SlideShare a Scribd company logo
1 of 34
Download to read offline
“En” önemlisi hangisi?
Dr Yankı Yazgan
13 Mayıs 2017
@yankiyazgancom 1
40 yıl öncesine bakan o zamanın
fen lisesi (fen/matematik)
öğrencilerine soralım
@yankiyazgancom 2
40 yıl öncesine ilişkin sorular
içeren mezunlar anketinden
birkaç sonuç bugün sizleri de
ilgilendirebilir.
Okul yıllarında başka ne
olsaydı, bugünkü yaşamımıza
etkisi çok olurdu?
O yıllardan bize kalan olumlu
etkileri kimler verdi?
44%
42%
34%
28%
28%
26%
14%
14%
10%
6%
4%
4%
4%
2%
2%
2%
0% 5% 10% 15% 20% 25% 30% 35% 40% 45% 50%
Matematik
Fizik
Biyoloji
Edebiyat
Edebiyat
Kimya
Beden
Geometri
İngilizce
Tarih
Müzik
Resim
Elektronik
Aritmetik
Mantık
Coğrafya
Notundan bağımsız olarak kendini "çok iyi"
hissettiğin dersler
@yankiyazgancom 3
54%
42%
26%
24%
12%
8%
4%
4%
2%
2%
2%
2%
2%
Spor
Müzik
Tiyatro
Edebiyat
Soyal yardım
Resim
Yabancı Dil
Folklör
Fizik
Eğitim
Plastik Sanat
Astronomi
Proje & Yarışmalar
Lise yıllarında daha çok yapmış olmak istediğin
neler var?
@yankiyazgancom 4
Lisede olumlu etkisi oldu olarak40
yıl sonra hatırlanan öğretmenler
(“çocuklara göre ne’ci” oldukları
üzerinden)
0% 5% 10% 15% 20% 25% 30% 35% 40%
matematikçi
kimyacı
ingilizceci
fizikçi
edebiyatçı
biyocu
bedenci
edebiyatçı 2
fizikçi
felsefeci
@yankiyazgancom 5
40 yıl önce
•  mezunlar diyor ki:
•  Biz fen matematik yetkinliği yüksek
çocuklardık.
•  Ama fazladan bir şey yapabilseydik, daha
fazla fen mat değil, edebiyat, spor, sanat,
felsefe ile uğraşabilmek isterdik.
@yankiyazgancom 6
40 yıl sonra
•  Kimleri en olumlu etki yapan olarak
hatırlıyoruz?
•  Tabii ki, (Fen Liseliler olarak) fen,
matematik.. Ama Edebiyat, İngilizce,
Felsefe, Beden hocalarımızın da en az onlar
kadar hayatımızdaki olumlu etkisini
hissediyoruz.
•  O sırada “çok lüzumlu gözükmeyen”…☺
@yankiyazgancom 7
Günümüz çocuk ve gençlerine
bakarsak…
@yankiyazgancom 8
Hayatlarından memnunlar mı?
@yankiyazgancom 9
Memnuniyet tek başına bir ölçü
değilse de, üzerine düşünmeliyiz
•  Duygusal gelişim sorularına yanıt veren 53 ülke
arasında ülkemiz öğrencileri “en memnuniyetsiz”.
•  Türkiye’den katılan öğrencilerin neredeyse yarısı
(%48) “hayatından tatmin olmuyor, memnun
değil”.
•  Çin, Kore gibi ayıklamacı sınavlar yapan ülkelerin
öğrencileri de ülkemizdekilere yakın oranda
memnuniyetsiz.
•  En memnun olanlar Dominik, Meksika, Kostarika.
@yankiyazgancom 10
Rekabetçilik (kazanmak şart) X bir
türlü hazır hissedememek (çok
gerginim)
@yankiyazgancom 11
Stresimiz yüksek
•  1) “iyi hazırlansam bile kendimi bir türlü
hazır hissedemiyorum”: kaygı ve stres
düzeyi en yüksek olan birkaç ülkeden birisi,
@yankiyazgancom 12
Başkasını geçip kazanamazsam
bittim, başarılı olmam yetmez
•  2) “sınıfımın en iyilerinden birisi
olmalıyım”: rekabetçiliği en yüksek birkaç
ülkeden birisi. Bu özellikleri taşıyan bir çok
başka ülke öğrencisinden farklı olarak
başarısı oldukça düşük.
@yankiyazgancom 13
Başarı etkileniyor
•  Kaygı ve stres ile başkalarının önüne geçme
“gerekliliği” bir araya gelince başarı iyice
düşüyor.
@yankiyazgancom 14
•  Sosyal ve duygusal gelişimin yolunda
gitmesi aile ve arkadaş ilişkilerini ve
hayattan tatmini olduğu kadar akademik
başarıyı da etkiliyor.
•  Problem başarılı olmayı istemekte değil;
başarılı olma arzusunu en güçlü hisseden,
“en motive” öğrenciler “hiç motive”
olmayanlara gore en az 1 yıl daha öndeler.
@yankiyazgancom 15
•  Başkasıyla yarıştıkları için değil, “o işi, o
dersi yapmaya ilgi duydukları ya zevk
aldıkları” için motive olanlar aşırı bir kaygı
hissetmiyorlar.
@yankiyazgancom 16
Başarı başkasını geçmek ise… iş
zor
•  Sınıfın en iyilerinden birisi olmaları
gerektiğini düşünen, başarıyı başkasına göre
tanımlayan yüksek rekabetçiler yoğun kaygı
ve stres içindeler.
•  Başarmak ve iyi yapmak için değil
kazanmak ve mükemmel olmak için
çabaladıkça başarıları dibe vuruyor.
@yankiyazgancom 17
Ancak…
•  Ancak 11’İnci slayttaki grafiğe dikkatlice
bakarsanız, başka ülkelerden kaygılı ve
yüksek rekabetçi olup akademik başarısı
yüksek olanlar da var (Danimarka, İrlanda
gibi).
@yankiyazgancom 18
Şikayet etmek yerine
•  Mevcut sistemimizin özelliklerini
iyileştirmek önemli. Ama yetecek mi?
•  Bunun ötesine geçip, öğrencilerin sosyal ve
duygusal gelişimlerinde “sağlamlığı”
arttırmak başarılı ve hayatından memnun
olmanın bir yolu.
•  Sosyal ve duygusal gelişimi destekleyen
okul bu sağlamlığı verebilir.
@yankiyazgancom 19
@yankiyazgancom 20
Öğretmen ve İdareciler Sosyal Duygusal
Gelişime Nasıl Bakıyor? araştırmasından
bazı sonuçlar
(YDY Danışmanlık, Ocak-Mart 2017)
Sosyal Duygusal Gelişim Anketi
–  1272 eğitimci/yönetici katılımcı, 54 şehir
–  Online anket formu
•  Odak Gruplar: Okul Müdürleri
–  müdür, müdür yardımcısı ve akademik koordinatör
•  Saha Görüşmeleri
@yankiyazgancom 21
Okulların birincil işlevi nedir? Sadece akademik mi, sosyal
duygusal gelişime olanak veren bir akademik ortam mı?
83%
17%
İdarecilere göre
Sosyal duygusal becerilerin geliştiği akademik bir ortam
yaratmak
Öğrenciye yeterli akademik donanım kazandırmak
70%
30%
Öğretmenlere göre
Sosyal duygusal becerilerin geliştiği akademik bir ortam yaratmak
Öğrenciye yeterli akademik donanım kazandırmak
@yankiyazgancom 22
Duygularının farkında olmayan çocuklar, karşılarına çıkan
zorluklarla baş etmekte zorlandıklarında akademik başarıları
etkilenir mi? (EVET, ÇOK)
0% 1%
23%
76%
0%
20%
40%
60%
80%
100%
Soru 9
1% 1%
20%
78%
0% 1%
20%
78%
0% 2%
24%
75%
1% 1%
25%
73%
0%
20%
40%
60%
80%
100%
Kesinlikle
katılmıyorum
Katılmıyorum Katılıyorum Kesinlikle
katılıyorum
Soru 9
Okul öncesi İlköğretim Ortaokul Lise
@yankiyazgancom 23
1% 4%
28%
66%
1% 4%
23%
73%
0%
10%
20%
30%
40%
50%
60%
70%
80%
Kesinlikle
katılmıyorum
Katılmıyorum Katılıyorum Kesinlikle
katılıyorumÖğretmen İdareci
«Okulda uygulanacak sosyal ve duygusal gelişim
programlarının, beklenmedik durumlara uyum
sağlayabilme ve karşılaşılan problemleri çözebilme
konusunda önemli katkısı olacağını düşünüor musunuz?
(EVET).»
1% 4%
27%
67%
0%
10%
20%
30%
40%
50%
60%
70%
80%
90%
100%
Kesinlikle
Katılmıyorum
Katılmıyorum Katılıyorum Kesinlikle
Katılıyorum
Soru 12
0% 2%
23%
75%
1% 3%
23%
73%
1% 3%
28%
68%
1%
7%
33%
58%
0%
20%
40%
60%
80%
Kesinlikle
katılmıyorum
Katılmıyorum Katılıyorum Kesinlikle
katılıyorum
Soru 12
Okul öncesi İlköğretim Ortaokul Lise
@yankiyazgancom 24
•  «…tüm okul çalışanlarının katılımının
hedeflendiği sosyal ve duygusal gelişim
programlarına ihtiyaç duymaktayız.»
•  «Duygularının farkında olmayan çocuklar
karşılarına çıkan zorluklarla baş etmekte
zorlandıklarında akademik başarıları
etkilenir.»
@yankiyazgancom 25
Sosyal ve duygusal gelişim amaçlı bir programa okul
yönetiminin öncelikle katılması ve uygulamasında öncülük
etmesi gerekir mi?
(evet, kesinlikle)
1% 3%
23%
73%
0%
10%
20%
30%
40%
50%
60%
70%
80%
90%
100%
Kesinlikle
Katılmıyorum
Katılmıyorum Katılıyorum Kesinlikle
Katılıyorum
Soru 15
2% 3%
23%
72%
1% 1%
20%
78%
0%
10%
20%
30%
40%
50%
60%
70%
80%
90%
Kesinlikle
katılmıyorum
Katılmıyorum Katılıyorum Kesinlikle
katılıyorum
Soru 15
Öğretmen İdareci
@yankiyazgancom 26
Okulumuzda anne-babaların akademik konular
dışındaki projelere/çalışmalara ilgisi çok mudur?
(Hayır, pek yoktur.)
28%
34%
26%
12%
14%
39%
31%
16%
Kesinlikle
katılmıyorum
Katılmıyorum Katılıyorum Kesinlikle
katılıyorum
Öğretmen İdareci
16%
37%
32%
15%
50%
31%
13%
5%
0%
10%
20%
30%
40%
50%
60%
Kesinlikle
katılmıyorum
Katılmıyorum Katılıyorum Kesinlikle
katılıyorum
Özel Resmi
26%
35%
27%
12%
0%
10%
20%
30%
40%
50%
60%
70%
80%
90%
100%
Kesinlikle
Katılmıyorum
Katılmıyorum Katılıyorum Kesinlikle
Katılıyorum
@yankiyazgancom 27
Duygusal problemler PDR’nin işi midir?
(Hayır, çoğunluk böyle düşünmüyor)
55%
28%
14%
3%
55%
30%
9%
6%
52%
31%
12%
5%
67%
23%
6% 4%
0%
20%
40%
60%
80%
100%
kesinlikle
katılmıyorum
katılmıyorum katılıyorum kesinlikle
katılıyorum
Okul öncesi PDR Diğer Branşlar Sınıf Öğretmenliği
@yankiyazgancom 28
Kendimi SDG konusunda donanımlı
hissediyorum (tam değil)
6%
16%
56%
21%
2%
17%
51%
30%
5%
25%
52%
18%
5%
23%
52%
20%
Kesinlikle
katılmıyorum
Katılmıyorum Katılıyorum Kesinlikle
katılıyorum
Okul öncesi PDR Diğer branşlar Sınıf öğretmenliği
Branş öğretmenleri
% 18
@yankiyazgancom 29
Odak grup
•  İhtiyacı sorgulamaya gerek yok, ihtiyaç
ortada.
•  Ülkemize büyük bir hizmet olur.
•  Ailelere destek önemli
•  Okullar farklı çalışmalara yöneliyorlar,
sürdürülebilirlik, odaklılık ve
yapılandırılmışlık açısından önemli eksikler
var.
@yankiyazgancom 30
Genel Sonuç
•  İhtiyaç var
•  Donanım eksiği farklı yöntemlerle
kapatılmaya çalışılıyor
•  Hem öğretmenler hem yöneticiler sosyal
duygusal gelişimi önemsiyor
•  Yöneticilerin işin içinde olması
önemseniyor
@yankiyazgancom 31
Duygunun “gücü” nereden gelir?
•  Duygu sistemleri düşünce sistemlerinin
verimini arttırabilir veya azaltabilir.
•  Odaklanmayı güçlendirebilir veya
zayıflatabilir.
•  Duygunun tipi, süresi ve yol açtıkları
ilişkilidir
@yankiyazgancom 32
Son söz
•  Geçmişe ve Geleceğe bakınca,
•  Akademik performansı ve rekabetin
sonucunu sosyal ve duygusal gelişim düzeyi
belirler.
•  Duygusal olgunlaşmanın olduğu okul
yıllarını da öğretmenler belirler.
•  Çünkü:
@yankiyazgancom 33
Çünkü, duygu unutulmaz
•  “Başkaları sizin ne söylediğinizi
hatırlamayacaklar, ne yaptığınızı
hatırlamayacaklar, ancak,
•  Onlara ne hissettirdiğinizi hiç
unutmayacaklar.” (Maya Angelou)
@yankiyazgancom 34

More Related Content

More from Yanki Yazgan

Emeklemeden Yürüdü, Yürümeden Konuştu: Hareket sistemi gelişimi OSB ve iletiş...
Emeklemeden Yürüdü, Yürümeden Konuştu: Hareket sistemi gelişimi OSB ve iletiş...Emeklemeden Yürüdü, Yürümeden Konuştu: Hareket sistemi gelişimi OSB ve iletiş...
Emeklemeden Yürüdü, Yürümeden Konuştu: Hareket sistemi gelişimi OSB ve iletiş...Yanki Yazgan
 
how can we deal with the emotional burden of medical practice?
how can we deal with the emotional burden of medical practice?how can we deal with the emotional burden of medical practice?
how can we deal with the emotional burden of medical practice?Yanki Yazgan
 
DEHB ne zaman ve neden tedavi edilmeli?
DEHB ne zaman ve neden tedavi edilmeli?DEHB ne zaman ve neden tedavi edilmeli?
DEHB ne zaman ve neden tedavi edilmeli?Yanki Yazgan
 
PANDAS hk çok kısa sunum
PANDAS hk çok kısa sunumPANDAS hk çok kısa sunum
PANDAS hk çok kısa sunumYanki Yazgan
 
Okul Öncesi Çocukların Gelişimi: Hekimler, Hemşireler için Bilgiler
Okul Öncesi Çocukların Gelişimi: Hekimler, Hemşireler için BilgilerOkul Öncesi Çocukların Gelişimi: Hekimler, Hemşireler için Bilgiler
Okul Öncesi Çocukların Gelişimi: Hekimler, Hemşireler için BilgilerYanki Yazgan
 
Hedef, yaşadım diyebilmen
Hedef, yaşadım diyebilmenHedef, yaşadım diyebilmen
Hedef, yaşadım diyebilmenYanki Yazgan
 
The Naive and Sentimental Diagnostician
The Naive and Sentimental DiagnosticianThe Naive and Sentimental Diagnostician
The Naive and Sentimental DiagnosticianYanki Yazgan
 
Beyin yüzeyi gelir düzeyi
Beyin yüzeyi gelir düzeyiBeyin yüzeyi gelir düzeyi
Beyin yüzeyi gelir düzeyiYanki Yazgan
 
Tipik atipik gelişim: otizm örneği üzerinden tartışma
Tipik atipik gelişim: otizm örneği üzerinden tartışma Tipik atipik gelişim: otizm örneği üzerinden tartışma
Tipik atipik gelişim: otizm örneği üzerinden tartışma Yanki Yazgan
 
Duygusal Zeka ve Kobi̇ A.A.Ş.
Duygusal Zeka  ve Kobi̇ A.A.Ş.Duygusal Zeka  ve Kobi̇ A.A.Ş.
Duygusal Zeka ve Kobi̇ A.A.Ş.Yanki Yazgan
 
İntihar: ergen ve gençlerde
İntihar: ergen ve gençlerdeİntihar: ergen ve gençlerde
İntihar: ergen ve gençlerdeYanki Yazgan
 
Tıp öğrencileri için öğrencilik ve hekimlik kariyeri hk düşünceler 4.12.2011 ...
Tıp öğrencileri için öğrencilik ve hekimlik kariyeri hk düşünceler 4.12.2011 ...Tıp öğrencileri için öğrencilik ve hekimlik kariyeri hk düşünceler 4.12.2011 ...
Tıp öğrencileri için öğrencilik ve hekimlik kariyeri hk düşünceler 4.12.2011 ...Yanki Yazgan
 
Belirsizlik Çağında Anne-Babalık
Belirsizlik Çağında Anne-BabalıkBelirsizlik Çağında Anne-Babalık
Belirsizlik Çağında Anne-BabalıkYanki Yazgan
 
Tikleri Olmak: Tikler ve Tourette Sendromu
Tikleri Olmak: Tikler ve Tourette SendromuTikleri Olmak: Tikler ve Tourette Sendromu
Tikleri Olmak: Tikler ve Tourette SendromuYanki Yazgan
 
Disleksi ve DEHB beraber ve ayrı ayrı
Disleksi ve DEHB beraber ve ayrı ayrıDisleksi ve DEHB beraber ve ayrı ayrı
Disleksi ve DEHB beraber ve ayrı ayrıYanki Yazgan
 
Yumuşak Liderlik
Yumuşak LiderlikYumuşak Liderlik
Yumuşak LiderlikYanki Yazgan
 
Varlık İçinde Yokluk (Cost of Affluence for Children)
Varlık İçinde Yokluk  (Cost of Affluence for Children)Varlık İçinde Yokluk  (Cost of Affluence for Children)
Varlık İçinde Yokluk (Cost of Affluence for Children)Yanki Yazgan
 
The Naive and Sentimental Diagnostician
The Naive and Sentimental DiagnosticianThe Naive and Sentimental Diagnostician
The Naive and Sentimental DiagnosticianYanki Yazgan
 
odaksızlık ve belirsizlik çağında hayatlarımızın yöneticisi olabilir miyiz?
odaksızlık ve belirsizlik çağında hayatlarımızın yöneticisi olabilir miyiz?odaksızlık ve belirsizlik çağında hayatlarımızın yöneticisi olabilir miyiz?
odaksızlık ve belirsizlik çağında hayatlarımızın yöneticisi olabilir miyiz?Yanki Yazgan
 

More from Yanki Yazgan (20)

Emeklemeden Yürüdü, Yürümeden Konuştu: Hareket sistemi gelişimi OSB ve iletiş...
Emeklemeden Yürüdü, Yürümeden Konuştu: Hareket sistemi gelişimi OSB ve iletiş...Emeklemeden Yürüdü, Yürümeden Konuştu: Hareket sistemi gelişimi OSB ve iletiş...
Emeklemeden Yürüdü, Yürümeden Konuştu: Hareket sistemi gelişimi OSB ve iletiş...
 
how can we deal with the emotional burden of medical practice?
how can we deal with the emotional burden of medical practice?how can we deal with the emotional burden of medical practice?
how can we deal with the emotional burden of medical practice?
 
DEHB ne zaman ve neden tedavi edilmeli?
DEHB ne zaman ve neden tedavi edilmeli?DEHB ne zaman ve neden tedavi edilmeli?
DEHB ne zaman ve neden tedavi edilmeli?
 
PANDAS hk çok kısa sunum
PANDAS hk çok kısa sunumPANDAS hk çok kısa sunum
PANDAS hk çok kısa sunum
 
Okul Öncesi Çocukların Gelişimi: Hekimler, Hemşireler için Bilgiler
Okul Öncesi Çocukların Gelişimi: Hekimler, Hemşireler için BilgilerOkul Öncesi Çocukların Gelişimi: Hekimler, Hemşireler için Bilgiler
Okul Öncesi Çocukların Gelişimi: Hekimler, Hemşireler için Bilgiler
 
Hedef, yaşadım diyebilmen
Hedef, yaşadım diyebilmenHedef, yaşadım diyebilmen
Hedef, yaşadım diyebilmen
 
The Naive and Sentimental Diagnostician
The Naive and Sentimental DiagnosticianThe Naive and Sentimental Diagnostician
The Naive and Sentimental Diagnostician
 
Beyin yüzeyi gelir düzeyi
Beyin yüzeyi gelir düzeyiBeyin yüzeyi gelir düzeyi
Beyin yüzeyi gelir düzeyi
 
Tipik atipik gelişim: otizm örneği üzerinden tartışma
Tipik atipik gelişim: otizm örneği üzerinden tartışma Tipik atipik gelişim: otizm örneği üzerinden tartışma
Tipik atipik gelişim: otizm örneği üzerinden tartışma
 
Duygusal Zeka ve Kobi̇ A.A.Ş.
Duygusal Zeka  ve Kobi̇ A.A.Ş.Duygusal Zeka  ve Kobi̇ A.A.Ş.
Duygusal Zeka ve Kobi̇ A.A.Ş.
 
Zorbalık
ZorbalıkZorbalık
Zorbalık
 
İntihar: ergen ve gençlerde
İntihar: ergen ve gençlerdeİntihar: ergen ve gençlerde
İntihar: ergen ve gençlerde
 
Tıp öğrencileri için öğrencilik ve hekimlik kariyeri hk düşünceler 4.12.2011 ...
Tıp öğrencileri için öğrencilik ve hekimlik kariyeri hk düşünceler 4.12.2011 ...Tıp öğrencileri için öğrencilik ve hekimlik kariyeri hk düşünceler 4.12.2011 ...
Tıp öğrencileri için öğrencilik ve hekimlik kariyeri hk düşünceler 4.12.2011 ...
 
Belirsizlik Çağında Anne-Babalık
Belirsizlik Çağında Anne-BabalıkBelirsizlik Çağında Anne-Babalık
Belirsizlik Çağında Anne-Babalık
 
Tikleri Olmak: Tikler ve Tourette Sendromu
Tikleri Olmak: Tikler ve Tourette SendromuTikleri Olmak: Tikler ve Tourette Sendromu
Tikleri Olmak: Tikler ve Tourette Sendromu
 
Disleksi ve DEHB beraber ve ayrı ayrı
Disleksi ve DEHB beraber ve ayrı ayrıDisleksi ve DEHB beraber ve ayrı ayrı
Disleksi ve DEHB beraber ve ayrı ayrı
 
Yumuşak Liderlik
Yumuşak LiderlikYumuşak Liderlik
Yumuşak Liderlik
 
Varlık İçinde Yokluk (Cost of Affluence for Children)
Varlık İçinde Yokluk  (Cost of Affluence for Children)Varlık İçinde Yokluk  (Cost of Affluence for Children)
Varlık İçinde Yokluk (Cost of Affluence for Children)
 
The Naive and Sentimental Diagnostician
The Naive and Sentimental DiagnosticianThe Naive and Sentimental Diagnostician
The Naive and Sentimental Diagnostician
 
odaksızlık ve belirsizlik çağında hayatlarımızın yöneticisi olabilir miyiz?
odaksızlık ve belirsizlik çağında hayatlarımızın yöneticisi olabilir miyiz?odaksızlık ve belirsizlik çağında hayatlarımızın yöneticisi olabilir miyiz?
odaksızlık ve belirsizlik çağında hayatlarımızın yöneticisi olabilir miyiz?
 

Okulda Akademik ve Sosyal Duygusal Gelişim

  • 1. “En” önemlisi hangisi? Dr Yankı Yazgan 13 Mayıs 2017 @yankiyazgancom 1
  • 2. 40 yıl öncesine bakan o zamanın fen lisesi (fen/matematik) öğrencilerine soralım @yankiyazgancom 2 40 yıl öncesine ilişkin sorular içeren mezunlar anketinden birkaç sonuç bugün sizleri de ilgilendirebilir. Okul yıllarında başka ne olsaydı, bugünkü yaşamımıza etkisi çok olurdu? O yıllardan bize kalan olumlu etkileri kimler verdi?
  • 3. 44% 42% 34% 28% 28% 26% 14% 14% 10% 6% 4% 4% 4% 2% 2% 2% 0% 5% 10% 15% 20% 25% 30% 35% 40% 45% 50% Matematik Fizik Biyoloji Edebiyat Edebiyat Kimya Beden Geometri İngilizce Tarih Müzik Resim Elektronik Aritmetik Mantık Coğrafya Notundan bağımsız olarak kendini "çok iyi" hissettiğin dersler @yankiyazgancom 3
  • 4. 54% 42% 26% 24% 12% 8% 4% 4% 2% 2% 2% 2% 2% Spor Müzik Tiyatro Edebiyat Soyal yardım Resim Yabancı Dil Folklör Fizik Eğitim Plastik Sanat Astronomi Proje & Yarışmalar Lise yıllarında daha çok yapmış olmak istediğin neler var? @yankiyazgancom 4
  • 5. Lisede olumlu etkisi oldu olarak40 yıl sonra hatırlanan öğretmenler (“çocuklara göre ne’ci” oldukları üzerinden) 0% 5% 10% 15% 20% 25% 30% 35% 40% matematikçi kimyacı ingilizceci fizikçi edebiyatçı biyocu bedenci edebiyatçı 2 fizikçi felsefeci @yankiyazgancom 5
  • 6. 40 yıl önce •  mezunlar diyor ki: •  Biz fen matematik yetkinliği yüksek çocuklardık. •  Ama fazladan bir şey yapabilseydik, daha fazla fen mat değil, edebiyat, spor, sanat, felsefe ile uğraşabilmek isterdik. @yankiyazgancom 6
  • 7. 40 yıl sonra •  Kimleri en olumlu etki yapan olarak hatırlıyoruz? •  Tabii ki, (Fen Liseliler olarak) fen, matematik.. Ama Edebiyat, İngilizce, Felsefe, Beden hocalarımızın da en az onlar kadar hayatımızdaki olumlu etkisini hissediyoruz. •  O sırada “çok lüzumlu gözükmeyen”…☺ @yankiyazgancom 7
  • 8. Günümüz çocuk ve gençlerine bakarsak… @yankiyazgancom 8
  • 10. Memnuniyet tek başına bir ölçü değilse de, üzerine düşünmeliyiz •  Duygusal gelişim sorularına yanıt veren 53 ülke arasında ülkemiz öğrencileri “en memnuniyetsiz”. •  Türkiye’den katılan öğrencilerin neredeyse yarısı (%48) “hayatından tatmin olmuyor, memnun değil”. •  Çin, Kore gibi ayıklamacı sınavlar yapan ülkelerin öğrencileri de ülkemizdekilere yakın oranda memnuniyetsiz. •  En memnun olanlar Dominik, Meksika, Kostarika. @yankiyazgancom 10
  • 11. Rekabetçilik (kazanmak şart) X bir türlü hazır hissedememek (çok gerginim) @yankiyazgancom 11
  • 12. Stresimiz yüksek •  1) “iyi hazırlansam bile kendimi bir türlü hazır hissedemiyorum”: kaygı ve stres düzeyi en yüksek olan birkaç ülkeden birisi, @yankiyazgancom 12
  • 13. Başkasını geçip kazanamazsam bittim, başarılı olmam yetmez •  2) “sınıfımın en iyilerinden birisi olmalıyım”: rekabetçiliği en yüksek birkaç ülkeden birisi. Bu özellikleri taşıyan bir çok başka ülke öğrencisinden farklı olarak başarısı oldukça düşük. @yankiyazgancom 13
  • 14. Başarı etkileniyor •  Kaygı ve stres ile başkalarının önüne geçme “gerekliliği” bir araya gelince başarı iyice düşüyor. @yankiyazgancom 14
  • 15. •  Sosyal ve duygusal gelişimin yolunda gitmesi aile ve arkadaş ilişkilerini ve hayattan tatmini olduğu kadar akademik başarıyı da etkiliyor. •  Problem başarılı olmayı istemekte değil; başarılı olma arzusunu en güçlü hisseden, “en motive” öğrenciler “hiç motive” olmayanlara gore en az 1 yıl daha öndeler. @yankiyazgancom 15
  • 16. •  Başkasıyla yarıştıkları için değil, “o işi, o dersi yapmaya ilgi duydukları ya zevk aldıkları” için motive olanlar aşırı bir kaygı hissetmiyorlar. @yankiyazgancom 16
  • 17. Başarı başkasını geçmek ise… iş zor •  Sınıfın en iyilerinden birisi olmaları gerektiğini düşünen, başarıyı başkasına göre tanımlayan yüksek rekabetçiler yoğun kaygı ve stres içindeler. •  Başarmak ve iyi yapmak için değil kazanmak ve mükemmel olmak için çabaladıkça başarıları dibe vuruyor. @yankiyazgancom 17
  • 18. Ancak… •  Ancak 11’İnci slayttaki grafiğe dikkatlice bakarsanız, başka ülkelerden kaygılı ve yüksek rekabetçi olup akademik başarısı yüksek olanlar da var (Danimarka, İrlanda gibi). @yankiyazgancom 18
  • 19. Şikayet etmek yerine •  Mevcut sistemimizin özelliklerini iyileştirmek önemli. Ama yetecek mi? •  Bunun ötesine geçip, öğrencilerin sosyal ve duygusal gelişimlerinde “sağlamlığı” arttırmak başarılı ve hayatından memnun olmanın bir yolu. •  Sosyal ve duygusal gelişimi destekleyen okul bu sağlamlığı verebilir. @yankiyazgancom 19
  • 20. @yankiyazgancom 20 Öğretmen ve İdareciler Sosyal Duygusal Gelişime Nasıl Bakıyor? araştırmasından bazı sonuçlar (YDY Danışmanlık, Ocak-Mart 2017)
  • 21. Sosyal Duygusal Gelişim Anketi –  1272 eğitimci/yönetici katılımcı, 54 şehir –  Online anket formu •  Odak Gruplar: Okul Müdürleri –  müdür, müdür yardımcısı ve akademik koordinatör •  Saha Görüşmeleri @yankiyazgancom 21
  • 22. Okulların birincil işlevi nedir? Sadece akademik mi, sosyal duygusal gelişime olanak veren bir akademik ortam mı? 83% 17% İdarecilere göre Sosyal duygusal becerilerin geliştiği akademik bir ortam yaratmak Öğrenciye yeterli akademik donanım kazandırmak 70% 30% Öğretmenlere göre Sosyal duygusal becerilerin geliştiği akademik bir ortam yaratmak Öğrenciye yeterli akademik donanım kazandırmak @yankiyazgancom 22
  • 23. Duygularının farkında olmayan çocuklar, karşılarına çıkan zorluklarla baş etmekte zorlandıklarında akademik başarıları etkilenir mi? (EVET, ÇOK) 0% 1% 23% 76% 0% 20% 40% 60% 80% 100% Soru 9 1% 1% 20% 78% 0% 1% 20% 78% 0% 2% 24% 75% 1% 1% 25% 73% 0% 20% 40% 60% 80% 100% Kesinlikle katılmıyorum Katılmıyorum Katılıyorum Kesinlikle katılıyorum Soru 9 Okul öncesi İlköğretim Ortaokul Lise @yankiyazgancom 23
  • 24. 1% 4% 28% 66% 1% 4% 23% 73% 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% Kesinlikle katılmıyorum Katılmıyorum Katılıyorum Kesinlikle katılıyorumÖğretmen İdareci «Okulda uygulanacak sosyal ve duygusal gelişim programlarının, beklenmedik durumlara uyum sağlayabilme ve karşılaşılan problemleri çözebilme konusunda önemli katkısı olacağını düşünüor musunuz? (EVET).» 1% 4% 27% 67% 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% Kesinlikle Katılmıyorum Katılmıyorum Katılıyorum Kesinlikle Katılıyorum Soru 12 0% 2% 23% 75% 1% 3% 23% 73% 1% 3% 28% 68% 1% 7% 33% 58% 0% 20% 40% 60% 80% Kesinlikle katılmıyorum Katılmıyorum Katılıyorum Kesinlikle katılıyorum Soru 12 Okul öncesi İlköğretim Ortaokul Lise @yankiyazgancom 24
  • 25. •  «…tüm okul çalışanlarının katılımının hedeflendiği sosyal ve duygusal gelişim programlarına ihtiyaç duymaktayız.» •  «Duygularının farkında olmayan çocuklar karşılarına çıkan zorluklarla baş etmekte zorlandıklarında akademik başarıları etkilenir.» @yankiyazgancom 25
  • 26. Sosyal ve duygusal gelişim amaçlı bir programa okul yönetiminin öncelikle katılması ve uygulamasında öncülük etmesi gerekir mi? (evet, kesinlikle) 1% 3% 23% 73% 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% Kesinlikle Katılmıyorum Katılmıyorum Katılıyorum Kesinlikle Katılıyorum Soru 15 2% 3% 23% 72% 1% 1% 20% 78% 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% Kesinlikle katılmıyorum Katılmıyorum Katılıyorum Kesinlikle katılıyorum Soru 15 Öğretmen İdareci @yankiyazgancom 26
  • 27. Okulumuzda anne-babaların akademik konular dışındaki projelere/çalışmalara ilgisi çok mudur? (Hayır, pek yoktur.) 28% 34% 26% 12% 14% 39% 31% 16% Kesinlikle katılmıyorum Katılmıyorum Katılıyorum Kesinlikle katılıyorum Öğretmen İdareci 16% 37% 32% 15% 50% 31% 13% 5% 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% Kesinlikle katılmıyorum Katılmıyorum Katılıyorum Kesinlikle katılıyorum Özel Resmi 26% 35% 27% 12% 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% Kesinlikle Katılmıyorum Katılmıyorum Katılıyorum Kesinlikle Katılıyorum @yankiyazgancom 27
  • 28. Duygusal problemler PDR’nin işi midir? (Hayır, çoğunluk böyle düşünmüyor) 55% 28% 14% 3% 55% 30% 9% 6% 52% 31% 12% 5% 67% 23% 6% 4% 0% 20% 40% 60% 80% 100% kesinlikle katılmıyorum katılmıyorum katılıyorum kesinlikle katılıyorum Okul öncesi PDR Diğer Branşlar Sınıf Öğretmenliği @yankiyazgancom 28
  • 29. Kendimi SDG konusunda donanımlı hissediyorum (tam değil) 6% 16% 56% 21% 2% 17% 51% 30% 5% 25% 52% 18% 5% 23% 52% 20% Kesinlikle katılmıyorum Katılmıyorum Katılıyorum Kesinlikle katılıyorum Okul öncesi PDR Diğer branşlar Sınıf öğretmenliği Branş öğretmenleri % 18 @yankiyazgancom 29
  • 30. Odak grup •  İhtiyacı sorgulamaya gerek yok, ihtiyaç ortada. •  Ülkemize büyük bir hizmet olur. •  Ailelere destek önemli •  Okullar farklı çalışmalara yöneliyorlar, sürdürülebilirlik, odaklılık ve yapılandırılmışlık açısından önemli eksikler var. @yankiyazgancom 30
  • 31. Genel Sonuç •  İhtiyaç var •  Donanım eksiği farklı yöntemlerle kapatılmaya çalışılıyor •  Hem öğretmenler hem yöneticiler sosyal duygusal gelişimi önemsiyor •  Yöneticilerin işin içinde olması önemseniyor @yankiyazgancom 31
  • 32. Duygunun “gücü” nereden gelir? •  Duygu sistemleri düşünce sistemlerinin verimini arttırabilir veya azaltabilir. •  Odaklanmayı güçlendirebilir veya zayıflatabilir. •  Duygunun tipi, süresi ve yol açtıkları ilişkilidir @yankiyazgancom 32
  • 33. Son söz •  Geçmişe ve Geleceğe bakınca, •  Akademik performansı ve rekabetin sonucunu sosyal ve duygusal gelişim düzeyi belirler. •  Duygusal olgunlaşmanın olduğu okul yıllarını da öğretmenler belirler. •  Çünkü: @yankiyazgancom 33
  • 34. Çünkü, duygu unutulmaz •  “Başkaları sizin ne söylediğinizi hatırlamayacaklar, ne yaptığınızı hatırlamayacaklar, ancak, •  Onlara ne hissettirdiğinizi hiç unutmayacaklar.” (Maya Angelou) @yankiyazgancom 34