Presentatie over de belangrijkste trends en ontwikkelingen binnen Google Adwords zoals gegeven tijdens de GAUC 2012 - Adwords edition - training day op 20 november 2012 door Wolter Tjeenk Willink, oprichter van Traffic Builders zoekmachinemarketing
Met data naar meer resultaat - What's next in... Data, analytics & CRO?
Trends en ontwikkelingen Google Adwords - GAUC – Adwords Edition 2012
1. GAUC – Adwords Edition
Training Day, 21 november 2012
Pag. 1 | Traffic Builders – GAUC – Adwords Edition – Training Day 20 november 2012
Copyright Traffic Builders B.V. 2012 – All rights reserved
2. Introductie
Wolter Tjeenk Willink
Oprichter Traffic Builders zoekmachinemarketing
Blogger, gastspreker, oud-voorzitter IAB taskforce search
http://nl.linkedin.com/in/wolter
http://twitter.com/trafficbuilders / @trafficbuilders
Expert panel
Pelle den Engelsman
Jasper Aarts
Pag. 2 | Traffic Builders – GAUC – Adwords Edition – Training Day 20 november 2012
Copyright Traffic Builders B.V. 2012 – All rights reserved
3. Traffic Builders zoekmachinemarketing
Opgericht in 2001
Anno 2012 ca. 25 medewerkers
Experts op het gebied van:
Zoekmachine-optimalisatie (SEO)
Zoekmachine-adverteren (SEA)
Performance-based display advertising
Social media marketing
Conversie-optimalisatie
Web analytics
Pag. 3 | Traffic Builders – GAUC – Adwords Edition – Training Day 20 november 2012
Copyright Traffic Builders B.V. 2012 – All rights reserved
4. Training day agenda
Google Adwords als advertentieplatform
Google Adwords in de marketingmix
5 Belangrijke basisprincipes:
– Keywordselectie
– Accountstructuur
– Keyword match types
– CPC biedingen
– Quality Score
Google Adwords Clinic
Pag. 4 | Traffic Builders – GAUC – Adwords Edition – Training Day 20 november 2012
Copyright Traffic Builders B.V. 2012 – All rights reserved
5. Google Adwords als advertentieplatform
Google’s eigen zoekmachine
Google zoekpartner netwerk
Pag. 5 | Traffic Builders – GAUC – Adwords Edition – Training Day 20 november 2012
Copyright Traffic Builders B.V. 2012 – All rights reserved
6. Google Adwords als advertentieplatform
+
Contextual targeting (text ads)
Category targeting
Site targeting
Remarketing
Pag. 6 | Traffic Builders – GAUC – Adwords Edition – Training Day 20 november 2012
Copyright Traffic Builders B.V. 2012 – All rights reserved
7. Google Adwords als advertentieplatform
Overzicht nieuwe, innovatieve advertentiemogelijkheden
Contextual dynamic creative ads (U.S.)
Above the fold advertising
Comparison ads (vergelijkingen in de zoekresultaten)
Product listing ads
Click-to-call ads
Etc.
Volledig overzicht: http://www.google.com/ads/innovations/
Pag. 7 | Traffic Builders – GAUC – Adwords Edition – Training Day 20 november 2012
Copyright Traffic Builders B.V. 2012 – All rights reserved
8. Google Adwords als advertentieplatform
Overzicht diverse targeting mogelijkheden
Keyword targeting (standaard)
Language targeting
Location targeting
Device targeting
Audience/interest targeting
Pag. 8 | Traffic Builders – GAUC – Adwords Edition – Training Day 20 november 2012
Copyright Traffic Builders B.V. 2012 – All rights reserved
9. Google Adwords in de marketingmix
2 Belangrijkste trends anno 2012/2013
Multi-channel marketing: “Zero Moment Of Truth”
Multi-device tracking: “sequential/simultaneous screening”
Pag. 9 | Traffic Builders – GAUC – Adwords Edition – Training Day 20 november 2012
Copyright Traffic Builders B.V. 2012 – All rights reserved
10. Google Adwords in de marketingmix
ZMOT: Zero Moment Of Truth
Oud marketingmodel: stimulus (advertising) leidt direct tot actie (aankoop)
Pag. 10 | Traffic Builders – GAUC – Adwords Edition – Training Day 20 november 2012
Copyright Traffic Builders B.V. 2012 – All rights reserved
11. Google Adwords in de marketingmix
ZMOT: Zero Moment Of Truth
Nieuw marketingmodel: creëer bereik in alle fasen van het koopproces
Pag. 11 | Traffic Builders – GAUC – Adwords Edition – Training Day 20 november 2012
Copyright Traffic Builders B.V. 2012 – All rights reserved
12. Google Adwords in de marketingmix
Sequential/simultaneous screening
Creëer en meet bereik op alle platformen in gebruik tijdens het koopproces
Pag. 12 | Traffic Builders – GAUC – Adwords Edition – Training Day 20 november 2012
Copyright Traffic Builders B.V. 2012 – All rights reserved
13. Google Adwords in de marketingmix
Sequential/simultaneous screening
Search speelt een cruciale rol bij het switchen tussen platformen/devices
Pag. 13 | Traffic Builders – GAUC – Adwords Edition – Training Day 20 november 2012
Copyright Traffic Builders B.V. 2012 – All rights reserved
14. Google Adwords in de marketingmix
Trends en ontwikkelingen vertaald naar uw Google Adwords campagne
Welke advertentiemogelijkheden zet u in, bijv. Search versus Display?
Adverteert u alleen op conversiekrachtige keywords, of ook generieker?
Richt u zich alleen op deskop/laptop gebruikers, of juist op alles tegelijk?
Zijn er aparte campagnes ontwikkeld?
– Search versus Display
– Desktop/Laptop gebruikers versus Mobile/Tablet gebruikers
Rekent u al deze onderdelen af op dezelfde “Last Click” kosten per conversie?
Kortom: is uw inzet van Google Adwords campagnes wel goed afgestemd op
het koopproces van uw doelgroep?
Pag. 14 | Traffic Builders – GAUC – Adwords Edition – Training Day 20 november 2012
Copyright Traffic Builders B.V. 2012 – All rights reserved
15. Google Adwords in de marketingmix
Het koopproces van uw doelgroep & Google Adwords mogelijkheden
Pag. 15 | Traffic Builders – GAUC – Adwords Edition – Training Day 20 november 2012
Copyright Traffic Builders B.V. 2012 – All rights reserved
16. 5 Belangrijke basisprincipes Google Adwords
1. Keywordselectie
Zorg voor een optimale mix van generieke en conversiekrachtige keywords
Optimaliseer idealiter niet sec op CPA, maar op totale marge
Pag. 16 | Traffic Builders – GAUC – Adwords Edition – Training Day 20 november 2012
Copyright Traffic Builders B.V. 2012 – All rights reserved
17. 5 Belangrijke basisprincipes Google Adwords
2. Account- en campagnestructuur
Zonder uitgekiende structuur géén maximaal resultaat uit Google Adwords
Veelgemaakte fout: een te
platte accountstructuur
Pag. 17 | Traffic Builders – GAUC – Adwords Edition – Training Day 20 november 2012
Copyright Traffic Builders B.V. 2012 – All rights reserved
18. 5 Belangrijke basisprincipes Google Adwords
2. Account- en campagnestructuur
Relevantie is leidend: zoekintentie > keywords > ad text > landingspagina
Tip: splits campagnes,
advertentiegroepen en
keywords uit
Pag. 18 | Traffic Builders – GAUC – Adwords Edition – Training Day 20 november 2012
Copyright Traffic Builders B.V. 2012 – All rights reserved
19. 5 Belangrijke basisprincipes Google Adwords
Laag
3. Keyword match types Broad
match
Varieer met match types Bijv. vakantie
Pas biedstrategie aan Modified
br. match
Bijv. +vgoedkope
+vakantie
Phrase
Aansluiting match CTR%
bij zoekintentie
Bijv. “goedkope
vakantie”
Exact
match
Bijv. [goedkope
vakantie]
Hoog
Negative
match
Bijv.
Pag. 19 | Traffic Builders – GAUC – Adwords Edition – Training Day 20 november 2012 -spanje
Copyright Traffic Builders B.V. 2012 – All rights reserved
20. 5 Belangrijke basisprincipes Google Adwords
4. Quality Score & CPC
Relevantie, relevantie, relevantie
Zoekopdracht > Keyword
Zoekopdracht/keyword > Ad text
Zoekopdracht/keyword > Landing page*
*Ook kwalitatieve aspecten als laadsnelheid, privacy statement, etc.
Invloed Quality score op CPC
Min. CPC: minimum bedrag per klik gebaseerd op Quality Score
Gem. CPC: werkelijke kosten per klik, afhankelijk van AdRank/Auction
Pag. 20 | Traffic Builders – GAUC – Adwords Edition – Training Day 20 november 2012
Copyright Traffic Builders B.V. 2012 – All rights reserved
21. 5 Belangrijke basisprincipes Google Adwords
5. Ad Rank
Ad Rank bepaalt de advertentiepositie en werkelijke CPC
Formule: Max. CPC bod x Quality Score
Max. CPC QS Ad Rank Ad. positie
A €0,40 6 €0,40 * 6 = 2,4 1
B €0,35 5 €0,35 * 5 = 1,8 2
C €0,80 2 €0,80 * 2 = 1,6 3
D €1,00 1 €1,00 * 1 = 1,0 4
E €0,05 5 €0,05 * 5 = 0,3 5
X €0,25 (A- 10 €0,25 * 10 = 2,5 1
37,5%)
Pag. 21 | Traffic Builders – GAUC – Adwords Edition – Training Day 20 november 2012
Copyright Traffic Builders B.V. 2012 – All rights reserved
22. 5 Belangrijke basisprincipes Google Adwords
5. Ad Rank
Ad Rank bepaalt de advertentiepositie en werkelijke CPC
Formule: Max. CPC bod x Quality Score
Max. CPC QS Ad Rank Ad. positie Gem. CPC
A €0,40 6 €0,40 * 6 = 2,4 1 (1,8 / 6) + €0,01 = €0,31
B €0,35 5 €0,35 * 5 = 1,8 2 (1,6/ 5) + €0,01 = €0,33
C €0,80 2 €0,80 * 2 = 1,6 3 (1,0 / 2) + €0,01 = €0,51
D €1,00 1 €1,00 * 1 = 1,0 4 (0,3 / 1) + €0,01 = €0,31
E €0,05 5 €0,05 * 5 = 0,3 5 -
X €0,25 (A- 10 €0,25 * 10 = 2,5 1 (2,4/10) + €0,01 = €0,25
37,5%)
Pag. 22 | Traffic Builders – GAUC – Adwords Edition – Training Day 20 november 2012
Copyright Traffic Builders B.V. 2012 – All rights reserved
23. Google Adwords clinic
Accountreviews: direct concrete tips ter verbetering!
Accounttoegang Traffic Builders (verwijderd na sessie)
– Geheimhoudingsverklaring aanwezig indien wenselijk
– Volledig gedeeld met publiek (op het scherm) OF
– Alleen de hoofdlijnen (geen budgetinformatie)
Algemene vragen
– Strategie
– Optimaal benutten van de mogelijkheden van Adwords
– Budgettering
– Etc.
Pag. 23 | Traffic Builders – GAUC – Adwords Edition – Training Day 20 november 2012
Copyright Traffic Builders B.V. 2012 – All rights reserved
24. Contact
Wilt u weten hoe we voor uw organisatie van toegevoegde waarde
kunnen zijn?
Traffic Builders B.V. Uw contactpersonen
Schoutstraat 53-55 - Ravi van Beeck
1315 EW Almere - Wolter Tjeenk Willink
Tel. 036-5374241
E-mail: sales@traffic-builders.com
Pag. 24 | Traffic Builders – GAUC – Adwords Edition – Training Day 20 november 2012
Copyright Traffic Builders B.V. 2012 – All rights reserved