theorien gibt es natürlich eine Vielzahl von einzelnen Theorien, die
auch hier ineinander verwoben sind und nicht als einzelne oder einzige Theorien verstanden
werden können.
Telomeren-Theorie
     Verlust der Telomere führt zu
     chromosomaler Instabilität (Zelltod)
      – Keim- und Tumorzellen besitzen Telomerase,
        wodurch die Zellen unsterblich werden
                             Telo-




                                                                           09
                             mere




                                                                   20
                                                            is
         Fossel M; JAMA 1998




                                                      av
                                   Praxis Dr. Davis



                                                      D
Jede Zelle besitzt am Ende ihrer Chromosomen eine Häufung repetitiver DNS. Diese soll die
Chromosomen daran hindern, mit anderen Chromosomen am Ende zu verkleben und dabei
unter Umständen Segmente auszutauschen. Bei jeder Zellteilung kommt es zum Verlust von
                                                 P.
Basensequenzen, was schliesslich zum Verlust der chromosomalen Stabilität führt.
Nach Leonard Hayflick können sich Zellen bis 50 mal teilen. Dies entspricht genau der
Teilungszahl, die schliesslich zum Verlust der Telomeren führt (Hayflick Limit).
                                        e


Diese Tatsache wirkt sich auf das Therapiekonzept aus. Wir wissen, das HGH die
                               nc



Telomeraseaktivität intrazellulär verstärkt. Somit kann einer Zelle eine verlängerte
Teilungsfähigkeit gegeben werden.
                 re




      Molekulargenetische Theorien
               la
         C




     Altern ist ein biologisch aktiv gesteuerter
     Prozess
   r.
D




      – Hemmung der Suppression von Genen, die
        Prozesse verursachen, die mit dem
        Alterungsprozess zu tun haben (Hayflick Limit)
©




      – Zusammenhang mit der reproduktiven Phase
                            Moleku-
                                        largene-
            Freischaltung supprimierter Gene
                                 tik



         Hayflick L; Gerontology 1985


                                   Praxis Dr. Davis
Altern wird durch gut zu belegende Veränderungen in der chemischen Zusammensetzung und
der makroskopischen Struktur von Zellen, Organen und Organsystemen des Körpers, sowie
seiner Funktionen begleitet. Dadurch kommt es zu einer erhöhten Anfälligkeit für
Erkrankungen und zu einem erhöhten Sterberisiko.
Dies Steuerung betrifft nicht nur komplex lebende Organismen, wie den Mensche, sonder
auch Einzeller. Diese entziehen sich allerdings der Alterung durch Zellteilung.
Interessant in diesem Zusammenhang ist die Tatsache, dass sich nach Erreichen der Hayflick
Limit die Zelle nicht mehr zur Teilung anregen lässt. Gibt man allerdings Wachstumsfaktoren
(z.B. IGF-1) zu einer Zellkultur, deren Teilungsrate die Hayflick Limit noch nicht erreicht hat,
so kann man durchaus eine Verlängerte Lebensspanne erwarten.




                                                                                09
                                                                        20
                    Bioclock-Theorien




                                                                   is
      Zellen besitzen eine zeitlich abgestimmte
      Regulationsmöglichkeit den eigenen


                                                                   av
      Alterungsprozess zu beeinflussen
       – Expression wachstumsfördernder oder
         hemmender Faktoren
                                                               D
                                                   P.
            clk-1 bei C. elegans
            clk-                                        Bioclock
                                         e
                            nc



         Murakami S; Genetics 1996

                                     Praxis Dr. Davis
                 re




Genetics. 1996 Jul;143(3):1207-18. Related Articles, Links
               la




A genetic pathway conferring life extension and resistance to UV stress in
Caenorhabditis elegans.
          C




Murakami S, Johnson TE.
   r.




Institute for Behavioral Genetics, University of Colorado at Boulder 80309-0447, USA.
D




murakams@colorado.edu

A variety of mechanisms have been proposed to explain the extension of adult life span (Age)
©




seen in several mutants in Caenorhabditis elegans (age-1: an altered aging rate; daf-2 and daf-
23: activation of a dauer-specific longevity program; spe-26: reduced fertility; clk-1: an
altered biological clock). Using an assay for ultraviolet (UV) resistance in young adult
hermaphrodites (survival after UV irradiation), we observed that all these Age mutants show
increased resistance to UV. Moreover, mutations in daf-16 suppressed the UV resistance as
well as the increased longevity of all the Age mutants. In contrast to the multiple mechanisms
initially proposed, these results suggest that a single, daf-16-dependent pathway, specifies
both extended life span and increased UV resistance. The mutations in daf-16 did not alter the
reduced fertility of spe-26 and interestingly a daf-16 mutant is more fertile than wild type. We
propose that life span and some aspects of stress resistance are jointly negatively regulated by
a set of gerontogenes (genes whose alteration causes life extension) in C. elegans.




           Todes- und Longlife Gene
      Gewisse Gene führen zu einer Verlängerung




                                                                                09
      oder Verkürzung der Lebensspanne
      (unterschiedliche Mechanismen)




                                                                        20
       – age-1, daf-, ced- und viele mehr bei C. elegans
       – Indy (i‘m not dead yet) bei Drosophila




                                                                 is
                                                       Todes




                                                               av
                                                       - und
                                                       Long-
         Lakowski B; Science 1996                      life-
                                                       Gene
         Rogina B; Science 2000
                                    Praxis Dr. Davis
                                                               D
Indy codiert für ein Membranprotein, das bei Säugern am ehesten mit dem Natrium-
                                                  P.
Dicarboxylat Cotransporter verglichen werden können. Dieser transportiert
Intermediärprodukte des Krebs-Zyklus. Man nimmt an, dass durch die Mutation eine
Verminderung des Energiestoffwechsels stattfindet, was einem hypokalorischen Zustand
                                        e


gleichkommt.
                             nc



Caenorhabditis elegans
                 re




                 Hereditäre Theorien
               la
          C




      Chromosomale Aberrationen führen zu
      prämaturem Alterungsprozess
   r.




       – Werner-Syndrom (Chromosom 8)
         Werner-
D




            Helicase
       – Down-Syndrom (Chromosom 21)
         Down-
©




            Amyloid-Precursor Protein
            Amyloid-
       – Morbus Alzheimer (4 unterschiedliche Gene)
                                               Ver-
                                               erbung
            Presenilin 1 (Chromosom 14)
            Presenilin 2 (Chromosom 1)
            Apolipoprotein E (Homozygotie für E4)
                              (Homozygotie
              – Chromosom 19

                                    Praxis Dr. Davis

Progerie: de novo Mutation von Lamin A auf Chromosom 1 (nicht erblich!)
Werner-Syndrom: autosomal rezessives Syndrom. Das mutierte Gen codiert normalerweise
für Helicase-Enzyme. Die Helicase, die die DNS aufwickelt, ist gestört.

Down-Syndrom: Das Chromosom 21 codiert beta-APP (Amyloid-Precursor-Protein).

Alzheimer: Vier Gene sind inzwischen im Alzheimer Prozess impliziert. Bei drei von ihnen
ist eine Mutation für die familäre Form verantwortlich. Eines, das auf Chromosom 14 liegt,
codiert für das Protein Presenilin 1. ein weiteres auf Chromosom 1 codiert Presenilin 2. Beide
Proteine binden am Membran Rezeptor. Mutation dieser Gene ist offensichtlich für die frühe




                                                                               09
Alzheimer-Erntwicklung verantwortlich. Bei der APP-Bildung, die durch Presenilin-
Ankoppelung an den Membranrezeptor stimuliert wird, treten Enzyme auf, die das APP
zerschneiden: die alpha-Sekretase und die beta-Sekretase. Die durch die beta-Sekretase




                                                                         20
gebildeten Bruchstücke von beta-APP sind selber sehr neurotoxisch, da sie an die
Neurofibrillen koppeln und diese verkleben.
Das vierte Gen ist auf dem Aplipoprotein E-Locus Chromosom 19 platziert. Homozygotie für




                                                                 is
e4 Allel ist mit Dyslipidämie und Alzheimer Risiko assoziiert.




                                                            av
                  Neuroendokrine- und
                    Immuntheorien
                                                            D
      Der Thymus spielt eine Schlüsselrolle im neuro-
                                               P.
      hormonal-immunologischen Netzwerk
      – Hormonelle Kontrolle der ZNS-Immunkommunikation via
                                 ZNS-
                                     e


        Thymosine über den Hypothalamus, was zu
        Veränderungen in der Hormonproduktion der NNR und
        Verä
                                              Immun-
                            nc



                                       Neuro- theorien
        der Hypophyse führt
                      fü               endo-
                                                    krine
            Thymusinvolution wirkt als Trigger für den graduellen Rückgang
                                                                  Rü
            des homeostatischen Potentials
                 re




      – Lymphoide Organe und Lymphozyten besitzen
        Rezeptoren für Hormone und werden durch ihre
                   fü
               la




        Wirkung massgeblich beeinflusst
            Störungen in der Immunkompetenz
            Stö
         C




         Grossman CJ; Science 1985
         Goya RG, Gerontology 1999
                                 Praxis Dr. Davis
   r.




Lymphoide Organe und Lymphozyten selber sind durch ein komplexes neuronales Netzwerk
D




innerviert und besitzen Rezeptoren für Hormone (z.B. DHEA), Kortison (kurzfristig
stimulieren) und Estradiol wirken hemmend, DHEA stimulieren auf das Immunsystem. Aber
auch viele Peptidhormone haben einen Einfluss auf das Immunsystem. Sie werden in
©




cerebralen Zentren gebildet. Dazu zählen Neuropeptid Y, Substanz P, Calcitonin Gen-related
Prptide (CGRP), und VIP (Vasoaktives intestinales Peptid). Diese Peptide fungieren wie
Neurotransmitter und bilden den Kern der ZNS-Immunkommunikation. Die Kontrolle
darüber hat der Thymus über die Thymushormone. Diese Thymosine exprimieren ein Gen,
das sie mit Zentren im Hypothalamus verbindet. Dadurch haben sie einen Einfluss auf die
NNR über CRF und ACTH, auf beta-Endorphin, Wachstumshormon und Prolaktin, die
wiederum auf die Lymphozyten wirken.


1: Science. 1985 Jan 18;227(4684):257-61. Related Articles, Links
Interactions between the gonadal steroids and the immune system.

Grossman CJ.

The immune system is regulated by the gonadal steroids estrogen, androgen, and
progesterone, but the circulating levels of these steroids can also be affected by immune
system function. Such interactions appear to be mediated through the hypothalamic-pituitary-
gonadal-thymic axis and depend on pituitary luteinizing hormone released by thymic factors
under the control of the gonadal steroids.




                                                                                09
PMID: 3871252 [PubMed - indexed for MEDLINE]




                                                                        20
Gerontology. 1999 May-Jun;45(3):174-8. Related Articles, Links




                                                                is
Homeostasis, thymic hormones and aging.




                                                        av
Goya RG, Bolognani F.
                                                   D
INIBIOLP-Histology 'B', Faculty of Medicine, National University of La Plata, Argentina.
Goya@isis.unlp.edu.ar
                                          P.
The thymic-pituitary axis constitutes a bidirectional circuit where the ascending feedback loop
is effected by thymic factors of epithelial origin. The aim of the present article is, first, to
                                   e


introduce the idea of an immune-neuroendocrine homeostatic network in higher animals.
Next, the relevance of the thymus in this network and the possible role of this gland in the
                           nc



neuroendocrine imbalances associated with aging are discussed. A number of studies are next
reviewed which show that the endocrine thymus produces several bioactive molecules,
generally called thymic hormones, which in addition to possessing immunoregulatory
                 re




properties are also active on nervous and endocrine circuits. In particular, the reported
activities of thymosin fraction five, thymosin alpha 1 and thymosin beta 4 on beta-endorphin,
               la




adrenocorticotropic hormone, glucocorticoids, luteinizing hormone-releasing hormone and
luteinizing hormone secretion in different animal and cell models are reviewed. The known
          C




hypophysiotropic actions of other thymic hormones like thymulin, homeostatic thymus
hormone and thymus factor are also summarized, and the impact of aging on pituitary
   r.




responsiveness to thymic hormones is discussed. As a conclusion, it is proposed that in
addition to its central role in the regulation of the immune function, the thymus gland may
D




extend its influence to nonimmunologic components of the body, including the
neuroendocrine system. The early onset of thymus involution might, therefore, act as a
triggering event which would initiate the gradual decline in homeostatic potential that
©




characterizes the aging process.

Publication Types:
Review
Review, Tutorial

PMID: 10202264 [PubMed - indexed for MEDLINE]
Probleme der Diagnose
     Anti-Aging heisst in erster Linie Vorbeugung
                             Biomarker des
     und Verhütung von altersbedingten
                             Alterns
     Erkrankungen             – Biomarker, die
                                  verschiedene




                                                                           09
      – Viele Krankheiten sind zum Zeitpunkt der
                                  Körperfunktionen
        Diagnose noch nicht manifest
      – Parameter Alter           erfassen, sollten
     Biologischessind gesucht, die auf spätere Alter
                              Chronologisches




                                                                   20
                                  Rückschlüsse auf
        Erkrankung hindeuten können
                                  Alterungsprozesse
                                  erlauben




                                                            is
                                                      av
                              Praxis Dr. Davis

Schon vor 1975 wurden in verschiedenen Laboratorien überall in der Welt physiologische
                                                  D
Marker, die mit Alterungsprozessen korrelierten, untersucht. Zum Beispiel der höchste
hörbare Ton, der sehr steil von 18 kHz mit 20 Jahren auf 8 kHz mit 70 Jahren abfällt.
Mehrere Wissenschaftler kamen zu der Auffassung, dass durch die Auswahl einer
                                            P.
ausreichenden Anzahl solcher Biomarker, die verschiedene Funktionen des Körpers erfassen,
es möglich sein müsste, Rückschlüsse auf Alterungsprozesse zu ziehen, unter
Berücksichtigung des unterschiedlichen Gefälles einzelner Biomarker pro Zeiteinheit.
                                  e
                          nc



                 Diagnostik: H-Scan
                re
              la
         C




                                                 H-Scan
   r.
D
©




                 H-Scan




                              Praxis Dr. Davis

Der von Richard Hochschild entwickelte H-Scan. Das Gerät dokumentiert funktionelle
Veränderungen und erlaubt so dem Arzt eine Therapiekontrolle.
Diagnostik: Biomarker




                                                                                09
                                                                           20
                                                                       is
                                                               av
                                 Praxis Dr. Davis

Für jeden Biomarker wurden Normalwerte für die 977 Männer und 1485 Frauen im Alter von
                                                         D
35 bis 70 Jahren festgelegt, die an der Studie teilnahmen.
                                               P.

               Lifestyle-Massnahmen
                                     e


                                      Muskeltraining
                            nc



                                      Nahrungsrestriktion
                              Ernährung
                                       – Reduziert Sarkopenie
                                       – Reduziert metabolische Rate
                                         / oxidativen Stress
                                         und damit Verbesserung
                 re




                                       – Verbessert Insulinsensitivität
                                                     Insulinsensitivitä
                                         des Frailty Indexes
                                                – Reduziert Blutlipide /
                                              Bewegung („low
                                                Blutdruck
               la




                                              impact“) Diät
                                              Mediterrane Diä
                                              (– Reduktion des NEJM
                                               Trichopoulou A;
          C




                                                 Frakturrisikos
                                              2003)
                                                 (Osteoporose?)
                                                    Viel Fisch
             Vermeidung                            Aufbau / ttigte FS /
                                                    Gymnastikä Erhalt
                                                    Viele ungesä
                                                          unges
   r.




                                               – Kardiovaskuläre FS
                                                 Kardiovaskulä und
                                                    wenig gesättigte
                                                            gesä
                                                 antidiabetogene
                                                    Viel Gemüse
                                                         Gemü
D




                                                 BewegungAlkoholkonsum
                                                    Mässiger
                                                      Jogging / Walking
                                 Praxis Dr. Davis
©




The concept of restricting calories to improve health was first introduced in the early 1900s,
but Clive McCay (Cornell University) advanced the theory significantly when (in the 1930s)
he found that calorie-restricted rats lived longer than those allowed to eat ad libitum. Though
decades have passed since McCay's initial findings, the exact mechanisms whereby dietary
restriction retards aging and extends life span are still not fully understood. Much of the
emerging data suggest that McCay's calorie-restricted rodents lived longer and aged more
slowly because they were more resistant to stress and their cells appeared protected against
damaging agents (Van Remmen et al. 2001).
The eight people in the BioSphere study averaged 1,800 calories per day during the first 6
months, increasing to 2,200 calories per day by the end of 2 years. In the first 6 months, body
weight dropped an average of 15%, blood sugar dropped 20%, blood cholesterol dropped 38%
and blood pressure dropped significantly (30% systolic and 27% diastolic); white blood cell
count dropped 24% (Walford 1988, 1994; Best 1995).
The results obtained from the BioSphere II experiment are consistent with information
gathered from ongoing animal studies conducted at the National Institute on Aging and the
University of Wisconsin (Madison). For example, monkeys (calorie restricted) weighed less
and had less body fat. They exhibited lower body temperature, as well as lower fasting blood
glucose and insulin levels; insulin sensitivity increased. Typically, the monkeys also had




                                                                                 09
lower blood pressure, reduced triglyceride and cholesterol levels as well as increased levels of
HDL2B (low levels of this HDL subfraction are associated with increased cardiovascular
disease in humans) (Lane et al. 1999).




                                                                        20
The CRON theory has been most studied in lower species but the underlying principle has
extended to include long-lived primates. To determine if calorie restriction has similar actions




                                                                 is
in higher species, the National Institute on Aging (NIA) initiated a study in 1987 to
investigate the effects of a 30% caloric reduction in male and female rhesus macaques




                                                         av
(Macaca mulatta). Comment: Rhesus monkeys living in captivity can live to be about 40 years
old. At the genetic level, Rhesus macaques and humans are nearly the same, sharing a
genome that is more than 90% identical (Devitt 1998).
                                                   D
The NIA study demonstrated that calorie restriction decreases body weight and fat mass,
improves glucoregulatory function, and decreases blood pressure, blood lipids, and body
                                          P.
temperature. Juvenile males exhibited delayed skeletal and sexual maturation, and later were
able to overcome an age-associated decline in both dehydroepiandrosterone (DHEA) and
melatonin; bone mass was unaffected in both males and females. Eighty-one percent of the
                                    e


monkeys in the NIA study are still alive, suggesting that calorie restriction may have
beneficial effects on morbidity and mortality statistics (Mattison et al. 2003).
                            nc



BACKGROUND: Adherence to a Mediterranean diet may improve longevity, but relevant
data are limited. METHODS: We conducted a population-based, prospective investigation
                 re




involving 22,043 adults in Greece who completed an extensive, validated, food-frequency
questionnaire at base line. Adherence to the traditional Mediterranean diet was assessed by a
               la




10-point Mediterranean-diet scale that incorporated the salient characteristics of this diet
(range of scores, 0 to 9, with higher scores indicating greater adherence). We used
          C




proportional-hazards regression to assess the relation between adherence to the Mediterranean
diet and total mortality, as well as mortality due to coronary heart disease and mortality due to
   r.




cancer, with adjustment for age, sex, body-mass index, physical-activity level, and other
potential confounders. RESULTS: During a median of 44 months of follow-up, there were
D




275 deaths. A higher degree of adherence to the Mediterranean diet was associated with a
reduction in total mortality (adjusted hazard ratio for death associated with a two-point
increment in the Mediterranean-diet score, 0.75 [95 percent confidence interval, 0.64 to
©




0.87]). An inverse association with greater adherence to this diet was evident for both death
due to coronary heart disease (adjusted hazard ratio, 0.67 [95 percent confidence interval, 0.47
to 0.94]) and death due to cancer (adjusted hazard ratio, 0.76 [95 percent confidence interval,
0.59 to 0.98]). Associations between individual food groups contributing to the
Mediterranean-diet score and total mortality were generally not significant. CONCLUSIONS:
Greater adherence to the traditional Mediterranean diet is associated with a significant
reduction in total mortality. Copyright 2003 Massachusetts Medical Society
Frailty in the elderly: contributions of sarcopenia and visceral protein depletion.

Vanitallie TB.

Medical Service, St. Luke's Roosevelt Hospital Center, New York, NY, USA.

In any given population of free-living individuals 65 years of age and older, a substantial
proportion (in the range of 6% to 25%) suffers from many of the elements of the syndrome of
frailty. Although the syndrome is complex and still lacks a standard definition, there is a
growing consensus about the signs and symptoms as well as the pattern of biological




                                                                                 09
correlates that characterize this disorder. Patients who are afflicted with frailty typically
exhibit loss of muscle strength, fatigue easily, are physically inactive, and have a slow-and
often unsteady-gait, with an increased risk (and fear) of falling. They are likely to have a poor




                                                                        20
appetite and to have undergone a recent, unintentional loss of weight. Frail individuals are
more likely than the nonfrail to experience impaired cognition and depression. They die
sooner. Frailty, of course, is frequently complicated by a variety of coexistent illnesses.




                                                                 is
Among the biological correlates of frailty are sarcopenia (now readily measurable by dual-
energy x-ray absorptiometry [DXA]), osteopenia (with an increased susceptibility to fracture),




                                                         av
and activation of the inflammatory and coagulation systems, with a rise in inflammatory
cytokines and several markers of coagulopathy. Age-dependent changes in a number of
hormones also appear to promote the development of frailty in the elderly, particularly via
                                                   D
their effects on muscle mass and strength, bone density, and by contributing to activation of
the catabolic cytokines. In particular, serum levels of growth hormone (GH) and insulin-like
                                          P.
growth factor-1 (IGF-1) decline progressively during aging, and an association between
reduction in the levels of these hormones and the involution of advancing age has been
proposed. It is not yet known whether, in comparison with their nonfrail counterparts, frail
                                    e


individuals consistently manifest larger reductions in GH and IGF-1 (and other anabolic
hormones). More research is needed before it will be known whether the benefits of
                            nc



administering GH to the frail elderly will outweigh the disadvantages. The poor appetite and
weight loss that occur in many frail individuals are likely to be accompanied by a degree of
visceral protein depletion (with its attendant morbidity), which can be estimated by making
                   re




serial measurements of indicators of visceral protein status such as transthyretin (TTR),
retinol-binding protein (RBP), and albumin. One characteristic of the frailty syndrome that
                 la




distinguishes it from the effects of aging per se is the potential reversibility of many of its
features. Progressive resistance training is feasible for many elderly individuals-even the
          C




oldest old-and, by increasing muscle mass and strength, can ameliorate or reverse important
aspects of physical frailty. To the extent that visceral protein depletion has been caused by an
   r.




inadequate intake of calories and protein, consumption of a more adequate diet can result in
betterment of the frail patient's nutritional status, as determined by clinical improvement and
D




favorable changes in TTR, RBP, and albumin.
©




Influence of muscle strength, physical activity and weight on bone mass in a population-
based sample of 1004 elderly women.

Gerdhem P, Ringsberg KA, Akesson K, Obrant KJ.

Department of Orthopaedics, Malmo University Hospital, SE-205 02 Malmo, Sweden.
paul.gerdhem@skane.se

High physical activity level has been associated with high bone mass and low fracture risk
and is therefore recommended to reduce fractures in old age. The aim of this study was to
estimate the effect of potentially modifiable variables, such as physical activity, muscle
strength, muscle mass and weight, on bone mass in elderly women. The influence of isometric
thigh muscle strength, self-estimated activity level, body composition and weight on bone
mineral density (dual energy X-ray absorptiometry; DXA) in total body, hip and spine was
investigated. Subjects were 1004 women, all 75 years old, taking part in the Malmo
Osteoporosis Prospective Risk Assessment (OPRA) study. Physical activity and muscle
strength accounted for 1-6% of the variability in bone mass, whereas weight, and its closely
associated variables lean mass and fat mass, to a much greater extent explained the bone mass
variability. We found current body weight to be the variable with the most substantial
influence on the total variability in bone mass (15-32% depending on skeletal site) in a




                                                                                09
forward stepwise regression model. Our findings suggest that in elderly women, the major
fracture-preventive effect of physical activity is unlikely to be mediated through increased
bone mass. Retaining or even increasing body weight is likely to be beneficial to the skeleton,




                                                                        20
but an excess body weight increase may have negative effects on health. Nevertheless,
training in elderly women may have advantages by improving balance, co-ordination and
mobility and therefore decreasing the risk of fractures




                                                                is
                                                          av
               Lifestyle-Massnahmen
                                                     D
                                             Screening-
                                              P.
                                             Untersuchungen
                                               – Koloskopie
                                               – Prostatauntersuchung
                                    e


                                               – Gynäkologische
                                                 Gynä
                           nc



                                                 Untersuchung
                                               – Kardiovaskuläres
                                                 Kardiovaskulä
                                                 Screening
                 re




             Vermeidung                      Vermeidung von Noxen
                                               – Raucherentwöhnung
                                                 Raucherentwö
               la




                                               – Vermeidung von
                                                 Umweltnoxen
          C




                                Praxis Dr. Davis

Potential costs of flexible sigmoidoscopy-based colorectal cancer screening.
   r.
D




Marshall JR, Fay D, Lance P.

Arizona Cancer Center, Tucson, USA.
©




BACKGROUND & AIMS: Increasing evidence shows that periodic screening by flexible
sigmoidoscopy with appropriate referral of patients with adenomas to colonoscopy could
substantially decrease colorectal cancer mortality rates. Estimates of the complete cost of such
screening are needed. The aim of this study was to estimate the annual costs of periodic
screening of Americans 50 years and older by flexible sigmoidoscopy with referral of subjects
with adenomas to colonoscopy. METHODS: Cost analysis of flexible sigmoidoscopy,
followed by colonoscopy as warranted, in U.S. population cohorts reaching age 50 each year
from 1995 to 2010 was performed. Total yearly costs of repeat screening and surveillance
examinations at American Cancer Society-recommended and other intervals were determined.
RESULTS: With screening and surveillance intervals of 3 years, annual costs for the cohort of
individuals turning 50 in 1995 would increase to $553 million by 2010. Annual costs for the
entire population 50 years of age and older could increase by 2010 to nearly $20 billion.
CONCLUSIONS: The cost of flexible sigmoidoscopy-based screening for colorectal cancer
could vary as much as threefold depending on the protocol chosen.
Prevention of colorectal cancer by once-only sigmoidoscopy.

Atkin WS, Cuzick J, Northover JM, Whynes DK.

Imperial Cancer Research Fund Colorectal Unit, St Mark's Hospital, London, UK.




                                                                                09
There is no national screening programme for colorectal cancer in the UK despite the fact that
the annual death toll from this disease exceeds that of breast and cervical cancer. Faecal




                                                                                20
occult blood testing (FOBT) is under evaluation for screening, but screening by
sigmoidoscopy is not considered viable. This situation contrasts with the USA where both
annual FOBT and screening by flexible sigmoidoscopy every 3 to 5 years are recommended




                                                                      is
from 50 years old. We seek to demonstrate that most of the benefit from the US screening
policy would accrue from a single flexible sigmoidoscopy examination at age 55 to 60 years




                                                             av
with appropriate colonoscopic surveillance for the 3% to 5% found to have high-risk
adenomas (> or = 1 cm or villous histology). If applied nationally, this screening regimen
could prevent about 5500 colorectal cancer cases and 3500 deaths in the UK each year, thus
                                                        D
saving 40,000 years of life. We estimate that there would be little net cost to the National
Health Service because savings obtained from treating fewer patients would largely offset the
                                              P.
cost of screening. We recommend that a randomised trial to evaluate screening by single
flexible sigmoidoscopy should start without delay. Such a trial would involve about 120,000
participants, and 15 years of follow-up would be required to obtain a clear answer on
                                    e


mortality, although information on incidence reduction would be available sooner.
                           nc



             Antioxidative Therapien
                 re




                                                Vitamin Aä
               la




                                             CoQ10 / α-Liponsäure / L-
                                                       Lipons       L-
                                Hormone Melatonin
                                      Carnitin
                                                  Vitamin E
                                               – Verminderung der
         C




                                                   – Hydroxyl-
                                                 mitochondrialen Schädigung
                                                  Vitamin C Schä
                                               – Verbesserung des
                                                      Scavenger
                                                 mitochondrialen Metabolismus
                                                   Selen
   r.




                                             Carotinoide
                                                  – Flavine
                                                  – GPx              /
                                             Flavonoide
                                                       Porphyrine
D




                                                 Mangan / Kupfer /
                                              – Isoflavone
                                                 DHEA der
                                                 ZinkVerminderung
                                                     Zellproliferation
           Vitamine                                Pflanzenstoffe
©




                                                  – SOD
                                                  –Tumorangiogenese der
                                                       Hemmung
                                                     in vitro Hemmung der
        Spurenelemente                       Nahrungsergänzungen
                                                       NADPH-Oxidase
                                                 GlutaminsäTc-Aggregation
                                                     Hemmung der Tc-   ure /
                                                     E2-Modulation
                                                     E2-
                                                 Cystein / Glycin
                                             Ca. 30‘000 Weitere
                                                 30‘
                                                   – Glutathion
                                Praxis Dr. Davis

Bereits in den 50er Jahren postulierte Denam Harman die These, dass für den Altersprozess
freie Radikale eine Schlüsselrolle spielen. Freie Radikale zeichnen sich dadurch aus, dass sie
auf ihrer Elektronenhülle ein ungepaartes Elektron besitzen, was ihnen eine starke
Reaktionsfähigkeit verleiht.
Eine sich aus der Freie-Radikale-Theorie ableitende Therapieoption besteht in der
hochdosierten Zufuhr so genannter Antioxidantien.

An Fruchtfliegen konnten gezeigt werden, dass die Überexpression von Katalse und
Superoxiddismutase das Lebensalter signifikant verlängern kann. Diese Experimente
unterstützen die Theorie des Altern aufgrund von oxidativem Stress. Ein weiters Indiz für die
Richtigkeit dieser Theorie liefern die Ergebnisse aus einigen Studien mit Nagetieren. Man
konnte zeigen, dass sich die Lebenserwartung durch moderate kalorische Restriktion
verlängern lässt. Dies ist darauf zurückzuführen, dass die effizientere Nutzung des




                                                                              09
Elektronen-Transport-Systems in den Mitochondrien weniger schädliche freie
Sauerstoffradikale erzeugt. Ziele oxidativer Zerstörung sind Lipide, Proteine und DNS.




                                                                      20
Melatonin ist nicht autoxidabel, wie z.B. Vit. C. Es besitzt präoxidative Eigenschaften
selektiv und ausnahmsweise für Hydroxylradikale und potente Photooxidantien (Flavine und
Porphyrine). Melatonin ist der stärkste und effektivste Hydroxyl-Radikal-Scavenger, der




                                                              is
wegen seiner lipophilen Eigenschaften „seitenspezifisch“ agiert (Phasengrenze
Lipidmembranen-Zytoplasma). Im Gegensatz zu allen anderen Scavengern (Ascorbat,




                                                       av
Übergangsmetalle, Riboflavin, usw.) kann Melatonin – einmal oxidiert – nicht rückreduziert
oder regeneriert werden und nimmt deswegen nicht an Redoxcyclingsprozessen teil.
Melatonin wird oxidiert und dieser oxidative Abbau führt nicht zu einer
                                                 D
Wasserstoffperoxidformation.
                                        P.
Einsatzgebiete von Melatonin:         1) Kontrolle des Schlaf-Wachrythmus und Verbesserung
des Schlafs (auch bei ASPS, Advanced Sleep Phase Syndrome, und DSPS, Delayed Sleep
Phase Syndrome).
                                  e


                                      2) Stimulation des Immunsystems (die Wirkung von
Melatonin ist nicht direkt auf die Zellen des Immunsystems gerichtet, sondern wirkt
                           nc



mediatorisch über das endogene Opioidsystem auf die Antigenaktivierung der T-Zellen)
                                      3) Jet Lag (0.2-1 mg Melatonin pro Stunde
Zeitverschiebung während ca. 1 Woche)
                 re
               la




Die Mitochondrien-Theorie
         C




Der Einfluss der freien Radikale auf den Alterungsprozess gilt inzwischen als gut belegt.
Freie Radikale entstehen durch schädigende Außeneinflüsse, in aller erster Linie aber als
   r.




Abfallprodukte der körpereigenen Energiegewinnung. Zunehmend in den Fokus des
Interesses geraten damit jene Zellorganellen, in denen sich die Energiegewinnung abspielt:
D




Die Mitochondrien.
Mitochondrien waren einst offensichtlich selbständige Kleinstlebewesen, die im Laufe der
Evolution in die Zelle inkorporiert wurden und dort hauptsächlich für die Energiegewinnung
©




genutzt werden. Dies erklärt die Tatsache, dass Mitochondrien als einzige Zellorganellen über
eine eigene DNA verfügen [7].
Die Energiegewinnung durch die Mitochondrien erfolgt im Rahmen der so genannten
Atmungskette. Diese besteht aus vier großen (Komplex I bis IV) und zwei kleinen (Ubichinon
und Cytochrom C) Molekülkomplexen. Elektronen, die aus dem Abbau aufgenommener
Nahrungsstoffe stammen, werden dort nach dem Stafettenprinzip weitergereicht. Am
Komplex IV werden sie paarweise auf Sauerstoff übertragen, der sich mit Protonen (H+) zu
Wasser vereint. Im Zuge der einzelnen Etappen pumpt das Mitochondrion Protonen auf die
Außenseite der Innenmembranen. Das so entstehende elektrische und chemische Gefälle
ermöglicht es der ATP-Synthetase - einem weiteren, quasi als Turbine dienendem
Proteinkomplex - aus Adenosin-Diphosphat (ADP) energiereiches Adenosin-Triphosphat
(ATP) herzustellen. ATP ist gleichsam die "körpereigene Universalwährung" 'für Energie.
Frei Radikale entstehen in diesem Prozess, wenn Elektronen aus der Transportkette
entweichen und von Sauerstoff eingefangen werden. Dafür scheint es eine besondere
Schwachstelle zu geben, die im Komplex II im Umfeld des Ubichinons liegt. Hier werden
besonders viele freie Radikale freigesetzt. Die Mitochondrien sind aber nicht nur die
wichtigste Produktionsstelle für die Entstehung von freien Radikalen, sondern auch eine der
massgeblichen und empfindlichsten Zielorte für deren zerstörerische Wirkung. Freie Radikale
schädigen die Mitochondrienmembran, vor allem aber die mitochondriale DNS. Auf das




                                                                                09
Vorhandensein einer eigenen Mitochondrien-DNA haben wir bereits hingewiesen. Sie ist
keineswegs nur ein evolutionsbiologisches Relikt, sondern kodiert für gut ein Dutzend
Proteine, die für die Funktion dieser Organellen und damit für die Energiegewinnung von




                                                                      20
Bedeutung sind.
Die Mitochondrien-DNS ist aber besonders anfällig für oxidative Schäden. Während die
chromosomale Kern-DNS über eine ganze Reihe von Enzymsystemen verfügt, die in der Lage




                                                               is
sind, oxidierte DNS-Fragmente herauszuschneiden und zu ersetzen, besitzt die
evolutionsbiologisch ältere Mitochondrien-DNS keine solchen Reparaturmechanismen. Auch




                                                       av
fehlen ihr Histone (basische Kernproteine), die das genetische Material abschirmen. Oxidative
Schäden wirken sich an den Mitochondrien also besonders dramatisch aus. Es entsteht ein
Teufelskreis: Geschädigte Mitochondrien produzieren zunehmend weniger ATP, gleichzeitig
                                                  D
setzen sie vermehrt freie Radikale als Abfallprodukte frei, die ihrerseits die Mitochondrien
weiter schädigen. Der Zelle steht damit zunehmend weniger Energie zur Verfügung,
                                         P.
gleichzeitig kumulieren die durch freie Radikale induzierten Schäden – Gewebe und Organe
altern. Altern beginnt demnach mit einer zunehmenden Funktionseinbusse der Mitochondrien.
Im Sinne einer „mitochondrialen Medizin“ besteht ein weiterer Ansatz der Anti-Aging-
                                   e


Medizin daher in dem gezielten Schutz dieser Zellorganellen. Propagiert wird unter anderem
die Supplementierung jenes Coenzyms, das sich im Rahmen der Atmungskette als besondere
                           nc



Schwachstelle erwiesen hat: Ubichinon. Ubichinon – auch als „Coenzym Q10 bekannt – ist
das zentrale Bindeglied in der Atmungskette der Mitochondrien und der bisher wirksamste
bekannte Radikalfänger in der Zellmembran. Da die körpereigene Ubichinon-Biosynthese mit
                 re




steigendem Alter abnimmt, eine erhöhte Zufuhr über die Nahrung aber nur schwer zu
bewerkstelligen ist, empfiehlt sich die Supplementierung der Substanz in Form von Mono-
               la




oder Kombinationspräparaten.
         C




ScientificWorldJournal. 2001 Jan 1;1(1 Suppl 3):81-2. Related Articles, Links
   r.




Delaying aging with mitochondrial micronutrients and antioxidants.
D




Atamna H, Ames BN, Liu J.

MITOCHONDRIAL DECAY IN AGING. Mitochondria decay with age due to the oxidation
©




of mtDNA, proteins, and lipids. Some of this decay can be reversed in old rats by feeding
them normal mitochondrial metabolites at high levels. Aging appears to be in good part due to
the oxidants produced as by-products of normal metabolism by mitochondria [1-5]. In old rats
mitochondrial membrane potential, cardiolipin levels, respiratory control ratio, and overall
cellular O2 consumption are lower than in young rats and the level of oxidants (per unit O2)
and mutagenic aldehydes from lipid peroxidation is higher [3]. Ambulatory activity declines
markedly in old rats. Spatial memory as measured by the Morris water maze, also declines
with age. Feeding old rats the normal mitochondrial metabolites acetyl carnitine and lipoic
acid for a few weeks, restores mitochondrial function, lowers oxidants to the level of a young
rat, and increases ambulatory activity and spatial memory [6-11]. Thus, these two metabolites
can be considered necessary for health in old age and are therefore "conditional
micronutrients". This restoration suggests a plausible mechanism [11]: with age increased
oxidative damage to proteins, such as acyl carnitine transferase (whose activity declines with
age), and lipid membranes, particularly in mitochondria, causes a deformation of structure of
key enzymes, with a consequent lessening of affinity (Km) for the enzyme substrate; an
increased level of the substrate restores the velocity of the reaction, and thus restores function.
Postgrad Med J. 1996 Jan;72(843):45-50. Related Articles, Links

A randomised, double-blind, placebo-controlled trial of L-carnitine in suspected acute




                                                                                   09
myocardial infarction.




                                                                          20
Singh RB, Niaz MA, Agarwal P, Beegum R, Rastogi SS, Sachan DS.

Heart Research Laboratory, Medical Hospital and Research Centre, Moradabad, India.




                                                                  is
In a randomised, double-blind placebo-controlled trial, the effects of the administration of oral
L-carnitine (2 g/day) for 28 days were compared in the management of 51 (carnitine group)




                                                          av
and 50 (placebo group) patients with suspected acute myocardial infarction. At study entry,
the extent of cardiac disease, cardiac enzymes and lipid peroxides were comparable between
the groups, although both groups showed an increase in cardiac enzymes and lipid peroxides.
                                                    D
At the end of the 28-day treatment period, the mean infarct size assessed by cardiac enzymes
showed a significant reduction in the carnitine group compared to placebo.
                                           P.
Electrocardiographic assessment of infarct size revealed that the QRS-score was significantly
less in the carnitine group compared to placebo (7.4 +/- 1.2 vs 10.7 +/- 2.0), while serum
aspartate transaminase and lipid peroxides showed significant reduction in the carnitine
                                     e


group. Lactate dehydrogenase measured on the sixth or seventh day following infarction
showed a smaller rise in the carnitine group compared to placebo. Angina pectoris (17.6 vs
                            nc



36.0%), New York Heart Association class III and IV heart failure plus left ventricular
enlargement (23.4 vs 36.0%) and total arrhythmias (13.7 vs 28.0%) were significantly less in
the carnitine group compared to placebo. Total cardiac events including cardiac deaths and
                 re




nonfatal infarction were 15.6% in the carnitine group vs 26.0% in the placebo group. It is
possible that L-carnitine supplementation in patients with suspected acute myocardial
               la




infarction may be protective against cardiac necrosis and complications during the first 28
days.
          C




Biogerontology. 2002;3(1-2):103-6. Related Articles, Links
   r.




How to re-energise old mitochondria without shooting yourself in the foot.
D




Driver C, Georgiou A.

National Ageing Research Institute, Parkville, Australia. c.driver@nari.unimelb.edu.au
©




In old humans and pathologies associated with mitochondrial mutations, deletions in
mitochondrial DNA have been associated with failing function. Investigations have been
reported where treatment with a number of micronutrients, such as coenzyme Q10, have been
used to re-energise failing tissues. Bioenergy changes in ageing Drosophila have been
observed which indicate similar changes in mitochondrial function in old age. Reserves of
carbohydrate and fat fall and food intake rises. Biochemical changes include falling
mitochondrial enzymes. Mitochondrial DNA contains increased amounts of sequences
corresponding to deletions. Both coenzyme Q10 and nicotinamide in large doses successfully
reversed bioenergy changes in aged Drosophila. However, only nicotinamide was able to
reduce short term mortality and increase life span, whereas coenzyme Q10 increased mortality
and reduced life span. Production of reactive oxygen species (ROS) was increased in
coenzyme Q10 treated flies, whereas nicotinamide reduced ROS production. It is suggested
that ROS production may account for these longevity differences. Large doses of two
micronutrients have been successful in reversing the age-associated bioenergy deficit in
Drosophila. This response is similar to clinical reports of re-energising tissues where
mitochondrial damage has been observed. However, this work highlights a danger for some
micronutrients, such as coenzyme Q10, that clinical efficacy may be limited by increased
ROS production.




                                                                                09
Biol Signals Recept. 2001 May-Aug;10(3-4):224-53. Related Articles, Links




                                                                        20
Ubiquinone (coenzyme q10) and mitochondria in oxidative stress of parkinson's disease.

Ebadi M, Govitrapong P, Sharma S, Muralikrishnan D, Shavali S, Pellett L, Schafer R,
Albano C, Eken J.




                                                                is
Department of Pharmacology, Physiology, and Therapeutics, University of North Dakota




                                                        av
School of Medicine and Health Sciences, Grand Forks, N.Dak. 58203-2817, USA.
mebadi@medicine.nodak.edu
                                                   D
Parkinson's disease is the second most common neurodegenerative disorder after Alzheimer's
disease affecting approximately1% of the population older than 50 years. There is a
                                          P.
worldwide increase in disease prevalence due to the increasing age of human populations. A
definitive neuropathological diagnosis of Parkinson's disease requires loss of dopaminergic
neurons in the substantia nigra and related brain stem nuclei, and the presence of Lewy bodies
                                   e


in remaining nerve cells. The contribution of genetic factors to the pathogenesis of
Parkinson's disease is increasingly being recognized. A point mutation which is sufficient to
                           nc



cause a rare autosomal dominant form of the disorder has been recently identified in the
alpha-synuclein gene on chromosome 4 in the much more common sporadic, or 'idiopathic'
form of Parkinson's disease, and a defect of complex I of the mitochondrial respiratory chain
                 re




was confirmed at the biochemical level. Disease specificity of this defect has been
demonstrated for the parkinsonian substantia nigra. These findings and the observation that
               la




the neurotoxin 1-methyl-4-phenyl-1,2,3, 6-tetrahydropyridine (MPTP), which causes a
Parkinson-like syndrome in humans, acts via inhibition of complex I have triggered research
          C




interest in the mitochondrial genetics of Parkinson's disease. Oxidative phosphorylation
consists of five protein-lipid enzyme complexes located in the mitochondrial inner membrane
   r.




that contain flavins (FMN, FAD), quinoid compounds (coenzyme Q10, CoQ10) and transition
metal compounds (iron-sulfur clusters, hemes, protein-bound copper). These enzymes are
D




designated complex I (NADH:ubiquinone oxidoreductase, EC 1.6. 5.3), complex II
(succinate:ubiquinone oxidoreductase, EC 1.3.5.1), complex III (ubiquinol:ferrocytochrome c
oxidoreductase, EC 1.10.2.2), complex IV (ferrocytochrome c:oxygen oxidoreductase or
©




cytochrome c oxidase, EC 1.9.3.1), and complex V (ATP synthase, EC 3.6.1.34). A defect in
mitochondrial oxidative phosphorylation, in terms of a reduction in the activity of NADH
CoQ reductase (complex I) has been reported in the striatum of patients with Parkinson's
disease. The reduction in the activity of complex I is found in the substantia nigra, but not in
other areas of the brain, such as globus pallidus or cerebral cortex. Therefore, the specificity
of mitochondrial impairment may play a role in the degeneration of nigrostriatal
dopaminergic neurons. This view is supported by the fact that MPTP generating 1-methyl-4-
phenylpyridine (MPP(+)) destroys dopaminergic neurons in the substantia nigra. Although the
serum levels of CoQ10 is normal in patients with Parkinson's disease, CoQ10 is able to
attenuate the MPTP-induced loss of striatal dopaminergic neurons.
Toxicol Lett. 1998 Dec 28;102-103:5-18. Related Articles, Links

Micronutrients prevent cancer and delay aging.

Ames BN.

University of California, Berkeley 94720-3202, USA. bnames@uclink4.berkeley.edu




                                                                               09
Approximately 40 micronutrients are required in the human diet. Deficiency of vitamins B12,
folic acid, B6, niacin, C, or E, or iron, or zinc, appears to mimic radiation in damaging DNA
by causing single- and double-strand breaks, oxidative lesions, or both. The percentage of the




                                                                       20
US population that has a low intake (< 50% of the RDA) for each of these eight
micronutrients ranges from 2% to > or = 20%; half of the population may be deficient in at
least one of these micronutrients. Folate deficiency occurs in approximately 10% of the US




                                                               is
population, and in a much higher percentage of the poor. Folate deficiency causes extensive
incorporation of uracil into human DNA (4 million/cell), leading to chromosomal breaks. This




                                                        av
mechanism is the likely cause of the increased cancer risk, and perhaps the cognitive defects
associated with low folate intake. Some evidence, and mechanistic considerations, suggest
that vitamin B12 and B6 deficiencies also cause high uracil and chromosome breaks.
                                                  D
Micronutrient deficiency may explain, in good part, why the quarter of the population that
eats the fewest fruits and vegetables (five portions a day is advised) has approximately double
                                         P.
the cancer rate for most types of cancer when compared to the quarter with the highest intake.
Eighty percent of American children and adolescents and 68% of adults do not eat five
portions a day. Common micronutrient deficiencies are likely to damage DNA by the same
                                   e


mechanism as radiation and many chemicals, appear to be orders of magnitude more
important, and should be compared for perspective. Remedying micronutrient deficiencies is
                           nc



likely to lead to a major improvement in health and an increase in longevity at low cost.
Aging appears to be due, in good part, to the oxidants produced by mitochondria as by-
products of normal metabolism. In old rats mitochondrial membrane potential, cardiolipin
                 re




levels, respiratory control ratio, and overall cellular O2 consumption are lower than in young
rats, and the level of oxidants (per unit O2) is higher. The level of mutagenic aldehydes from
               la




lipid peroxidation is also increased. Ambulatory activity declines markedly in old rats.
Feeding old rats the normal mitochondrial metabolites acetyl carnitine and lipoic acid for a
         C




few weeks, restores mitochondrial function, lowers oxidants to the level of a young rat, and
increases ambulatory activity. Thus, these two metabolites can be considered necessary for
   r.




health in old age and are therefore conditional micronutrients. This restoration suggests a
plausible mechanism: with age-increased oxidative damage to proteins and lipid membranes
D




causes a deformation of structure of key enzymes, with a consequent lessening of affinity
(Km) for the enzyme substrate; an increased level of the substrate restores the velocity of the
reaction, and thus restores function.
©




Flavo|noide
engl.: flavonoids
Naturstoffe, deren Grundgerüst das Phenylchroman ist (Molekularformel: C6–C3–C6, der
Ring A + C2 bis C4 + Ring B der Formel Flavan). Unterschieden als Flavone u. Flavanole (=
3-Hydroxyflavone), Flavanone (= 2,3-Dihydroflavone), Flavanonole (= 3-Hydroxy-2,3-
dihydroflavone) sowie die chemisch verwandten Anthocyanidine, Catechine, Chalkone u.
Aurone. Gelbe oder rote bis blaue Pflanzenfarbstoffe, die mit der Nahrung in den tierischen u.
menschl. Körper gelangen, für den sie wichtig sind als Redoxsystem, Wasserstoff-Akzeptor,
u. Schutzstoff gegen Autoxidation von Vitamin C u. Adrenalin. – s.a. Bioflavonoide.
Bio|fla|vo|no|ide
engl.: bioflavonoids
die als Vitamin P bezeichneten pflanzlichen chemischen Verbindungen mit i.S. des
Phenylchromans abgewandelter Struktur des – trizyklischen – Flavons, u. zwar als Glykoside
u. Aglykone, z.B. Citrin, Rutin. Wirken synergistisch mit Vitamin C u. antihämorrhagisch,
entzündungswidrig u. antiallergisch; besitzen auch östrogene Eigenschaften

Die wichtigsten Vertreter der Isoflavone sind die Polyphenole Genistein und Daidzein.




                                                                              09
Isoflavone haben vielfältige positive Effekte. Sie vermindern die Zellproliferation, hemmen
im Experiment die Tumorangioneogenese, blockieren die Thrombusbildung durch Hemmung
der Plättchenaktivierung und -aggregation, wirken antioxidativ und schützen LDL-Cholesterin




                                                                      20
vor der Oxidation.
Der Mensch besitzt Estrogen-Rezeptoren vom Typ αund b. Alpha – Rezeptoren sind
vorwiegend in Zellen von Brustdrüse und Uterus, beta-Rezeptoren vor allem in Knochen und




                                                               is
Blutgefässen zu finden. Ähnlich den körpereigenen Estrogenen, wenn auch zum Teil
schwächer, binden Isoflavone an Estrogenrezeptoren, bevorzugt jedoch am Typ b. Damit




                                                       av
wirken Isoflavone verstärkend auf die Wirkung der (z. Bsp. Im Klimakterium nur mehr in
geringer Konzentration vorhandenen) körpereigenen Estrogene. Die schützende
estrogenunterstützende Wirkung der Isoflavone am Kreislaufsystem und am Knochen, bei
                                                  D
gleichzeitiger Inaktivität in Bezug auf hormonabhängige Tumore beruht auf die selektive
Bindung an die beta-Estrogenrezeptoren.
                                         P.
Einsatzmöglichkeiten
Zur Vorbeugung und Behandlung klimakterischer Beschwerden
Als Antioxidans
                                  e


Zur Krebsprävention
Zur Prävention und Therapie der Osteoporose
                           nc



Zur Prävention kardiovaskulärer Erkrankungen
                 re




In vitro ist Genistein ein potenter Inhibitor der Tyrosin-Kinase-Aktivität und ist dadurch
imstande, die Aktivität von Wachstums-Faktoren zu blockieren. Darüber hinaus kann
               la




Genistein das Auftreten von Thrombose – das eng mit der Atherosklerose verbunden ist –
einschränken, indem die Blutplättchen- und Thrombin-Aktivität gestört wird. Die Thrombus-
         C




Bildung beinhaltet die Ablagerung von Blutplättchen und Fibrin an der Stelle der
Gefäßverletzung. Diese beginnt mit der Aktivierung von Blutplättchen und ihrer Ablagerung
   r.




als eine Einzelschicht auf der exponierten Oberfläche und wird mit einer Anhäufung von
Blutplättchen fortgesetzt. Thrombin wird an der Stelle der Verletzung gebildet mit der Folge
D




einer weiteren Aktivierung und Anhäufung von Blutplättchen sowie der Produktion von
Fibrin. Genistein verhindert die Aktivierung von Blutplättchen in vitro. Die Inhibierung der
©




Tyrosin-Kinase-Aktivität durch Genistein verhindert auch die Thrombin induzierte
Aktivierung und Anhäufung von Blutplättchen in vitro.

J Nutr. 1995 Mar;125(3 Suppl):631S-638S. Related Articles, Links

Thrombotic mechanisms in atherosclerosis: potential impact of soy proteins.

Wilcox JN, Blumenthal BF.

Department of Medicine, Emory University, Atlanta, GA 30322.
Generally injuries that remove or disrupt the endothelial cells lining blood vessels stimulate
formation of vascular lesions composed of smooth muscle cells. One of the first events after
such endothelial cell disruption is the generation of thrombin at the site of injury. This leads to
platelet activation and thrombus formation. Evidence suggests that thrombus formation may
stimulate smooth muscle-cell proliferation through the action of any number of factors
emanating from the thrombus including platelet- or macrophage-derived factors, platelet-
derived growth factor, basic fibroblast growth factor or thrombin. Atherosclerotic plaques
continue to grow for many years. The slow indolent process of nondenuding chemical injury
of the endothelium and lesion formation may be accelerated periodically by thrombi forming




                                                                                  09
on the lumenal surface at sites of small denuding injuries leading to progressive
atherosclerotic disease. Genistein, an isoflavonoid derived from soy products, has been shown
to inhibit thrombin formation and platelet activation in vitro in addition to its antigrowth




                                                                          20
factor activity. Should it have similar actions in vivo, this compound has the potential to affect
the progression of atherosclerotic disease by modifying coagulation responses. To assess the
potential of genistein as a therapeutic for vascular disease, additional studies will be required




                                                                  is
to establish its effect on experimental vascular lesion formation.




                                                          av
Soy Estrogens Versus Estrogen Drugs
Based upon records of dietary soy consumption in Japan, where breast cancer incidence is
very low, daily soy isoflavone intake has been estimated to be about 50 mg a day. On the
                                                    D
other hand, the typical Western diet provides only 1-5 mg a day of the soy isoflavones that
may protect against several forms of cancer.
                                           P.
At a conference in Brussels, Belgium (September 15 to 17, 1996), entitled "The Role of Soy
in Medicine," numerous clinical studies were presented, showing that soy phytoestrogens in
doses ranging from 40-160 mg a day produced rapid and significant reductions in menopausal
                                    e


symptoms. Other studies presented at this conference also reported that in countries where soy
is a major constituent of the diet, women do not experience uncomfortable menopausal
                            nc



symptoms in the way Western women do (Ostman 1997). This data indicates that soy phyto-
estrogens may be safe(r) and almost as effective as FDA-approved estrogen drugs.
According to peer-reviewed scientific studies, soy isoflavones protect against menopausal
                 re




disorders that are normally treated by FDA-approved estrogen drugs. Unlike these synthetic
drugs, phytoestrogens from soy have been shown to:
               la




Prevent cancer at multiple sites
Prevent gallstones
          C




Protect kidney function
Stimulate bone formation
   r.




Lower cholesterol levels
Inhibit the oxidation of LDL cholesterol
D




Inhibit the development or progression of atherosclerosis
Unlike estrogen drugs, phytoestrogens have a balancing effect on the body. When estrogen
levels are too low, their very mild estrogenic effect raises total estrogenic activity. When
©




estrogen levels are too high, they compete with estrogen at cell membrane receptor sites, thus
lowering total estrogenic activity.
In a study by Cassidy et al. (1994), 27 women with a mean age of 56 years were studied in a
double-blind, cross-over trial to assess whether supplementation with soy phytoestrogens
could reduce the frequency of hot flashes. These women were given 80 mg daily of soy
phytoestrogens or placebo for 2 months. The authors concluded that soy phytoestrogens
demonstrated greater estrogenic hormonal activity and reduced hot flashes compared to
placebo.
However, not all studies support the clinically positive effects of phytoestrogens. Most studies
are in agreement that soy intake at levels of greater than 50 mg/day will increase bone mass
and will lower low-density cholesterol and triglycerides (Wagner et al. 1997; St. Germain et
al. 2001), but will have clinically no estrogenic effect on the vaginal and uterine epithelium.
Also, while there have been frequent positive anecdotal reports on the effect of soy on
menopausal symptoms such as hot flashes, clinical studies have not wholly supported these
benefits over a long period of time.




                                                                                                                09
             Oxidiertes LDL-Cholesterin




                                                                                                                20
      Supplementation erhöht
                      erhö                                     Oxidationsresistenz nach 8 Wochen
      Tocopherolgehalt in LDL-
                          LDL-                                          Supplementation
      Cholesterin




                                                                                                 is
                                                     80%

      Vitamin E Gehalt in LDL-
                           LDL-




                                                                                   av
      Cholesterin steigert                           60%

      oxidative Resistenz
        – oxLDL korreliert mit der                   40%
          Schwere des akuten
          Koronarsyndroms                            20%
                                                                         D
        – Reduktion nicht fataler MI
                                                           P.
   Stephensen NG; Lancet 1996
                                                      0%
   Ehara S; Circulation 2001                               60 I.E.   200 I.E.   400 I.E.   800 I.E. 1200 I.E.
   Tsimikas S; Circulation 2001
   Jialal I; Arterioscler Thromb Vasc Biol. 1995
                                                   e


                                            Praxis Dr. Davis
                                     nc



Elevated levels of oxidized low density lipoprotein show a positive relationship with the
severity of acute coronary syndromes.
                     re




Ehara S, Ueda M, Naruko T, Haze K, Itoh A, Otsuka M, Komatsu R, Matsuo T, Itabe
H, Takano T, Tsukamoto Y, Yoshiyama M, Takeuchi K, Yoshikawa J, Becker AE.
                   la




Department of Cardiology, Osaka City General Hospital, Osaka, Japan.
            C




BACKGROUND: There is accumulating data that acute coronary syndromes relate to recent
onset activation of inflammation affecting atherosclerotic plaques. Increased blood levels of
   r.




oxidized low density lipoprotein (ox-LDL) could play a role in these circumstances.
D




METHODS AND RESULTS: Ox-LDL levels were measured in 135 patients with acute
myocardial infarction (AMI; n=45), unstable angina pectoris (UAP; n=45), and stable angina
pectoris (SAP; n=45) and in 46 control subjects using a sandwich ELISA method. In addition,
©




33 atherectomy specimens obtained from a different cohort of patients with SAP (n=10) and
UAP (n=23) were studied immunohistochemically for ox-LDL. In AMI patients, ox-LDL
levels were significantly higher than in patients with UAP (P<0.0005) or SAP (P<0.0001) or
in controls (P<0.0001) (AMI, 1.95+/-1.42 ng/5 microgram LDL protein; UAP, 1.19+/-0.74
ng/5 microgram LDL protein; SAP, 0.89+/-0.48 ng/5 microgram LDL protein; control,
0.58+/-0.23 ng/5 microgram LDL protein). Serum levels of total, HDL, and LDL cholesterol
did not differ among these patient groups. In the atherectomy specimens, the surface area
containing ox-LDL-positive macrophages was significantly higher in patients with UAP than
in those with SAP (P<0.0001). CONCLUSIONS: This study demonstrates that ox-LDL levels
show a significant positive correlation with the severity of acute coronary syndromes and that
the more severe lesions also contain a significantly higher percentage of ox-LDL-positive
macrophages. These observations suggest that increased levels of ox-LDL relate to plaque
instability in human coronary atherosclerotic lesions.
Can J Cardiol. 1995 Oct;11 Suppl G:97G-103G. Related Articles, Links

Effect of vitamin E, vitamin C and beta-carotene on LDL oxidation and atherosclerosis.

Jialal I, Fuller CJ.

Center for Human Nutrition, University of Texas Southwestern Medical Center, Dallas




                                                                               09
75235-9052, USA.

OBJECTIVE: The oxidative modification of low density lipoprotein (LDL) may be an early




                                                                       20
step in atherogenesis. Furthermore, evidence of oxidized LDL has been found in vivo. The
most persuasive evidence shows that supplementation of some animal models with
antioxidants slows atherosclerosis. The purpose of this review is to examine the roles that




                                                                is
vitamin E, vitamin C and beta-carotene may play in reducing LDL oxidation. DATA
SOURCES: English language articles published since 1980, particularly from groups active in




                                                        av
this field of research. STUDY SELECTION: In vitro, animal, and human studies on
antioxidants, LDL oxidation, and atherosclerosis were selected. DATA SYNTHESIS:
Vitamin E has shown the most consistent effects with regard to LDL oxidation. Beta-carotene
                                                  D
appears to have only a mild or no effect on oxidizability. Ascorbate, although it is not
lipophilic, can also reduce LDL oxidative susceptibility. CONCLUSIONS: LDL oxidizability
                                         P.
can be reduced by antioxidant nutrients. However, more research is needed to establish their
utility in the prevention of coronary artery disease.
Arterioscler Thromb Vasc Biol. 1995 Feb;15(2):190-8. Related Articles, Links
                                   e


The effect of alpha-tocopherol supplementation on LDL oxidation. A dose-response
                           nc



study.
                 re




Jialal I, Fuller CJ, Huet BA.

Center for Human Nutrition, UT Southwestern Medical Center, Dallas 75235-9052, USA.
               la




Because much data have accrued to support the concept that oxidatively modified LDL (Ox-
          C




LDL) can promote atherogenesis, the role of antioxidants in decreasing LDL oxidation has
assumed great importance. High-dose alpha-tocopherol supplementation in humans decreases
   r.




the susceptibility of LDL to oxidation. Hence, the aim of the present study was to ascertain
the minimum dose of alpha-tocopherol that would decrease the susceptibility of LDL to
D




oxidation. The effect of alpha-tocopherol in doses of 60, 200, 400, 800, and 1200 IU/d on
copper-catalyzed LDL oxidation was tested in a randomized placebo-controlled study over 8
weeks. There were eight subjects in each group. Oxidation of LDL was monitored by
©




measuring the formation of conjugated dienes and lipid peroxides by the thiobarbituric acid-
reacting substances (TBARS) assay over an 8-hour time course at baseline and after 8 weeks
of supplementation. Neither placebo nor any of the doses of alpha-tocopherol resulted in any
side effects or exerted an adverse effect on the plasma lipoprotein profile. However, there was
a dose-dependent increase in plasma and lipid-standardized alpha-tocopherol levels with
increasing doses of alpha-tocopherol supplementation. LDL alpha-tocopherol appeared to
follow a similar trend. When the time-course curves of LDL oxidation and the kinetics of
LDL oxidation were examined, there was no significant effect at 8 weeks compared with
baseline in the groups that received placebo or alpha-tocopherol 60 or 200 IU/d.(ABSTRACT
TRUNCATED AT 250 WORDS)
Lancet. 1996 Mar 23;347(9004):781-6. Related Articles, Links

Comment in:
ACP J Club. 1996 Jul-Aug;125(1):15.
Lancet. 1996 Mar 23;347(9004):775.
Lancet. 1996 Mar 23;347(9004):776-7.
Lancet. 1997 Aug 30;350(9078):667-8.
Lancet. 1999 Oct 30;354(9189):1554; author reply 1556-7.




                                                                                09
Lancet. 1999 Oct 30;354(9189):1555; author reply 1556-7.




                                                                        20
Randomised controlled trial of vitamin E in patients with coronary disease: Cambridge
Heart Antioxidant Study (CHAOS)

Stephens NG, Parsons A, Schofield PM, Kelly F, Cheeseman K, Mitchinson MJ.




                                                                is
Department of Medicine, Cambridge University.




                                                        av
BACKGROUND: Vitamin E (alpha-tocopherol) is thought to have a role in prevention of
atherosclerosis, through inhibition of oxidation of low-density lipoprotein. Some
                                                   D
epidemiological studies have shown an association between high dietary intake or high serum
concentrations of alpha-tocopherol and lower rates of ischaemic heart disease. We tested the
                                          P.
hypothesis that treatment with a high dose of alpha-tocopherol would reduce subsequent risk
of myocardial infarction (MI) and cardiovascular death in patients with established ischaemic
heart disease. METHODS: In this double-blind, placebo-controlled study with stratified
                                   e


randomisation, 2002 patients with angiographically proven coronary atherosclerosis were
enrolled and followed up for a median of 510 days (range 3-981). 1035 patients were assigned
                           nc



alpha-tocopherol (capsules containing 800 IU daily for first 546 patients; 400 IU daily for
remainder); 967 received identical placebo capsules. The primary endpoints were a
combination of cardiovascular death and non-fatal MI as well as non-fatal MI alone.
                 re




FINDINGS: Plasma alpha-tocopherol concentrations (measured in subsets of patients) rose in
the actively treated group (from baseline mean 34.2 micromol/L to 51.1 micromol/L with 400
               la




IU daily and 64.5 micromol/L with 800 IU daily) but did not change in the placebo group.
Alpha-tocopherol treatment significantly reduced the risk of the primary trial endpoint of
          C




cardiovascular death and non-fatal MI (41 vs 64 events; relative risk 0.53 [95% Cl 0.34-0.83;
p=0.005). The beneficial effects on this composite endpoint were due to a significant
   r.




reduction in the risk of non-fatal MI (14 vs 41; 0.23 [0.11-0.47]; p=0.005); however, there
was a non-significant excess of cardiovascular deaths in the alpha-tocopherol group (27 vs 23;
D




1.18 [0.62-2.27]; p=0.61). All-cause mortality was 36 of 1035 alpha-tocopherol-treated
patients and 27 of 967 placebo recipients. INTERPRETATION: We conclude that in patients
with angiographically proven symptomatic coronary atherosclerosis, alpha-tocopherol
©




treatment substantially reduces the rate of non-fatal MI, with beneficial effects apparent after
1 year of treatment. The effect of alpha-tocopherol treatment on cardiovascular deaths
requires further study.
DHEA
     C-19 Steroid
      – Bildung in der Zona
        reticularis der NNR
      – Rasche Sulfatisierung zu
        DHEAS (1:500)
     Hormon mit der grössten
                     grö




                                                                             09
     Verbreitung im Körper
                    Kö
      – Peak Produktion: 35-
                         35-
        50mg/Tag




                                                                     20
     Steroidpool für periphere
     Konversion
      – Androgene
      – Östrogene




                                                              is
                                                      av
                                   Praxis Dr. Davis

Steroidhormone haben als gemeinsames Kennzeichen ein cyclisches Ringsystem, das aus drei
Sechs- (A-C) und einem Fünfring (D) aufgebaut ist     D
DHEA ist eine Abkürzung für Dehydroepiandrosteron und ist ein Steroidhormon der
                                                 P.
Nebenniere. Hormone sind Stoffe, die in Drüsen oder Geweben gebildet werden und in
anderen Zellen (Zielzellen) einen Stoffwechseleffekt haben. Hormone sind eine uneinheitliche
Stoffgruppe.
                                       e


Es gibt Proteohormone wie z. B: Insulin, das von bestimmten Zellen der Bauchspeicheldrüsen
                           nc



produziert wird und den Blutzuckerspiegel senkt. Sie bestehen aus Ketten von Aminosäuren
(Peptide) oder Aminosäurederivaten. Eine weitere Gruppe sind die Steroidhormone, die sich
vom Cholesterin ableiten. Dazu gehören neben DHEA auch die Sexualhormone (Androgene,
                re




Östrogene) und Hormone wie Aldosteron (reguliert die Nierenfunktion) und Cortison.
Steroidhormone können aufgrund ihres lipophilen Charakters (Fettlöslichkeit) problemlos
              la




durch die Zellmembranen gelangen und binden sich im Innern der Zellen an ein
Rezeptorprotein. So erkärt sich auch, daß Steroid-Hormone eine so vielfältige Wirkung haben
         C




können.
Der Hormon-Rezeptor-Komplex gelangt in den Zellkern und regt die Transcription (Ablesung
der Gene) an, sodaß spezifische Proteine (Enzyme) gebildet werden können.
   r.




DHEA ist das verbreiteste Hormon im Blut (15-20mg/Tag) und kommt in noch höheren
D




Konzentrationen im Gehirn vor. DHEA wurde 1931 von A. Butenandt (deutscher Chemiker,
Nobelpreisträger) im menschl. Urin entdeckt. Es wird in der Nebennierenrinde (Zona
reticularis) hergestellt, durch die Leber in das Sulfat DHEAS (Entdeckung 1944)
©




umgewandelt, zikuliert so relativ stabil hauptsächlich tagsüber im Blut und wird im Körper in
die Sexualhormone Testosteron and Östrogen transformiert. Die sexuelle Wirkung beträgt ca.
10% von der des Testosterons. (Data f. Biochem Res. Oxford. Science Publ. 1984, S. 193)

DHEA und DHEAS dienen als zirkulierender Steroidpool für die periphere Konversion zu
Androgenen und Östrogenen. Eine DHEA-Gabe führt bei der Frau zu einer vermehrten
Androgensynthese und bei Männern zu einer Zunahme der zirkulierenden Östrogene. Darüber
hinaus besitzt DHEA eine neurosteroidale Wirkung: DHEA interagiert mit intrazerebralen
Rezeptoren (unter anderem NMDA-, Sigma und GABAA-Rezeptoren) und DHEA kann im
Gehirn selbst synthetisiert werden.
Ca. 50% aller männlichen Sexualhormone beim erwachsenen Mann werden aus DHEA
gebildet. Bei der Frau wird vermutet, dass vor der Menopause die Östrogene zu ca. 70%, nach
der Menopause zu 100% aus DHEA synthetisiert werden. Da die im Körper produzierte
Menge an DHEA mit fortschreitendem Alter abnimmt, vermindern sich folglich auch die
sexualhormonabhängigen Stoffwechselfunktionen.

Der grösste Teil des DHEA bei Mann und Frau wird in der NNR aus Cholesterin unter
Stimulation von ACTH und der Mithilfe der P450-Oxidasen über Pregnenolon und 17-OH-
Pregnenolon oder Progesteron und 17-OH-Porgesteron in den Mitochondrien und im




                                                                              09
endoplasmatischen Retikulum der NNR-Zellen gebildet.
Im Alter führt die Stimulation mit ACTH zum starken Anstieg von 17-OH-Progesteron, die
DHEAS Plasmaspiegel bleiben aber unverändert. Dies weist möglicherweise auf eine




                                                                              20
altersbedingte Desmolase-Aktivitätsminderung hin. Möglich ist auch ein fortschreitender
Zellverlust oder Apoptose der Zona reticularis, während die Zona fasciculata und ihre
Cortisolsynthese intakt bleiben. Die weitere Metabolisierung von DHEA verläuft über




                                                                     is
Androstendion und Testosteron zu Estradiol (Aromataseaktivität vorausgesetzt) beim Mann,
während bei der Frau DHEA selber schwach androgen wirksam den Testosteronspiegel




                                                             av
erhöht.

                                                        D
                     DHEAS: Verlauf
                                               P.
  [μg/dl ]

     500
                                      e
                           nc



     400


     300
                 re




     200
               la




     100
             C




                                                                  Alter [y]
   r.




               10    20    30    40       50       60   70   80

                                Praxis Dr. Davis
D




In den ersten Lebensjahren stellen die Nebennieren sehr wenig DHEA her. Um das sechste
oder siebte Lebensjahr herum beginnen sie damit, größere Mengen auszuschütten. Die
©




Produktion erreicht ihren Höhepunkt im Alter von etwa 25 Jahren, wo DHEA das im
Blutkreislauf am häufigsten vorkommende Hormon ist. Ab etwa 30 Jahren geht die DHEA-
Produktion stetig zurück, so daß der/die durchschnittliche 75jährige nur 20% der DHEA-
Menge hat, die er/sie 50 Jahre vorher hatte. In allen Altersstufen tendieren Männer zu höheren
DHEA-Werten als Frauen.

Im Alter kommt es zu einer erheblichen Verminderung der DHEA-Produktion. So produziert
ein 25-jähriger Mann noch täglich 35 mg DHEA, das dann zu DHEAS durch die Sulfatase
konvertiert wird und in dieser Form im Plasma zirkuliert. Ein 80-jähriger Mann weist
dagegen nur noch eine Produktion von maximal 7 mg /d auf. Auch sind die Plasmaspiegel
Grundlagen Und Praxis Der Anti-Aging Medizin Text
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Grundlagen Und Praxis Der Anti-Aging Medizin Text

  • 1. Was ist Altern? Alterungsprozess – Universelle biologische Veränderungen Programm Prozess des Alterns 09 Programm-Theorien – Veränderungen, die stark durch Umwelteinflüsse, Lifestyle und Krankheiten 20 beinflusst werden Abnützung und Verbrauch Abnü is Stochastische-Theorien av Praxis Dr. Davis Dieser Punkt scheint offensichtlich zu sein. Wichtig sind für uns zunächst zwei zentrale Folgerungen, die sich daraus ergeben: D 1. Veränderungen verlaufen interindividuell mit unterschiedlicher Geschwindigkeit. Daher die Unterscheidung zwischen „chronologischem“ (d.h. nach Lebensalter definiertem) und P. „funktionalem“ (d.h. nach tatsächlicher Leistungsfähigkeit definiertem) Alter. 2. Das Ziel individueller und gesellschaftlicher Bemühungen sollte darin bestehen, bestimmte irreversible Veränderungen möglichst weit hinauszuschieben. e nc Wobei sich die Gewinne vor allem auf die weitere Differenzierung bereits ausgebildeter Fähigkeiten beziehen, die Verluste vor allem auf die Kapazität zum Erwerb neuer Fähigkeiten. re la Stochastische Theorien C Alterungsprozesse entstehen auf dem Abnahme der Reparaturmechanismen r. Boden unzureichender Reparations- Akkumulation zerstörerischer Verletzungen D mechanismen bei konstanter Schädigung Zellab- © Lebens- fallak- rate Wear kumu- und lation Tear Cross- Freie Error- linking Radikale Cata- strophe Order to Disorder Glykosy lierung Praxis Dr. Davis
  • 2. The "random damage" theories are based on the possibility that the balance between ongoing damage and repair is disrupted. The theories differ in the emphasis placed on increased damage (e.g., by free radicals, oxidation, or glycation) versus deficient repair, as well as in the mechanisms that might mediate each. However, all share the observation that cell and organ repair capacity declines with age. Theorie der freien Radikale 09 Aggressive Sauerstoffradikale (O2-, OH-, 20 H2O2) greifen die Zelle und/oder Zellwand an und führen dort zur Bildung neuer aggressiver Sauerstoffradikale is (Kettenreaktion) av – Antioxidantien können die Lebensspanne von Freie Würmern und Mäusen um bis zu 30% Radikale verlängern D Harman D; J Gerontol 1956 P. Rose M.R.; Int J Org Evol 1984 Praxis Dr. Davis Mit der Theorie der freien Radikale verbindet sich sowohl die Wear- and Tear Theorie, als e auch die Theorie der Zellabfälle. nc Der überzeugendste Beweis für diese Theorie wurde an Longevity-Experimenten bei Rundwürmern und Mäusen erbracht. re AGE-Theorie la (Advanced Glycosylation Endproducts) C Die nichtenzymatische Glykosylierung bestimmter Proteine im Körper führt zur r. Bildung und Anhäufung bleibender Quer- D verbindungen, die für den im Alter auftretenden Elastizitäts- und Funktions- © verlust typisch sind – Menschen mit hohen Blutzuckerspiegeln altern besonders schnell Komplikationen beim Diabetes mellitus können auch als Zeichen Glykosy einerB;vorzeitigen Organalterung interpretiert Kristal Gerontal Biol Sci 1992 lierung werden. Praxis Dr. Davis
  • 3. Nach dieser Theorie führt die nichtenzymatische Glykosylierung bestimmter Proteine im Körper zur Bildung und Anhäufung bleibender Querverbindungen, die für den im Alter auftretenden Elastizitäts- und Funktionsverlust typisch sind. Eine Schlüsselrolle spielt dabei der Blutzucker. Die Schritte, durch welche die Glukose die Proteine derart verändert, werden als Maillard- oder Bräunungsreaktion bezeichnet. Der Prozess beginnt damit, dass eine Aldehyd-Gruppe (-COH) der Glukose und eine Aminogruppe (-NH2) eines Proteins sich gegenseitig anziehen. Die Moleküle vereinigen sich zu einer so genannten Schiffschen Base, die instabil ist, sich aber schnell in eine stabilere, jedoch immer noch reversible Substanz umformen. Diese ist als Amadori-Produkt bekannt. Wenn ein Protein monate- oder jahrelang im Körper verweilt, verlieren einige seiner Amadori-Produkte Wasser und bilden neue 09 Strukturen, die sich aus Glukose herleiten. Diese können sich dann mit verschiedenen Arten von Molekülen zu irreversiblen Strukturen verbinden, die als Endprodukte fortgeschrittener Glykosylierung (Advanced Glycosylation Endproducts) bezeichnet werden. 20 Falls diese These zutrifft, so muss man davon ausgehen, dass Menschen mit sehr hohen Blutzuckerspiegeln besonders viel AGE-Produkte ausbilden und somit vorzeitig altern. In der Tat lassen sich viele der Komplikationen, die im Rahmen eines Diabetes mellitus auftreten, is als Zeichen einer vorzeitigen Organalterung interpretieren. Hierzu gehört die Ausbildung einer Mikroangiopathie ebenso wie das Entstehen einer Niereninsuffizienz oder eines av Kataraktes. Der Diabetiker wird somit zu einem Modellfall für die Untersuchung des Alterungsprozesses. D AGE-Theorie P. (Advanced Glycosylation Endproducts) e nc re la C r. D Jacot L; J Ocul Pharmacol Ther 1998 Praxis Dr. Davis FIGURE 3: Cross-sections of the iris (top 4 photos) and retina (bottom 4 pharos) from S-D © control rats (Column A) or STZ-induced S-D diabetic rats of 4 wks duration (Column B). Light micrographs demonstrate increased immunoreactivity (blue chromogen) in the ocular tissue of STZ-induced diabetic rats relative to age matched control rats. Anti-Amadori antibody specificjty was demonstrated by preabsorption with a synthetic glycated peptide (ac- KOTAL) which prevented immunoreactivity (rows 2 and 4). Tissues ware counterstained with nuclear fast red. Eye tissue was paraffin-embedded and sectioned at 5-61Jm thick. Same magnification for all images (410x).
  • 4. Wear and Tear-Theorie „Tod entsteht dadurch, dass ein ausge- laugter Organismus sich nicht immer von Neuem regenerieren kann“ 09 – Altern könnte durch fortschreitende genetische Wear Zerstörung, die dann akkumuliert, hervor- und Tear gerufen werden 20 is August Weismann; 1882 av Praxis Dr. Davis Diese Theorie ist sehr alt und geht auf August Weismann zurück, der sie 1882 erstmals veröffentlichte. D Ein einfaches Beispiel für diese Theorie sind die Zähne des Menschen, die, einmal verbraucht, nicht mehr zur Regeneration fähig sind. P. Komplexere Zusammenhänge werden auf molekularer Ebene vermutet, wo somatische Mutationen für den Alterungsprozess verantwortlich sein könnten. Diese Behauptung ist bis heute allerdings nicht bewiesen. Es steht aber fest, dass Fehler in der e Genexpression durch Transkription oder translationale Störungen zu Veränderungen der nc Proteinsynthese führen und damit die Enzymmenge und –funktion, wie auch den Aufbau von Strukturproteinen erheblich negativ in Richtung Funktionsschwäche und Funktionsverlust entwickeln. re la Theorie der Error-Catastrophe C Mit zunehmendem Alter treten immer mehr r. Fehler in der Aminosäurensequenz der D Proteine auf, was schliesslich zum Zelltod führt. © – Bsp. Kataraktbildung durch Anhäufung von Krystallinprotein in der Linse Error- – Biologische Altersbestimmung durch Messung Cata- strophe von d-Aspartat im Zahnschmelz Orgel LE; Proc Natl Acad Sci USA 1963 Orgel LE; Proc Natl Acad Sci USA 1970 Praxis Dr. Davis
  • 5. Diese Theorie ist breit getestet in einer Vielzahl von Spezies und Zelltypen. Dabei spielt die verminderte Kapazität alter Zellen, Proteine mit einer gestörten AS-Sequenz zu entfernen, eine wichtige Rolle, was schliesslich zum Funktionsausfall von zellulären Prozessen führen kann. Diese Theorie kann erweitert werden zur DNS-Zerstörungstheorie, die besagt, dass die Fähigkeit, verletzte DNS zu reparieren, mit zunehmendem Alter herabgesetzt ist. 09 Programm-Theorien 20 Genetische Kontrolle Altern unterliegt einer genetischen Kontrolle – Natürliche Selektion: Lebewesen in der Natur erleben Natü Selektion: das Alter nicht. Ihre Genstruktur könnte durch is Mutationen, die nicht korrigiert werden, alteriert sein – Pleiotroper Antagonismus: Gene, Neuro-sich im Antagonismus: die theorien Telo- Immun- av mere reproduktiven Alter günstig auswirken, haben danach gü endo- negative Effekte krine – Ökologische Nischensicherung: Durch das Fehlen Nischensicherung: Bioclock Ver- Moleku- largene- erbung D extrinsischer Faktoren, könnten Gene bevorzugt ö ktik werden, die den Altersablauf verlangsamen, damit eine Todes P. grössere Zahl von Nachkommen -generiert und versorgt grö und Long- werden kann life- Gene e Praxis Dr. Davis nc Altern unterliegt einer genetischen Kontrolle. Die maximale Lebensspanne ist unzweifelhaft spezies-spezifisch. Die Unterschiede in der Lebensspanne sind deutlich grösser zwischen den Spezies, als innerhalb. Interessant in diesem Zusammenhang ist auch die hohe re Alterskorrelation bei eineiigien Zwillingen im Vergleich zu zweieiigen. Wir kennen inzwischen auch einige vererbbare Erkrankungen, die Progerien, in denen vorzeitiges Alter la genetisch bedingt ausgelöst werden. Drei Theorien wurden bislang vorgeschlagen, die den genetischen Mechanismus erklären sollen: The first theory suggests that, since animals C usually succumb to natural forces long before reaching their maximal life span, aging might reflect mutations that impair long-term survival. These mutations would accumulate in the genome because there is no selection pressure to delete them. A second theory, "pleiotropic r. antagonism," proposes that aging may be caused by the late and deleterious effects of genes D that are conserved because of the survival advantages they confer prior to reproduction. The third theory applies to ecological niches where extrinsic hazards are relatively low. In such an environment, evolution might select for mutations that retard the aging process since these © might allow an animal to produce and protect many more litters. Auch bei den Programm-Theorien gibt es natürlich eine Vielzahl von einzelnen Theorien, die auch hier ineinander verwoben sind und nicht als einzelne oder einzige Theorien verstanden werden können.
  • 6. Telomeren-Theorie Verlust der Telomere führt zu chromosomaler Instabilität (Zelltod) – Keim- und Tumorzellen besitzen Telomerase, wodurch die Zellen unsterblich werden Telo- 09 mere 20 is Fossel M; JAMA 1998 av Praxis Dr. Davis D Jede Zelle besitzt am Ende ihrer Chromosomen eine Häufung repetitiver DNS. Diese soll die Chromosomen daran hindern, mit anderen Chromosomen am Ende zu verkleben und dabei unter Umständen Segmente auszutauschen. Bei jeder Zellteilung kommt es zum Verlust von P. Basensequenzen, was schliesslich zum Verlust der chromosomalen Stabilität führt. Nach Leonard Hayflick können sich Zellen bis 50 mal teilen. Dies entspricht genau der Teilungszahl, die schliesslich zum Verlust der Telomeren führt (Hayflick Limit). e Diese Tatsache wirkt sich auf das Therapiekonzept aus. Wir wissen, das HGH die nc Telomeraseaktivität intrazellulär verstärkt. Somit kann einer Zelle eine verlängerte Teilungsfähigkeit gegeben werden. re Molekulargenetische Theorien la C Altern ist ein biologisch aktiv gesteuerter Prozess r. D – Hemmung der Suppression von Genen, die Prozesse verursachen, die mit dem Alterungsprozess zu tun haben (Hayflick Limit) © – Zusammenhang mit der reproduktiven Phase Moleku- largene- Freischaltung supprimierter Gene tik Hayflick L; Gerontology 1985 Praxis Dr. Davis
  • 7. Altern wird durch gut zu belegende Veränderungen in der chemischen Zusammensetzung und der makroskopischen Struktur von Zellen, Organen und Organsystemen des Körpers, sowie seiner Funktionen begleitet. Dadurch kommt es zu einer erhöhten Anfälligkeit für Erkrankungen und zu einem erhöhten Sterberisiko. Dies Steuerung betrifft nicht nur komplex lebende Organismen, wie den Mensche, sonder auch Einzeller. Diese entziehen sich allerdings der Alterung durch Zellteilung. Interessant in diesem Zusammenhang ist die Tatsache, dass sich nach Erreichen der Hayflick Limit die Zelle nicht mehr zur Teilung anregen lässt. Gibt man allerdings Wachstumsfaktoren (z.B. IGF-1) zu einer Zellkultur, deren Teilungsrate die Hayflick Limit noch nicht erreicht hat, so kann man durchaus eine Verlängerte Lebensspanne erwarten. 09 20 Bioclock-Theorien is Zellen besitzen eine zeitlich abgestimmte Regulationsmöglichkeit den eigenen av Alterungsprozess zu beeinflussen – Expression wachstumsfördernder oder hemmender Faktoren D P. clk-1 bei C. elegans clk- Bioclock e nc Murakami S; Genetics 1996 Praxis Dr. Davis re Genetics. 1996 Jul;143(3):1207-18. Related Articles, Links la A genetic pathway conferring life extension and resistance to UV stress in Caenorhabditis elegans. C Murakami S, Johnson TE. r. Institute for Behavioral Genetics, University of Colorado at Boulder 80309-0447, USA. D murakams@colorado.edu A variety of mechanisms have been proposed to explain the extension of adult life span (Age) © seen in several mutants in Caenorhabditis elegans (age-1: an altered aging rate; daf-2 and daf- 23: activation of a dauer-specific longevity program; spe-26: reduced fertility; clk-1: an altered biological clock). Using an assay for ultraviolet (UV) resistance in young adult hermaphrodites (survival after UV irradiation), we observed that all these Age mutants show increased resistance to UV. Moreover, mutations in daf-16 suppressed the UV resistance as well as the increased longevity of all the Age mutants. In contrast to the multiple mechanisms initially proposed, these results suggest that a single, daf-16-dependent pathway, specifies both extended life span and increased UV resistance. The mutations in daf-16 did not alter the reduced fertility of spe-26 and interestingly a daf-16 mutant is more fertile than wild type. We
  • 8. propose that life span and some aspects of stress resistance are jointly negatively regulated by a set of gerontogenes (genes whose alteration causes life extension) in C. elegans. Todes- und Longlife Gene Gewisse Gene führen zu einer Verlängerung 09 oder Verkürzung der Lebensspanne (unterschiedliche Mechanismen) 20 – age-1, daf-, ced- und viele mehr bei C. elegans – Indy (i‘m not dead yet) bei Drosophila is Todes av - und Long- Lakowski B; Science 1996 life- Gene Rogina B; Science 2000 Praxis Dr. Davis D Indy codiert für ein Membranprotein, das bei Säugern am ehesten mit dem Natrium- P. Dicarboxylat Cotransporter verglichen werden können. Dieser transportiert Intermediärprodukte des Krebs-Zyklus. Man nimmt an, dass durch die Mutation eine Verminderung des Energiestoffwechsels stattfindet, was einem hypokalorischen Zustand e gleichkommt. nc Caenorhabditis elegans re Hereditäre Theorien la C Chromosomale Aberrationen führen zu prämaturem Alterungsprozess r. – Werner-Syndrom (Chromosom 8) Werner- D Helicase – Down-Syndrom (Chromosom 21) Down- © Amyloid-Precursor Protein Amyloid- – Morbus Alzheimer (4 unterschiedliche Gene) Ver- erbung Presenilin 1 (Chromosom 14) Presenilin 2 (Chromosom 1) Apolipoprotein E (Homozygotie für E4) (Homozygotie – Chromosom 19 Praxis Dr. Davis Progerie: de novo Mutation von Lamin A auf Chromosom 1 (nicht erblich!)
  • 9. Werner-Syndrom: autosomal rezessives Syndrom. Das mutierte Gen codiert normalerweise für Helicase-Enzyme. Die Helicase, die die DNS aufwickelt, ist gestört. Down-Syndrom: Das Chromosom 21 codiert beta-APP (Amyloid-Precursor-Protein). Alzheimer: Vier Gene sind inzwischen im Alzheimer Prozess impliziert. Bei drei von ihnen ist eine Mutation für die familäre Form verantwortlich. Eines, das auf Chromosom 14 liegt, codiert für das Protein Presenilin 1. ein weiteres auf Chromosom 1 codiert Presenilin 2. Beide Proteine binden am Membran Rezeptor. Mutation dieser Gene ist offensichtlich für die frühe 09 Alzheimer-Erntwicklung verantwortlich. Bei der APP-Bildung, die durch Presenilin- Ankoppelung an den Membranrezeptor stimuliert wird, treten Enzyme auf, die das APP zerschneiden: die alpha-Sekretase und die beta-Sekretase. Die durch die beta-Sekretase 20 gebildeten Bruchstücke von beta-APP sind selber sehr neurotoxisch, da sie an die Neurofibrillen koppeln und diese verkleben. Das vierte Gen ist auf dem Aplipoprotein E-Locus Chromosom 19 platziert. Homozygotie für is e4 Allel ist mit Dyslipidämie und Alzheimer Risiko assoziiert. av Neuroendokrine- und Immuntheorien D Der Thymus spielt eine Schlüsselrolle im neuro- P. hormonal-immunologischen Netzwerk – Hormonelle Kontrolle der ZNS-Immunkommunikation via ZNS- e Thymosine über den Hypothalamus, was zu Veränderungen in der Hormonproduktion der NNR und Verä Immun- nc Neuro- theorien der Hypophyse führt fü endo- krine Thymusinvolution wirkt als Trigger für den graduellen Rückgang Rü des homeostatischen Potentials re – Lymphoide Organe und Lymphozyten besitzen Rezeptoren für Hormone und werden durch ihre fü la Wirkung massgeblich beeinflusst Störungen in der Immunkompetenz Stö C Grossman CJ; Science 1985 Goya RG, Gerontology 1999 Praxis Dr. Davis r. Lymphoide Organe und Lymphozyten selber sind durch ein komplexes neuronales Netzwerk D innerviert und besitzen Rezeptoren für Hormone (z.B. DHEA), Kortison (kurzfristig stimulieren) und Estradiol wirken hemmend, DHEA stimulieren auf das Immunsystem. Aber auch viele Peptidhormone haben einen Einfluss auf das Immunsystem. Sie werden in © cerebralen Zentren gebildet. Dazu zählen Neuropeptid Y, Substanz P, Calcitonin Gen-related Prptide (CGRP), und VIP (Vasoaktives intestinales Peptid). Diese Peptide fungieren wie Neurotransmitter und bilden den Kern der ZNS-Immunkommunikation. Die Kontrolle darüber hat der Thymus über die Thymushormone. Diese Thymosine exprimieren ein Gen, das sie mit Zentren im Hypothalamus verbindet. Dadurch haben sie einen Einfluss auf die NNR über CRF und ACTH, auf beta-Endorphin, Wachstumshormon und Prolaktin, die wiederum auf die Lymphozyten wirken. 1: Science. 1985 Jan 18;227(4684):257-61. Related Articles, Links
  • 10. Interactions between the gonadal steroids and the immune system. Grossman CJ. The immune system is regulated by the gonadal steroids estrogen, androgen, and progesterone, but the circulating levels of these steroids can also be affected by immune system function. Such interactions appear to be mediated through the hypothalamic-pituitary- gonadal-thymic axis and depend on pituitary luteinizing hormone released by thymic factors under the control of the gonadal steroids. 09 PMID: 3871252 [PubMed - indexed for MEDLINE] 20 Gerontology. 1999 May-Jun;45(3):174-8. Related Articles, Links is Homeostasis, thymic hormones and aging. av Goya RG, Bolognani F. D INIBIOLP-Histology 'B', Faculty of Medicine, National University of La Plata, Argentina. Goya@isis.unlp.edu.ar P. The thymic-pituitary axis constitutes a bidirectional circuit where the ascending feedback loop is effected by thymic factors of epithelial origin. The aim of the present article is, first, to e introduce the idea of an immune-neuroendocrine homeostatic network in higher animals. Next, the relevance of the thymus in this network and the possible role of this gland in the nc neuroendocrine imbalances associated with aging are discussed. A number of studies are next reviewed which show that the endocrine thymus produces several bioactive molecules, generally called thymic hormones, which in addition to possessing immunoregulatory re properties are also active on nervous and endocrine circuits. In particular, the reported activities of thymosin fraction five, thymosin alpha 1 and thymosin beta 4 on beta-endorphin, la adrenocorticotropic hormone, glucocorticoids, luteinizing hormone-releasing hormone and luteinizing hormone secretion in different animal and cell models are reviewed. The known C hypophysiotropic actions of other thymic hormones like thymulin, homeostatic thymus hormone and thymus factor are also summarized, and the impact of aging on pituitary r. responsiveness to thymic hormones is discussed. As a conclusion, it is proposed that in addition to its central role in the regulation of the immune function, the thymus gland may D extend its influence to nonimmunologic components of the body, including the neuroendocrine system. The early onset of thymus involution might, therefore, act as a triggering event which would initiate the gradual decline in homeostatic potential that © characterizes the aging process. Publication Types: Review Review, Tutorial PMID: 10202264 [PubMed - indexed for MEDLINE]
  • 11. Probleme der Diagnose Anti-Aging heisst in erster Linie Vorbeugung Biomarker des und Verhütung von altersbedingten Alterns Erkrankungen – Biomarker, die verschiedene 09 – Viele Krankheiten sind zum Zeitpunkt der Körperfunktionen Diagnose noch nicht manifest – Parameter Alter erfassen, sollten Biologischessind gesucht, die auf spätere Alter Chronologisches 20 Rückschlüsse auf Erkrankung hindeuten können Alterungsprozesse erlauben is av Praxis Dr. Davis Schon vor 1975 wurden in verschiedenen Laboratorien überall in der Welt physiologische D Marker, die mit Alterungsprozessen korrelierten, untersucht. Zum Beispiel der höchste hörbare Ton, der sehr steil von 18 kHz mit 20 Jahren auf 8 kHz mit 70 Jahren abfällt. Mehrere Wissenschaftler kamen zu der Auffassung, dass durch die Auswahl einer P. ausreichenden Anzahl solcher Biomarker, die verschiedene Funktionen des Körpers erfassen, es möglich sein müsste, Rückschlüsse auf Alterungsprozesse zu ziehen, unter Berücksichtigung des unterschiedlichen Gefälles einzelner Biomarker pro Zeiteinheit. e nc Diagnostik: H-Scan re la C H-Scan r. D © H-Scan Praxis Dr. Davis Der von Richard Hochschild entwickelte H-Scan. Das Gerät dokumentiert funktionelle Veränderungen und erlaubt so dem Arzt eine Therapiekontrolle.
  • 12. Diagnostik: Biomarker 09 20 is av Praxis Dr. Davis Für jeden Biomarker wurden Normalwerte für die 977 Männer und 1485 Frauen im Alter von D 35 bis 70 Jahren festgelegt, die an der Studie teilnahmen. P. Lifestyle-Massnahmen e Muskeltraining nc Nahrungsrestriktion Ernährung – Reduziert Sarkopenie – Reduziert metabolische Rate / oxidativen Stress und damit Verbesserung re – Verbessert Insulinsensitivität Insulinsensitivitä des Frailty Indexes – Reduziert Blutlipide / Bewegung („low Blutdruck la impact“) Diät Mediterrane Diä (– Reduktion des NEJM Trichopoulou A; C Frakturrisikos 2003) (Osteoporose?) Viel Fisch Vermeidung Aufbau / ttigte FS / Gymnastikä Erhalt Viele ungesä unges r. – Kardiovaskuläre FS Kardiovaskulä und wenig gesättigte gesä antidiabetogene Viel Gemüse Gemü D BewegungAlkoholkonsum Mässiger Jogging / Walking Praxis Dr. Davis © The concept of restricting calories to improve health was first introduced in the early 1900s, but Clive McCay (Cornell University) advanced the theory significantly when (in the 1930s) he found that calorie-restricted rats lived longer than those allowed to eat ad libitum. Though decades have passed since McCay's initial findings, the exact mechanisms whereby dietary restriction retards aging and extends life span are still not fully understood. Much of the emerging data suggest that McCay's calorie-restricted rodents lived longer and aged more slowly because they were more resistant to stress and their cells appeared protected against damaging agents (Van Remmen et al. 2001).
  • 13. The eight people in the BioSphere study averaged 1,800 calories per day during the first 6 months, increasing to 2,200 calories per day by the end of 2 years. In the first 6 months, body weight dropped an average of 15%, blood sugar dropped 20%, blood cholesterol dropped 38% and blood pressure dropped significantly (30% systolic and 27% diastolic); white blood cell count dropped 24% (Walford 1988, 1994; Best 1995). The results obtained from the BioSphere II experiment are consistent with information gathered from ongoing animal studies conducted at the National Institute on Aging and the University of Wisconsin (Madison). For example, monkeys (calorie restricted) weighed less and had less body fat. They exhibited lower body temperature, as well as lower fasting blood glucose and insulin levels; insulin sensitivity increased. Typically, the monkeys also had 09 lower blood pressure, reduced triglyceride and cholesterol levels as well as increased levels of HDL2B (low levels of this HDL subfraction are associated with increased cardiovascular disease in humans) (Lane et al. 1999). 20 The CRON theory has been most studied in lower species but the underlying principle has extended to include long-lived primates. To determine if calorie restriction has similar actions is in higher species, the National Institute on Aging (NIA) initiated a study in 1987 to investigate the effects of a 30% caloric reduction in male and female rhesus macaques av (Macaca mulatta). Comment: Rhesus monkeys living in captivity can live to be about 40 years old. At the genetic level, Rhesus macaques and humans are nearly the same, sharing a genome that is more than 90% identical (Devitt 1998). D The NIA study demonstrated that calorie restriction decreases body weight and fat mass, improves glucoregulatory function, and decreases blood pressure, blood lipids, and body P. temperature. Juvenile males exhibited delayed skeletal and sexual maturation, and later were able to overcome an age-associated decline in both dehydroepiandrosterone (DHEA) and melatonin; bone mass was unaffected in both males and females. Eighty-one percent of the e monkeys in the NIA study are still alive, suggesting that calorie restriction may have beneficial effects on morbidity and mortality statistics (Mattison et al. 2003). nc BACKGROUND: Adherence to a Mediterranean diet may improve longevity, but relevant data are limited. METHODS: We conducted a population-based, prospective investigation re involving 22,043 adults in Greece who completed an extensive, validated, food-frequency questionnaire at base line. Adherence to the traditional Mediterranean diet was assessed by a la 10-point Mediterranean-diet scale that incorporated the salient characteristics of this diet (range of scores, 0 to 9, with higher scores indicating greater adherence). We used C proportional-hazards regression to assess the relation between adherence to the Mediterranean diet and total mortality, as well as mortality due to coronary heart disease and mortality due to r. cancer, with adjustment for age, sex, body-mass index, physical-activity level, and other potential confounders. RESULTS: During a median of 44 months of follow-up, there were D 275 deaths. A higher degree of adherence to the Mediterranean diet was associated with a reduction in total mortality (adjusted hazard ratio for death associated with a two-point increment in the Mediterranean-diet score, 0.75 [95 percent confidence interval, 0.64 to © 0.87]). An inverse association with greater adherence to this diet was evident for both death due to coronary heart disease (adjusted hazard ratio, 0.67 [95 percent confidence interval, 0.47 to 0.94]) and death due to cancer (adjusted hazard ratio, 0.76 [95 percent confidence interval, 0.59 to 0.98]). Associations between individual food groups contributing to the Mediterranean-diet score and total mortality were generally not significant. CONCLUSIONS: Greater adherence to the traditional Mediterranean diet is associated with a significant reduction in total mortality. Copyright 2003 Massachusetts Medical Society
  • 14. Frailty in the elderly: contributions of sarcopenia and visceral protein depletion. Vanitallie TB. Medical Service, St. Luke's Roosevelt Hospital Center, New York, NY, USA. In any given population of free-living individuals 65 years of age and older, a substantial proportion (in the range of 6% to 25%) suffers from many of the elements of the syndrome of frailty. Although the syndrome is complex and still lacks a standard definition, there is a growing consensus about the signs and symptoms as well as the pattern of biological 09 correlates that characterize this disorder. Patients who are afflicted with frailty typically exhibit loss of muscle strength, fatigue easily, are physically inactive, and have a slow-and often unsteady-gait, with an increased risk (and fear) of falling. They are likely to have a poor 20 appetite and to have undergone a recent, unintentional loss of weight. Frail individuals are more likely than the nonfrail to experience impaired cognition and depression. They die sooner. Frailty, of course, is frequently complicated by a variety of coexistent illnesses. is Among the biological correlates of frailty are sarcopenia (now readily measurable by dual- energy x-ray absorptiometry [DXA]), osteopenia (with an increased susceptibility to fracture), av and activation of the inflammatory and coagulation systems, with a rise in inflammatory cytokines and several markers of coagulopathy. Age-dependent changes in a number of hormones also appear to promote the development of frailty in the elderly, particularly via D their effects on muscle mass and strength, bone density, and by contributing to activation of the catabolic cytokines. In particular, serum levels of growth hormone (GH) and insulin-like P. growth factor-1 (IGF-1) decline progressively during aging, and an association between reduction in the levels of these hormones and the involution of advancing age has been proposed. It is not yet known whether, in comparison with their nonfrail counterparts, frail e individuals consistently manifest larger reductions in GH and IGF-1 (and other anabolic hormones). More research is needed before it will be known whether the benefits of nc administering GH to the frail elderly will outweigh the disadvantages. The poor appetite and weight loss that occur in many frail individuals are likely to be accompanied by a degree of visceral protein depletion (with its attendant morbidity), which can be estimated by making re serial measurements of indicators of visceral protein status such as transthyretin (TTR), retinol-binding protein (RBP), and albumin. One characteristic of the frailty syndrome that la distinguishes it from the effects of aging per se is the potential reversibility of many of its features. Progressive resistance training is feasible for many elderly individuals-even the C oldest old-and, by increasing muscle mass and strength, can ameliorate or reverse important aspects of physical frailty. To the extent that visceral protein depletion has been caused by an r. inadequate intake of calories and protein, consumption of a more adequate diet can result in betterment of the frail patient's nutritional status, as determined by clinical improvement and D favorable changes in TTR, RBP, and albumin. © Influence of muscle strength, physical activity and weight on bone mass in a population- based sample of 1004 elderly women. Gerdhem P, Ringsberg KA, Akesson K, Obrant KJ. Department of Orthopaedics, Malmo University Hospital, SE-205 02 Malmo, Sweden. paul.gerdhem@skane.se High physical activity level has been associated with high bone mass and low fracture risk and is therefore recommended to reduce fractures in old age. The aim of this study was to
  • 15. estimate the effect of potentially modifiable variables, such as physical activity, muscle strength, muscle mass and weight, on bone mass in elderly women. The influence of isometric thigh muscle strength, self-estimated activity level, body composition and weight on bone mineral density (dual energy X-ray absorptiometry; DXA) in total body, hip and spine was investigated. Subjects were 1004 women, all 75 years old, taking part in the Malmo Osteoporosis Prospective Risk Assessment (OPRA) study. Physical activity and muscle strength accounted for 1-6% of the variability in bone mass, whereas weight, and its closely associated variables lean mass and fat mass, to a much greater extent explained the bone mass variability. We found current body weight to be the variable with the most substantial influence on the total variability in bone mass (15-32% depending on skeletal site) in a 09 forward stepwise regression model. Our findings suggest that in elderly women, the major fracture-preventive effect of physical activity is unlikely to be mediated through increased bone mass. Retaining or even increasing body weight is likely to be beneficial to the skeleton, 20 but an excess body weight increase may have negative effects on health. Nevertheless, training in elderly women may have advantages by improving balance, co-ordination and mobility and therefore decreasing the risk of fractures is av Lifestyle-Massnahmen D Screening- P. Untersuchungen – Koloskopie – Prostatauntersuchung e – Gynäkologische Gynä nc Untersuchung – Kardiovaskuläres Kardiovaskulä Screening re Vermeidung Vermeidung von Noxen – Raucherentwöhnung Raucherentwö la – Vermeidung von Umweltnoxen C Praxis Dr. Davis Potential costs of flexible sigmoidoscopy-based colorectal cancer screening. r. D Marshall JR, Fay D, Lance P. Arizona Cancer Center, Tucson, USA. © BACKGROUND & AIMS: Increasing evidence shows that periodic screening by flexible sigmoidoscopy with appropriate referral of patients with adenomas to colonoscopy could substantially decrease colorectal cancer mortality rates. Estimates of the complete cost of such screening are needed. The aim of this study was to estimate the annual costs of periodic screening of Americans 50 years and older by flexible sigmoidoscopy with referral of subjects with adenomas to colonoscopy. METHODS: Cost analysis of flexible sigmoidoscopy, followed by colonoscopy as warranted, in U.S. population cohorts reaching age 50 each year from 1995 to 2010 was performed. Total yearly costs of repeat screening and surveillance examinations at American Cancer Society-recommended and other intervals were determined.
  • 16. RESULTS: With screening and surveillance intervals of 3 years, annual costs for the cohort of individuals turning 50 in 1995 would increase to $553 million by 2010. Annual costs for the entire population 50 years of age and older could increase by 2010 to nearly $20 billion. CONCLUSIONS: The cost of flexible sigmoidoscopy-based screening for colorectal cancer could vary as much as threefold depending on the protocol chosen. Prevention of colorectal cancer by once-only sigmoidoscopy. Atkin WS, Cuzick J, Northover JM, Whynes DK. Imperial Cancer Research Fund Colorectal Unit, St Mark's Hospital, London, UK. 09 There is no national screening programme for colorectal cancer in the UK despite the fact that the annual death toll from this disease exceeds that of breast and cervical cancer. Faecal 20 occult blood testing (FOBT) is under evaluation for screening, but screening by sigmoidoscopy is not considered viable. This situation contrasts with the USA where both annual FOBT and screening by flexible sigmoidoscopy every 3 to 5 years are recommended is from 50 years old. We seek to demonstrate that most of the benefit from the US screening policy would accrue from a single flexible sigmoidoscopy examination at age 55 to 60 years av with appropriate colonoscopic surveillance for the 3% to 5% found to have high-risk adenomas (> or = 1 cm or villous histology). If applied nationally, this screening regimen could prevent about 5500 colorectal cancer cases and 3500 deaths in the UK each year, thus D saving 40,000 years of life. We estimate that there would be little net cost to the National Health Service because savings obtained from treating fewer patients would largely offset the P. cost of screening. We recommend that a randomised trial to evaluate screening by single flexible sigmoidoscopy should start without delay. Such a trial would involve about 120,000 participants, and 15 years of follow-up would be required to obtain a clear answer on e mortality, although information on incidence reduction would be available sooner. nc Antioxidative Therapien re Vitamin Aä la CoQ10 / α-Liponsäure / L- Lipons L- Hormone Melatonin Carnitin Vitamin E – Verminderung der C – Hydroxyl- mitochondrialen Schädigung Vitamin C Schä – Verbesserung des Scavenger mitochondrialen Metabolismus Selen r. Carotinoide – Flavine – GPx / Flavonoide Porphyrine D Mangan / Kupfer / – Isoflavone DHEA der ZinkVerminderung Zellproliferation Vitamine Pflanzenstoffe © – SOD –Tumorangiogenese der Hemmung in vitro Hemmung der Spurenelemente Nahrungsergänzungen NADPH-Oxidase GlutaminsäTc-Aggregation Hemmung der Tc- ure / E2-Modulation E2- Cystein / Glycin Ca. 30‘000 Weitere 30‘ – Glutathion Praxis Dr. Davis Bereits in den 50er Jahren postulierte Denam Harman die These, dass für den Altersprozess freie Radikale eine Schlüsselrolle spielen. Freie Radikale zeichnen sich dadurch aus, dass sie auf ihrer Elektronenhülle ein ungepaartes Elektron besitzen, was ihnen eine starke Reaktionsfähigkeit verleiht.
  • 17. Eine sich aus der Freie-Radikale-Theorie ableitende Therapieoption besteht in der hochdosierten Zufuhr so genannter Antioxidantien. An Fruchtfliegen konnten gezeigt werden, dass die Überexpression von Katalse und Superoxiddismutase das Lebensalter signifikant verlängern kann. Diese Experimente unterstützen die Theorie des Altern aufgrund von oxidativem Stress. Ein weiters Indiz für die Richtigkeit dieser Theorie liefern die Ergebnisse aus einigen Studien mit Nagetieren. Man konnte zeigen, dass sich die Lebenserwartung durch moderate kalorische Restriktion verlängern lässt. Dies ist darauf zurückzuführen, dass die effizientere Nutzung des 09 Elektronen-Transport-Systems in den Mitochondrien weniger schädliche freie Sauerstoffradikale erzeugt. Ziele oxidativer Zerstörung sind Lipide, Proteine und DNS. 20 Melatonin ist nicht autoxidabel, wie z.B. Vit. C. Es besitzt präoxidative Eigenschaften selektiv und ausnahmsweise für Hydroxylradikale und potente Photooxidantien (Flavine und Porphyrine). Melatonin ist der stärkste und effektivste Hydroxyl-Radikal-Scavenger, der is wegen seiner lipophilen Eigenschaften „seitenspezifisch“ agiert (Phasengrenze Lipidmembranen-Zytoplasma). Im Gegensatz zu allen anderen Scavengern (Ascorbat, av Übergangsmetalle, Riboflavin, usw.) kann Melatonin – einmal oxidiert – nicht rückreduziert oder regeneriert werden und nimmt deswegen nicht an Redoxcyclingsprozessen teil. Melatonin wird oxidiert und dieser oxidative Abbau führt nicht zu einer D Wasserstoffperoxidformation. P. Einsatzgebiete von Melatonin: 1) Kontrolle des Schlaf-Wachrythmus und Verbesserung des Schlafs (auch bei ASPS, Advanced Sleep Phase Syndrome, und DSPS, Delayed Sleep Phase Syndrome). e 2) Stimulation des Immunsystems (die Wirkung von Melatonin ist nicht direkt auf die Zellen des Immunsystems gerichtet, sondern wirkt nc mediatorisch über das endogene Opioidsystem auf die Antigenaktivierung der T-Zellen) 3) Jet Lag (0.2-1 mg Melatonin pro Stunde Zeitverschiebung während ca. 1 Woche) re la Die Mitochondrien-Theorie C Der Einfluss der freien Radikale auf den Alterungsprozess gilt inzwischen als gut belegt. Freie Radikale entstehen durch schädigende Außeneinflüsse, in aller erster Linie aber als r. Abfallprodukte der körpereigenen Energiegewinnung. Zunehmend in den Fokus des Interesses geraten damit jene Zellorganellen, in denen sich die Energiegewinnung abspielt: D Die Mitochondrien. Mitochondrien waren einst offensichtlich selbständige Kleinstlebewesen, die im Laufe der Evolution in die Zelle inkorporiert wurden und dort hauptsächlich für die Energiegewinnung © genutzt werden. Dies erklärt die Tatsache, dass Mitochondrien als einzige Zellorganellen über eine eigene DNA verfügen [7]. Die Energiegewinnung durch die Mitochondrien erfolgt im Rahmen der so genannten Atmungskette. Diese besteht aus vier großen (Komplex I bis IV) und zwei kleinen (Ubichinon und Cytochrom C) Molekülkomplexen. Elektronen, die aus dem Abbau aufgenommener Nahrungsstoffe stammen, werden dort nach dem Stafettenprinzip weitergereicht. Am Komplex IV werden sie paarweise auf Sauerstoff übertragen, der sich mit Protonen (H+) zu Wasser vereint. Im Zuge der einzelnen Etappen pumpt das Mitochondrion Protonen auf die Außenseite der Innenmembranen. Das so entstehende elektrische und chemische Gefälle
  • 18. ermöglicht es der ATP-Synthetase - einem weiteren, quasi als Turbine dienendem Proteinkomplex - aus Adenosin-Diphosphat (ADP) energiereiches Adenosin-Triphosphat (ATP) herzustellen. ATP ist gleichsam die "körpereigene Universalwährung" 'für Energie. Frei Radikale entstehen in diesem Prozess, wenn Elektronen aus der Transportkette entweichen und von Sauerstoff eingefangen werden. Dafür scheint es eine besondere Schwachstelle zu geben, die im Komplex II im Umfeld des Ubichinons liegt. Hier werden besonders viele freie Radikale freigesetzt. Die Mitochondrien sind aber nicht nur die wichtigste Produktionsstelle für die Entstehung von freien Radikalen, sondern auch eine der massgeblichen und empfindlichsten Zielorte für deren zerstörerische Wirkung. Freie Radikale schädigen die Mitochondrienmembran, vor allem aber die mitochondriale DNS. Auf das 09 Vorhandensein einer eigenen Mitochondrien-DNA haben wir bereits hingewiesen. Sie ist keineswegs nur ein evolutionsbiologisches Relikt, sondern kodiert für gut ein Dutzend Proteine, die für die Funktion dieser Organellen und damit für die Energiegewinnung von 20 Bedeutung sind. Die Mitochondrien-DNS ist aber besonders anfällig für oxidative Schäden. Während die chromosomale Kern-DNS über eine ganze Reihe von Enzymsystemen verfügt, die in der Lage is sind, oxidierte DNS-Fragmente herauszuschneiden und zu ersetzen, besitzt die evolutionsbiologisch ältere Mitochondrien-DNS keine solchen Reparaturmechanismen. Auch av fehlen ihr Histone (basische Kernproteine), die das genetische Material abschirmen. Oxidative Schäden wirken sich an den Mitochondrien also besonders dramatisch aus. Es entsteht ein Teufelskreis: Geschädigte Mitochondrien produzieren zunehmend weniger ATP, gleichzeitig D setzen sie vermehrt freie Radikale als Abfallprodukte frei, die ihrerseits die Mitochondrien weiter schädigen. Der Zelle steht damit zunehmend weniger Energie zur Verfügung, P. gleichzeitig kumulieren die durch freie Radikale induzierten Schäden – Gewebe und Organe altern. Altern beginnt demnach mit einer zunehmenden Funktionseinbusse der Mitochondrien. Im Sinne einer „mitochondrialen Medizin“ besteht ein weiterer Ansatz der Anti-Aging- e Medizin daher in dem gezielten Schutz dieser Zellorganellen. Propagiert wird unter anderem die Supplementierung jenes Coenzyms, das sich im Rahmen der Atmungskette als besondere nc Schwachstelle erwiesen hat: Ubichinon. Ubichinon – auch als „Coenzym Q10 bekannt – ist das zentrale Bindeglied in der Atmungskette der Mitochondrien und der bisher wirksamste bekannte Radikalfänger in der Zellmembran. Da die körpereigene Ubichinon-Biosynthese mit re steigendem Alter abnimmt, eine erhöhte Zufuhr über die Nahrung aber nur schwer zu bewerkstelligen ist, empfiehlt sich die Supplementierung der Substanz in Form von Mono- la oder Kombinationspräparaten. C ScientificWorldJournal. 2001 Jan 1;1(1 Suppl 3):81-2. Related Articles, Links r. Delaying aging with mitochondrial micronutrients and antioxidants. D Atamna H, Ames BN, Liu J. MITOCHONDRIAL DECAY IN AGING. Mitochondria decay with age due to the oxidation © of mtDNA, proteins, and lipids. Some of this decay can be reversed in old rats by feeding them normal mitochondrial metabolites at high levels. Aging appears to be in good part due to the oxidants produced as by-products of normal metabolism by mitochondria [1-5]. In old rats mitochondrial membrane potential, cardiolipin levels, respiratory control ratio, and overall cellular O2 consumption are lower than in young rats and the level of oxidants (per unit O2) and mutagenic aldehydes from lipid peroxidation is higher [3]. Ambulatory activity declines markedly in old rats. Spatial memory as measured by the Morris water maze, also declines with age. Feeding old rats the normal mitochondrial metabolites acetyl carnitine and lipoic acid for a few weeks, restores mitochondrial function, lowers oxidants to the level of a young
  • 19. rat, and increases ambulatory activity and spatial memory [6-11]. Thus, these two metabolites can be considered necessary for health in old age and are therefore "conditional micronutrients". This restoration suggests a plausible mechanism [11]: with age increased oxidative damage to proteins, such as acyl carnitine transferase (whose activity declines with age), and lipid membranes, particularly in mitochondria, causes a deformation of structure of key enzymes, with a consequent lessening of affinity (Km) for the enzyme substrate; an increased level of the substrate restores the velocity of the reaction, and thus restores function. Postgrad Med J. 1996 Jan;72(843):45-50. Related Articles, Links A randomised, double-blind, placebo-controlled trial of L-carnitine in suspected acute 09 myocardial infarction. 20 Singh RB, Niaz MA, Agarwal P, Beegum R, Rastogi SS, Sachan DS. Heart Research Laboratory, Medical Hospital and Research Centre, Moradabad, India. is In a randomised, double-blind placebo-controlled trial, the effects of the administration of oral L-carnitine (2 g/day) for 28 days were compared in the management of 51 (carnitine group) av and 50 (placebo group) patients with suspected acute myocardial infarction. At study entry, the extent of cardiac disease, cardiac enzymes and lipid peroxides were comparable between the groups, although both groups showed an increase in cardiac enzymes and lipid peroxides. D At the end of the 28-day treatment period, the mean infarct size assessed by cardiac enzymes showed a significant reduction in the carnitine group compared to placebo. P. Electrocardiographic assessment of infarct size revealed that the QRS-score was significantly less in the carnitine group compared to placebo (7.4 +/- 1.2 vs 10.7 +/- 2.0), while serum aspartate transaminase and lipid peroxides showed significant reduction in the carnitine e group. Lactate dehydrogenase measured on the sixth or seventh day following infarction showed a smaller rise in the carnitine group compared to placebo. Angina pectoris (17.6 vs nc 36.0%), New York Heart Association class III and IV heart failure plus left ventricular enlargement (23.4 vs 36.0%) and total arrhythmias (13.7 vs 28.0%) were significantly less in the carnitine group compared to placebo. Total cardiac events including cardiac deaths and re nonfatal infarction were 15.6% in the carnitine group vs 26.0% in the placebo group. It is possible that L-carnitine supplementation in patients with suspected acute myocardial la infarction may be protective against cardiac necrosis and complications during the first 28 days. C Biogerontology. 2002;3(1-2):103-6. Related Articles, Links r. How to re-energise old mitochondria without shooting yourself in the foot. D Driver C, Georgiou A. National Ageing Research Institute, Parkville, Australia. c.driver@nari.unimelb.edu.au © In old humans and pathologies associated with mitochondrial mutations, deletions in mitochondrial DNA have been associated with failing function. Investigations have been reported where treatment with a number of micronutrients, such as coenzyme Q10, have been used to re-energise failing tissues. Bioenergy changes in ageing Drosophila have been observed which indicate similar changes in mitochondrial function in old age. Reserves of carbohydrate and fat fall and food intake rises. Biochemical changes include falling mitochondrial enzymes. Mitochondrial DNA contains increased amounts of sequences corresponding to deletions. Both coenzyme Q10 and nicotinamide in large doses successfully
  • 20. reversed bioenergy changes in aged Drosophila. However, only nicotinamide was able to reduce short term mortality and increase life span, whereas coenzyme Q10 increased mortality and reduced life span. Production of reactive oxygen species (ROS) was increased in coenzyme Q10 treated flies, whereas nicotinamide reduced ROS production. It is suggested that ROS production may account for these longevity differences. Large doses of two micronutrients have been successful in reversing the age-associated bioenergy deficit in Drosophila. This response is similar to clinical reports of re-energising tissues where mitochondrial damage has been observed. However, this work highlights a danger for some micronutrients, such as coenzyme Q10, that clinical efficacy may be limited by increased ROS production. 09 Biol Signals Recept. 2001 May-Aug;10(3-4):224-53. Related Articles, Links 20 Ubiquinone (coenzyme q10) and mitochondria in oxidative stress of parkinson's disease. Ebadi M, Govitrapong P, Sharma S, Muralikrishnan D, Shavali S, Pellett L, Schafer R, Albano C, Eken J. is Department of Pharmacology, Physiology, and Therapeutics, University of North Dakota av School of Medicine and Health Sciences, Grand Forks, N.Dak. 58203-2817, USA. mebadi@medicine.nodak.edu D Parkinson's disease is the second most common neurodegenerative disorder after Alzheimer's disease affecting approximately1% of the population older than 50 years. There is a P. worldwide increase in disease prevalence due to the increasing age of human populations. A definitive neuropathological diagnosis of Parkinson's disease requires loss of dopaminergic neurons in the substantia nigra and related brain stem nuclei, and the presence of Lewy bodies e in remaining nerve cells. The contribution of genetic factors to the pathogenesis of Parkinson's disease is increasingly being recognized. A point mutation which is sufficient to nc cause a rare autosomal dominant form of the disorder has been recently identified in the alpha-synuclein gene on chromosome 4 in the much more common sporadic, or 'idiopathic' form of Parkinson's disease, and a defect of complex I of the mitochondrial respiratory chain re was confirmed at the biochemical level. Disease specificity of this defect has been demonstrated for the parkinsonian substantia nigra. These findings and the observation that la the neurotoxin 1-methyl-4-phenyl-1,2,3, 6-tetrahydropyridine (MPTP), which causes a Parkinson-like syndrome in humans, acts via inhibition of complex I have triggered research C interest in the mitochondrial genetics of Parkinson's disease. Oxidative phosphorylation consists of five protein-lipid enzyme complexes located in the mitochondrial inner membrane r. that contain flavins (FMN, FAD), quinoid compounds (coenzyme Q10, CoQ10) and transition metal compounds (iron-sulfur clusters, hemes, protein-bound copper). These enzymes are D designated complex I (NADH:ubiquinone oxidoreductase, EC 1.6. 5.3), complex II (succinate:ubiquinone oxidoreductase, EC 1.3.5.1), complex III (ubiquinol:ferrocytochrome c oxidoreductase, EC 1.10.2.2), complex IV (ferrocytochrome c:oxygen oxidoreductase or © cytochrome c oxidase, EC 1.9.3.1), and complex V (ATP synthase, EC 3.6.1.34). A defect in mitochondrial oxidative phosphorylation, in terms of a reduction in the activity of NADH CoQ reductase (complex I) has been reported in the striatum of patients with Parkinson's disease. The reduction in the activity of complex I is found in the substantia nigra, but not in other areas of the brain, such as globus pallidus or cerebral cortex. Therefore, the specificity of mitochondrial impairment may play a role in the degeneration of nigrostriatal dopaminergic neurons. This view is supported by the fact that MPTP generating 1-methyl-4- phenylpyridine (MPP(+)) destroys dopaminergic neurons in the substantia nigra. Although the
  • 21. serum levels of CoQ10 is normal in patients with Parkinson's disease, CoQ10 is able to attenuate the MPTP-induced loss of striatal dopaminergic neurons. Toxicol Lett. 1998 Dec 28;102-103:5-18. Related Articles, Links Micronutrients prevent cancer and delay aging. Ames BN. University of California, Berkeley 94720-3202, USA. bnames@uclink4.berkeley.edu 09 Approximately 40 micronutrients are required in the human diet. Deficiency of vitamins B12, folic acid, B6, niacin, C, or E, or iron, or zinc, appears to mimic radiation in damaging DNA by causing single- and double-strand breaks, oxidative lesions, or both. The percentage of the 20 US population that has a low intake (< 50% of the RDA) for each of these eight micronutrients ranges from 2% to > or = 20%; half of the population may be deficient in at least one of these micronutrients. Folate deficiency occurs in approximately 10% of the US is population, and in a much higher percentage of the poor. Folate deficiency causes extensive incorporation of uracil into human DNA (4 million/cell), leading to chromosomal breaks. This av mechanism is the likely cause of the increased cancer risk, and perhaps the cognitive defects associated with low folate intake. Some evidence, and mechanistic considerations, suggest that vitamin B12 and B6 deficiencies also cause high uracil and chromosome breaks. D Micronutrient deficiency may explain, in good part, why the quarter of the population that eats the fewest fruits and vegetables (five portions a day is advised) has approximately double P. the cancer rate for most types of cancer when compared to the quarter with the highest intake. Eighty percent of American children and adolescents and 68% of adults do not eat five portions a day. Common micronutrient deficiencies are likely to damage DNA by the same e mechanism as radiation and many chemicals, appear to be orders of magnitude more important, and should be compared for perspective. Remedying micronutrient deficiencies is nc likely to lead to a major improvement in health and an increase in longevity at low cost. Aging appears to be due, in good part, to the oxidants produced by mitochondria as by- products of normal metabolism. In old rats mitochondrial membrane potential, cardiolipin re levels, respiratory control ratio, and overall cellular O2 consumption are lower than in young rats, and the level of oxidants (per unit O2) is higher. The level of mutagenic aldehydes from la lipid peroxidation is also increased. Ambulatory activity declines markedly in old rats. Feeding old rats the normal mitochondrial metabolites acetyl carnitine and lipoic acid for a C few weeks, restores mitochondrial function, lowers oxidants to the level of a young rat, and increases ambulatory activity. Thus, these two metabolites can be considered necessary for r. health in old age and are therefore conditional micronutrients. This restoration suggests a plausible mechanism: with age-increased oxidative damage to proteins and lipid membranes D causes a deformation of structure of key enzymes, with a consequent lessening of affinity (Km) for the enzyme substrate; an increased level of the substrate restores the velocity of the reaction, and thus restores function. © Flavo|noide engl.: flavonoids Naturstoffe, deren Grundgerüst das Phenylchroman ist (Molekularformel: C6–C3–C6, der Ring A + C2 bis C4 + Ring B der Formel Flavan). Unterschieden als Flavone u. Flavanole (= 3-Hydroxyflavone), Flavanone (= 2,3-Dihydroflavone), Flavanonole (= 3-Hydroxy-2,3- dihydroflavone) sowie die chemisch verwandten Anthocyanidine, Catechine, Chalkone u. Aurone. Gelbe oder rote bis blaue Pflanzenfarbstoffe, die mit der Nahrung in den tierischen u.
  • 22. menschl. Körper gelangen, für den sie wichtig sind als Redoxsystem, Wasserstoff-Akzeptor, u. Schutzstoff gegen Autoxidation von Vitamin C u. Adrenalin. – s.a. Bioflavonoide. Bio|fla|vo|no|ide engl.: bioflavonoids die als Vitamin P bezeichneten pflanzlichen chemischen Verbindungen mit i.S. des Phenylchromans abgewandelter Struktur des – trizyklischen – Flavons, u. zwar als Glykoside u. Aglykone, z.B. Citrin, Rutin. Wirken synergistisch mit Vitamin C u. antihämorrhagisch, entzündungswidrig u. antiallergisch; besitzen auch östrogene Eigenschaften Die wichtigsten Vertreter der Isoflavone sind die Polyphenole Genistein und Daidzein. 09 Isoflavone haben vielfältige positive Effekte. Sie vermindern die Zellproliferation, hemmen im Experiment die Tumorangioneogenese, blockieren die Thrombusbildung durch Hemmung der Plättchenaktivierung und -aggregation, wirken antioxidativ und schützen LDL-Cholesterin 20 vor der Oxidation. Der Mensch besitzt Estrogen-Rezeptoren vom Typ αund b. Alpha – Rezeptoren sind vorwiegend in Zellen von Brustdrüse und Uterus, beta-Rezeptoren vor allem in Knochen und is Blutgefässen zu finden. Ähnlich den körpereigenen Estrogenen, wenn auch zum Teil schwächer, binden Isoflavone an Estrogenrezeptoren, bevorzugt jedoch am Typ b. Damit av wirken Isoflavone verstärkend auf die Wirkung der (z. Bsp. Im Klimakterium nur mehr in geringer Konzentration vorhandenen) körpereigenen Estrogene. Die schützende estrogenunterstützende Wirkung der Isoflavone am Kreislaufsystem und am Knochen, bei D gleichzeitiger Inaktivität in Bezug auf hormonabhängige Tumore beruht auf die selektive Bindung an die beta-Estrogenrezeptoren. P. Einsatzmöglichkeiten Zur Vorbeugung und Behandlung klimakterischer Beschwerden Als Antioxidans e Zur Krebsprävention Zur Prävention und Therapie der Osteoporose nc Zur Prävention kardiovaskulärer Erkrankungen re In vitro ist Genistein ein potenter Inhibitor der Tyrosin-Kinase-Aktivität und ist dadurch imstande, die Aktivität von Wachstums-Faktoren zu blockieren. Darüber hinaus kann la Genistein das Auftreten von Thrombose – das eng mit der Atherosklerose verbunden ist – einschränken, indem die Blutplättchen- und Thrombin-Aktivität gestört wird. Die Thrombus- C Bildung beinhaltet die Ablagerung von Blutplättchen und Fibrin an der Stelle der Gefäßverletzung. Diese beginnt mit der Aktivierung von Blutplättchen und ihrer Ablagerung r. als eine Einzelschicht auf der exponierten Oberfläche und wird mit einer Anhäufung von Blutplättchen fortgesetzt. Thrombin wird an der Stelle der Verletzung gebildet mit der Folge D einer weiteren Aktivierung und Anhäufung von Blutplättchen sowie der Produktion von Fibrin. Genistein verhindert die Aktivierung von Blutplättchen in vitro. Die Inhibierung der © Tyrosin-Kinase-Aktivität durch Genistein verhindert auch die Thrombin induzierte Aktivierung und Anhäufung von Blutplättchen in vitro. J Nutr. 1995 Mar;125(3 Suppl):631S-638S. Related Articles, Links Thrombotic mechanisms in atherosclerosis: potential impact of soy proteins. Wilcox JN, Blumenthal BF. Department of Medicine, Emory University, Atlanta, GA 30322.
  • 23. Generally injuries that remove or disrupt the endothelial cells lining blood vessels stimulate formation of vascular lesions composed of smooth muscle cells. One of the first events after such endothelial cell disruption is the generation of thrombin at the site of injury. This leads to platelet activation and thrombus formation. Evidence suggests that thrombus formation may stimulate smooth muscle-cell proliferation through the action of any number of factors emanating from the thrombus including platelet- or macrophage-derived factors, platelet- derived growth factor, basic fibroblast growth factor or thrombin. Atherosclerotic plaques continue to grow for many years. The slow indolent process of nondenuding chemical injury of the endothelium and lesion formation may be accelerated periodically by thrombi forming 09 on the lumenal surface at sites of small denuding injuries leading to progressive atherosclerotic disease. Genistein, an isoflavonoid derived from soy products, has been shown to inhibit thrombin formation and platelet activation in vitro in addition to its antigrowth 20 factor activity. Should it have similar actions in vivo, this compound has the potential to affect the progression of atherosclerotic disease by modifying coagulation responses. To assess the potential of genistein as a therapeutic for vascular disease, additional studies will be required is to establish its effect on experimental vascular lesion formation. av Soy Estrogens Versus Estrogen Drugs Based upon records of dietary soy consumption in Japan, where breast cancer incidence is very low, daily soy isoflavone intake has been estimated to be about 50 mg a day. On the D other hand, the typical Western diet provides only 1-5 mg a day of the soy isoflavones that may protect against several forms of cancer. P. At a conference in Brussels, Belgium (September 15 to 17, 1996), entitled "The Role of Soy in Medicine," numerous clinical studies were presented, showing that soy phytoestrogens in doses ranging from 40-160 mg a day produced rapid and significant reductions in menopausal e symptoms. Other studies presented at this conference also reported that in countries where soy is a major constituent of the diet, women do not experience uncomfortable menopausal nc symptoms in the way Western women do (Ostman 1997). This data indicates that soy phyto- estrogens may be safe(r) and almost as effective as FDA-approved estrogen drugs. According to peer-reviewed scientific studies, soy isoflavones protect against menopausal re disorders that are normally treated by FDA-approved estrogen drugs. Unlike these synthetic drugs, phytoestrogens from soy have been shown to: la Prevent cancer at multiple sites Prevent gallstones C Protect kidney function Stimulate bone formation r. Lower cholesterol levels Inhibit the oxidation of LDL cholesterol D Inhibit the development or progression of atherosclerosis Unlike estrogen drugs, phytoestrogens have a balancing effect on the body. When estrogen levels are too low, their very mild estrogenic effect raises total estrogenic activity. When © estrogen levels are too high, they compete with estrogen at cell membrane receptor sites, thus lowering total estrogenic activity. In a study by Cassidy et al. (1994), 27 women with a mean age of 56 years were studied in a double-blind, cross-over trial to assess whether supplementation with soy phytoestrogens could reduce the frequency of hot flashes. These women were given 80 mg daily of soy phytoestrogens or placebo for 2 months. The authors concluded that soy phytoestrogens demonstrated greater estrogenic hormonal activity and reduced hot flashes compared to placebo.
  • 24. However, not all studies support the clinically positive effects of phytoestrogens. Most studies are in agreement that soy intake at levels of greater than 50 mg/day will increase bone mass and will lower low-density cholesterol and triglycerides (Wagner et al. 1997; St. Germain et al. 2001), but will have clinically no estrogenic effect on the vaginal and uterine epithelium. Also, while there have been frequent positive anecdotal reports on the effect of soy on menopausal symptoms such as hot flashes, clinical studies have not wholly supported these benefits over a long period of time. 09 Oxidiertes LDL-Cholesterin 20 Supplementation erhöht erhö Oxidationsresistenz nach 8 Wochen Tocopherolgehalt in LDL- LDL- Supplementation Cholesterin is 80% Vitamin E Gehalt in LDL- LDL- av Cholesterin steigert 60% oxidative Resistenz – oxLDL korreliert mit der 40% Schwere des akuten Koronarsyndroms 20% D – Reduktion nicht fataler MI P. Stephensen NG; Lancet 1996 0% Ehara S; Circulation 2001 60 I.E. 200 I.E. 400 I.E. 800 I.E. 1200 I.E. Tsimikas S; Circulation 2001 Jialal I; Arterioscler Thromb Vasc Biol. 1995 e Praxis Dr. Davis nc Elevated levels of oxidized low density lipoprotein show a positive relationship with the severity of acute coronary syndromes. re Ehara S, Ueda M, Naruko T, Haze K, Itoh A, Otsuka M, Komatsu R, Matsuo T, Itabe H, Takano T, Tsukamoto Y, Yoshiyama M, Takeuchi K, Yoshikawa J, Becker AE. la Department of Cardiology, Osaka City General Hospital, Osaka, Japan. C BACKGROUND: There is accumulating data that acute coronary syndromes relate to recent onset activation of inflammation affecting atherosclerotic plaques. Increased blood levels of r. oxidized low density lipoprotein (ox-LDL) could play a role in these circumstances. D METHODS AND RESULTS: Ox-LDL levels were measured in 135 patients with acute myocardial infarction (AMI; n=45), unstable angina pectoris (UAP; n=45), and stable angina pectoris (SAP; n=45) and in 46 control subjects using a sandwich ELISA method. In addition, © 33 atherectomy specimens obtained from a different cohort of patients with SAP (n=10) and UAP (n=23) were studied immunohistochemically for ox-LDL. In AMI patients, ox-LDL levels were significantly higher than in patients with UAP (P<0.0005) or SAP (P<0.0001) or in controls (P<0.0001) (AMI, 1.95+/-1.42 ng/5 microgram LDL protein; UAP, 1.19+/-0.74 ng/5 microgram LDL protein; SAP, 0.89+/-0.48 ng/5 microgram LDL protein; control, 0.58+/-0.23 ng/5 microgram LDL protein). Serum levels of total, HDL, and LDL cholesterol did not differ among these patient groups. In the atherectomy specimens, the surface area containing ox-LDL-positive macrophages was significantly higher in patients with UAP than in those with SAP (P<0.0001). CONCLUSIONS: This study demonstrates that ox-LDL levels show a significant positive correlation with the severity of acute coronary syndromes and that
  • 25. the more severe lesions also contain a significantly higher percentage of ox-LDL-positive macrophages. These observations suggest that increased levels of ox-LDL relate to plaque instability in human coronary atherosclerotic lesions. Can J Cardiol. 1995 Oct;11 Suppl G:97G-103G. Related Articles, Links Effect of vitamin E, vitamin C and beta-carotene on LDL oxidation and atherosclerosis. Jialal I, Fuller CJ. Center for Human Nutrition, University of Texas Southwestern Medical Center, Dallas 09 75235-9052, USA. OBJECTIVE: The oxidative modification of low density lipoprotein (LDL) may be an early 20 step in atherogenesis. Furthermore, evidence of oxidized LDL has been found in vivo. The most persuasive evidence shows that supplementation of some animal models with antioxidants slows atherosclerosis. The purpose of this review is to examine the roles that is vitamin E, vitamin C and beta-carotene may play in reducing LDL oxidation. DATA SOURCES: English language articles published since 1980, particularly from groups active in av this field of research. STUDY SELECTION: In vitro, animal, and human studies on antioxidants, LDL oxidation, and atherosclerosis were selected. DATA SYNTHESIS: Vitamin E has shown the most consistent effects with regard to LDL oxidation. Beta-carotene D appears to have only a mild or no effect on oxidizability. Ascorbate, although it is not lipophilic, can also reduce LDL oxidative susceptibility. CONCLUSIONS: LDL oxidizability P. can be reduced by antioxidant nutrients. However, more research is needed to establish their utility in the prevention of coronary artery disease. Arterioscler Thromb Vasc Biol. 1995 Feb;15(2):190-8. Related Articles, Links e The effect of alpha-tocopherol supplementation on LDL oxidation. A dose-response nc study. re Jialal I, Fuller CJ, Huet BA. Center for Human Nutrition, UT Southwestern Medical Center, Dallas 75235-9052, USA. la Because much data have accrued to support the concept that oxidatively modified LDL (Ox- C LDL) can promote atherogenesis, the role of antioxidants in decreasing LDL oxidation has assumed great importance. High-dose alpha-tocopherol supplementation in humans decreases r. the susceptibility of LDL to oxidation. Hence, the aim of the present study was to ascertain the minimum dose of alpha-tocopherol that would decrease the susceptibility of LDL to D oxidation. The effect of alpha-tocopherol in doses of 60, 200, 400, 800, and 1200 IU/d on copper-catalyzed LDL oxidation was tested in a randomized placebo-controlled study over 8 weeks. There were eight subjects in each group. Oxidation of LDL was monitored by © measuring the formation of conjugated dienes and lipid peroxides by the thiobarbituric acid- reacting substances (TBARS) assay over an 8-hour time course at baseline and after 8 weeks of supplementation. Neither placebo nor any of the doses of alpha-tocopherol resulted in any side effects or exerted an adverse effect on the plasma lipoprotein profile. However, there was a dose-dependent increase in plasma and lipid-standardized alpha-tocopherol levels with increasing doses of alpha-tocopherol supplementation. LDL alpha-tocopherol appeared to follow a similar trend. When the time-course curves of LDL oxidation and the kinetics of LDL oxidation were examined, there was no significant effect at 8 weeks compared with
  • 26. baseline in the groups that received placebo or alpha-tocopherol 60 or 200 IU/d.(ABSTRACT TRUNCATED AT 250 WORDS) Lancet. 1996 Mar 23;347(9004):781-6. Related Articles, Links Comment in: ACP J Club. 1996 Jul-Aug;125(1):15. Lancet. 1996 Mar 23;347(9004):775. Lancet. 1996 Mar 23;347(9004):776-7. Lancet. 1997 Aug 30;350(9078):667-8. Lancet. 1999 Oct 30;354(9189):1554; author reply 1556-7. 09 Lancet. 1999 Oct 30;354(9189):1555; author reply 1556-7. 20 Randomised controlled trial of vitamin E in patients with coronary disease: Cambridge Heart Antioxidant Study (CHAOS) Stephens NG, Parsons A, Schofield PM, Kelly F, Cheeseman K, Mitchinson MJ. is Department of Medicine, Cambridge University. av BACKGROUND: Vitamin E (alpha-tocopherol) is thought to have a role in prevention of atherosclerosis, through inhibition of oxidation of low-density lipoprotein. Some D epidemiological studies have shown an association between high dietary intake or high serum concentrations of alpha-tocopherol and lower rates of ischaemic heart disease. We tested the P. hypothesis that treatment with a high dose of alpha-tocopherol would reduce subsequent risk of myocardial infarction (MI) and cardiovascular death in patients with established ischaemic heart disease. METHODS: In this double-blind, placebo-controlled study with stratified e randomisation, 2002 patients with angiographically proven coronary atherosclerosis were enrolled and followed up for a median of 510 days (range 3-981). 1035 patients were assigned nc alpha-tocopherol (capsules containing 800 IU daily for first 546 patients; 400 IU daily for remainder); 967 received identical placebo capsules. The primary endpoints were a combination of cardiovascular death and non-fatal MI as well as non-fatal MI alone. re FINDINGS: Plasma alpha-tocopherol concentrations (measured in subsets of patients) rose in the actively treated group (from baseline mean 34.2 micromol/L to 51.1 micromol/L with 400 la IU daily and 64.5 micromol/L with 800 IU daily) but did not change in the placebo group. Alpha-tocopherol treatment significantly reduced the risk of the primary trial endpoint of C cardiovascular death and non-fatal MI (41 vs 64 events; relative risk 0.53 [95% Cl 0.34-0.83; p=0.005). The beneficial effects on this composite endpoint were due to a significant r. reduction in the risk of non-fatal MI (14 vs 41; 0.23 [0.11-0.47]; p=0.005); however, there was a non-significant excess of cardiovascular deaths in the alpha-tocopherol group (27 vs 23; D 1.18 [0.62-2.27]; p=0.61). All-cause mortality was 36 of 1035 alpha-tocopherol-treated patients and 27 of 967 placebo recipients. INTERPRETATION: We conclude that in patients with angiographically proven symptomatic coronary atherosclerosis, alpha-tocopherol © treatment substantially reduces the rate of non-fatal MI, with beneficial effects apparent after 1 year of treatment. The effect of alpha-tocopherol treatment on cardiovascular deaths requires further study.
  • 27. DHEA C-19 Steroid – Bildung in der Zona reticularis der NNR – Rasche Sulfatisierung zu DHEAS (1:500) Hormon mit der grössten grö 09 Verbreitung im Körper Kö – Peak Produktion: 35- 35- 50mg/Tag 20 Steroidpool für periphere Konversion – Androgene – Östrogene is av Praxis Dr. Davis Steroidhormone haben als gemeinsames Kennzeichen ein cyclisches Ringsystem, das aus drei Sechs- (A-C) und einem Fünfring (D) aufgebaut ist D DHEA ist eine Abkürzung für Dehydroepiandrosteron und ist ein Steroidhormon der P. Nebenniere. Hormone sind Stoffe, die in Drüsen oder Geweben gebildet werden und in anderen Zellen (Zielzellen) einen Stoffwechseleffekt haben. Hormone sind eine uneinheitliche Stoffgruppe. e Es gibt Proteohormone wie z. B: Insulin, das von bestimmten Zellen der Bauchspeicheldrüsen nc produziert wird und den Blutzuckerspiegel senkt. Sie bestehen aus Ketten von Aminosäuren (Peptide) oder Aminosäurederivaten. Eine weitere Gruppe sind die Steroidhormone, die sich vom Cholesterin ableiten. Dazu gehören neben DHEA auch die Sexualhormone (Androgene, re Östrogene) und Hormone wie Aldosteron (reguliert die Nierenfunktion) und Cortison. Steroidhormone können aufgrund ihres lipophilen Charakters (Fettlöslichkeit) problemlos la durch die Zellmembranen gelangen und binden sich im Innern der Zellen an ein Rezeptorprotein. So erkärt sich auch, daß Steroid-Hormone eine so vielfältige Wirkung haben C können. Der Hormon-Rezeptor-Komplex gelangt in den Zellkern und regt die Transcription (Ablesung der Gene) an, sodaß spezifische Proteine (Enzyme) gebildet werden können. r. DHEA ist das verbreiteste Hormon im Blut (15-20mg/Tag) und kommt in noch höheren D Konzentrationen im Gehirn vor. DHEA wurde 1931 von A. Butenandt (deutscher Chemiker, Nobelpreisträger) im menschl. Urin entdeckt. Es wird in der Nebennierenrinde (Zona reticularis) hergestellt, durch die Leber in das Sulfat DHEAS (Entdeckung 1944) © umgewandelt, zikuliert so relativ stabil hauptsächlich tagsüber im Blut und wird im Körper in die Sexualhormone Testosteron and Östrogen transformiert. Die sexuelle Wirkung beträgt ca. 10% von der des Testosterons. (Data f. Biochem Res. Oxford. Science Publ. 1984, S. 193) DHEA und DHEAS dienen als zirkulierender Steroidpool für die periphere Konversion zu Androgenen und Östrogenen. Eine DHEA-Gabe führt bei der Frau zu einer vermehrten Androgensynthese und bei Männern zu einer Zunahme der zirkulierenden Östrogene. Darüber hinaus besitzt DHEA eine neurosteroidale Wirkung: DHEA interagiert mit intrazerebralen Rezeptoren (unter anderem NMDA-, Sigma und GABAA-Rezeptoren) und DHEA kann im Gehirn selbst synthetisiert werden.
  • 28. Ca. 50% aller männlichen Sexualhormone beim erwachsenen Mann werden aus DHEA gebildet. Bei der Frau wird vermutet, dass vor der Menopause die Östrogene zu ca. 70%, nach der Menopause zu 100% aus DHEA synthetisiert werden. Da die im Körper produzierte Menge an DHEA mit fortschreitendem Alter abnimmt, vermindern sich folglich auch die sexualhormonabhängigen Stoffwechselfunktionen. Der grösste Teil des DHEA bei Mann und Frau wird in der NNR aus Cholesterin unter Stimulation von ACTH und der Mithilfe der P450-Oxidasen über Pregnenolon und 17-OH- Pregnenolon oder Progesteron und 17-OH-Porgesteron in den Mitochondrien und im 09 endoplasmatischen Retikulum der NNR-Zellen gebildet. Im Alter führt die Stimulation mit ACTH zum starken Anstieg von 17-OH-Progesteron, die DHEAS Plasmaspiegel bleiben aber unverändert. Dies weist möglicherweise auf eine 20 altersbedingte Desmolase-Aktivitätsminderung hin. Möglich ist auch ein fortschreitender Zellverlust oder Apoptose der Zona reticularis, während die Zona fasciculata und ihre Cortisolsynthese intakt bleiben. Die weitere Metabolisierung von DHEA verläuft über is Androstendion und Testosteron zu Estradiol (Aromataseaktivität vorausgesetzt) beim Mann, während bei der Frau DHEA selber schwach androgen wirksam den Testosteronspiegel av erhöht. D DHEAS: Verlauf P. [μg/dl ] 500 e nc 400 300 re 200 la 100 C Alter [y] r. 10 20 30 40 50 60 70 80 Praxis Dr. Davis D In den ersten Lebensjahren stellen die Nebennieren sehr wenig DHEA her. Um das sechste oder siebte Lebensjahr herum beginnen sie damit, größere Mengen auszuschütten. Die © Produktion erreicht ihren Höhepunkt im Alter von etwa 25 Jahren, wo DHEA das im Blutkreislauf am häufigsten vorkommende Hormon ist. Ab etwa 30 Jahren geht die DHEA- Produktion stetig zurück, so daß der/die durchschnittliche 75jährige nur 20% der DHEA- Menge hat, die er/sie 50 Jahre vorher hatte. In allen Altersstufen tendieren Männer zu höheren DHEA-Werten als Frauen. Im Alter kommt es zu einer erheblichen Verminderung der DHEA-Produktion. So produziert ein 25-jähriger Mann noch täglich 35 mg DHEA, das dann zu DHEAS durch die Sulfatase konvertiert wird und in dieser Form im Plasma zirkuliert. Ein 80-jähriger Mann weist dagegen nur noch eine Produktion von maximal 7 mg /d auf. Auch sind die Plasmaspiegel