Ce diaporama a bien été signalé.
Le téléchargement de votre SlideShare est en cours. ×

Marketing and Digital Analytics door Mike van Hoenselaar bi The talent institute

Publicité
Publicité
Publicité
Publicité
Publicité
Publicité
Publicité
Publicité
Publicité
Publicité
Publicité
Publicité
Chargement dans…3
×

Consultez-les par la suite

1 sur 136 Publicité

Marketing and Digital Analytics door Mike van Hoenselaar bi The talent institute

Télécharger pour lire hors ligne

Presentatie over het belang van meten en het gebruik van de juiste metrics aan studenten van The Talent Institute Amsterdam Digital Content Creation in januari 2017. Het verschil tussen goede en slechte metrics, maar ook Lean Analytics en velen tips en trucs komen voorbij. De kennis van Mike als Groeimarketeer en Growth Hacker is veelvuldig verwerkt in de training.

Presentatie over het belang van meten en het gebruik van de juiste metrics aan studenten van The Talent Institute Amsterdam Digital Content Creation in januari 2017. Het verschil tussen goede en slechte metrics, maar ook Lean Analytics en velen tips en trucs komen voorbij. De kennis van Mike als Groeimarketeer en Growth Hacker is veelvuldig verwerkt in de training.

Publicité
Publicité

Plus De Contenu Connexe

Diaporamas pour vous (20)

Les utilisateurs ont également aimé (20)

Publicité

Similaire à Marketing and Digital Analytics door Mike van Hoenselaar bi The talent institute (20)

Plus récents (20)

Publicité

Marketing and Digital Analytics door Mike van Hoenselaar bi The talent institute

  1. 1. Analytics Startup School
  2. 2. @MikevHoenselaar mike@onlineboswachters.nl
  3. 3. Directeur / Growth Hacker 8 jaar Directeur 2,5 jaar Growth Coach / Growth Hacker 2 jaar Auteur 5 jaar Organisator 1,5 jaar @MikevHoenselaar Mentor 1,5 jaar Docent 2 jaar
  4. 4. Analytics |@MikevHoenselaar
  5. 5. Vind alles terug op http://vruc.ht/ss17analyticsjan @MikevHoenselaar
  6. 6. Analytics | “Jouw bedrijf is als een plant; zonder zon, de aarde en genoeg liefde valt er niets te groeien. Mike van Hoenselaar Growth Hacker Online Boswachters
  7. 7. Analytics | Hoe bepalen we of we gegroeid zijn?
  8. 8. Analytics | Vruuger... toen de kratjes bier nog van hout waren en je moest doordrinken om het vuur aan te houden ...was alles beter Toch?
  9. 9. Analytics |@MikevHoenselaar
  10. 10. Tim Berners-Lee Vader van World Wide Web (1990) @MikevHoenselaar
  11. 11. Analytics | http://www.internetlivestats.com/internet-users/ 40% van de bevolking
  12. 12. http://www.internetlivestats.com/watch/internet-users/
  13. 13. Gem 2 uur per dag op mobiel @MikevHoenselaar
  14. 14. @MikevHoenselaar
  15. 15. Analytics | ROI op een krantadvertentie? @MikevHoenselaar
  16. 16. Analytics |
  17. 17. Analytics |
  18. 18. Analytics | Offline vs Online ⅔ vd pagina in het Nieuws (pagina 2,3) in FD 14.000 euro * 4 = 56.000 euro Aantal lezers FD per dag: 126.000 lezers Hoeveel mensen zien de pagina met jouw advertentie? Van de hoeveel lezers gaat er naar jouw website? 126.000 * ?, een 0,1% = 126 personen 444 euro per bezoeker op website. Kosten ontwerp advertentie e.a. nog niet eens meegenomen. Display campagne 1.400.000 per maand op FD.nl, ongeveer 50.000 per dag. Kosten voor Roadblock, CPM 75 euro per 1000 weergaven (op fd.nl en bnr.nl). Hoeveel mensen klikken op jouw advertentie? 50.000 / 1000 * 75 = 3.750 euro 1% klikt door? Dan komen 38 mensen op jouw website. Bijna 100 euro per bezoeker. Ik ben al online en een klik verwijderd van jouw actiepagina. Ik weet dat die persoon van FD komt.
  19. 19. Analytics | Eerst het product bouwen, dan kijken wie het wil kopen. Waar gaat het vaak mis? @MikevHoenselaar
  20. 20. Analytics | Niet zomaar beginnen met bouwen
  21. 21. Analytics | Wie weet een voorbeeld? @MikevHoenselaar
  22. 22. Analytics |
  23. 23. Analytics |
  24. 24. Analytics | We zijn omringt met data Overal waar we kijken. @MikevHoenselaar
  25. 25. Analytics | Data onthult: Sentiment Houding Sociale connecties Bedoelingen en wat er in de toekomst ligt @MikevHoenselaar
  26. 26. Analytics | “Je kunt data hebben zonder informatie, maar geen informatie zonder data @MikevHoenselaar
  27. 27. Analytics |
  28. 28. Analytics | Gebruik data om je bedrijf sneller te doen groeien (dan die van je concurrenten) @MikevHoenselaar
  29. 29. Know that you don’t know Donald Rumsfeld, Voormalig US Secretary of Defense Image: Karin Cooper/Getty Images @MikevHoenselaar
  30. 30. 16 @MikevHoenselaar Image: Lean Analytics book Pivot?
  31. 31. Analytics | Om die data begrijpbaar te krijgen maken we gebruik van metrics @MikevHoenselaar
  32. 32. Analytics | De zuurstof voor groei Metrics zijn @MikevHoenselaar
  33. 33. Analytics | Oefening (10 minuten) 11 metrics beoordelen (Deel 1)
  34. 34. Analytics | Tijd op website Hoe lang blijft iemand gemiddeld op jouw website. Aantal nieuwsbriefinschrijvingen Je hebt een inschrijfoptie op jouw website en weet dat 500 mensen zich ingeschreven hebben. Customer Lifetime Value Hoeveel omzet verdien je per klant in zijn hele leven Aantal LinkedIn connecties Hoeveel mensen zijn onderdeel van jouw netwerk Kosten per acquisitie Hoeveel geld hebben we uitgegeven om 1 nieuwe klant binnen te krijgen. (kan ook download zijn, of een productaankoop) Aantal levels uitgespeeld Je hebt een game op Android of iOS gemaakt en je hebt gemeten hoeveel levels een speler uitgespeeld heeft. Herhalingsaankopen in webwinkel Het aantal aankopen dat een klant na zijn eerste bestelling doet. Aantal pageviews Hoeveel pagina’s zijn er bekeken op jouw website/appicatie. Offertes naar klanten Je krijgt aanvragen via mail binnen waar jij een antwoord op stuurt in de vorm van een offerte. Klanten die vertrekken (churn) Hoeveel % van jouw klanten hebben in een bepaalde periode opgezegd en wensen niet langer meer van jouw product of dienst gebruik te maken. Klanttevredenheid (NPS) Net Promotor Score. Hoe erg zou iemand het vinden als jouw product of bedrijf morgen niet meer zou bestaan?
  35. 35. Analytics |
  36. 36. Analytics | 1. Het moet een duidelijke relatie geven tussen oorzaak en gevolg.
  37. 37. Analytics |
  38. 38. Analytics | 2. Het moet begrijpelijk en toegankelijk zijn.
  39. 39. Analytics |
  40. 40. Analytics | 3. Het moet een ratio of waarde zijn, het moet omhoog en omlaag kunnen gaan.
  41. 41. Analytics |
  42. 42. verandert jouw gedrag mee 4. Als de metric veranderd, @MikevHoenselaar
  43. 43. Analytics |
  44. 44. Analytics |
  45. 45. Analytics | Soorten metrics @MikevHoenselaar
  46. 46. Analytics | kwalitatieve versus kwantitatieve metrics
  47. 47. Analytics | “Feyenoord staat bovenaan in de Eredivisie”
  48. 48. Analytics | informatieve versus verkennende metrics
  49. 49. $40 a month 40 € per maand ● Ondersteund veel API’s Gratis ● Minder flexibel ● Minder dan 5 minuten nodig om er mee te starten 9 € per maand ● Veel opties en erg flexibel ● Langer nodig om alles te krijgen zoals je wilt. @MikevHoenselaar http://www.cyfe.com/ (begint gratis) https://www.dasheroo.com/ (begint gratis)
  50. 50. Analytics | toekomst versus verleden metrics
  51. 51. Analytics | Image: https://www.nowblitz.com/blog/fix-leaks-in-your-sales-pipeline-with-the-opportunities-feature-from-blitz-lead-manager/
  52. 52. Analytics | correlatie versus causaliteit metrics
  53. 53. Analytics |
  54. 54. Analytics | Google Penguin
  55. 55. Analytics | Vanity Metrics Egostrelers.
  56. 56. Analytics | Oefening (10 minuten) 11 metrics beoordelen (Deel 2)
  57. 57. Analytics | Tijd op website Hoe lang blijft iemand gemiddeld op jouw website. Aantal nieuwsbriefinschrijvingen Je hebt een inschrijfoptie op jouw website en weet dat 500 mensen zich ingeschreven hebben. Customer Lifetime Value Hoeveel omzet verdien je per klant in zijn hele leven Aantal LinkedIn connecties Hoeveel mensen zijn onderdeel van jouw netwerk Kosten per acquisitie Hoeveel geld hebben we uitgegeven om 1 nieuwe klant binnen te krijgen. (kan ook download zijn, of een productaankoop) Aantal levels uitgespeeld Je hebt een game op Android of iOS gemaakt en je hebt gemeten hoeveel levels een speler uitgespeeld heeft. Herhalingsaankopen in webwinkel Het aantal aankopen dat een klant na zijn eerste bestelling doet. Aantal pageviews Hoeveel pagina’s zijn er bekeken op jouw website/applicatie. Offertes naar klanten Je krijgt aanvragen via mail binnen waar jij een antwoord op stuurt in de vorm van een offerte. Klanten die vertrekken (churn) Hoeveel % van jouw klanten hebben in een bepaalde periode opgezegd en wensen niet langer meer van jouw product of dienst gebruik te maken. Klanttevredenheid (NPS) Net Promotor Score. Hoe erg zou iemand het vinden als jouw product of bedrijf morgen niet meer zou bestaan?
  58. 58. Analytics | Tijd op website Hoe lang blijft iemand gemiddeld op jouw website. Aantal nieuwsbriefinschrijvingen Je hebt een inschrijfoptie op jouw website en weet dat 500 mensen zich ingeschreven hebben. Customer Lifetime Value Hoeveel omzet verdien je per klant in zijn hele leven Aantal LinkedIn connecties Hoeveel mensen zijn onderdeel van jouw netwerk Kosten per acquisitie Hoeveel geld hebben we uitgegeven om 1 nieuwe klant binnen te krijgen. (kan ook download zijn, of een productaankoop) Aantal levels uitgespeeld Je hebt een game op Android of iOS gemaakt en je hebt gemeten hoeveel levels een speler uitgespeeld heeft. Herhalingsaankopen in webwinkel Het aantal aankopen dat een klant na zijn eerste bestelling doet. Aantal pageviews Hoeveel pagina’s zijn er bekeken op jouw website/appicatie. Offertes naar klanten Je krijgt aanvragen via mail binnen waar jij een antwoord op stuurt in de vorm van een offerte. Klanten die vertrekken (churn) Hoeveel % van jouw klanten hebben in een bepaalde periode opgezegd en wensen niet langer meer van jouw product of dienst gebruik te maken. Klanttevredenheid (NPS) Net Promotor Score. Hoe erg zou iemand het vinden als jouw product of bedrijf morgen niet meer zou bestaan?
  59. 59. Analytics | Tijd op website Stel dat dat 1 uur is, wat zegt jou dat dan. Zegt dat iets over het succes van jouw webwinkel? In theorie zou jij een website kunnen hebben waarbij tijd een goede graadmeter zou zijn. Als jij bijvoorbeeld betaald krijgt voor elke minuut dat iemand op jouw website site aanwezig is. Aantal nieuwsbriefinschrijvingen Dit is een slechte metric. Het zegt niets over de kwaliteit van je leden of de waarde voor jouw bedrijf. Het aantal zal hoogstwaarschijnlijk alleen maar groeien en je hebt geen idee of ze hun emailadres achtergelaten hebben en daarna nooit meer iets met jouw merk gedaan hebben. Customer Lifetime Value Voor veel bedrijven van onschatbare waarde. In combinatie met je churn en de CLV kun je uitrekenen wat je kwijt kunt zijn om 1 nieuwe klant te krijgen. Niet altijd even makkelijk te berekenen. In het artikel is een voorbeeld gegeven hoe je dit zou kunnen doen. Aantal LinkedIn connecties Een echte ego metric. Zegt niets over succes of resultaat. Iemand met 10.000 relaties op LinkedIn kan ze allemaal gekocht hebben. Kosten per acquisitie Een mooie indicator die in heel veel gevallen erg bruikbaar is. Het geeft namelijk aan hoeveel je gemiddeld gespendeerd hebt per nieuwe klant. Stel dat dat 100 euro is, dan heb je dus 100 euro uitgegeven om 1 nieuwe klant te krijgen. Aantal levels uitgespeeld Je wilt weten of het spel werkt voor gamers. Als je in je data ziet dat veel gamers niet verder komen dan level 3. Dan is de kans vrij groot dat ze niet nog een keer terug gaan komen om het nog een keer te spelen. Persoonlijk zou ik ook nog ‘Aantal keer spel opgestart’ en ‘Level opnieuw geprobeerd’ er bij pakken als je naar de maandelijkse cijfers kijkt.
  60. 60. Analytics | Herhalingsaankopen in webwinkel Dit is een goede indicator hoe groot de retentie is. Dus hoe graag komen mensen terug en kopen nog een product in je webwinkel. Heel erg waardevol. Aantal pageviews Ik zorg er voor dat jij 1M pageviews krijgt op jouw website. Jij weet alleen dat getal, niks anders. Veranderd jouw gedrag hierdoor? Behalve dat je server die maand waarschijnlijk al verschillende keren heeft aangegeven het zwaar te hebben of zelfs te crashen. Nee. Pageviews alleen zegt niet zo heel veel. Dit is een mooi voorbeeld van een vanity metric. Offertes naar klanten Ik verstuur 20 offertes per week naar klanten. Als dat getal 30 wordt. Wil dat ook automatisch zeggen dat ik meer omzet of klanten ga krijgen? Nee. Geen goede metric. Klanten die vertrekken (churn) Een waardevolle indicator. Niet voor elke bedrijf en niet voor elke fase van je bedrijf, maar abonnementsdiensten willen dit zo snel mogelijk weten. Klanttevredenheid (NPS) De Net Promotor Score is een van de betere graadmeters van klanttevredenheid. Onmisbaar om te meten of mensen zonder je product of merk kunnen.
  61. 61. Analytics | Herhalingsaankopen in webwinkel Dit is een goede indicator hoe groot de retentie is. Dus hoe graag komen mensen terug en kopen nog een product in je webwinkel. Heel erg waardevol. Aantal pageviews Wanneer kan dit een uitzondering zijn? Offertes naar klanten Ik verstuur 20 offertes per week naar klanten. Als dat getal 30 wordt. Wil dat ook automatisch zeggen dat ik meer omzet of klanten ga krijgen? Nee. Geen goede metric. Klanten die vertrekken (churn) Een waardevolle indicator. Niet voor elke bedrijf en niet voor elke fase van je bedrijf, maar abonnementsdiensten willen dit zo snel mogelijk weten. Klanttevredenheid (NPS) De Net Promotor Score is een van de betere graadmeters van klanttevredenheid. Onmisbaar om te meten of mensen zonder je product of merk kunnen.
  62. 62. Analytics |
  63. 63. Analytics | Jij bepaalt zelf welke metric staat voor het meest riskante deel van je bedrijf
  64. 64. Analytics | “Als je altijd leert van wat je doet, maak je nooit fouten. Mike van Hoenselaar Growth Hacker Online Boswachters
  65. 65. Analytics | ‘analysis paralysis’ NFA #6
  66. 66. Analytics | Focus! 1 @MikevHoenselaar
  67. 67. Analytics | The One Metric That Matters OMTM @MikevHoenselaar 55
  68. 68. Analytics | 4 redenen waarom de One Metric Matters er toe doet 1. Je wordt verplicht om een lijn in het zand te zetten 2. Je krijgt de hele organisatie makkelijker op 1 lijn 3. Beantwoord meest belangrijke vraag die je jezelf stelt 4. Het inspireert een cultuur om te experimenten
  69. 69. Analytics |@MikevHoenselaar De OMTM van YouTube? Huh, meer dan 1? Videos uploaded per minute (bewijs dat er genoeg nieuwe content geplaatst wordt) Hours watched per day (per user) (bewijs dat er genoeg afzet is van de inhoud) Shares per video per day (bewijs dat er genoeg engagement is en dus views) 100M views (vanity) (wanneer video 100M bekeken wordt, record is 4 dagen voor Psy met ‘Gentlemen’)
  70. 70. Analytics |@MikevHoenselaar Onze OMTM? 450 escaperooms, 4.500 reviews (in oktober was dit nog 400 en 3.500 reviews) Gem. omzet per locatie (Hoeveel geven ze gemiddeld uit aan ons) Unieke outclicks per dag (Geven we genoeg waarde aan escaperooms) Reviews per gebruiker (komen mensen terug) Shares per listing (Do people share their favorite escaperoom)
  71. 71. Analytics | Ja hoor! Zie je dat het niet werkt? Zoek of bepaal een andere. En wat als de metric nog niet bestaat? Kan dat? @MikevHoenselaar
  72. 72. Analytics | Wat als de waarde stijgt of daalt? Zorg dat je weet wat je gaat doen bij een bepaalde waarde. Verwerk dat in je groeiplan! @MikevHoenselaar
  73. 73. Analytics |@MikevHoenselaar Intelligence Events “Verstuur notificatie als de gemiddelde orderwaarde zakt met 10% tov de week er voor.” < 1 uur setup Werkt standaard in Google Analytics. 6 maanden nadat we dit ingesteld hadden ging het af. Ontwikkelaar had nieuwe versie live gezet en de ‘kortingenbalk’ was zichtbaar in winkelwagen. Oeps! :)
  74. 74. Analytics | Rondvraag Kun je voorbeelden noemen van momenten dat je actie moet ondernemen? Bij een webwinkel? Zoals Coolblue Bij een softwarebedrijf? Zoals WhatsApp Bij een iOS game? Zoals Angry Birds Bij een user generated content website? Zoals YouTube Bij een media site? Zoals nu.nl
  75. 75. Analytics | Koken draait om geduld. De juiste momenten kiezen om iets toe te voegen, om iets af te maken. Anton Rinsema Chefkok bij Knorr “
  76. 76. Analytics |@MikevHoenselaar 5 fases Empathy, Stickiness, Virality, Revenue en Scale 6 verdienmodellen E-commerce, 2 sided marketplace, SaaS, Mobile app, User-gen content en Media
  77. 77. Analytics |@MikevHoenselaar Empathy Er is een behoefte/probleem Stickiness Nog geen klanten, focus op retentie Virality Focus op acquisitie en vullen trechter Revenue Omzetoptimalisatie Scale Schaalbaarheid verdienmodel
  78. 78. @MikevHoenselaar
  79. 79. Analytics | Where to start? It depends :) Wat beweegt jouw bedrijf, wat is jouw zuurstof? Wie is jouw klant? Wat willen jouw klanten bereiken met jouw product? Wat zou jij willen leren? Neem die eerste stap en start met meten! @MikevHoenselaar
  80. 80. Analytics | Oefening OMTM 6 groepjes. Kies bestaand bedrijf. Een van de 6 verdienmodellen. Vul voor elke fase de OMTM voor dat bedrijf in. (20 minuten, daarna gezamenlijk bespreken) Een webwinkel? Bijv. Coolblue Een softwarebedrijf (SaaS)? Bijv. WhatsApp of Apple Match Een iOS game? Bijv. Angry Birds Een user generated content? Bijv. Zoals YouTube Een media site? Bijv. nu.nl
  81. 81. Bedrijf (e-commerce) Empathy Stickiness Virality Revenue Scale
  82. 82. Einde deel 1 Als het goed is, is het nu ~ 10:30
  83. 83. Pauze Over 10 minuten starten we weer
  84. 84. Analytics (part II) Startup School
  85. 85. Analytics | Oefening (15 minuten) OMTM van jullie stagebedrijven
  86. 86. Jouw stagebedrijf Empathy Stickiness Virality Revenue Scale
  87. 87. Analytics | “Lean Startup helpt bij het structureren en identificeren van de meest riskante delen van je bedrijf Eric Ries Auteur Lean Startup @MikevHoenselaar
  88. 88. Analytics | De basis van Lean is iteratie Hier gaat het vaak mis @MikevHoenselaar
  89. 89. Analytics | Rol van metrics in de Lean Analytics Cycle Op te delen in 4 stappen @MikevHoenselaar Hier gaat het vaak mis
  90. 90. Stap 1: Wat wil je leren? Als eerste: Op WIE richt je je? Je moet eerst bepalen wie je wilt bereiken. Geslacht, woonplaats, werk, interesses. (Beste optie hiervoor is op dit moment Facebook Ads) Als tweede: WAT wil je van die groep? Is de actie duidelijk, is hetgeen je vraagt al bekend bij ze? Als derde: WAAROM zouden ze dit doen? Wil je dat ze persoonlijke gegevens achter laten of niet? Wat heb je per se nodig? Vertrouwen ze je genoeg om die gegevens met je te delen? Maar vooral whats in it for them? Waardeproposities testen is hier topvoorbeeld van! !
  91. 91. Analytics | E-mailadres achterlaten versus Telefoonnummer
  92. 92. Stap 2. Bepaal je (meest risicovolle) hypothese ● Een conversieratio dat beter zou moeten kunnen ● Meer mensen die inschrijven voor je nieuwsbrief ● Het aantal shares verbeteren van je content ● Waarom mensen opzeggen aan het eind van de maand ● Dus ook het verhogen van het aantal doordeweekse boekingen voor je escaperoom ● Offline kan het natuurlijk ook zijn dat je meer mensen in je restaurant wil
  93. 93. Analytics | Wat heeft meeste prio? Laagdrempelige manier om te bepalen wat voor experiment/kanaal je als eerste op pakt. @MikevHoenselaar David Arnoux Growth Tribe B.R.A.S.S Knipper Relevantie Beschikbaarheid Schaalbaarheid Score
  94. 94. Step 3. Bouwen en uitvoeren van het experiment ● Een marketingcampagne ● Redesign van een (mobiele) applicatie ● Verandering in prijsstructuur ● Implementeren van verzendkosten in aankopen ● Het aanbieden van een extra betaalmethode ● Tekst in buttons anders maken ● Nieuwe functionaliteiten testen Op basis hiervan bepaal je met of zonder data hoe je dit kunt gaan testen.
  95. 95. Analytics | Onderzoek doen? Je zult van je stoel af moeten en met mensen gaan praten.
  96. 96. Waar vind je de juiste bezoekers? http://vruc.ht/waldo Beste manier om Waldo te vinden?
  97. 97. Analytics | Onmisbaar leesvoer! @MikevHoenselaar
  98. 98. Stap 4. Analyseer data en bepaal vervolgacties 1. Experiment geslaagd! Trek champagne open, vier het en start met het vinden van een nieuwe indicator dat er het meeste toe doet. 2. Experiment gefaald? Kijk opnieuw naar je hypothese. Was deze wel reëel. Ook al is iets niet gelukt, je leert ALTIJD! 3. Deels geslaagd, er is wel iets noemenswaardig gebeurd Doe een ander experiment op basis van learnings, hypothese staat nog steeds.
  99. 99. Analytics | Welk kanaal levert het meeste op? E-mail hoogste conversieratio Acquisitie → Alle verkeer → Kanalen @MikevHoenselaar
  100. 100. Analytics |@MikevHoenselaar 5 fases Empathy, Stickiness, Virality, Revenue en Scale
  101. 101. Empathy Ga kijken of anderen jou geloven. Kan het iemand wat schelen? 159@MikevHoenselaar
  102. 102. @MikevHoenselaar Test waardepropositie “Can we get people to click on a FB ad and test what is the biggest pain for our target audience?” 14 ads in 1 ad groep 1 week testen Geen echte landingspagina Focus op CTR < 250 euro FB kosten We vonden eerste aanleiding voor werkende propositie.
  103. 103. ! FB kiest winnaar na ~ 48 uur @MikevHoenselaar
  104. 104. @MikevHoenselaar Test waardepropositie “How do people perceive the purpose of our landing page design?” 1 plaatje 5 seconden test 1 dag testen We zagen dat mensen de propositie niet begrepen. We hebben aanpassing aan plaatje gemaakt en men begreep het nu wel.
  105. 105. Kosten? 50 euro (25 euro per test met ieder 50 antwoorden)
  106. 106. Stickiness Er zijn mensen die je geloven, maar je wilt dat ze terug blijven komen. 203@MikevHoenselaar
  107. 107. Belangrijkste landingspagina’s Belangrijkste Exit pagina’s Pagina’s met meeste verkeer Duurste pagina’s Identify your most important pages @MikevHoenselaar
  108. 108. P.I.E.S @MikevHoenselaar
  109. 109. Bekijk 30 videos en krijg zo je hypothese voor verbetering! @MikevHoenselaar
  110. 110. Virality Anderen overtuigen anderen van jouw bedrijf en kun jij believers nogmaals overtuigen? 227 @MikevHoenselaar
  111. 111. Wanneer was de laatste keer dat je iemand Dropbox aanraadde? (Ik ben een vaste betalende gebruiker, maar heb al jaren niemand meer aangeraden) @MikevHoenselaar Gebeurd maar tijdelijk
  112. 112. Viral coëfficient Aantal nieuwe klanten dat elke bestaande klant kan laten converteren. @MikevHoenselaar
  113. 113. invitation rate (invites sent / users) * acceptance rate (signups / invites) Viral coëfficient @MikevHoenselaar Klanten Tijd
  114. 114. invitation rate (invites sent / users) * acceptance rate (signups / invites) Viral coëfficient @MikevHoenselaar 1250 gebruikers die 2000 invites versturen Invitation rate = 1.6 Van deze 2000 mensen accepteren 580 mensen de uitnodiging en registreren (signup) acceptance rate = 0.29 (29%) VC = 1.6 * 0.29 = 0.464 Lange weg te gaan :)
  115. 115. Image: http://www.slideshare.net/timhomuth/think-like-a-growth-hacker @MikevHoenselaar
  116. 116. Revenue Je hebt klanten die betalen, maar rendement per klant is belangrijk geworden voor jouw dienst of product. @MikevHoenselaar 241
  117. 117. 25% 25 of 100 people churn per month Customer lifetime is 4 months (100/25 = 4) CLV = 20 * 4 = € 80 max CAC = 80 / 3 = € 26,50 10% 10 of 100 people churn per month Customer lifetime is 10 months (100/10 = 10) CLV = 20 * 10 = € 200 max CAC = 200 / 3 = € 66,50 2% 2 of 100 people churn per month Customer lifetime is 50 months (100/2 = 50) CLV = 20 * 50 = € 1000 max CAC = 1000 / 3 = € 333 Wat verdien je per klant gemiddeld per maand? € 20 Veelgebruikte regel voor maximale CAC is ⅓ van hun CLV (is jouw keus uiteindelijk) CLV and CAC @MikevHoenselaar
  118. 118. Geef € 263,25 uit en als je 3 conversies hebt dan is je CAC hier € 87,75. (Zie je de € 0?!) @MikevHoenselaar
  119. 119. Meer Dropbox lessen van Drew Houston (CEO)? http://vruc.ht/dropboxll @MikevHoenselaar
  120. 120. Wat is de ROI op het creëren van content? Het effect van meer verkeer, betere conversie op artikelen en meer FTE’s http://vruc.ht/cmcac
  121. 121. http://vruc.ht/cmcac
  122. 122. Scale Je hebt maar 1 doel, de wereld veroveren! 255@MikevHoenselaar
  123. 123. Analytics | Hier zit Growth Hacken Veel denkwijzes en technieken kunnen al eerder toegepast worden tijdens validatiefase. @MikevHoenselaar
  124. 124. Nederlands Growth Hacking platform growthhacks.nu (lancering medio maart) petithacks.com growthhackers.com inbound.org quicksprout.com growthhack.com neilpatel.com Wekelijks nieuwe growth hacksInspiratie @MikevHoenselaar
  125. 125. Hoe maak je dit allemaal meetbaar en zichtbaar? Dat leer je in de volgende sessie over Google Analytics! @MikevHoenselaar
  126. 126. Analytics | Programma Google Analytics o.a. UA code implementeren in landingspagina en testen Hoe werken segmenten in Google Analytics Meer onmisbare rapporten in Google Analytics Via filters en segmenten bots uitsluiten Krijg superinzichten dmv E-commerce tracking Behavior flow rapporten en attributie sexy gemaakt Event Tracking in Google Analytics
  127. 127. Einde deel 2 Eet smakelijk zometeen! Tot Google Analytics!

×