SlideShare une entreprise Scribd logo
1  sur  23
Télécharger pour lire hors ligne
HotWired, 1994’te yayın hayatına başlayan ticari bir web dergisidir. Bu dergide yayımlanan “Have you ever
clicked your mouse right HERE? YOU WILL (Daha önce hiç BURAYA tıkladın mı? TIKLAYACAKSIN)” içerikli
reklam, web dünyasında yayımlanan ilk reklam olarak kabul edilmektedir. Reklam tıklandığında AT&T (A.B.D.
Telekom Şirketi)’nin sitesine yönlendirmektedir.
Web 1.0 Döneminde Dijital Reklamcılık Çalışmaları
Reklamcılık alanının da her dönemde olduğu gibi bu dönemde de kapıları tüm gelişmelere açıktır ve her yeni mecrayı potansiyel bir
reklam alanı olarak görmekte hiç de geri kalmamıştır. Dijital imkânların sonuna kadar kullanıldığı bu dönemde display reklamların
verildiği web sitelerinin yanı sıra Google, YouTube, Facebook ve Instagram en büyük reklam alanları olarak öne çıkmıştır.
Bunda elbette milyarlarca dünya vatandaşının en çok bu mecraları kullanıyor oluşu ön plandadır.
Web 2.0 Döneminde Dijital Reklamcılık Çalışmaları
Web 3.0 Döneminde Dijital Reklamcılık Çalışmaları
İnsanların yerine düşünüp onların yerine hareket eden akıllı cihazlar söz
konusu olunca reklam verenlerin hedef kitlelerinin değişmesi de oldukça
olası görünmektedir.
Eğer markete sipariş veren insan değil de bir buzdolabı ise, marketin hedef
kitlesinin buzdolapları olmaması için hiçbir neden yok. Ya da bir kuaförden
ya da restorandan randevu alan bir insan değil de onun akıllı telefonu ise o
zaman kuaförlerin ve restoranların hedef kitleleri de en az insanlar kadar
bu cihazlar da olmak durumunda kalacaktır.
Dolayısıyla reklamda yepyeni bir dönemin başlangıcından söz etmek de
mümkündür.
Dijital Reklamların Avantajları
• Hedef kitlelerin bu mecralarda sosyo-demografik ve
ekonomik kriterler başta olmak üzere fazla pek çok kritere
göre seçilebilmesi, daraltılıp genişletilebilmesi.
• Coğrafi ve zamansal sınırların aşılıyor olması. Böylelikle
daha fazla hedef kitleye ulaşılabiliyor olması.
• Reklamların yapısı gereği sadece gösterime değil, anlık
etkileşime de imkân tanıyor olması. Günümüz
reklamlarında telefon etme, uygulama indirme, form
doldurma ve çekilişe katılma gibi taktikler reklam veren
işletmelerce yoğun olarak kullanılmaktadır.
• Yapılan reklamların beğeni ve paylaşımlarla organik olarak
yayılma imkânına sahip olması
• Konvansiyonel mecralarla kıyaslandığında oldukça düşük
bütçelerle dev kitlelere ulaşılabilmeye imkân tanıması.
Dijital Reklamların Avantajları
• Reklamların verimliliğinin TV, radyo, gazete,
dergi gibi konvansiyonel mecralara göre çok
daha isabetli analiz edilebiliyor olması.
Hangi reklamdan gelen site ziyaretçisinin (trafik)
fazla olduğu, hangi saatlerin uygun olduğu,
tıklamanın mı yoksa gösterimin mi daha verimli
olduğu, kullanıcının siteye girişi, çıkışı,
görüntülemesi, tıklaması, sitede kaldığı süre gibi
pek çok ayrıntılı verinin elde edilip analizlerinin
yapılabilmesi, diğer mecralarda asla sahip
olunamayan imkânlardır.
Günümüzde sıklıkla konuşulan veri madenciliği
de bu imkânlar sayesinde ortaya çıkmıştır. Veri
madenciliği, çok büyük veriler içinden ihtiyaç
olan bilgiyi bulup edinmektir. Elde edilen veriler
ile pazarlama stratejilerine ciddi katkılar
yapılabilmektedir. O nedenle günümüzde kurum,
kuruluş ve organizasyonlar pazarlama
çalışmalarında veri madenciliğine
yönelmektedirler.
Dijital Reklamların Avantajları
Bebek ürünleri satan bir işletme, 3 aylık kız
bebekleri için zıbın satın alan müşterilerinin
verilerini doğru analiz edebilirse
• onlara kızları 6 aylık olduğunda ayakkabı
• 1 yaşına geldiğinde diş kaşıyıcı
• 2 yaşına geldiğinde kıyafet
• 5 yaşına geldiğinde de oyuncak, şampuan,
oto koltuğu yükseltici, nevresim takımı vs. pek
çok ürününün reklamını yapabilecektir.
Doğrudan net müşteriyi hedef alabilmeyi
sağlayan veri madenciliği sırf bu nedenle bile
ciddi öneme sahiptir.
Dijital Reklamların Dezavantajları
• Milyarlarca insanın Internet kullanıyor
olmasına karşın Internet’e ya da akıllı
telefonlara sahip olmayan milyarlarca insanın
olması. Bu durum reklamların onlara
ulaşamaması anlamına gelmektedir.
• Genç nüfusun web ortamlarında aktif olup
yaşlı nüfusun daha çekingen davranması.
• Reklam verenlerin her an yeni reklam
alanlarının ortaya çıktığı bu mecraya
alışmakta zorlanması.
• Dijital kanalların ve bütçenin doğru
kullanılamaması durumunda başarısız
olunmasından ötürü reklam verenlerde bu
mecraya karşı oluşan önyargı.
• Özellikle sosyal medyada gücün kullanıcılarda
olması nedeniyle işletmelerin bu mecrada
ellerindeki kontrolü kaybetme korkusu.
Sık Kullanılan Dijital Reklam Kanalları
• Arama Motoru (Search Engine) Reklamları
Kullanıcıların bir arama motorunda yaptığı arama
sonucunda yapılan aramayla alakalı olarak
kullanıcının karşısına çıkan reklamlardır.
Ülkemizde günlük sayfa görüntülenme sayısına
göre en çok kullanılan arama motoru %96’lık bir
kullanım oranıyla Google’dır. %3’lük kullanım
oranıyla Yandex ikinci sıradadır. Diğer arama
motorları ise %1’lik payı paylaşmaktadırlar.
Google’daki yoğunluğun bu kadar fazla
olmasından ötürü arama motoru reklamı
denildiğinde akla doğrudan Google üzerinden
gerçekleştirilen reklamlar gelmektedir.
Sık Kullanılan Dijital Reklam Kanalları
• Görüntülü Ağ (Display) Reklamları
Bir web sitesinde yer alan, üstüne tıklandığında
yönlendirildiği web sitesine kullanıcıyı götüren
görüntülü reklamlardır.
Sık Kullanılan Dijital Reklam Kanalları
• Satış Ortaklığı (Affiliate) Reklamları
E-ticaret sitelerinin sıklıkla kullandıkları dijital
reklam tekniklerinden başında gelmektedir. Bir
kullanıcının reklamın yayımlandığı web sitesinden
yönlendirilerek ürün satın alması durumunda
reklamın yayımlandığı siteye belli bir oranda
komisyon ödenmesi şeklindeki reklam tekniğidir.
Kaynak: https://www.brandingturkiye.com/
Sık Kullanılan Dijital Reklam Kanalları
• Yeniden Pazarlama (Remarketing) Reklamları:
Dijital reklamcılar tarafından oldukça sık
kullanılan bir reklam tekniğidir. Kullanıcının bir
alışveriş sitesinden bir ürüne bakıp sonrasında o
siteden ayrılıp başka bir siteye, örneğin bir haber
sitesine gitmesi durumunda, o haber sitesinde de
az önce alışveriş sitesinde bakmış olduğu ürünün
reklamını görmesini sağlayan reklam tekniğidir.
Kullanıcının gördüğü reklam genellikle bir
görüntülü reklam ağı (GDN – Google Display
Network) reklamdır ve bu çalışma reklam verenin
yeniden pazarlama çalışmasıdır.
Sık Kullanılan Dijital Reklam Kanalları
• Sosyal Medya Reklamları
Başta Facebook, Instagram ve YouTube olmak
üzere sosyal ağlarda ve bloglar, forumlar,
sözlükler gibi diğer sosyal medya platformlarında
verilen reklamlardır. Dünya nüfusunun %45’i,
ülkemizin ise %63’ü sosyal medya platformlarını
kullanmaktadır. Dünyada milyarlarca, ülkemizde
ise milyonlarca kişiye ulaşabilmek için sosyal
medya reklamları oldukça yoğun olarak
kullanılmaktadır.
Dijital Reklamcılıkta Pazarlama Hunisi
• Reklam verenlerin amacı eğer marka bilinilirliğini
arttırmaksa hedef kitlenin markayla ilgilenebilmesi veya
ihtiyacı anında aklına markanın gelebilmesi için display
(banner) ve YouTube reklamları gibi marka bilinilirliğini
arttırmaya yönelik reklamlar vermelidir.
• Hedef kitlenin düşünüp değerlendirme ve karar verme
sürecinde ise reklam veren hedef kitleyle etkileşime
girerek potansiyel satışlarını arttırabilmek için başta
Facebook ve Instagram olmak üzere sosyal medya
reklamlarını yoğun olarak kullanması gerekir.
• Yeniden pazarlama (remarketing), e-posta, display/banner
ve YouTube reklamları da yine bu süreçte satış ihtimalini
arttırmak için kullanılabilecek önemli reklam alanlarıdır.
• Kullanıcının satın alma kararını verdiği anda satışı
gerçekleştirmek ve ilerleyen aşamaları sağlamak için de
Google Adwords arama ağı reklamları, satış ortaklığı
(affiliate) ve yeniden pazarlama reklamları oldukça etkilidir.
E-posta reklamları, fiyat karşılaştırma sitelerine verilen
reklamlar ve SMS reklamları da bu süreçte önemli reklam
elemanlarıdır.
Google Tabanlı Reklamlar
Google’da sıklıkla kullanılan iki reklam türü vardır.
İlki Adwords arama ağı reklamları, ikincisi ise
görüntülü reklam ağı reklamlarıdır.
Adwords arama ağı reklamları anahtar kelimeler
satın alınarak yapılan reklamlardır. Kullanıcılar
Google üzerinde bir şeyler aradığında aranılan
kelimeler reklam verenin reklam vermek üzere satın
aldığı kelimeler ile uyuşursa Google reklam verenin
reklamını sıralamaya koyar.
Google Tabanlı Reklamlar
Google görüntülü reklam ağı ise remarketing
(yeniden pazarlama) reklamlarında kullanılan
modeldir. Bir hareketli ya da sabit bir görsel
hazırlanarak reklam verenin hedef kitlesinin ziyaret
ettiği sitelere verilen reklam türüdür.
Facebook Tabanlı Reklamlar
Facebook ve Instagram üzerinden
reklam vermek için de Google reklam
verme sürecine benzer bir süreç
işlemektedir.
Reklam veren “Facebook Business
Manager” platformu üzerinden
reklam türünü belirler, reklamını
hazırlar, hedef kitlesini belirler,
bütçesini oluşturur ve reklamını
yayımlar.
Sık Kullanılan Dijital Reklam Terimleri
• Click (Tıklama): Bir kullanıcının reklama kaç defa tıkladığını
ortaya koyan rakamdır.
• Session (Oturum): Bir kullanıcının siteyi ziyaret etmesidir.
Hareketsiz bir oturumun süresi 30 dakika olarak kabul
edilmektedir. Yani bir kullanıcı bir siteyi ziyaret ederse 1 oturum
olmuş olur.
• View (Görüntüleme): Reklamı kaç kişinin gördüğünü ortaya
koyan rakamdır.
• Conversion (Dönüşüm): Bir sitenin en temel amacı
dönüşümdür. Reklam verenin amaç edindiği
hareket/aksiyonların gerçekleşme oranıdır.
• Site traffic (Site trafiği): Bir web sitesini ziyaret eden kullanıcı
sayısının bütünüdür.
• Page Rank (Sayfa değeri): Google tarafından web sitelerine
verilen, 0 ila 10 arasındaki puandır. Google arama sonuçlarını bu
değere göre sıralamaktadır.
• Attribution (İlişkilendirme): Dönüşümün hangi kanal
üzerinden geldiğini ortaya koyan metriktir.
• UTM tracking (UTM takibi): UTM (Urchin Tracking Module)
kodu, sergilenen reklamlara ait linklerin (bağlantıların) sonuna
konulan parametrelerdir.
• Bounce (Hemen çıkış): Bir kullanıcının web sitesine girdikten
sonra hiçbir şey yapmadan tekrar çıkması bounce (hemen
çıkış) olarak adlandırılmaktadır.
• Landing page (Varış sayfası): Sergilenen reklam tıklandığında
yönlendirilen sayfadır.
• Bidding (Teklif): Verilen reklamın maliyetinin neye göre hesap
edileceğini ortaya koyan metriktir.
Dijital Reklamlarda Maliyet Modelleri
• CPM - Cost per Mille (1.000 gösterim başı maliyet): Kimi
kaynaklarda “CPT - Cost per Thousand” olarak da geçen bu
model en sık kullanılan maliyet modellerinden biri olup
reklamın görüntülenmesi durumunda reklam verenin ücret
ödediği türdür. Reklam gösterimi bazen milyonları bulabildiği
için bu maliyet 1.000 kişi üzerinden hesaplanır.
• CPC - Cost per Click (Tıklama başı maliyet): Reklam maliyet
modellerinden en sık kullanılanlarından bir diğeri de CPC’dir. Bir
reklamı kullanıcı gördüğü zaman değil, o reklama tıkladığı
zaman reklam verenin ücret ödediği modeldir.
• CR - Conversion Rate (Dönüşüm oranı): Reklam verenin
amacına göre (ürün satışı, bir form doldurma, telefon etme,
çekilişe veya bir etkinliğe katılma) dönüşümün kaç tıklama
üzerinden geldiği orandır.
• CPV - Cost per Video View (Video seyretme başı maliyet):
Video view, video seyretme sayısıdır.
• ROI - Return on Investment (Yatırımın geri dönüşü): Bir amaç
için yatırılan (harcanılan) meblağın hangi oranda tekrar
kazanıldığını ortaya koyan metriktir.
• ROAS - Return on Ad Spent (Reklam yatırımının geri
dönüşü): Her 1 TL’lik reklam maliyeti karşılığında ne kadar
gelir elde edildiğinin ortaya konduğu metriktir.
Bir reklam 1.000 defa tıklandı fakat ürün
satışı 20’de kaldıysa o zaman CR =
20/1.000 = 0,02’dir. Yani dönüşüm oranı
(CR) %2 dir. Bu oranın düşük mü yoksa
yüksek mi olduğu hedefler doğrultusunda
değerlendirilir, ona göre hedefler ve
stratejiler revize edilebilir.
5237 SAYILI TÜRK CEZA KANUNU KAPSAMINDA
INTERNET ÜZERİNDEN İŞLENEBİLEN SUÇLAR
• İntihara Yönlendirme (Madde 84): Maddede bir kişiyi intihara
azmettiren, onu teşvik eden, intihar kararını kuvvetlendiren ya
da intiharına herhangi bir şekilde yardım eden kişinin iki yıldan
beş yıla kadar hapis cezası ile cezalandırılacağı belirtilmektedir.
• Tehdit (Madde 106) ve Şantaj (Madde 107): Sosyal medyada
özellikle yorumlarda birbirini hiç tanımayan insanların sadece
bir futbol takımı paylaşımı üzerinden bile birbirlerine tehditler
ve şantajlar savurduğunu görmek, günümüzde oldukça olasıdır.
Oysa bu fiillerin yapılması durumunda bu suçu işleyenler hapis
cezası ile cezalandırılabilirler.
• İnanç, Düşünce Ve Kanaat Hürriyetinin Kullanılmasını
Engelleme (Madde 115): İnsanların din, vicdan, düşünce,
kanaat, düşüncesini açıklama ve yayma hürriyeti anayasal
haklardır. Bu maddeye göre de bir kimsenin inanç, düşünce ve
kanaatlerinden kaynaklanan yaşam tarzına ilişkin tercihlerine
müdahale eden veya bunları değiştirmeye zorlayan kişiye bir
yıldan üç yıla kadar hapis cezası verilebilecektir.
• Nefret ve Ayırımcılık (Madde 122) Ve Halkı Kin ve
Düşmanlığa Tahrik veya Aşağılama (Madde 216): TCK’ya net
bir tanım yapılmamış olmakla birlikte insanlara dil, ırk,
milliyet, renk, cinsiyet, engellilik, siyasi düşünce, felsefi inanç,
din veya mezhep farklılığından dolayı aşağılayıcı muameleden
kaynaklanan nefret ve ayrımcı faaliyetlerde bulunulması ve
halkın bir kesiminin diğer kesim aleyhine kin ve düşmanlığa
tahrik edilmesi hapis cezası ile yaptırıma bağlanmış suçlardır.
• Hakaret (Madde 125): Bir kimseye onur, şeref ve saygınlığını
rencide edebilecek nitelikte somut bir fiil veya olgu isnat eden
veya sövmek suretiyle bir kimsenin onur, şeref ve saygınlığına
saldıran kişi, üç aydan iki yıla kadar hapis veya adlî para cezası
ile cezalandırılır
• Kişiler Arasındaki Konuşmaların Dinlenmesi ve Kayda
Alınması (Madde 133): Internet kullanıcıları belki hayatları
boyunca kimsenin kimseyle arasındaki konuşmasını
dinlememiş veya kayda almamıştır fakat bu tarz içerikleri
yapanların yayınlarını sosyal medya hesaplarından paylaşmış
olabilirler. İlgili maddenin üçüncü fırkasına göre bu verileri
hukuka aykırı olarak ifşa eden kişiler iki yıldan beş yıla kadar
hapis ve dört bin güne kadar adli para cezası ile
cezalandırılacaktır.
5237 SAYILI TÜRK CEZA KANUNU KAPSAMINDA
INTERNET ÜZERİNDEN İŞLENEBİLEN SUÇLAR
• Özel Hayatın Gizliliğini İhlal (Madde 134): Kullanıcılar genellikle
kendi özel hayatlarını, evlerini, yediklerini içtiklerini, neredeyse
yaptığı her şeyi anlık olarak paylaşmaktadırlar. Bunlar kişilerin
kendi rızalarıyla aleni paylaşımları olduğu için suç teşkil
etmemekle birlikte kötü niyetli insanların bu fotoğrafları ne
niyetle saklayıp kullanacağı meçhuldür. Ayrıca tanıştığı insanlara
güvenerek özel görüntülerini gönderen kullanıcıları bu
görüntüleri paylaşmakla tehdit eden veya sosyal medyadaki ya
da bulut hafızalarda bulunan görüntüleri hackleyerek (izinsiz
olarak erişerek) bunları sosyal medya ortamlarında yayımlayan
insanların yargılandığı adli vakalarla da günümüzde sıklıkla
karşılaşılmaktadır.
• Yağma (Madde 148): Yağma, kullanıcının bir başkasını,
malvarlığına büyük bir zarar getireceğinden bahisle tehdit
etmesini içermektedir. Esasında maddi unsurlara yönelik olarak
ortaya konmuş bir madde olmakla birlikte günümüzde bir sosyal
medya fenomeninin bir hizmet alabilmek amacıyla hizmet
vereni “benim bu kadar takipçim var, sosyal medyada seni linç
ederiz” şeklindeki tehdidi de bu kapsamda değerlendirilebilir.
• Dolandırıcılık (Madde 157): Her türlü dolandırıcılık suçtur. Bu
konuda ayrıca banka veya kredi kartlarının kötüye kullanılması
(madde 245) veya hırsızlık (madde 141) gibi maddeler başta
olmak üzere TCK’da düzenlenmiş ve hapisle sonuçlanan cezai
yaptırımları içeren maddeler de bulunmaktadır.
• Belgede Sahtecilik: İster resmi belgede olsun (madde 204,
madde 205) ister özel belgede olsun (madde 207, madde
208) bu tür içerikleri hazırlamak suçtur. Hatta doğru olup
olmadığını bilmeden paylaşılan bu tür belgeleri paylaşmak da
cezai yaptırıma tabi olabilecektir.
• Kamu Barışına Karşı Suçlar: Internet ortamında, özellikle
sosyal medya platformlarında yayımlanan içerikler ve yapılan
paylaşımlar arasında korku ve panik yaratmaya yönelik
(Madde 213), suç işlemeyi tahrik edici (Madde 214), suçu ve
suçluyu övücü (madde 215) ve kanunlara uymamaya tahrik
edici (madde 217) içeriğe sahip bir paylaşım bulunması
durumunda bu paylaşımlar cezai yaptırıma tabi olabilecektir.
5237 SAYILI TÜRK CEZA KANUNU KAPSAMINDA
INTERNET ÜZERİNDEN İŞLENEBİLEN SUÇLAR
• Genel Ahlâka Karşı Suçlar: Etik ve ahlâk kurallarının çeşitli
kanunlar ve maddelerle düzenlendiği daha önce belirtilmişti.
Ahlâk kurallarına uyulması durumu, TCK’nın hayâsızca
hareketler (Madde 225) ve müstehcenlik (Madde 226)
maddelerinde de belirtilmiştir.
• Devlet Unsurlarına Karşı Suçlar: Başta sosyal medya ağları
olmak üzere sözlükler, wikiler ve haber sitelerinin yorum
kısımları olmak üzere Internet üzerinde pek çok alanda çeşitli
devlet kurumlarının işleyişiyle alakalı problemler veya eksiklikler
dile getirilmekte, belge niteliğinde çeşitli dokümanlar
paylaşılmakta, eleştiriler yapılmaktadır. Eleştiri hakaret
içermediği müddetçe yaptırıma tabi olmamakla birlikte kimi
paylaşımlar doğrudan hakaret içerdiği için TCK’nın çeşitli
maddelerine göre suç teşkil etmektedir. Ayrıca paylaşılan
belgelerin de niteliğine dikkat edilmesi gerekmektedir zira çeşitli
devlet dokümanlarının yayımlanması kanuni olarak suçtur.
Devlet Unsurları
• Cumhurbaşkanına Hakaret (Madde 299)
• Türk Milletini, Türkiye Cumhuriyeti Devletini, Devletin Kurum
Ve Organlarını Aşağılama (Madde 301)
• Devletin Birliğini Ve Ülke Bütünlüğünü Bozmak (Madde 302)
• Devlete Karşı Savaşa Tahrik (Madde 304)
• Askerleri İtaatsizliğe Teşvik (Madde 319)
• Savaşta Yalan Haber Yayma (Madde 323)
• Devletin Güvenliğine İlişkin Belgeler (Madde 326)
• Devletin Güvenliğine Ve Siyasal Yararlarına İlişkin Bilgileri
Açıklama (Madde 328)
• Gizli Kalması Gereken Bilgileri Açıklama (Madde 330)
• Yasaklanan Bilgileri Açıklama (Madde 336)
• Yabancı Devlet Başkanına Karşı Suç (Madde 340)
• Yabancı Devlet Bayrağına Karşı Hakaret (Madde 341)
• 5846 SAYILI FİKİR VE SANAT ESERLERİ KANUNU
KAPSAMINDA INTERNET KULLANIMI
• E-TİCARET VE HUKUKİ DURUMU
TEŞEKKÜRLER

Contenu connexe

Tendances

Coca Cola & Pepsi’nin Geçmişten Bugüne Pazarlama Uygulamaları
Coca Cola & Pepsi’nin Geçmişten Bugüne Pazarlama UygulamalarıCoca Cola & Pepsi’nin Geçmişten Bugüne Pazarlama Uygulamaları
Coca Cola & Pepsi’nin Geçmişten Bugüne Pazarlama UygulamalarıMelih Torlak
 
Vestel-Global Firma-swot-sunum-
Vestel-Global Firma-swot-sunum-Vestel-Global Firma-swot-sunum-
Vestel-Global Firma-swot-sunum-Gizem K.
 
1 pazarlama-cevre
1 pazarlama-cevre1 pazarlama-cevre
1 pazarlama-cevrecll-o
 
BAÜ / Apple - Marka Pazarlaması Sunumu (Melis Çavuş_Zahide Balbay)
BAÜ / Apple - Marka Pazarlaması Sunumu (Melis Çavuş_Zahide Balbay)BAÜ / Apple - Marka Pazarlaması Sunumu (Melis Çavuş_Zahide Balbay)
BAÜ / Apple - Marka Pazarlaması Sunumu (Melis Çavuş_Zahide Balbay)Melis Çavuş
 
Arçelik Sosyal Sorumluluk Projesi
Arçelik Sosyal Sorumluluk ProjesiArçelik Sosyal Sorumluluk Projesi
Arçelik Sosyal Sorumluluk ProjesiBerk Barlak
 
Lüks marka iletişiminde sosyal medya kullanımı
Lüks marka iletişiminde sosyal medya kullanımıLüks marka iletişiminde sosyal medya kullanımı
Lüks marka iletişiminde sosyal medya kullanımıSimge Aksu
 
Algida Medya Planlaması
Algida Medya PlanlamasıAlgida Medya Planlaması
Algida Medya Planlamasıyaseminbig
 
Turkcell Sosyal Sorumluluk Çalışması Analizi
Turkcell Sosyal Sorumluluk Çalışması AnaliziTurkcell Sosyal Sorumluluk Çalışması Analizi
Turkcell Sosyal Sorumluluk Çalışması AnaliziMerve Şahin
 
Turkcell swot ve pest analizi
Turkcell swot ve pest analiziTurkcell swot ve pest analizi
Turkcell swot ve pest analiziNecip Toprak
 
Reklamcılık amac ve türleri
 Reklamcılık amac ve türleri Reklamcılık amac ve türleri
Reklamcılık amac ve türleriEylemcan Akçin
 
Lc waikiki medya planlama
Lc waikiki medya planlama  Lc waikiki medya planlama
Lc waikiki medya planlama ADEMARABACI
 
Swot ve pest analiz
Swot ve pest analizSwot ve pest analiz
Swot ve pest analizzzmegreli77
 
Choosing Brand elements to build Brand Equity: Betty Crocker
Choosing Brand elements to build Brand Equity: Betty CrockerChoosing Brand elements to build Brand Equity: Betty Crocker
Choosing Brand elements to build Brand Equity: Betty CrockerKanika Yadav
 
Gucci Strateji̇k Marka Anali̇zi̇
Gucci Strateji̇k Marka Anali̇zi̇Gucci Strateji̇k Marka Anali̇zi̇
Gucci Strateji̇k Marka Anali̇zi̇CANSU GÜVEN
 
Algida halkla ilişkiler kampanyası
Algida halkla ilişkiler kampanyasıAlgida halkla ilişkiler kampanyası
Algida halkla ilişkiler kampanyasıSadettin Demirel
 
Sosyal Medya Kampanya Örneği
Sosyal Medya Kampanya ÖrneğiSosyal Medya Kampanya Örneği
Sosyal Medya Kampanya Örneğiramazandurmus
 

Tendances (20)

Koton
KotonKoton
Koton
 
Coca Cola & Pepsi’nin Geçmişten Bugüne Pazarlama Uygulamaları
Coca Cola & Pepsi’nin Geçmişten Bugüne Pazarlama UygulamalarıCoca Cola & Pepsi’nin Geçmişten Bugüne Pazarlama Uygulamaları
Coca Cola & Pepsi’nin Geçmişten Bugüne Pazarlama Uygulamaları
 
Vestel-Global Firma-swot-sunum-
Vestel-Global Firma-swot-sunum-Vestel-Global Firma-swot-sunum-
Vestel-Global Firma-swot-sunum-
 
Marka bilinirliği
Marka bilinirliğiMarka bilinirliği
Marka bilinirliği
 
1 pazarlama-cevre
1 pazarlama-cevre1 pazarlama-cevre
1 pazarlama-cevre
 
Sosyal Medya Eğitimi Sunumu
Sosyal Medya Eğitimi SunumuSosyal Medya Eğitimi Sunumu
Sosyal Medya Eğitimi Sunumu
 
BAÜ / Apple - Marka Pazarlaması Sunumu (Melis Çavuş_Zahide Balbay)
BAÜ / Apple - Marka Pazarlaması Sunumu (Melis Çavuş_Zahide Balbay)BAÜ / Apple - Marka Pazarlaması Sunumu (Melis Çavuş_Zahide Balbay)
BAÜ / Apple - Marka Pazarlaması Sunumu (Melis Çavuş_Zahide Balbay)
 
Arçelik Sosyal Sorumluluk Projesi
Arçelik Sosyal Sorumluluk ProjesiArçelik Sosyal Sorumluluk Projesi
Arçelik Sosyal Sorumluluk Projesi
 
Lüks marka iletişiminde sosyal medya kullanımı
Lüks marka iletişiminde sosyal medya kullanımıLüks marka iletişiminde sosyal medya kullanımı
Lüks marka iletişiminde sosyal medya kullanımı
 
Algida Medya Planlaması
Algida Medya PlanlamasıAlgida Medya Planlaması
Algida Medya Planlaması
 
Turkcell Sosyal Sorumluluk Çalışması Analizi
Turkcell Sosyal Sorumluluk Çalışması AnaliziTurkcell Sosyal Sorumluluk Çalışması Analizi
Turkcell Sosyal Sorumluluk Çalışması Analizi
 
Turkcell swot ve pest analizi
Turkcell swot ve pest analiziTurkcell swot ve pest analizi
Turkcell swot ve pest analizi
 
Reklamcılık amac ve türleri
 Reklamcılık amac ve türleri Reklamcılık amac ve türleri
Reklamcılık amac ve türleri
 
Lc waikiki medya planlama
Lc waikiki medya planlama  Lc waikiki medya planlama
Lc waikiki medya planlama
 
Swot ve pest analiz
Swot ve pest analizSwot ve pest analiz
Swot ve pest analiz
 
Kampanya sunum
Kampanya sunum Kampanya sunum
Kampanya sunum
 
Choosing Brand elements to build Brand Equity: Betty Crocker
Choosing Brand elements to build Brand Equity: Betty CrockerChoosing Brand elements to build Brand Equity: Betty Crocker
Choosing Brand elements to build Brand Equity: Betty Crocker
 
Gucci Strateji̇k Marka Anali̇zi̇
Gucci Strateji̇k Marka Anali̇zi̇Gucci Strateji̇k Marka Anali̇zi̇
Gucci Strateji̇k Marka Anali̇zi̇
 
Algida halkla ilişkiler kampanyası
Algida halkla ilişkiler kampanyasıAlgida halkla ilişkiler kampanyası
Algida halkla ilişkiler kampanyası
 
Sosyal Medya Kampanya Örneği
Sosyal Medya Kampanya ÖrneğiSosyal Medya Kampanya Örneği
Sosyal Medya Kampanya Örneği
 

Similaire à Dijital Reklamcılık ve Hukuki Boyutu

Halkla iliskiler ve_yeni_iletisim_teknolojileri_4_sosyal_medya_ve_reklam_plan...
Halkla iliskiler ve_yeni_iletisim_teknolojileri_4_sosyal_medya_ve_reklam_plan...Halkla iliskiler ve_yeni_iletisim_teknolojileri_4_sosyal_medya_ve_reklam_plan...
Halkla iliskiler ve_yeni_iletisim_teknolojileri_4_sosyal_medya_ve_reklam_plan...Erciyes University Faculty of Communication
 
Internet Reklamciligi
Internet ReklamciligiInternet Reklamciligi
Internet Reklamciligikokchapress
 
İnternette Reklam Uygulama Şekilleri
İnternette Reklam Uygulama Şekilleriİnternette Reklam Uygulama Şekilleri
İnternette Reklam Uygulama ŞekilleriSuleyman Bayindir
 
Dijital Dunya ve Turkiye 2010 - Oya Ones Yasayan
Dijital Dunya ve Turkiye 2010 - Oya Ones YasayanDijital Dunya ve Turkiye 2010 - Oya Ones Yasayan
Dijital Dunya ve Turkiye 2010 - Oya Ones YasayanOya Yaşayan
 
Yenimedyavereklamcılık
YenimedyavereklamcılıkYenimedyavereklamcılık
YenimedyavereklamcılıkZeynep Zelan
 
Sosyal medya pazarlaması
Sosyal medya pazarlamasıSosyal medya pazarlaması
Sosyal medya pazarlamasımercangrel1
 
Sosyal Medya Reklamcılığı
Sosyal Medya ReklamcılığıSosyal Medya Reklamcılığı
Sosyal Medya ReklamcılığıEngin Çakir
 
Pazarlama ve İletişimin Yeni Kuralları Kitap Özeti
Pazarlama ve İletişimin Yeni Kuralları Kitap ÖzetiPazarlama ve İletişimin Yeni Kuralları Kitap Özeti
Pazarlama ve İletişimin Yeni Kuralları Kitap ÖzetiMurat Can Demir
 
ReklamStore Native Advertising Whitepaper
ReklamStore Native Advertising WhitepaperReklamStore Native Advertising Whitepaper
ReklamStore Native Advertising WhitepaperReklamStore
 
Dijital Pazarlama Sunumu 2016 - Kosgeb
Dijital Pazarlama Sunumu 2016 - KosgebDijital Pazarlama Sunumu 2016 - Kosgeb
Dijital Pazarlama Sunumu 2016 - KosgebZiya Alemdar
 
Dijital Pazarlama ve Sosyal Medya
Dijital Pazarlama ve Sosyal MedyaDijital Pazarlama ve Sosyal Medya
Dijital Pazarlama ve Sosyal MedyaMehmet Cebeci
 
9.2. bölüm pazarlama ilkeleri modern pazarlama yöntemleri
9.2. bölüm pazarlama ilkeleri modern pazarlama yöntemleri9.2. bölüm pazarlama ilkeleri modern pazarlama yöntemleri
9.2. bölüm pazarlama ilkeleri modern pazarlama yöntemleriSuleyman Bayindir
 
Vi̇ral pazarlama
Vi̇ral pazarlamaVi̇ral pazarlama
Vi̇ral pazarlamaOmer1536
 
Yeni Medyada Reklamcılık Terimler
Yeni Medyada Reklamcılık TerimlerYeni Medyada Reklamcılık Terimler
Yeni Medyada Reklamcılık TerimlerEmrah Yedekci
 
Yeni Medyada Reklamcılık Terimler
Yeni Medyada Reklamcılık TerimlerYeni Medyada Reklamcılık Terimler
Yeni Medyada Reklamcılık TerimlerEmrah Yedekci
 
Sosyal medya pazarlama
Sosyal medya pazarlamaSosyal medya pazarlama
Sosyal medya pazarlamamercangrel1
 
MedyaNet Display
MedyaNet DisplayMedyaNet Display
MedyaNet DisplayMedyaNet
 
Lit 412 2014 Final odevi
Lit 412 2014 Final odeviLit 412 2014 Final odevi
Lit 412 2014 Final odeviNeşet Dereli
 

Similaire à Dijital Reklamcılık ve Hukuki Boyutu (20)

Halkla iliskiler ve_yeni_iletisim_teknolojileri_4_sosyal_medya_ve_reklam_plan...
Halkla iliskiler ve_yeni_iletisim_teknolojileri_4_sosyal_medya_ve_reklam_plan...Halkla iliskiler ve_yeni_iletisim_teknolojileri_4_sosyal_medya_ve_reklam_plan...
Halkla iliskiler ve_yeni_iletisim_teknolojileri_4_sosyal_medya_ve_reklam_plan...
 
Internet Reklamciligi
Internet ReklamciligiInternet Reklamciligi
Internet Reklamciligi
 
İnternette Reklam Uygulama Şekilleri
İnternette Reklam Uygulama Şekilleriİnternette Reklam Uygulama Şekilleri
İnternette Reklam Uygulama Şekilleri
 
Dijital Dunya ve Turkiye 2010 - Oya Ones Yasayan
Dijital Dunya ve Turkiye 2010 - Oya Ones YasayanDijital Dunya ve Turkiye 2010 - Oya Ones Yasayan
Dijital Dunya ve Turkiye 2010 - Oya Ones Yasayan
 
Yenimedyavereklamcılık
YenimedyavereklamcılıkYenimedyavereklamcılık
Yenimedyavereklamcılık
 
Sosyal medya pazarlaması
Sosyal medya pazarlamasıSosyal medya pazarlaması
Sosyal medya pazarlaması
 
Sosyal Medya Reklamcılığı
Sosyal Medya ReklamcılığıSosyal Medya Reklamcılığı
Sosyal Medya Reklamcılığı
 
Pazarlama ve İletişimin Yeni Kuralları Kitap Özeti
Pazarlama ve İletişimin Yeni Kuralları Kitap ÖzetiPazarlama ve İletişimin Yeni Kuralları Kitap Özeti
Pazarlama ve İletişimin Yeni Kuralları Kitap Özeti
 
ReklamStore Native Advertising Whitepaper
ReklamStore Native Advertising WhitepaperReklamStore Native Advertising Whitepaper
ReklamStore Native Advertising Whitepaper
 
Dijital Pazarlama Sunumu 2016 - Kosgeb
Dijital Pazarlama Sunumu 2016 - KosgebDijital Pazarlama Sunumu 2016 - Kosgeb
Dijital Pazarlama Sunumu 2016 - Kosgeb
 
Dijital Pazarlama ve Sosyal Medya
Dijital Pazarlama ve Sosyal MedyaDijital Pazarlama ve Sosyal Medya
Dijital Pazarlama ve Sosyal Medya
 
9.2. bölüm pazarlama ilkeleri modern pazarlama yöntemleri
9.2. bölüm pazarlama ilkeleri modern pazarlama yöntemleri9.2. bölüm pazarlama ilkeleri modern pazarlama yöntemleri
9.2. bölüm pazarlama ilkeleri modern pazarlama yöntemleri
 
Vi̇ral pazarlama
Vi̇ral pazarlamaVi̇ral pazarlama
Vi̇ral pazarlama
 
Yeni Medyada Reklamcılık Terimler
Yeni Medyada Reklamcılık TerimlerYeni Medyada Reklamcılık Terimler
Yeni Medyada Reklamcılık Terimler
 
Yeni Medyada Reklamcılık Terimler
Yeni Medyada Reklamcılık TerimlerYeni Medyada Reklamcılık Terimler
Yeni Medyada Reklamcılık Terimler
 
Sosyal medya pazarlama
Sosyal medya pazarlamaSosyal medya pazarlama
Sosyal medya pazarlama
 
Di̇ji̇tal Pazarlama
Di̇ji̇tal PazarlamaDi̇ji̇tal Pazarlama
Di̇ji̇tal Pazarlama
 
MedyaNet Display
MedyaNet DisplayMedyaNet Display
MedyaNet Display
 
sunum
sunumsunum
sunum
 
Lit 412 2014 Final odevi
Lit 412 2014 Final odeviLit 412 2014 Final odevi
Lit 412 2014 Final odevi
 

Plus de Erciyes University Faculty of Communication

Erciyes Üniversitesi Kızılay Gençlik Kulübü "İnsani Yardım ve İletişimde Sosy...
Erciyes Üniversitesi Kızılay Gençlik Kulübü "İnsani Yardım ve İletişimde Sosy...Erciyes Üniversitesi Kızılay Gençlik Kulübü "İnsani Yardım ve İletişimde Sosy...
Erciyes Üniversitesi Kızılay Gençlik Kulübü "İnsani Yardım ve İletişimde Sosy...Erciyes University Faculty of Communication
 
13.02.2017 tarihli 2016 2017 eğitim yılı bahar dönemi hi̇t yapım süreçleri ve...
13.02.2017 tarihli 2016 2017 eğitim yılı bahar dönemi hi̇t yapım süreçleri ve...13.02.2017 tarihli 2016 2017 eğitim yılı bahar dönemi hi̇t yapım süreçleri ve...
13.02.2017 tarihli 2016 2017 eğitim yılı bahar dönemi hi̇t yapım süreçleri ve...Erciyes University Faculty of Communication
 
Halkla iliskiler ve_yeni_iletisim_teknolojileri_3_sosyal_medya_ve_icerik yone...
Halkla iliskiler ve_yeni_iletisim_teknolojileri_3_sosyal_medya_ve_icerik yone...Halkla iliskiler ve_yeni_iletisim_teknolojileri_3_sosyal_medya_ve_icerik yone...
Halkla iliskiler ve_yeni_iletisim_teknolojileri_3_sosyal_medya_ve_icerik yone...Erciyes University Faculty of Communication
 

Plus de Erciyes University Faculty of Communication (20)

Bağımlılık ve Sosyal Medya
Bağımlılık ve Sosyal Medya Bağımlılık ve Sosyal Medya
Bağımlılık ve Sosyal Medya
 
Internet stratejileri ve e-ticaret 4 pazarlama iletişimi
Internet stratejileri ve e-ticaret 4 pazarlama iletişimiInternet stratejileri ve e-ticaret 4 pazarlama iletişimi
Internet stratejileri ve e-ticaret 4 pazarlama iletişimi
 
T Modeli (HİT117 - Yeni İletişim Teknolojileri)
T Modeli (HİT117 - Yeni İletişim Teknolojileri)T Modeli (HİT117 - Yeni İletişim Teknolojileri)
T Modeli (HİT117 - Yeni İletişim Teknolojileri)
 
Web Dönemleri Ders Sunumu (HiT117 - Yeni İletişim Teknolojileri)
Web Dönemleri Ders Sunumu (HiT117 - Yeni İletişim Teknolojileri)Web Dönemleri Ders Sunumu (HiT117 - Yeni İletişim Teknolojileri)
Web Dönemleri Ders Sunumu (HiT117 - Yeni İletişim Teknolojileri)
 
Sosyal Medyada İçerik Yönetimi Planlaması
Sosyal Medyada İçerik Yönetimi PlanlamasıSosyal Medyada İçerik Yönetimi Planlaması
Sosyal Medyada İçerik Yönetimi Planlaması
 
Uzun Kuyruk Teorisi ve Gerilla Halkla İlişkiler Kavramı
Uzun Kuyruk Teorisi ve Gerilla Halkla İlişkiler KavramıUzun Kuyruk Teorisi ve Gerilla Halkla İlişkiler Kavramı
Uzun Kuyruk Teorisi ve Gerilla Halkla İlişkiler Kavramı
 
Kondratieff (Kondratiev) Dalgaları Ders Sunumu
Kondratieff (Kondratiev) Dalgaları Ders SunumuKondratieff (Kondratiev) Dalgaları Ders Sunumu
Kondratieff (Kondratiev) Dalgaları Ders Sunumu
 
WSKSIM Web Eras and Home Turkey Campaign 211118
WSKSIM Web Eras and Home Turkey Campaign 211118WSKSIM Web Eras and Home Turkey Campaign 211118
WSKSIM Web Eras and Home Turkey Campaign 211118
 
Mustafa Cingi WSKSIM Economic Cycles Presentation
Mustafa Cingi WSKSIM Economic Cycles PresentationMustafa Cingi WSKSIM Economic Cycles Presentation
Mustafa Cingi WSKSIM Economic Cycles Presentation
 
Bahar Dönemi Proje Dersleri Yönergesi
Bahar Dönemi Proje Dersleri YönergesiBahar Dönemi Proje Dersleri Yönergesi
Bahar Dönemi Proje Dersleri Yönergesi
 
Sunum programi hit yapım süreçleri ve prof hit arastirmaları 211217
Sunum programi   hit yapım süreçleri ve prof hit arastirmaları 211217Sunum programi   hit yapım süreçleri ve prof hit arastirmaları 211217
Sunum programi hit yapım süreçleri ve prof hit arastirmaları 211217
 
Prof HIT Araştırmaları I Dersi Mustafa CINGI Grupları
Prof HIT Araştırmaları I Dersi Mustafa CINGI GruplarıProf HIT Araştırmaları I Dersi Mustafa CINGI Grupları
Prof HIT Araştırmaları I Dersi Mustafa CINGI Grupları
 
HIT Yapım Süreçleri I Dersi Mustafa CINGI Grupları
HIT Yapım Süreçleri I Dersi Mustafa CINGI GruplarıHIT Yapım Süreçleri I Dersi Mustafa CINGI Grupları
HIT Yapım Süreçleri I Dersi Mustafa CINGI Grupları
 
Web Dönemleri
Web DönemleriWeb Dönemleri
Web Dönemleri
 
T-Modeli ve Yeni İletişim Teknolojileri
T-Modeli ve Yeni İletişim TeknolojileriT-Modeli ve Yeni İletişim Teknolojileri
T-Modeli ve Yeni İletişim Teknolojileri
 
Erciyes Üniversitesi Kızılay Gençlik Kulübü "İnsani Yardım ve İletişimde Sosy...
Erciyes Üniversitesi Kızılay Gençlik Kulübü "İnsani Yardım ve İletişimde Sosy...Erciyes Üniversitesi Kızılay Gençlik Kulübü "İnsani Yardım ve İletişimde Sosy...
Erciyes Üniversitesi Kızılay Gençlik Kulübü "İnsani Yardım ve İletişimde Sosy...
 
13.02.2017 tarihli 2016 2017 eğitim yılı bahar dönemi hi̇t yapım süreçleri ve...
13.02.2017 tarihli 2016 2017 eğitim yılı bahar dönemi hi̇t yapım süreçleri ve...13.02.2017 tarihli 2016 2017 eğitim yılı bahar dönemi hi̇t yapım süreçleri ve...
13.02.2017 tarihli 2016 2017 eğitim yılı bahar dönemi hi̇t yapım süreçleri ve...
 
Halkla iliskiler ve_yeni_iletisim_teknolojileri_2_internetin_degisim_sureci
Halkla iliskiler ve_yeni_iletisim_teknolojileri_2_internetin_degisim_sureciHalkla iliskiler ve_yeni_iletisim_teknolojileri_2_internetin_degisim_sureci
Halkla iliskiler ve_yeni_iletisim_teknolojileri_2_internetin_degisim_sureci
 
Halkla iliskiler ve_yeni_iletisim_teknolojileri_1_kampanya
Halkla iliskiler ve_yeni_iletisim_teknolojileri_1_kampanyaHalkla iliskiler ve_yeni_iletisim_teknolojileri_1_kampanya
Halkla iliskiler ve_yeni_iletisim_teknolojileri_1_kampanya
 
Halkla iliskiler ve_yeni_iletisim_teknolojileri_3_sosyal_medya_ve_icerik yone...
Halkla iliskiler ve_yeni_iletisim_teknolojileri_3_sosyal_medya_ve_icerik yone...Halkla iliskiler ve_yeni_iletisim_teknolojileri_3_sosyal_medya_ve_icerik yone...
Halkla iliskiler ve_yeni_iletisim_teknolojileri_3_sosyal_medya_ve_icerik yone...
 

Dijital Reklamcılık ve Hukuki Boyutu

  • 1.
  • 2. HotWired, 1994’te yayın hayatına başlayan ticari bir web dergisidir. Bu dergide yayımlanan “Have you ever clicked your mouse right HERE? YOU WILL (Daha önce hiç BURAYA tıkladın mı? TIKLAYACAKSIN)” içerikli reklam, web dünyasında yayımlanan ilk reklam olarak kabul edilmektedir. Reklam tıklandığında AT&T (A.B.D. Telekom Şirketi)’nin sitesine yönlendirmektedir. Web 1.0 Döneminde Dijital Reklamcılık Çalışmaları
  • 3. Reklamcılık alanının da her dönemde olduğu gibi bu dönemde de kapıları tüm gelişmelere açıktır ve her yeni mecrayı potansiyel bir reklam alanı olarak görmekte hiç de geri kalmamıştır. Dijital imkânların sonuna kadar kullanıldığı bu dönemde display reklamların verildiği web sitelerinin yanı sıra Google, YouTube, Facebook ve Instagram en büyük reklam alanları olarak öne çıkmıştır. Bunda elbette milyarlarca dünya vatandaşının en çok bu mecraları kullanıyor oluşu ön plandadır. Web 2.0 Döneminde Dijital Reklamcılık Çalışmaları
  • 4. Web 3.0 Döneminde Dijital Reklamcılık Çalışmaları İnsanların yerine düşünüp onların yerine hareket eden akıllı cihazlar söz konusu olunca reklam verenlerin hedef kitlelerinin değişmesi de oldukça olası görünmektedir. Eğer markete sipariş veren insan değil de bir buzdolabı ise, marketin hedef kitlesinin buzdolapları olmaması için hiçbir neden yok. Ya da bir kuaförden ya da restorandan randevu alan bir insan değil de onun akıllı telefonu ise o zaman kuaförlerin ve restoranların hedef kitleleri de en az insanlar kadar bu cihazlar da olmak durumunda kalacaktır. Dolayısıyla reklamda yepyeni bir dönemin başlangıcından söz etmek de mümkündür.
  • 5. Dijital Reklamların Avantajları • Hedef kitlelerin bu mecralarda sosyo-demografik ve ekonomik kriterler başta olmak üzere fazla pek çok kritere göre seçilebilmesi, daraltılıp genişletilebilmesi. • Coğrafi ve zamansal sınırların aşılıyor olması. Böylelikle daha fazla hedef kitleye ulaşılabiliyor olması. • Reklamların yapısı gereği sadece gösterime değil, anlık etkileşime de imkân tanıyor olması. Günümüz reklamlarında telefon etme, uygulama indirme, form doldurma ve çekilişe katılma gibi taktikler reklam veren işletmelerce yoğun olarak kullanılmaktadır. • Yapılan reklamların beğeni ve paylaşımlarla organik olarak yayılma imkânına sahip olması • Konvansiyonel mecralarla kıyaslandığında oldukça düşük bütçelerle dev kitlelere ulaşılabilmeye imkân tanıması.
  • 6. Dijital Reklamların Avantajları • Reklamların verimliliğinin TV, radyo, gazete, dergi gibi konvansiyonel mecralara göre çok daha isabetli analiz edilebiliyor olması. Hangi reklamdan gelen site ziyaretçisinin (trafik) fazla olduğu, hangi saatlerin uygun olduğu, tıklamanın mı yoksa gösterimin mi daha verimli olduğu, kullanıcının siteye girişi, çıkışı, görüntülemesi, tıklaması, sitede kaldığı süre gibi pek çok ayrıntılı verinin elde edilip analizlerinin yapılabilmesi, diğer mecralarda asla sahip olunamayan imkânlardır. Günümüzde sıklıkla konuşulan veri madenciliği de bu imkânlar sayesinde ortaya çıkmıştır. Veri madenciliği, çok büyük veriler içinden ihtiyaç olan bilgiyi bulup edinmektir. Elde edilen veriler ile pazarlama stratejilerine ciddi katkılar yapılabilmektedir. O nedenle günümüzde kurum, kuruluş ve organizasyonlar pazarlama çalışmalarında veri madenciliğine yönelmektedirler.
  • 7. Dijital Reklamların Avantajları Bebek ürünleri satan bir işletme, 3 aylık kız bebekleri için zıbın satın alan müşterilerinin verilerini doğru analiz edebilirse • onlara kızları 6 aylık olduğunda ayakkabı • 1 yaşına geldiğinde diş kaşıyıcı • 2 yaşına geldiğinde kıyafet • 5 yaşına geldiğinde de oyuncak, şampuan, oto koltuğu yükseltici, nevresim takımı vs. pek çok ürününün reklamını yapabilecektir. Doğrudan net müşteriyi hedef alabilmeyi sağlayan veri madenciliği sırf bu nedenle bile ciddi öneme sahiptir.
  • 8. Dijital Reklamların Dezavantajları • Milyarlarca insanın Internet kullanıyor olmasına karşın Internet’e ya da akıllı telefonlara sahip olmayan milyarlarca insanın olması. Bu durum reklamların onlara ulaşamaması anlamına gelmektedir. • Genç nüfusun web ortamlarında aktif olup yaşlı nüfusun daha çekingen davranması. • Reklam verenlerin her an yeni reklam alanlarının ortaya çıktığı bu mecraya alışmakta zorlanması. • Dijital kanalların ve bütçenin doğru kullanılamaması durumunda başarısız olunmasından ötürü reklam verenlerde bu mecraya karşı oluşan önyargı. • Özellikle sosyal medyada gücün kullanıcılarda olması nedeniyle işletmelerin bu mecrada ellerindeki kontrolü kaybetme korkusu.
  • 9. Sık Kullanılan Dijital Reklam Kanalları • Arama Motoru (Search Engine) Reklamları Kullanıcıların bir arama motorunda yaptığı arama sonucunda yapılan aramayla alakalı olarak kullanıcının karşısına çıkan reklamlardır. Ülkemizde günlük sayfa görüntülenme sayısına göre en çok kullanılan arama motoru %96’lık bir kullanım oranıyla Google’dır. %3’lük kullanım oranıyla Yandex ikinci sıradadır. Diğer arama motorları ise %1’lik payı paylaşmaktadırlar. Google’daki yoğunluğun bu kadar fazla olmasından ötürü arama motoru reklamı denildiğinde akla doğrudan Google üzerinden gerçekleştirilen reklamlar gelmektedir.
  • 10. Sık Kullanılan Dijital Reklam Kanalları • Görüntülü Ağ (Display) Reklamları Bir web sitesinde yer alan, üstüne tıklandığında yönlendirildiği web sitesine kullanıcıyı götüren görüntülü reklamlardır.
  • 11. Sık Kullanılan Dijital Reklam Kanalları • Satış Ortaklığı (Affiliate) Reklamları E-ticaret sitelerinin sıklıkla kullandıkları dijital reklam tekniklerinden başında gelmektedir. Bir kullanıcının reklamın yayımlandığı web sitesinden yönlendirilerek ürün satın alması durumunda reklamın yayımlandığı siteye belli bir oranda komisyon ödenmesi şeklindeki reklam tekniğidir. Kaynak: https://www.brandingturkiye.com/
  • 12. Sık Kullanılan Dijital Reklam Kanalları • Yeniden Pazarlama (Remarketing) Reklamları: Dijital reklamcılar tarafından oldukça sık kullanılan bir reklam tekniğidir. Kullanıcının bir alışveriş sitesinden bir ürüne bakıp sonrasında o siteden ayrılıp başka bir siteye, örneğin bir haber sitesine gitmesi durumunda, o haber sitesinde de az önce alışveriş sitesinde bakmış olduğu ürünün reklamını görmesini sağlayan reklam tekniğidir. Kullanıcının gördüğü reklam genellikle bir görüntülü reklam ağı (GDN – Google Display Network) reklamdır ve bu çalışma reklam verenin yeniden pazarlama çalışmasıdır.
  • 13. Sık Kullanılan Dijital Reklam Kanalları • Sosyal Medya Reklamları Başta Facebook, Instagram ve YouTube olmak üzere sosyal ağlarda ve bloglar, forumlar, sözlükler gibi diğer sosyal medya platformlarında verilen reklamlardır. Dünya nüfusunun %45’i, ülkemizin ise %63’ü sosyal medya platformlarını kullanmaktadır. Dünyada milyarlarca, ülkemizde ise milyonlarca kişiye ulaşabilmek için sosyal medya reklamları oldukça yoğun olarak kullanılmaktadır.
  • 14. Dijital Reklamcılıkta Pazarlama Hunisi • Reklam verenlerin amacı eğer marka bilinilirliğini arttırmaksa hedef kitlenin markayla ilgilenebilmesi veya ihtiyacı anında aklına markanın gelebilmesi için display (banner) ve YouTube reklamları gibi marka bilinilirliğini arttırmaya yönelik reklamlar vermelidir. • Hedef kitlenin düşünüp değerlendirme ve karar verme sürecinde ise reklam veren hedef kitleyle etkileşime girerek potansiyel satışlarını arttırabilmek için başta Facebook ve Instagram olmak üzere sosyal medya reklamlarını yoğun olarak kullanması gerekir. • Yeniden pazarlama (remarketing), e-posta, display/banner ve YouTube reklamları da yine bu süreçte satış ihtimalini arttırmak için kullanılabilecek önemli reklam alanlarıdır. • Kullanıcının satın alma kararını verdiği anda satışı gerçekleştirmek ve ilerleyen aşamaları sağlamak için de Google Adwords arama ağı reklamları, satış ortaklığı (affiliate) ve yeniden pazarlama reklamları oldukça etkilidir. E-posta reklamları, fiyat karşılaştırma sitelerine verilen reklamlar ve SMS reklamları da bu süreçte önemli reklam elemanlarıdır.
  • 15. Google Tabanlı Reklamlar Google’da sıklıkla kullanılan iki reklam türü vardır. İlki Adwords arama ağı reklamları, ikincisi ise görüntülü reklam ağı reklamlarıdır. Adwords arama ağı reklamları anahtar kelimeler satın alınarak yapılan reklamlardır. Kullanıcılar Google üzerinde bir şeyler aradığında aranılan kelimeler reklam verenin reklam vermek üzere satın aldığı kelimeler ile uyuşursa Google reklam verenin reklamını sıralamaya koyar.
  • 16. Google Tabanlı Reklamlar Google görüntülü reklam ağı ise remarketing (yeniden pazarlama) reklamlarında kullanılan modeldir. Bir hareketli ya da sabit bir görsel hazırlanarak reklam verenin hedef kitlesinin ziyaret ettiği sitelere verilen reklam türüdür.
  • 17. Facebook Tabanlı Reklamlar Facebook ve Instagram üzerinden reklam vermek için de Google reklam verme sürecine benzer bir süreç işlemektedir. Reklam veren “Facebook Business Manager” platformu üzerinden reklam türünü belirler, reklamını hazırlar, hedef kitlesini belirler, bütçesini oluşturur ve reklamını yayımlar.
  • 18. Sık Kullanılan Dijital Reklam Terimleri • Click (Tıklama): Bir kullanıcının reklama kaç defa tıkladığını ortaya koyan rakamdır. • Session (Oturum): Bir kullanıcının siteyi ziyaret etmesidir. Hareketsiz bir oturumun süresi 30 dakika olarak kabul edilmektedir. Yani bir kullanıcı bir siteyi ziyaret ederse 1 oturum olmuş olur. • View (Görüntüleme): Reklamı kaç kişinin gördüğünü ortaya koyan rakamdır. • Conversion (Dönüşüm): Bir sitenin en temel amacı dönüşümdür. Reklam verenin amaç edindiği hareket/aksiyonların gerçekleşme oranıdır. • Site traffic (Site trafiği): Bir web sitesini ziyaret eden kullanıcı sayısının bütünüdür. • Page Rank (Sayfa değeri): Google tarafından web sitelerine verilen, 0 ila 10 arasındaki puandır. Google arama sonuçlarını bu değere göre sıralamaktadır. • Attribution (İlişkilendirme): Dönüşümün hangi kanal üzerinden geldiğini ortaya koyan metriktir. • UTM tracking (UTM takibi): UTM (Urchin Tracking Module) kodu, sergilenen reklamlara ait linklerin (bağlantıların) sonuna konulan parametrelerdir. • Bounce (Hemen çıkış): Bir kullanıcının web sitesine girdikten sonra hiçbir şey yapmadan tekrar çıkması bounce (hemen çıkış) olarak adlandırılmaktadır. • Landing page (Varış sayfası): Sergilenen reklam tıklandığında yönlendirilen sayfadır. • Bidding (Teklif): Verilen reklamın maliyetinin neye göre hesap edileceğini ortaya koyan metriktir.
  • 19. Dijital Reklamlarda Maliyet Modelleri • CPM - Cost per Mille (1.000 gösterim başı maliyet): Kimi kaynaklarda “CPT - Cost per Thousand” olarak da geçen bu model en sık kullanılan maliyet modellerinden biri olup reklamın görüntülenmesi durumunda reklam verenin ücret ödediği türdür. Reklam gösterimi bazen milyonları bulabildiği için bu maliyet 1.000 kişi üzerinden hesaplanır. • CPC - Cost per Click (Tıklama başı maliyet): Reklam maliyet modellerinden en sık kullanılanlarından bir diğeri de CPC’dir. Bir reklamı kullanıcı gördüğü zaman değil, o reklama tıkladığı zaman reklam verenin ücret ödediği modeldir. • CR - Conversion Rate (Dönüşüm oranı): Reklam verenin amacına göre (ürün satışı, bir form doldurma, telefon etme, çekilişe veya bir etkinliğe katılma) dönüşümün kaç tıklama üzerinden geldiği orandır. • CPV - Cost per Video View (Video seyretme başı maliyet): Video view, video seyretme sayısıdır. • ROI - Return on Investment (Yatırımın geri dönüşü): Bir amaç için yatırılan (harcanılan) meblağın hangi oranda tekrar kazanıldığını ortaya koyan metriktir. • ROAS - Return on Ad Spent (Reklam yatırımının geri dönüşü): Her 1 TL’lik reklam maliyeti karşılığında ne kadar gelir elde edildiğinin ortaya konduğu metriktir. Bir reklam 1.000 defa tıklandı fakat ürün satışı 20’de kaldıysa o zaman CR = 20/1.000 = 0,02’dir. Yani dönüşüm oranı (CR) %2 dir. Bu oranın düşük mü yoksa yüksek mi olduğu hedefler doğrultusunda değerlendirilir, ona göre hedefler ve stratejiler revize edilebilir.
  • 20. 5237 SAYILI TÜRK CEZA KANUNU KAPSAMINDA INTERNET ÜZERİNDEN İŞLENEBİLEN SUÇLAR • İntihara Yönlendirme (Madde 84): Maddede bir kişiyi intihara azmettiren, onu teşvik eden, intihar kararını kuvvetlendiren ya da intiharına herhangi bir şekilde yardım eden kişinin iki yıldan beş yıla kadar hapis cezası ile cezalandırılacağı belirtilmektedir. • Tehdit (Madde 106) ve Şantaj (Madde 107): Sosyal medyada özellikle yorumlarda birbirini hiç tanımayan insanların sadece bir futbol takımı paylaşımı üzerinden bile birbirlerine tehditler ve şantajlar savurduğunu görmek, günümüzde oldukça olasıdır. Oysa bu fiillerin yapılması durumunda bu suçu işleyenler hapis cezası ile cezalandırılabilirler. • İnanç, Düşünce Ve Kanaat Hürriyetinin Kullanılmasını Engelleme (Madde 115): İnsanların din, vicdan, düşünce, kanaat, düşüncesini açıklama ve yayma hürriyeti anayasal haklardır. Bu maddeye göre de bir kimsenin inanç, düşünce ve kanaatlerinden kaynaklanan yaşam tarzına ilişkin tercihlerine müdahale eden veya bunları değiştirmeye zorlayan kişiye bir yıldan üç yıla kadar hapis cezası verilebilecektir. • Nefret ve Ayırımcılık (Madde 122) Ve Halkı Kin ve Düşmanlığa Tahrik veya Aşağılama (Madde 216): TCK’ya net bir tanım yapılmamış olmakla birlikte insanlara dil, ırk, milliyet, renk, cinsiyet, engellilik, siyasi düşünce, felsefi inanç, din veya mezhep farklılığından dolayı aşağılayıcı muameleden kaynaklanan nefret ve ayrımcı faaliyetlerde bulunulması ve halkın bir kesiminin diğer kesim aleyhine kin ve düşmanlığa tahrik edilmesi hapis cezası ile yaptırıma bağlanmış suçlardır. • Hakaret (Madde 125): Bir kimseye onur, şeref ve saygınlığını rencide edebilecek nitelikte somut bir fiil veya olgu isnat eden veya sövmek suretiyle bir kimsenin onur, şeref ve saygınlığına saldıran kişi, üç aydan iki yıla kadar hapis veya adlî para cezası ile cezalandırılır • Kişiler Arasındaki Konuşmaların Dinlenmesi ve Kayda Alınması (Madde 133): Internet kullanıcıları belki hayatları boyunca kimsenin kimseyle arasındaki konuşmasını dinlememiş veya kayda almamıştır fakat bu tarz içerikleri yapanların yayınlarını sosyal medya hesaplarından paylaşmış olabilirler. İlgili maddenin üçüncü fırkasına göre bu verileri hukuka aykırı olarak ifşa eden kişiler iki yıldan beş yıla kadar hapis ve dört bin güne kadar adli para cezası ile cezalandırılacaktır.
  • 21. 5237 SAYILI TÜRK CEZA KANUNU KAPSAMINDA INTERNET ÜZERİNDEN İŞLENEBİLEN SUÇLAR • Özel Hayatın Gizliliğini İhlal (Madde 134): Kullanıcılar genellikle kendi özel hayatlarını, evlerini, yediklerini içtiklerini, neredeyse yaptığı her şeyi anlık olarak paylaşmaktadırlar. Bunlar kişilerin kendi rızalarıyla aleni paylaşımları olduğu için suç teşkil etmemekle birlikte kötü niyetli insanların bu fotoğrafları ne niyetle saklayıp kullanacağı meçhuldür. Ayrıca tanıştığı insanlara güvenerek özel görüntülerini gönderen kullanıcıları bu görüntüleri paylaşmakla tehdit eden veya sosyal medyadaki ya da bulut hafızalarda bulunan görüntüleri hackleyerek (izinsiz olarak erişerek) bunları sosyal medya ortamlarında yayımlayan insanların yargılandığı adli vakalarla da günümüzde sıklıkla karşılaşılmaktadır. • Yağma (Madde 148): Yağma, kullanıcının bir başkasını, malvarlığına büyük bir zarar getireceğinden bahisle tehdit etmesini içermektedir. Esasında maddi unsurlara yönelik olarak ortaya konmuş bir madde olmakla birlikte günümüzde bir sosyal medya fenomeninin bir hizmet alabilmek amacıyla hizmet vereni “benim bu kadar takipçim var, sosyal medyada seni linç ederiz” şeklindeki tehdidi de bu kapsamda değerlendirilebilir. • Dolandırıcılık (Madde 157): Her türlü dolandırıcılık suçtur. Bu konuda ayrıca banka veya kredi kartlarının kötüye kullanılması (madde 245) veya hırsızlık (madde 141) gibi maddeler başta olmak üzere TCK’da düzenlenmiş ve hapisle sonuçlanan cezai yaptırımları içeren maddeler de bulunmaktadır. • Belgede Sahtecilik: İster resmi belgede olsun (madde 204, madde 205) ister özel belgede olsun (madde 207, madde 208) bu tür içerikleri hazırlamak suçtur. Hatta doğru olup olmadığını bilmeden paylaşılan bu tür belgeleri paylaşmak da cezai yaptırıma tabi olabilecektir. • Kamu Barışına Karşı Suçlar: Internet ortamında, özellikle sosyal medya platformlarında yayımlanan içerikler ve yapılan paylaşımlar arasında korku ve panik yaratmaya yönelik (Madde 213), suç işlemeyi tahrik edici (Madde 214), suçu ve suçluyu övücü (madde 215) ve kanunlara uymamaya tahrik edici (madde 217) içeriğe sahip bir paylaşım bulunması durumunda bu paylaşımlar cezai yaptırıma tabi olabilecektir.
  • 22. 5237 SAYILI TÜRK CEZA KANUNU KAPSAMINDA INTERNET ÜZERİNDEN İŞLENEBİLEN SUÇLAR • Genel Ahlâka Karşı Suçlar: Etik ve ahlâk kurallarının çeşitli kanunlar ve maddelerle düzenlendiği daha önce belirtilmişti. Ahlâk kurallarına uyulması durumu, TCK’nın hayâsızca hareketler (Madde 225) ve müstehcenlik (Madde 226) maddelerinde de belirtilmiştir. • Devlet Unsurlarına Karşı Suçlar: Başta sosyal medya ağları olmak üzere sözlükler, wikiler ve haber sitelerinin yorum kısımları olmak üzere Internet üzerinde pek çok alanda çeşitli devlet kurumlarının işleyişiyle alakalı problemler veya eksiklikler dile getirilmekte, belge niteliğinde çeşitli dokümanlar paylaşılmakta, eleştiriler yapılmaktadır. Eleştiri hakaret içermediği müddetçe yaptırıma tabi olmamakla birlikte kimi paylaşımlar doğrudan hakaret içerdiği için TCK’nın çeşitli maddelerine göre suç teşkil etmektedir. Ayrıca paylaşılan belgelerin de niteliğine dikkat edilmesi gerekmektedir zira çeşitli devlet dokümanlarının yayımlanması kanuni olarak suçtur. Devlet Unsurları • Cumhurbaşkanına Hakaret (Madde 299) • Türk Milletini, Türkiye Cumhuriyeti Devletini, Devletin Kurum Ve Organlarını Aşağılama (Madde 301) • Devletin Birliğini Ve Ülke Bütünlüğünü Bozmak (Madde 302) • Devlete Karşı Savaşa Tahrik (Madde 304) • Askerleri İtaatsizliğe Teşvik (Madde 319) • Savaşta Yalan Haber Yayma (Madde 323) • Devletin Güvenliğine İlişkin Belgeler (Madde 326) • Devletin Güvenliğine Ve Siyasal Yararlarına İlişkin Bilgileri Açıklama (Madde 328) • Gizli Kalması Gereken Bilgileri Açıklama (Madde 330) • Yasaklanan Bilgileri Açıklama (Madde 336) • Yabancı Devlet Başkanına Karşı Suç (Madde 340) • Yabancı Devlet Bayrağına Karşı Hakaret (Madde 341) • 5846 SAYILI FİKİR VE SANAT ESERLERİ KANUNU KAPSAMINDA INTERNET KULLANIMI • E-TİCARET VE HUKUKİ DURUMU