SlideShare a Scribd company logo
1 of 37
Webmarketing Accountability volgens
Independer.nl: ‘Boter bij de Vis’
Onderwerpen

•   Introductie
•   Business Model & KPI’s
•   Evaluatie van Traffic-bronnen
•   Cases
•   Organisatie & Tools
•   Lessons learned
Begin 2000



  Wat gebeurt
                Geen
   er in de
                idee...
   winkel ?
Highlights Independer.nl

2000: Lancering Independer.nl
       (financieel advies)

2004: Uit de rode cijfers

2005: Lancering Gezondheidszorg

2008:
   • 230 medewerkers
   • 6 mln. bezoeken/jaar
   • 100.000+ telefoongesprekken
   • Winstgevend (FA)
   • Groei
Onderwerpen

•   Introductie
    Business Model & KPI’s
•
•   Evaluatie van Traffic-bronnen
•   Cases
•   Organisatie & Tools
•   Lessons learned
Business Model Financieel Advies

• Independer is intermediair
• Tussen consument en
  Verzekeraars/Banken
• Vergoeding voor aanbrengen lead/klant
  – Vergoeding per lead
  – Vergoeding per gesloten post
  – Doorlopende provisie
  – Combinatie vergoeding per gesloten
    post/provisie
Klantproces Independer



            ON LINE                           ON/OFF LINE

                                          Getekende
                               Offerte-
 Entree                                               Acceptatie
          Kijk    Vergelijk               aanvraag
                              aanvraag
Conversie Tree
                                                                    CONCEPTUEEL
                                   % bezoek
      # bezoeken
                                  produktgroep
                                     15 %
100.000

                                                 % bezoek met
                    # bezoeken
                                                   aanvraag
                   produktgroep
            15.000                                  10 %         Conversie 1


                                                                  Gem. #
                              # bezoeken met
                                                                 aanvragen
                                 aanvraag
                                                                  1.5
                           1.500

                                                  # aanvragen
                     % deals/               2.250
                   Bezoeken met
                     aanvraag
                                                                   # deals
                       20 %        Conversie 2

                                                           300
KPI’s (per productgroep)

1.    Bezoekers
2.    Bezoeken
3.    Offerte-sessies
4.    Conversie 1 (3/2)
5.    Offerte-sessies exclusief leads
6.    Gesloten deals
7.    Conversie 2 (6/5)
8.    Gemiddelde omzet per deal
9.    Variabele kosten per deal
10.   Bijdrage aan vaste kosten (8-9)
11.   % Bijdrage aan de vaste kosten (marketing kosten/10)
Onderwerpen

•   Introductie
•   Business Model & KPI’s
    Evaluatie van Traffic-bronnen
•
•   Cases
•   Organisatie & Tools
•   Lessons learned
Bronnen - voorbeelden

Zoekmachines            Portals
• Google Adwords        • Startpagina
• Overture              • Funda
                        • Geld.pagina
Vergelijkingssites      • Gezondheids.pagina
• Vergelijk             • Hypotheek.pagina
• Kieskeurig            • Lenen.pagina
• El Cheapo             • Verzekerings.pagina
• Beslist               • Zorgverzekerings.pagina
• Kelkoo                • Autotrader
Uitgangspunten bij traffic inkoop

• Bron moet een positieve bijdrage leveren
  aan de dekking van de vaste kosten
• Die bijdrage ligt idealiter boven de xx %
• Ergo: we betalen niet voor branding
• Vergoedingenmodel bij voorkeur CPC of
  CPL
• Snelle monitoring noodzakelijk
Afrekenmodellen

•   CPM (cost per 1000 vertoningen)
•   CPC (cost per click)
•   CPL (cost per lead)
•   CPS (cost per sale)             Boter bij
                                     de vis
•   Revenue Sharing
Analyses per bron

Kosten                    Bijdrage
• Daadwerkelijk obv CPC   • Opbrengsten obv
  of CPL
                             gemiddelde opbrengst
                             per lead/gesloten post
                             (Life Time Value)
                          • Minus variabele kosten
                             toe te rekenen
                             – Personeel (handling)
                             – Telefoon/porti
                             – Databases
Rekenvoorbeeld – per productgroep per bron

• 10.000 bezoeken, 800 aanvragen, 700
  aanvragers
• Kosten: CPC 0,50= 5.000 euro
• Conversie 2 bronspecifiek is 16%
• Voorspelling aantal gesloten posten: 112
• Gemiddelde opbrengst per post (LTV)= 125
  euro. Variabele kosten per post: 50 euro
• Bijdrage aan vaste kosten per post: 75 euro
• Kosten als % van bijdrage aan vaste kosten
  5.000/(112*75)= 59%
Factoren van invloed op conversie


• Kwaliteit traffic
• Aanbod op onze site (volledigheid, beste
  aanbod, aanbod toegesneden op de
  doelgroep)
• Usability
• Naamsbekendheid/vertrouwen/imago
Onderwerpen

•   Introductie
•   Business Model & KPI’s
•   Evaluatie van Traffic-bronnen
    Cases
•
•   Organisatie & Tools
•   Lessons learned
Case 1: Affiliateprogramma

•   Al jaren lopend
•   Geen groot succes qua volume
•   Geen hoge kosten
•   Tot eind 2007.....
Traffic Affiliates

 60000

 50000

 40000

 30000

 20000

 10000

     0
           3

               5

                   7

                       9




                                       3

                                           5

                                               7

                                                   9




                                                                   3
                           11




                                                       11
      06




                                  07




                                                              08
    20




                                20




                                                            20
Bijdrage Affiliates

 3500

 3000

 2500

 2000

 1500

 1000

  500

    0
          3

              5

                  7

                      9




                                      3

                                          5

                                              7

                                                  9




                                                                  3
                          11




                                                      11
     06




                                 07




                                                             08
   20




                               20




                                                           20
Oorzaak ?
Case 2: Exclusieve vermelding
Case 3: NieuwNieuws

• Tijdens zorgseizoen 2007
• Gedurende 3 weken een blok
  “zorgnieuws”
• Door ons te vullen
Zijn er dan geen succesvolle cases ?
Onderwerpen

•   Introductie
•   Business Model & KPI’s
•   Evaluatie van Traffic-bronnen
•   Cases
    Organisatie & Tools
•
•   Lessons learned
Gebruikers Webanalytics
  • Heavy
    – Web Marketeer (verantwoordelijk voor relaties met
      bronnen)
    – Afdeling Business Intelligence: 5 Analisten
    – Afdeling Projecten & Innovatie: 5 Projectleiders en 1
      Interaction Designer
  • Medium
    – Product Managers
    – MT
  • Light
    – Rest
NEDSTAT



                   WWW.INDEPENDER.NL




                                         CRM
     WEB GEDRAG/
                                       (SIEBEL)
     VOORKEUREN/
      OORDELEN

                       E-MAIL/SURVEY
                         (E-VILLAGE)
Tools & externe partijen




          E-village
Onderwerpen

•   Introductie
•   Business Model & KPI’s
•   Evaluatie van Traffic-bronnen
•   Cases
•   Organisatie & Tools
    Lessons learned
•
Lessons Learned

• Traffic Management & Accountability is een cruciale
  factor voor succes;
• Vertrouw nooit een accountmanager die traffic verkoopt;
• In toenemende mate staat korte termijn inkomsten-
  optimalisatie centraal, i.t.t. een partnership om een
  bestendig inkomstenmodel te ontwikkelen;
•
•
•
•
•
Flipperkastmodel

              POSTBANK            DITZO
 ALLSECURE




                                          VERZEKERINGSSITE
                         PORTAL




 Independer
                         FBTO

                                               OHRA
Lessons Learned
• Traffic Management & Accountability is een cruciale factor for
  success;
• Vertrouw nooit een accountmanager die traffic verkoopt;
• In toenemende mate staat korte termijn inkomsten-optimalisatie
  centraal, i.t.t. in een partnership om een bestendig inkomstenmodel
  te ontwikkelen;
• Webanalytics is een key-competence. Complexiteit en belang neemt
  toe;
• Maak gebruik van specialisten, maar hou regie in eigen hand;
• Maak onderscheid tussen “nice to know” en “need to know”;
• Gebruik van diverse tools naast elkaar is geen zwakte-bod. Het
  ideale systeem bestaat niet;
• Eerst lopen, dan rennen.....
Dank voor uw aandacht en succes !

More Related Content

Similar to 'Webanalyticscongres.nl (29-05-2008): Presentatie Independer.nl

#online tuesday The Floor is Yours: Tjerk van der veen en martin leeflang
#online tuesday The Floor is Yours: Tjerk van der veen en martin leeflang#online tuesday The Floor is Yours: Tjerk van der veen en martin leeflang
#online tuesday The Floor is Yours: Tjerk van der veen en martin leeflangMarketingfacts
 
InScope Presentatie V1
InScope Presentatie V1InScope Presentatie V1
InScope Presentatie V1wiljandaris
 
Rendement van gebruiksvriendelijkheid
Rendement van gebruiksvriendelijkheidRendement van gebruiksvriendelijkheid
Rendement van gebruiksvriendelijkheidsrprs.me
 
Hoe je het maximale uit je google ads activiteiten haalt door middel van camp...
Hoe je het maximale uit je google ads activiteiten haalt door middel van camp...Hoe je het maximale uit je google ads activiteiten haalt door middel van camp...
Hoe je het maximale uit je google ads activiteiten haalt door middel van camp...valantic NL
 
Cases van conversie-optimalisatie op de smartphone - ShoppingTomorrow
Cases van conversie-optimalisatie op de smartphone - ShoppingTomorrowCases van conversie-optimalisatie op de smartphone - ShoppingTomorrow
Cases van conversie-optimalisatie op de smartphone - ShoppingTomorrowvalantic NL
 
Website conversie optimalisatie in 6 stappen copy
Website conversie optimalisatie in 6 stappen copyWebsite conversie optimalisatie in 6 stappen copy
Website conversie optimalisatie in 6 stappen copyAbbey Road Creations
 
Digital marketing, Automated Trading & Real Time Bidding
Digital marketing, Automated Trading & Real Time BiddingDigital marketing, Automated Trading & Real Time Bidding
Digital marketing, Automated Trading & Real Time BiddingNikki de Kok
 
Verhoog je e-Commerce omzet door een hogere conversie!
Verhoog je e-Commerce omzet door een hogere conversie!Verhoog je e-Commerce omzet door een hogere conversie!
Verhoog je e-Commerce omzet door een hogere conversie!valantic NL
 
Workshop Online Marketing UvA
Workshop Online Marketing UvAWorkshop Online Marketing UvA
Workshop Online Marketing UvAOogst
 
Google Analytics in een omnichannel-omgeving
Google Analytics in een omnichannel-omgevingGoogle Analytics in een omnichannel-omgeving
Google Analytics in een omnichannel-omgevingvalantic NL
 
Adsc Folder A4 Lr 2
Adsc Folder A4 Lr 2Adsc Folder A4 Lr 2
Adsc Folder A4 Lr 2fbreukelen
 
Dienstverlening Expense Reduction Analysts
Dienstverlening Expense Reduction AnalystsDienstverlening Expense Reduction Analysts
Dienstverlening Expense Reduction AnalystsHenk Postmus
 
Presentatie Expense Reduction Analysts
Presentatie Expense Reduction AnalystsPresentatie Expense Reduction Analysts
Presentatie Expense Reduction AnalystsHenk Postmus
 
Sneak Preview Web Performance Scan Duurzaam Beleggen
Sneak Preview Web Performance Scan Duurzaam BeleggenSneak Preview Web Performance Scan Duurzaam Beleggen
Sneak Preview Web Performance Scan Duurzaam BeleggenWUA!
 
Business modellen, een simpele benadering
Business modellen, een simpele benaderingBusiness modellen, een simpele benadering
Business modellen, een simpele benaderingMirror Wise
 
Gauc12-Workshop 'Adwords optimaal inrichten voor analytics'
Gauc12-Workshop 'Adwords optimaal inrichten voor analytics'Gauc12-Workshop 'Adwords optimaal inrichten voor analytics'
Gauc12-Workshop 'Adwords optimaal inrichten voor analytics'Oogst
 
#DiDo14 Online Service & Essent.be case - Michiel Jansen
#DiDo14 Online Service & Essent.be case - Michiel Jansen#DiDo14 Online Service & Essent.be case - Michiel Jansen
#DiDo14 Online Service & Essent.be case - Michiel JansenOnline Dialogue
 
Presentatie ban vlaanderen 26/11/2012
Presentatie ban vlaanderen 26/11/2012Presentatie ban vlaanderen 26/11/2012
Presentatie ban vlaanderen 26/11/2012Wendy Claes
 

Similar to 'Webanalyticscongres.nl (29-05-2008): Presentatie Independer.nl (20)

#online tuesday The Floor is Yours: Tjerk van der veen en martin leeflang
#online tuesday The Floor is Yours: Tjerk van der veen en martin leeflang#online tuesday The Floor is Yours: Tjerk van der veen en martin leeflang
#online tuesday The Floor is Yours: Tjerk van der veen en martin leeflang
 
InScope Presentatie V1
InScope Presentatie V1InScope Presentatie V1
InScope Presentatie V1
 
Rendement van gebruiksvriendelijkheid
Rendement van gebruiksvriendelijkheidRendement van gebruiksvriendelijkheid
Rendement van gebruiksvriendelijkheid
 
Hoe je het maximale uit je google ads activiteiten haalt door middel van camp...
Hoe je het maximale uit je google ads activiteiten haalt door middel van camp...Hoe je het maximale uit je google ads activiteiten haalt door middel van camp...
Hoe je het maximale uit je google ads activiteiten haalt door middel van camp...
 
Wa College 2
Wa College 2Wa College 2
Wa College 2
 
Cases van conversie-optimalisatie op de smartphone - ShoppingTomorrow
Cases van conversie-optimalisatie op de smartphone - ShoppingTomorrowCases van conversie-optimalisatie op de smartphone - ShoppingTomorrow
Cases van conversie-optimalisatie op de smartphone - ShoppingTomorrow
 
Website conversie optimalisatie in 6 stappen copy
Website conversie optimalisatie in 6 stappen copyWebsite conversie optimalisatie in 6 stappen copy
Website conversie optimalisatie in 6 stappen copy
 
Digital marketing, Automated Trading & Real Time Bidding
Digital marketing, Automated Trading & Real Time BiddingDigital marketing, Automated Trading & Real Time Bidding
Digital marketing, Automated Trading & Real Time Bidding
 
Verhoog je e-Commerce omzet door een hogere conversie!
Verhoog je e-Commerce omzet door een hogere conversie!Verhoog je e-Commerce omzet door een hogere conversie!
Verhoog je e-Commerce omzet door een hogere conversie!
 
Workshop Online Marketing UvA
Workshop Online Marketing UvAWorkshop Online Marketing UvA
Workshop Online Marketing UvA
 
Google Analytics in een omnichannel-omgeving
Google Analytics in een omnichannel-omgevingGoogle Analytics in een omnichannel-omgeving
Google Analytics in een omnichannel-omgeving
 
Adsc Folder A4 Lr 2
Adsc Folder A4 Lr 2Adsc Folder A4 Lr 2
Adsc Folder A4 Lr 2
 
Dienstverlening Expense Reduction Analysts
Dienstverlening Expense Reduction AnalystsDienstverlening Expense Reduction Analysts
Dienstverlening Expense Reduction Analysts
 
Presentatie Expense Reduction Analysts
Presentatie Expense Reduction AnalystsPresentatie Expense Reduction Analysts
Presentatie Expense Reduction Analysts
 
Sneak Preview Web Performance Scan Duurzaam Beleggen
Sneak Preview Web Performance Scan Duurzaam BeleggenSneak Preview Web Performance Scan Duurzaam Beleggen
Sneak Preview Web Performance Scan Duurzaam Beleggen
 
Business modellen, een simpele benadering
Business modellen, een simpele benaderingBusiness modellen, een simpele benadering
Business modellen, een simpele benadering
 
Gauc12-Workshop 'Adwords optimaal inrichten voor analytics'
Gauc12-Workshop 'Adwords optimaal inrichten voor analytics'Gauc12-Workshop 'Adwords optimaal inrichten voor analytics'
Gauc12-Workshop 'Adwords optimaal inrichten voor analytics'
 
#DiDo14 Online Service & Essent.be case - Michiel Jansen
#DiDo14 Online Service & Essent.be case - Michiel Jansen#DiDo14 Online Service & Essent.be case - Michiel Jansen
#DiDo14 Online Service & Essent.be case - Michiel Jansen
 
Slimmere Website
Slimmere  WebsiteSlimmere  Website
Slimmere Website
 
Presentatie ban vlaanderen 26/11/2012
Presentatie ban vlaanderen 26/11/2012Presentatie ban vlaanderen 26/11/2012
Presentatie ban vlaanderen 26/11/2012
 

More from Webanalisten .nl

DDTT11: Hans Willemse - 21-01-20
DDTT11: Hans Willemse - 21-01-20DDTT11: Hans Willemse - 21-01-20
DDTT11: Hans Willemse - 21-01-20Webanalisten .nl
 
DDTT11: Ton Wesseling - 21-01-20
DDTT11: Ton Wesseling - 21-01-20DDTT11: Ton Wesseling - 21-01-20
DDTT11: Ton Wesseling - 21-01-20Webanalisten .nl
 
CH2019 keynote: Guy Yalif - AI and personalization demystified
CH2019 keynote: Guy Yalif - AI and personalization demystifiedCH2019 keynote: Guy Yalif - AI and personalization demystified
CH2019 keynote: Guy Yalif - AI and personalization demystifiedWebanalisten .nl
 
CH2019 keynote: Aurélie Pols - Data governance
CH2019 keynote: Aurélie Pols - Data governanceCH2019 keynote: Aurélie Pols - Data governance
CH2019 keynote: Aurélie Pols - Data governanceWebanalisten .nl
 
CH2019 keynote: Lucia van den Brink - Keynote pitch winner
CH2019 keynote: Lucia van den Brink - Keynote pitch winnerCH2019 keynote: Lucia van den Brink - Keynote pitch winner
CH2019 keynote: Lucia van den Brink - Keynote pitch winnerWebanalisten .nl
 
CH2019 keynote: Elke Geraerts - Authenthic intelligence
CH2019 keynote: Elke Geraerts - Authenthic intelligenceCH2019 keynote: Elke Geraerts - Authenthic intelligence
CH2019 keynote: Elke Geraerts - Authenthic intelligenceWebanalisten .nl
 
CH2019 keynote: Lukas Vermeer - One neat trick to run better experiments
CH2019 keynote: Lukas Vermeer - One neat trick to run better experimentsCH2019 keynote: Lukas Vermeer - One neat trick to run better experiments
CH2019 keynote: Lukas Vermeer - One neat trick to run better experimentsWebanalisten .nl
 
CH2019 keynote: Roger Dooley - Friction
CH2019 keynote: Roger Dooley - FrictionCH2019 keynote: Roger Dooley - Friction
CH2019 keynote: Roger Dooley - FrictionWebanalisten .nl
 
Conversion Hotel 2018 Keynote: Ton Wesseling
Conversion Hotel 2018 Keynote: Ton WesselingConversion Hotel 2018 Keynote: Ton Wesseling
Conversion Hotel 2018 Keynote: Ton WesselingWebanalisten .nl
 
Conversion Hotel 2018 Keynote: Nir Eyal
Conversion Hotel 2018 Keynote: Nir EyalConversion Hotel 2018 Keynote: Nir Eyal
Conversion Hotel 2018 Keynote: Nir EyalWebanalisten .nl
 
Conversion Hotel 2018 Keynote: Erin Weigel
Conversion Hotel 2018 Keynote: Erin WeigelConversion Hotel 2018 Keynote: Erin Weigel
Conversion Hotel 2018 Keynote: Erin WeigelWebanalisten .nl
 
Conversion Hotel 2018 Keynote: Lea Pica
Conversion Hotel 2018 Keynote: Lea PicaConversion Hotel 2018 Keynote: Lea Pica
Conversion Hotel 2018 Keynote: Lea PicaWebanalisten .nl
 
Conversion Hotel 2018 Keynote: Greg Shapiro
Conversion Hotel 2018 Keynote: Greg ShapiroConversion Hotel 2018 Keynote: Greg Shapiro
Conversion Hotel 2018 Keynote: Greg ShapiroWebanalisten .nl
 
Conversion Hotel 2018 Keynote: TU Delft Solar Team
Conversion Hotel 2018 Keynote: TU Delft Solar TeamConversion Hotel 2018 Keynote: TU Delft Solar Team
Conversion Hotel 2018 Keynote: TU Delft Solar TeamWebanalisten .nl
 
Conversion Hotel 2018 Keynote: Karl Gilis
Conversion Hotel 2018 Keynote: Karl GilisConversion Hotel 2018 Keynote: Karl Gilis
Conversion Hotel 2018 Keynote: Karl GilisWebanalisten .nl
 
Conversion Hotel 2018 Keynote: Lisa Pierson
Conversion Hotel 2018 Keynote: Lisa PiersonConversion Hotel 2018 Keynote: Lisa Pierson
Conversion Hotel 2018 Keynote: Lisa PiersonWebanalisten .nl
 
Conversion Hotel 2018 Keynote: Chad Sanderson
Conversion Hotel 2018 Keynote: Chad SandersonConversion Hotel 2018 Keynote: Chad Sanderson
Conversion Hotel 2018 Keynote: Chad SandersonWebanalisten .nl
 
Conversion Hotel 2018 Keynote: Aleksander Fabijan
Conversion Hotel 2018 Keynote: Aleksander FabijanConversion Hotel 2018 Keynote: Aleksander Fabijan
Conversion Hotel 2018 Keynote: Aleksander FabijanWebanalisten .nl
 
Conversion Hotel 2018 Keynote: Lizzie Eardley
Conversion Hotel 2018 Keynote: Lizzie EardleyConversion Hotel 2018 Keynote: Lizzie Eardley
Conversion Hotel 2018 Keynote: Lizzie EardleyWebanalisten .nl
 
Conversion Hotel 2018 Keynote: Michael Aagaard
Conversion Hotel 2018 Keynote: Michael AagaardConversion Hotel 2018 Keynote: Michael Aagaard
Conversion Hotel 2018 Keynote: Michael AagaardWebanalisten .nl
 

More from Webanalisten .nl (20)

DDTT11: Hans Willemse - 21-01-20
DDTT11: Hans Willemse - 21-01-20DDTT11: Hans Willemse - 21-01-20
DDTT11: Hans Willemse - 21-01-20
 
DDTT11: Ton Wesseling - 21-01-20
DDTT11: Ton Wesseling - 21-01-20DDTT11: Ton Wesseling - 21-01-20
DDTT11: Ton Wesseling - 21-01-20
 
CH2019 keynote: Guy Yalif - AI and personalization demystified
CH2019 keynote: Guy Yalif - AI and personalization demystifiedCH2019 keynote: Guy Yalif - AI and personalization demystified
CH2019 keynote: Guy Yalif - AI and personalization demystified
 
CH2019 keynote: Aurélie Pols - Data governance
CH2019 keynote: Aurélie Pols - Data governanceCH2019 keynote: Aurélie Pols - Data governance
CH2019 keynote: Aurélie Pols - Data governance
 
CH2019 keynote: Lucia van den Brink - Keynote pitch winner
CH2019 keynote: Lucia van den Brink - Keynote pitch winnerCH2019 keynote: Lucia van den Brink - Keynote pitch winner
CH2019 keynote: Lucia van den Brink - Keynote pitch winner
 
CH2019 keynote: Elke Geraerts - Authenthic intelligence
CH2019 keynote: Elke Geraerts - Authenthic intelligenceCH2019 keynote: Elke Geraerts - Authenthic intelligence
CH2019 keynote: Elke Geraerts - Authenthic intelligence
 
CH2019 keynote: Lukas Vermeer - One neat trick to run better experiments
CH2019 keynote: Lukas Vermeer - One neat trick to run better experimentsCH2019 keynote: Lukas Vermeer - One neat trick to run better experiments
CH2019 keynote: Lukas Vermeer - One neat trick to run better experiments
 
CH2019 keynote: Roger Dooley - Friction
CH2019 keynote: Roger Dooley - FrictionCH2019 keynote: Roger Dooley - Friction
CH2019 keynote: Roger Dooley - Friction
 
Conversion Hotel 2018 Keynote: Ton Wesseling
Conversion Hotel 2018 Keynote: Ton WesselingConversion Hotel 2018 Keynote: Ton Wesseling
Conversion Hotel 2018 Keynote: Ton Wesseling
 
Conversion Hotel 2018 Keynote: Nir Eyal
Conversion Hotel 2018 Keynote: Nir EyalConversion Hotel 2018 Keynote: Nir Eyal
Conversion Hotel 2018 Keynote: Nir Eyal
 
Conversion Hotel 2018 Keynote: Erin Weigel
Conversion Hotel 2018 Keynote: Erin WeigelConversion Hotel 2018 Keynote: Erin Weigel
Conversion Hotel 2018 Keynote: Erin Weigel
 
Conversion Hotel 2018 Keynote: Lea Pica
Conversion Hotel 2018 Keynote: Lea PicaConversion Hotel 2018 Keynote: Lea Pica
Conversion Hotel 2018 Keynote: Lea Pica
 
Conversion Hotel 2018 Keynote: Greg Shapiro
Conversion Hotel 2018 Keynote: Greg ShapiroConversion Hotel 2018 Keynote: Greg Shapiro
Conversion Hotel 2018 Keynote: Greg Shapiro
 
Conversion Hotel 2018 Keynote: TU Delft Solar Team
Conversion Hotel 2018 Keynote: TU Delft Solar TeamConversion Hotel 2018 Keynote: TU Delft Solar Team
Conversion Hotel 2018 Keynote: TU Delft Solar Team
 
Conversion Hotel 2018 Keynote: Karl Gilis
Conversion Hotel 2018 Keynote: Karl GilisConversion Hotel 2018 Keynote: Karl Gilis
Conversion Hotel 2018 Keynote: Karl Gilis
 
Conversion Hotel 2018 Keynote: Lisa Pierson
Conversion Hotel 2018 Keynote: Lisa PiersonConversion Hotel 2018 Keynote: Lisa Pierson
Conversion Hotel 2018 Keynote: Lisa Pierson
 
Conversion Hotel 2018 Keynote: Chad Sanderson
Conversion Hotel 2018 Keynote: Chad SandersonConversion Hotel 2018 Keynote: Chad Sanderson
Conversion Hotel 2018 Keynote: Chad Sanderson
 
Conversion Hotel 2018 Keynote: Aleksander Fabijan
Conversion Hotel 2018 Keynote: Aleksander FabijanConversion Hotel 2018 Keynote: Aleksander Fabijan
Conversion Hotel 2018 Keynote: Aleksander Fabijan
 
Conversion Hotel 2018 Keynote: Lizzie Eardley
Conversion Hotel 2018 Keynote: Lizzie EardleyConversion Hotel 2018 Keynote: Lizzie Eardley
Conversion Hotel 2018 Keynote: Lizzie Eardley
 
Conversion Hotel 2018 Keynote: Michael Aagaard
Conversion Hotel 2018 Keynote: Michael AagaardConversion Hotel 2018 Keynote: Michael Aagaard
Conversion Hotel 2018 Keynote: Michael Aagaard
 

'Webanalyticscongres.nl (29-05-2008): Presentatie Independer.nl

  • 2. Onderwerpen • Introductie • Business Model & KPI’s • Evaluatie van Traffic-bronnen • Cases • Organisatie & Tools • Lessons learned
  • 3.
  • 4. Begin 2000 Wat gebeurt Geen er in de idee... winkel ?
  • 5. Highlights Independer.nl 2000: Lancering Independer.nl (financieel advies) 2004: Uit de rode cijfers 2005: Lancering Gezondheidszorg 2008: • 230 medewerkers • 6 mln. bezoeken/jaar • 100.000+ telefoongesprekken • Winstgevend (FA) • Groei
  • 6. Onderwerpen • Introductie Business Model & KPI’s • • Evaluatie van Traffic-bronnen • Cases • Organisatie & Tools • Lessons learned
  • 7. Business Model Financieel Advies • Independer is intermediair • Tussen consument en Verzekeraars/Banken • Vergoeding voor aanbrengen lead/klant – Vergoeding per lead – Vergoeding per gesloten post – Doorlopende provisie – Combinatie vergoeding per gesloten post/provisie
  • 8. Klantproces Independer ON LINE ON/OFF LINE Getekende Offerte- Entree Acceptatie Kijk Vergelijk aanvraag aanvraag
  • 9. Conversie Tree CONCEPTUEEL % bezoek # bezoeken produktgroep 15 % 100.000 % bezoek met # bezoeken aanvraag produktgroep 15.000 10 % Conversie 1 Gem. # # bezoeken met aanvragen aanvraag 1.5 1.500 # aanvragen % deals/ 2.250 Bezoeken met aanvraag # deals 20 % Conversie 2 300
  • 10. KPI’s (per productgroep) 1. Bezoekers 2. Bezoeken 3. Offerte-sessies 4. Conversie 1 (3/2) 5. Offerte-sessies exclusief leads 6. Gesloten deals 7. Conversie 2 (6/5) 8. Gemiddelde omzet per deal 9. Variabele kosten per deal 10. Bijdrage aan vaste kosten (8-9) 11. % Bijdrage aan de vaste kosten (marketing kosten/10)
  • 11. Onderwerpen • Introductie • Business Model & KPI’s Evaluatie van Traffic-bronnen • • Cases • Organisatie & Tools • Lessons learned
  • 12. Bronnen - voorbeelden Zoekmachines Portals • Google Adwords • Startpagina • Overture • Funda • Geld.pagina Vergelijkingssites • Gezondheids.pagina • Vergelijk • Hypotheek.pagina • Kieskeurig • Lenen.pagina • El Cheapo • Verzekerings.pagina • Beslist • Zorgverzekerings.pagina • Kelkoo • Autotrader
  • 13.
  • 14.
  • 15. Uitgangspunten bij traffic inkoop • Bron moet een positieve bijdrage leveren aan de dekking van de vaste kosten • Die bijdrage ligt idealiter boven de xx % • Ergo: we betalen niet voor branding • Vergoedingenmodel bij voorkeur CPC of CPL • Snelle monitoring noodzakelijk
  • 16. Afrekenmodellen • CPM (cost per 1000 vertoningen) • CPC (cost per click) • CPL (cost per lead) • CPS (cost per sale) Boter bij de vis • Revenue Sharing
  • 17. Analyses per bron Kosten Bijdrage • Daadwerkelijk obv CPC • Opbrengsten obv of CPL gemiddelde opbrengst per lead/gesloten post (Life Time Value) • Minus variabele kosten toe te rekenen – Personeel (handling) – Telefoon/porti – Databases
  • 18. Rekenvoorbeeld – per productgroep per bron • 10.000 bezoeken, 800 aanvragen, 700 aanvragers • Kosten: CPC 0,50= 5.000 euro • Conversie 2 bronspecifiek is 16% • Voorspelling aantal gesloten posten: 112 • Gemiddelde opbrengst per post (LTV)= 125 euro. Variabele kosten per post: 50 euro • Bijdrage aan vaste kosten per post: 75 euro • Kosten als % van bijdrage aan vaste kosten 5.000/(112*75)= 59%
  • 19. Factoren van invloed op conversie • Kwaliteit traffic • Aanbod op onze site (volledigheid, beste aanbod, aanbod toegesneden op de doelgroep) • Usability • Naamsbekendheid/vertrouwen/imago
  • 20. Onderwerpen • Introductie • Business Model & KPI’s • Evaluatie van Traffic-bronnen Cases • • Organisatie & Tools • Lessons learned
  • 21. Case 1: Affiliateprogramma • Al jaren lopend • Geen groot succes qua volume • Geen hoge kosten • Tot eind 2007.....
  • 22. Traffic Affiliates 60000 50000 40000 30000 20000 10000 0 3 5 7 9 3 5 7 9 3 11 11 06 07 08 20 20 20
  • 23. Bijdrage Affiliates 3500 3000 2500 2000 1500 1000 500 0 3 5 7 9 3 5 7 9 3 11 11 06 07 08 20 20 20
  • 25. Case 2: Exclusieve vermelding
  • 26. Case 3: NieuwNieuws • Tijdens zorgseizoen 2007 • Gedurende 3 weken een blok “zorgnieuws” • Door ons te vullen
  • 27.
  • 28. Zijn er dan geen succesvolle cases ?
  • 29. Onderwerpen • Introductie • Business Model & KPI’s • Evaluatie van Traffic-bronnen • Cases Organisatie & Tools • • Lessons learned
  • 30. Gebruikers Webanalytics • Heavy – Web Marketeer (verantwoordelijk voor relaties met bronnen) – Afdeling Business Intelligence: 5 Analisten – Afdeling Projecten & Innovatie: 5 Projectleiders en 1 Interaction Designer • Medium – Product Managers – MT • Light – Rest
  • 31. NEDSTAT WWW.INDEPENDER.NL CRM WEB GEDRAG/ (SIEBEL) VOORKEUREN/ OORDELEN E-MAIL/SURVEY (E-VILLAGE)
  • 32. Tools & externe partijen E-village
  • 33. Onderwerpen • Introductie • Business Model & KPI’s • Evaluatie van Traffic-bronnen • Cases • Organisatie & Tools Lessons learned •
  • 34. Lessons Learned • Traffic Management & Accountability is een cruciale factor voor succes; • Vertrouw nooit een accountmanager die traffic verkoopt; • In toenemende mate staat korte termijn inkomsten- optimalisatie centraal, i.t.t. een partnership om een bestendig inkomstenmodel te ontwikkelen; • • • • •
  • 35. Flipperkastmodel POSTBANK DITZO ALLSECURE VERZEKERINGSSITE PORTAL Independer FBTO OHRA
  • 36. Lessons Learned • Traffic Management & Accountability is een cruciale factor for success; • Vertrouw nooit een accountmanager die traffic verkoopt; • In toenemende mate staat korte termijn inkomsten-optimalisatie centraal, i.t.t. in een partnership om een bestendig inkomstenmodel te ontwikkelen; • Webanalytics is een key-competence. Complexiteit en belang neemt toe; • Maak gebruik van specialisten, maar hou regie in eigen hand; • Maak onderscheid tussen “nice to know” en “need to know”; • Gebruik van diverse tools naast elkaar is geen zwakte-bod. Het ideale systeem bestaat niet; • Eerst lopen, dan rennen.....
  • 37. Dank voor uw aandacht en succes !