SlideShare a Scribd company logo
1 of 2
Download to read offline
Allemansrätten
                                     Text på lätt svenska




                                    Välkommen i Sveriges natur
                                    Naturen betyder mycket för svenskarna. I Sverige får alla vara
                                    i naturen, även på områden som någon annan äger. Det heter
                                    Allemansrätt och är en viktig del i den svenska kulturen.
                                    Allemansrätten betyder också att vi måste visa hänsyn* i naturen.
                                    Vi måste vara försiktiga och inte störa* andra människor eller
                                    djur. Vi får inte heller skada* naturen eller något som andra äger.
                                    Det är många regler* som gäller i naturen. Den som bryter mot
                                    reglerna kan straffas*.



Det här får du göra                                     Det här får du inte göra
- Du får gå, cykla och rida och vara nästan             - Du får inte passera över tomter*, trädgårdar,
  överallt i naturen, men inte för nära                     planteringar* eller odlad* mark, till exempel
  boningshus (villor). Om du öppnar en                      åkrar*.
  grind* måste du stänga den bakom dig.                 - Du får inte köra bil, motorcykel eller moped
- Du får gå, cykla och rida på privata vägar.               i naturen. Du får inte heller köra på stigar*,
- Du får tälta en natt. Vill du tälta längre tid            parkvägar eller motionsspår*.
  måste du fråga den som äger marken.                   - Du får inte elda om det är mycket torrt
- Du får bada, åka båt och gå iland*, men                   väder eller blåser hårt. Då kan elden
  inte nära boningshus (villor).                            sprida* sig.
                                                        - Du får inte ta eller skada* träd och buskar.
                                                        - Du får inte ta frukt, bär, grönsaker eller
                                                            något annat som växer i trädgårdar,
                                                            planteringar eller på åkrar.
                                                        - Du får inte lämna kvar eller kasta något
                                                            skräp*. Burkar, glas, plast och annat skräp
                                                            är fult, och kan också skada djur och
                                                            människor.
                                                        - Du får inte jaga, störa eller skada djur. Det
- Du får plocka blommor, bär och svamp.                     är också förbjudet att ta fågelägg eller röra
- Du får fiska med metspö och kastspö utmed                 djurens bon* eller ungar.
  kusten och i de fem största sjöarna (Mälaren,         - Du får inte fiska utan tillstånd i sjöar eller
  Vänern, Vättern, Hjälmaren och Storsjön i                 vattendrag*. Du behöver inte tillstånd för
  landskapet Jämtland).                                     att fiska med metspö, kastspö eller liknande
- Du får göra en liten eld om du är försiktig.              i Sveriges fem största sjöar och vid kusten.
  Elda inte direkt på en berghäll*, den går             - Du får inte ha hunden lös* i naturen under
  sönder. Det är bäst att elda där det finns                tiden 1 mars – 20 augusti. Då har djuren
  en särskild plats för eldning. På sommaren                ungar. En lös hund kan skrämma* eller
  är det ofta förbjudet att elda. Fråga din                 skada djuren. Det är bäst att alltid ha
  kommun vad som gäller.                                    hunden kopplad* i naturen.
Allemansrätten
                                      Text på lätt svenska




Ibland gäller hårdare regler                                 *Ordlista
En del områden med särskilt viktig natur kallas
                                                             Berghäll: Där marken är av slät sten.
Nationalpark eller Naturreservat. Där gäller                 Bon: Hem, där djuren bor, t ex ett fågelbo.
hårdare regler. Det här märket finns på skyltar              Grind: ”Dörr” i ett staket/stängsel runt ett
och på träd eller stolpar vid sådana områden.                område där det brukar vara hästar, kor
På anslagstavlor kan man läsa                                eller får.
vilka regler som gäller.                                     Hålla sig undan: Fly, gömma sig.
                                                             Hänsyn: Visa hänsyn (respekt). Vara försiktig,
Skogen är inte farlig                                        inte störa* eller skada*.

Många är vana att leva i staden och att alltid               Iland: Gå iland; gå från en båt eller från

ha människor omkring sig. Då kan man tycka                   vattnet upp på marken.
                                                             Koppel: Kedja, band eller rem som man
att det är för tyst och ensamt i skogen. Det
                                                             håller fast hunden med.
kan kännas farligt. Men i skogen finns inget
                                                             Lös: Ha hunden lös; hunden är fri och ingen
att vara rädd för. I Sverige finns nästan inga
                                                             håller fast den med kedja/band/rem (koppel).
farliga djur. De flesta djur är rädda för männi-
                                                             Motionsspår: Stigar eller små vägar som
skor och håller sig undan*.
                                                             har gjorts för att man ska gå eller springa
                                                             (motionera) där.
Upptäck* naturen du också                                    Odlad: Odlad mark; mark där det växer säd,
Ta med något att äta och gå ut i naturen,                    grönsaker och liknande.
ensam eller tillsammans med vänner, familj                   Plantering: Mark där man odlar t ex träd,
eller släktingar. På många platser i naturen                 buskar eller blommor.
finns det särskilda ställen där man kan grilla.              Regler: Säger vad som gäller; vad man får
Lyssna på fåglarna. Plocka några vackra                      göra och inte får göra. Bryta mot regler = göra
blommor att ta med hem. Det finns mycket                     sådant som är förbjudet/kriminellt.

att upptäcka i naturen. Din kommun kan ge                    Skada: Förstöra något, t ex bryta, skära,

tips om fina platser i naturen.                              göra illa.
                                                             Skrämma: Göra så att någon blir rädd och
                                                             nervös.
Om du vill veta mer
                                                             Skräp: Sopor; sådant man ska kasta i
Du kan läsa mer om allemansrätten och
                                                             soptunnan.
Sveriges natur på Naturvårdsverkets hemsida
                                                             Sprida: Elden sprider sig; en liten eld blir stor
www.naturvardsverket.se. Texten finns på
                                                             och det börjar brinna runt omkring.
svenska, engelska och tyska. Du kan också
                                                             Stig: En smal ”väg” i naturen som har blivit
ringa till din kommun och fråga om allemans-                 där människor och djur har gått mycket.
rätt och natur.                                              Straffas: Man måste betala böter eller sitta
                                                             i fängelse.
                                                             Störa: Vara försiktig och inte t ex skrika eller
                                                             spela musik jättehögt.
                                                             Tomt: Marken närmast ett bostadshus.
                                                             Upptäcka: Se och lära sig nya saker, hitta.
                                                             Vattendrag: Åar, floder.
                                                             Vilda bär: Ingen har planterat dem, t ex
                                                             blåbär och lingon.
                                                             Åker: Mark där det växer säd.

More Related Content

Featured

2024 State of Marketing Report – by Hubspot
2024 State of Marketing Report – by Hubspot2024 State of Marketing Report – by Hubspot
2024 State of Marketing Report – by HubspotMarius Sescu
 
Everything You Need To Know About ChatGPT
Everything You Need To Know About ChatGPTEverything You Need To Know About ChatGPT
Everything You Need To Know About ChatGPTExpeed Software
 
Product Design Trends in 2024 | Teenage Engineerings
Product Design Trends in 2024 | Teenage EngineeringsProduct Design Trends in 2024 | Teenage Engineerings
Product Design Trends in 2024 | Teenage EngineeringsPixeldarts
 
How Race, Age and Gender Shape Attitudes Towards Mental Health
How Race, Age and Gender Shape Attitudes Towards Mental HealthHow Race, Age and Gender Shape Attitudes Towards Mental Health
How Race, Age and Gender Shape Attitudes Towards Mental HealthThinkNow
 
AI Trends in Creative Operations 2024 by Artwork Flow.pdf
AI Trends in Creative Operations 2024 by Artwork Flow.pdfAI Trends in Creative Operations 2024 by Artwork Flow.pdf
AI Trends in Creative Operations 2024 by Artwork Flow.pdfmarketingartwork
 
PEPSICO Presentation to CAGNY Conference Feb 2024
PEPSICO Presentation to CAGNY Conference Feb 2024PEPSICO Presentation to CAGNY Conference Feb 2024
PEPSICO Presentation to CAGNY Conference Feb 2024Neil Kimberley
 
Content Methodology: A Best Practices Report (Webinar)
Content Methodology: A Best Practices Report (Webinar)Content Methodology: A Best Practices Report (Webinar)
Content Methodology: A Best Practices Report (Webinar)contently
 
How to Prepare For a Successful Job Search for 2024
How to Prepare For a Successful Job Search for 2024How to Prepare For a Successful Job Search for 2024
How to Prepare For a Successful Job Search for 2024Albert Qian
 
Social Media Marketing Trends 2024 // The Global Indie Insights
Social Media Marketing Trends 2024 // The Global Indie InsightsSocial Media Marketing Trends 2024 // The Global Indie Insights
Social Media Marketing Trends 2024 // The Global Indie InsightsKurio // The Social Media Age(ncy)
 
Trends In Paid Search: Navigating The Digital Landscape In 2024
Trends In Paid Search: Navigating The Digital Landscape In 2024Trends In Paid Search: Navigating The Digital Landscape In 2024
Trends In Paid Search: Navigating The Digital Landscape In 2024Search Engine Journal
 
5 Public speaking tips from TED - Visualized summary
5 Public speaking tips from TED - Visualized summary5 Public speaking tips from TED - Visualized summary
5 Public speaking tips from TED - Visualized summarySpeakerHub
 
ChatGPT and the Future of Work - Clark Boyd
ChatGPT and the Future of Work - Clark Boyd ChatGPT and the Future of Work - Clark Boyd
ChatGPT and the Future of Work - Clark Boyd Clark Boyd
 
Getting into the tech field. what next
Getting into the tech field. what next Getting into the tech field. what next
Getting into the tech field. what next Tessa Mero
 
Google's Just Not That Into You: Understanding Core Updates & Search Intent
Google's Just Not That Into You: Understanding Core Updates & Search IntentGoogle's Just Not That Into You: Understanding Core Updates & Search Intent
Google's Just Not That Into You: Understanding Core Updates & Search IntentLily Ray
 
Time Management & Productivity - Best Practices
Time Management & Productivity -  Best PracticesTime Management & Productivity -  Best Practices
Time Management & Productivity - Best PracticesVit Horky
 
The six step guide to practical project management
The six step guide to practical project managementThe six step guide to practical project management
The six step guide to practical project managementMindGenius
 
Beginners Guide to TikTok for Search - Rachel Pearson - We are Tilt __ Bright...
Beginners Guide to TikTok for Search - Rachel Pearson - We are Tilt __ Bright...Beginners Guide to TikTok for Search - Rachel Pearson - We are Tilt __ Bright...
Beginners Guide to TikTok for Search - Rachel Pearson - We are Tilt __ Bright...RachelPearson36
 

Featured (20)

2024 State of Marketing Report – by Hubspot
2024 State of Marketing Report – by Hubspot2024 State of Marketing Report – by Hubspot
2024 State of Marketing Report – by Hubspot
 
Everything You Need To Know About ChatGPT
Everything You Need To Know About ChatGPTEverything You Need To Know About ChatGPT
Everything You Need To Know About ChatGPT
 
Product Design Trends in 2024 | Teenage Engineerings
Product Design Trends in 2024 | Teenage EngineeringsProduct Design Trends in 2024 | Teenage Engineerings
Product Design Trends in 2024 | Teenage Engineerings
 
How Race, Age and Gender Shape Attitudes Towards Mental Health
How Race, Age and Gender Shape Attitudes Towards Mental HealthHow Race, Age and Gender Shape Attitudes Towards Mental Health
How Race, Age and Gender Shape Attitudes Towards Mental Health
 
AI Trends in Creative Operations 2024 by Artwork Flow.pdf
AI Trends in Creative Operations 2024 by Artwork Flow.pdfAI Trends in Creative Operations 2024 by Artwork Flow.pdf
AI Trends in Creative Operations 2024 by Artwork Flow.pdf
 
Skeleton Culture Code
Skeleton Culture CodeSkeleton Culture Code
Skeleton Culture Code
 
PEPSICO Presentation to CAGNY Conference Feb 2024
PEPSICO Presentation to CAGNY Conference Feb 2024PEPSICO Presentation to CAGNY Conference Feb 2024
PEPSICO Presentation to CAGNY Conference Feb 2024
 
Content Methodology: A Best Practices Report (Webinar)
Content Methodology: A Best Practices Report (Webinar)Content Methodology: A Best Practices Report (Webinar)
Content Methodology: A Best Practices Report (Webinar)
 
How to Prepare For a Successful Job Search for 2024
How to Prepare For a Successful Job Search for 2024How to Prepare For a Successful Job Search for 2024
How to Prepare For a Successful Job Search for 2024
 
Social Media Marketing Trends 2024 // The Global Indie Insights
Social Media Marketing Trends 2024 // The Global Indie InsightsSocial Media Marketing Trends 2024 // The Global Indie Insights
Social Media Marketing Trends 2024 // The Global Indie Insights
 
Trends In Paid Search: Navigating The Digital Landscape In 2024
Trends In Paid Search: Navigating The Digital Landscape In 2024Trends In Paid Search: Navigating The Digital Landscape In 2024
Trends In Paid Search: Navigating The Digital Landscape In 2024
 
5 Public speaking tips from TED - Visualized summary
5 Public speaking tips from TED - Visualized summary5 Public speaking tips from TED - Visualized summary
5 Public speaking tips from TED - Visualized summary
 
ChatGPT and the Future of Work - Clark Boyd
ChatGPT and the Future of Work - Clark Boyd ChatGPT and the Future of Work - Clark Boyd
ChatGPT and the Future of Work - Clark Boyd
 
Getting into the tech field. what next
Getting into the tech field. what next Getting into the tech field. what next
Getting into the tech field. what next
 
Google's Just Not That Into You: Understanding Core Updates & Search Intent
Google's Just Not That Into You: Understanding Core Updates & Search IntentGoogle's Just Not That Into You: Understanding Core Updates & Search Intent
Google's Just Not That Into You: Understanding Core Updates & Search Intent
 
How to have difficult conversations
How to have difficult conversations How to have difficult conversations
How to have difficult conversations
 
Introduction to Data Science
Introduction to Data ScienceIntroduction to Data Science
Introduction to Data Science
 
Time Management & Productivity - Best Practices
Time Management & Productivity -  Best PracticesTime Management & Productivity -  Best Practices
Time Management & Productivity - Best Practices
 
The six step guide to practical project management
The six step guide to practical project managementThe six step guide to practical project management
The six step guide to practical project management
 
Beginners Guide to TikTok for Search - Rachel Pearson - We are Tilt __ Bright...
Beginners Guide to TikTok for Search - Rachel Pearson - We are Tilt __ Bright...Beginners Guide to TikTok for Search - Rachel Pearson - We are Tilt __ Bright...
Beginners Guide to TikTok for Search - Rachel Pearson - We are Tilt __ Bright...
 

Allemansratt lattsvenska

  • 1. Allemansrätten Text på lätt svenska Välkommen i Sveriges natur Naturen betyder mycket för svenskarna. I Sverige får alla vara i naturen, även på områden som någon annan äger. Det heter Allemansrätt och är en viktig del i den svenska kulturen. Allemansrätten betyder också att vi måste visa hänsyn* i naturen. Vi måste vara försiktiga och inte störa* andra människor eller djur. Vi får inte heller skada* naturen eller något som andra äger. Det är många regler* som gäller i naturen. Den som bryter mot reglerna kan straffas*. Det här får du göra Det här får du inte göra - Du får gå, cykla och rida och vara nästan - Du får inte passera över tomter*, trädgårdar, överallt i naturen, men inte för nära planteringar* eller odlad* mark, till exempel boningshus (villor). Om du öppnar en åkrar*. grind* måste du stänga den bakom dig. - Du får inte köra bil, motorcykel eller moped - Du får gå, cykla och rida på privata vägar. i naturen. Du får inte heller köra på stigar*, - Du får tälta en natt. Vill du tälta längre tid parkvägar eller motionsspår*. måste du fråga den som äger marken. - Du får inte elda om det är mycket torrt - Du får bada, åka båt och gå iland*, men väder eller blåser hårt. Då kan elden inte nära boningshus (villor). sprida* sig. - Du får inte ta eller skada* träd och buskar. - Du får inte ta frukt, bär, grönsaker eller något annat som växer i trädgårdar, planteringar eller på åkrar. - Du får inte lämna kvar eller kasta något skräp*. Burkar, glas, plast och annat skräp är fult, och kan också skada djur och människor. - Du får inte jaga, störa eller skada djur. Det - Du får plocka blommor, bär och svamp. är också förbjudet att ta fågelägg eller röra - Du får fiska med metspö och kastspö utmed djurens bon* eller ungar. kusten och i de fem största sjöarna (Mälaren, - Du får inte fiska utan tillstånd i sjöar eller Vänern, Vättern, Hjälmaren och Storsjön i vattendrag*. Du behöver inte tillstånd för landskapet Jämtland). att fiska med metspö, kastspö eller liknande - Du får göra en liten eld om du är försiktig. i Sveriges fem största sjöar och vid kusten. Elda inte direkt på en berghäll*, den går - Du får inte ha hunden lös* i naturen under sönder. Det är bäst att elda där det finns tiden 1 mars – 20 augusti. Då har djuren en särskild plats för eldning. På sommaren ungar. En lös hund kan skrämma* eller är det ofta förbjudet att elda. Fråga din skada djuren. Det är bäst att alltid ha kommun vad som gäller. hunden kopplad* i naturen.
  • 2. Allemansrätten Text på lätt svenska Ibland gäller hårdare regler *Ordlista En del områden med särskilt viktig natur kallas Berghäll: Där marken är av slät sten. Nationalpark eller Naturreservat. Där gäller Bon: Hem, där djuren bor, t ex ett fågelbo. hårdare regler. Det här märket finns på skyltar Grind: ”Dörr” i ett staket/stängsel runt ett och på träd eller stolpar vid sådana områden. område där det brukar vara hästar, kor På anslagstavlor kan man läsa eller får. vilka regler som gäller. Hålla sig undan: Fly, gömma sig. Hänsyn: Visa hänsyn (respekt). Vara försiktig, Skogen är inte farlig inte störa* eller skada*. Många är vana att leva i staden och att alltid Iland: Gå iland; gå från en båt eller från ha människor omkring sig. Då kan man tycka vattnet upp på marken. Koppel: Kedja, band eller rem som man att det är för tyst och ensamt i skogen. Det håller fast hunden med. kan kännas farligt. Men i skogen finns inget Lös: Ha hunden lös; hunden är fri och ingen att vara rädd för. I Sverige finns nästan inga håller fast den med kedja/band/rem (koppel). farliga djur. De flesta djur är rädda för männi- Motionsspår: Stigar eller små vägar som skor och håller sig undan*. har gjorts för att man ska gå eller springa (motionera) där. Upptäck* naturen du också Odlad: Odlad mark; mark där det växer säd, Ta med något att äta och gå ut i naturen, grönsaker och liknande. ensam eller tillsammans med vänner, familj Plantering: Mark där man odlar t ex träd, eller släktingar. På många platser i naturen buskar eller blommor. finns det särskilda ställen där man kan grilla. Regler: Säger vad som gäller; vad man får Lyssna på fåglarna. Plocka några vackra göra och inte får göra. Bryta mot regler = göra blommor att ta med hem. Det finns mycket sådant som är förbjudet/kriminellt. att upptäcka i naturen. Din kommun kan ge Skada: Förstöra något, t ex bryta, skära, tips om fina platser i naturen. göra illa. Skrämma: Göra så att någon blir rädd och nervös. Om du vill veta mer Skräp: Sopor; sådant man ska kasta i Du kan läsa mer om allemansrätten och soptunnan. Sveriges natur på Naturvårdsverkets hemsida Sprida: Elden sprider sig; en liten eld blir stor www.naturvardsverket.se. Texten finns på och det börjar brinna runt omkring. svenska, engelska och tyska. Du kan också Stig: En smal ”väg” i naturen som har blivit ringa till din kommun och fråga om allemans- där människor och djur har gått mycket. rätt och natur. Straffas: Man måste betala böter eller sitta i fängelse. Störa: Vara försiktig och inte t ex skrika eller spela musik jättehögt. Tomt: Marken närmast ett bostadshus. Upptäcka: Se och lära sig nya saker, hitta. Vattendrag: Åar, floder. Vilda bär: Ingen har planterat dem, t ex blåbär och lingon. Åker: Mark där det växer säd.