SlideShare une entreprise Scribd logo
1  sur  58
Télécharger pour lire hors ligne
Klinik für
Thorax- und
Kardiovas-
kularchirurgie
Immunoadsorption in DCM:
A real alternative to the
cardiac transplant (?/!)
Uwe Schulz
Transplantationsstation und –ambulanz
Klinik für Thorax- und Kardiovaskularchirurgie
Herz- und Diabeteszentrum NRW
Bad Oeynhausen
Klinik für
Thorax- und
Kardiovaskular-
chirurgie
Klinik für
Thorax- und
Kardiovaskular-
chirurgie
β1- Receptor peptides induce morphological changes
control survived died after 9 month
saline + adjuvants ß1-Peptide + adjuvants ß1-Peptide + adjuvants
Matsui, S et al: J Mol Cell Cardiol 29 (1997) : 641
Klinik für
Thorax- und
Kardiovaskular-
chirurgie
after month 6-9:
left ventricular dilation and
dysfunction diagnosed by
echocardiography &
catheterization
Sources: 1) Jahns, R et al: 68th Annual Meeting, German Soc. Cardiol. 2002: V235
2) Jahns, R et al:JCI, 2004
transfer of serum
into rats
Immunisation of rats with
β1-adrenergic receptor
15 months :
induction of anti-ß1-receptor
antibodies
after month 9-15:
progressive left ventricular
dilation and dysfunction
serum DCMDCM
Klinik für
Thorax- und
Kardiovaskular-
chirurgie
Spontaneously beating
neonatal rat- cardiomyocytes
Klinik für
Thorax- und
Kardiovaskular-
chirurgie
Actin HSP 60
ACh-receptor HSP 70
Aconitate hydratase Vimentin
Pyruvate kinase Laminin
Dihydrolipoamide DH Myosin
Creatin kinase NADD
Adenine nucleotide translocator UCR
ß1-adrenergic receptor SSA
Ca 2+ channel SSB
Carnitin ENA
Desmin ANCA
Myolemma ASA
Maisch, B et al: Herz 25 (2000): 200
Klinik für
Thorax- und
Kardiovaskular-
chirurgie
Development of autoimmune-cardiomyopathy
?!
Infections
viral/ bacterial
?!
?!
Ischemia
myocardial infarction
Heart tissues
are damaged
by …
… resulting in
generation of
cardiac antibodies
Myocyte-antigens
are presented
to the immune-
system …
?!
Toxins
(alcohol, chemotherapy)
Jahns et al., Progr. Inflamm. Res. 2008
Klinik für
Thorax- und
Kardiovaskular-
chirurgie
Cardial targets for autoimmune reactions
Cytoskelettal Proteins!
Tubulin (Latif 1993)!
Laminin (Maisch 1983)!
cardial Troponin I (Okazaki, 2003)!
cardial Aktin!
(Neumann 1990)!
cardial α-Myosin (Eriksson 2003)!
Sarkomer-Proteins!
G-Protein receptors!
β1-AR (Magnusson 1994, Jahns 1999,2004)!
β2-AR (Sterin-Borda 1988)!
α1-AR (Fu 1993, 2004)!
muscar. M2-R (Fu 1993; Borda 1996)!
AT1-AR (Wallukat 1999, Fu 2000)
mitochondrial
ADP/ATP-carrier!
(Klein 1984;
Schultheiss 1986)!
GADPH; GPBB;
Aconitathydrase!
(Buse 2008)!
Ion channels
(?)!
L-Ca2+-channel!
T-Ca2+-channel!
K+-channels/-
ChlPs!
K+-ChIP2!
(Felix 2002, 2008)!
Klinik für
Thorax- und
Kardiovaskular-
chirurgie
Klinik für
Thorax- und
Kardiovaskular-
chirurgie
Klinik für
Thorax- und
Kardiovaskular-
chirurgie
Klinik für
Thorax- und
Kardiovaskular-
chirurgie
Klinik für
Thorax- und
Kardiovaskular-
chirurgie
Klinik für
Thorax- und
Kardiovaskular-
chirurgie
Müller, J; Wallukat, G et al: Circulation 101 (2000): 385
Klinik für
Thorax- und
Kardiovaskular-
chirurgie
Müller, J; Wallukat, G et al: Circulation 101 (2000): 385
Klinik für
Thorax- und
Kardiovaskular-
chirurgie
Klinik für
Thorax- und
Kardiovaskular-
chirurgie
Klinik für
Thorax- und
Kardiovaskular-
chirurgie
Klinik für
Thorax- und
Kardiovaskular-
chirurgie
Klinik für
Thorax- und
Kardiovaskular-
chirurgie
Klinik für
Thorax- und
Kardiovaskular-
chirurgie
Hessel F et al.: Eur J Health Economics. 2004
p=0.0071
Klinik für
Thorax- und
Kardiovaskular-
chirurgie
Hessel F et al.: Eur J Health Economics. 2004
p=0.0071
Costs during 5 years:
- 128 600 € IA
- 75 500 control
With regard to survival
benefit:
- 24900 €/year IA
- 28900 €/year control
„costs per life year gained“
>> 34 400 €
Klinik für
Thorax- und
Kardiovaskular-
chirurgie
Poster ESC; Stockholm (2.-6. September 2005)
Klinik für
Thorax- und
Kardiovaskular-
chirurgie
Klinik für
Thorax- und
Kardiovaskular-
chirurgie
Klinik für
Thorax- und
Kardiovaskular-
chirurgie
Klinik für
Thorax- und
Kardiovaskular-
chirurgie
Klinik für
Thorax- und
Kardiovaskular-
chirurgie
Klinik für
Thorax- und
Kardiovaskular-
chirurgie
Klinik für
Thorax- und
Kardiovaskular-
chirurgie
Klinik für
Thorax- und
Kardiovaskular-
chirurgie
Klinik für
Thorax- und
Kardiovaskular-
chirurgie
Klinik für
Thorax- und
Kardiovaskular-
chirurgie
Heart transplantation
HDZ NRW, Ruhr-University of Bochum
Bad Oeynhausen, 3/1989 – 11/2010
2 days - 77 years, mean: 49.9 yrs.
1468 male (81%) / 345 female(19%)
Recipients:
Donors:
1 day - 72 yrs., mean: 34.7 yrs.
927 male (51,1%) / 886 female (48.9%)
n = 1813
Non-VAD: 1431 (78,9%) / VAD: 382 (21,1%)
Klinik für
Thorax- und
Kardiovaskular-
chirurgie
Klinik für
Thorax- und
Kardiovaskular-
chirurgie
Klinik für
Thorax- und
Kardiovaskular-
chirurgie
Klinik für
Thorax- und
Kardiovaskular-
chirurgie
Klinik für
Thorax- und
Kardiovaskular-
chirurgie
Klinik für
Thorax- und
Kardiovaskular-
chirurgie
Klinik für
Thorax- und
Kardiovaskular-
chirurgie
Klinik für
Thorax- und
Kardiovaskular-
chirurgie
Klinik für
Thorax- und
Kardiovaskular-
chirurgie
Klinik für
Thorax- und
Kardiovaskular-
chirurgie
Klinik für
Thorax- und
Kardiovaskular-
chirurgie
Klinik für
Thorax- und
Kardiovaskular-
chirurgie
Klinik für
Thorax- und
Kardiovaskular-
chirurgie
Clinical course:
EF (%) TI MI per. Ödeme NYHA
Prior to IA: 41 II° I°-II° + III
after Rtx: 43 II° I°-II° +/- III
after 1 month: 50 I° 0°-I° -- I-II
after 2 months: 64 I° 0°-I° -- I
after 3 months: 61 I° 0°-I° -- I
Successful management of antibody-mediated cardiac allograft rejection
with combined immunoadsorption and anti-CD20 monoclonal antibody
treatment: case report and literature review.
I Kaczmarek, MA Deutsch, S Sadoni, P Brenner, D Schmauss, SH Daebritz, M
Weiss, BM Meiser, and B Reichart
J Heart Lung Transplant, May 1, 2007; 26(5): 511-5.
37-year old man; CAD; status after myoc. infarction
implantation of Novacor-LVAD 12/02; HTX 04/2004
PRA 30%; no induction therapy
01/05 IST switched to SIR/MMF
>> 3 months later clinical signs of heart insufficiency
Klinik für
Thorax- und
Kardiovaskular-
chirurgie
Successful management of antibody-mediated cardiac allograft
rejection with combined immunoadsorption and anti-CD20
monoclonal antibody treatment: case report and literature review.
I Kaczmarek, MA Deutsch, S Sadoni, P Brenner, D Schmauss, SH Daebritz, M
Weiss, BM Meiser, and B Reichart
J Heart Lung Transplant, May 1, 2007; 26(5): 511-5.
Klinik für
Thorax- und
Kardiovaskular-
chirurgie
Successful management of antibody-mediated cardiac allograft rejection
with combined immunoadsorption and anti-CD20 monoclonal antibody
treatment: case report and literature review.
I Kaczmarek, MA Deutsch, S Sadoni, P Brenner, D Schmauss, SH Daebritz, M
Weiss, BM Meiser, and B Reichart
J Heart Lung Transplant, May 1, 2007; 26(5): 511-5.
„Nevertheless, effective standardized schemes for the treatment of antibody-
mediated graft rejection have to be defined.
We present a heart transplant recipient with sustained antibody-mediated graft
rejection who was successfully managed with a combination treatment
consisting of 3 cycles of immunoadsorption and a single-dose administration of
the anti-CD20 monoclonal antibody rituximab.“
Klinik für
Thorax- und
Kardiovaskular-
chirurgie
49 year old man; status after aortic valve replacement; 6 transfusions
HTx 2 years later with PRA 80%
11x IA in 35 days
Serum IgG 14,2 >> 0.7 g/l // Serum IgM 1,7 >> 0,2 g/l
IST: OKT3; CyA; Aza
expired pod 28: sepsis (pseudomonas aeruginosa)
Klinik für
Thorax- und
Kardiovaskular-
chirurgie
Case 1:
Retransplantation
- 39 year old female patient with DCM
- First Tx 2003 after 4 weeks of LVAD support (Thoratec)
- GVP detected 4/2008
- HU listing 01/2009 due to progression of GVP in combination with
increasing number and complexity of rhythm disorders and beginning
deterioration of cardiac function (CI 1.9)
- PRA 100%
(MHC Class I and II positive in ELISA and lymphocyte test)
- Prospective cross-match prepared
Klinik für
Thorax- und
Kardiovaskular-
chirurgie
Case 1:
Retransplantation
- 2 organ offers rejected (positive donor X-match)
- further deterioration of clinical situation
- Prospective X-match only possible in Germany not in all ET countries
(waiting time longer!!)
- 2 Immunoadsorptions pre-Tx: 21.02. and 01.03.
- intraoperative induction therapy (Thymoglobulin 2,5 mg/kg); Tac/MMF/
Cortison as maintenance IST
- 2 Immunoadsorptions post-Tx: on pod 1 and 24
- discharge on pod 28; follow-up 4 weeks after last IA
- present PRA ?%
(MHC Class I and II weak positive in ELISA and lymphocyte test)
- 3rd postop IA next week planned electively
Klinik für
Thorax- und
Kardiovaskular-
chirurgie
Case 2:
VAD-use: Total artificial heart (CardioWest)
- 36 year old female patient
- HNOCM
- CardioWest implant in cardiogenic shock 08/2007
- 24.02.2009 HTx
- humoral rejection“: antibody treatment (r-ATG); plasmapheresis;
catecholamine dependent, renal failure
- >>> only marginal improvement
- MHC class I and II positive in perioperative X-match:
- 1 course of immunoadsorption
- slow but progressive improvement
- discharge with recovered renal function and myocardial Bx ISHLT grade
0 4 weeks later
- follow up 4 weeks after discharge uneventful
Klinik für
Thorax- und
Kardiovaskular-
chirurgie
„immunological“ risk factors
- VAD use
- excessive use of blood and blood components
- post-partum women
- homograft use
- retransplantation or second transplantation
Klinik für
Thorax- und
Kardiovaskular-
chirurgie
Summary
- apheresis can stabilize clinical course of patients with heart
insufficiency and dilated cardiomyopathy
- removal of autoantibodies is possible
- HLA-antibody removal in sensitized patients makes Tx possible
- further evaluation needed for both indications
No se puede mostrar la imagen. Puede que su equipo no tenga suficiente memoria para abrir la imagen o que ésta esté dañada. Reinicie el equipo y, a continuación, abra el archivo de nuevo. Si sigue apareciendo la x roja, puede que tenga que borrar la imagen e insertarla de nuevo.
Klinik für
Thorax- und
Kardiovaskular-
chirurgie
Der Antikörper-Staubsauger
Wer sagt eigentlich, dass bei Herzinsuffizienz nur Pillen und
Transplantationschirurgen helfen können? Per Dialyse geht das
Wasser jedenfalls auch raus. Jetzt wollen extrakorporal
veranlagte Kardiologen auch noch Antikörper absaugen, um
dem Wasser den Garaus zu machen.
Klinik für
Thorax- und
Kardiovaskular-
chirurgie
Klinik für
Thorax- und
Kardiovaskular-
chirurgie
Klinik für
Thorax- und
Kardiovaskular-
chirurgie

Contenu connexe

Similaire à Immunoadsorptio in dilated cardiomyopathy a real alternative to the cardiac transplant pr u schulz

Endokrinchirurgie Update
Endokrinchirurgie UpdateEndokrinchirurgie Update
Endokrinchirurgie Update
Gerhard Wolf
 

Similaire à Immunoadsorptio in dilated cardiomyopathy a real alternative to the cardiac transplant pr u schulz (20)

Herz- und Gefäßzentrum im Benedictus Krankenhaus Tutzing am Starnberger See
Herz- und Gefäßzentrum im Benedictus Krankenhaus Tutzing am Starnberger SeeHerz- und Gefäßzentrum im Benedictus Krankenhaus Tutzing am Starnberger See
Herz- und Gefäßzentrum im Benedictus Krankenhaus Tutzing am Starnberger See
 
Eberli
EberliEberli
Eberli
 
34.06 Lysetherapie beim Schlaganfall.Schlaganfall, Teil 6
 34.06 Lysetherapie beim Schlaganfall.Schlaganfall, Teil 6 34.06 Lysetherapie beim Schlaganfall.Schlaganfall, Teil 6
34.06 Lysetherapie beim Schlaganfall.Schlaganfall, Teil 6
 
10 Jahre Therapie von Tendinosen
10 Jahre Therapie von Tendinosen10 Jahre Therapie von Tendinosen
10 Jahre Therapie von Tendinosen
 
Aorta & Becken – Fallvorstellung & Diskussion
Aorta & Becken – Fallvorstellung & DiskussionAorta & Becken – Fallvorstellung & Diskussion
Aorta & Becken – Fallvorstellung & Diskussion
 
Andreas Willer - Rehabilitation für Patienten mit CML
Andreas Willer - Rehabilitation für Patienten mit CMLAndreas Willer - Rehabilitation für Patienten mit CML
Andreas Willer - Rehabilitation für Patienten mit CML
 
Update 2014: Vorhofflimmern - T. Autenrieth, Metzingen
Update 2014: Vorhofflimmern - T. Autenrieth, MetzingenUpdate 2014: Vorhofflimmern - T. Autenrieth, Metzingen
Update 2014: Vorhofflimmern - T. Autenrieth, Metzingen
 
15.115 Immunologische Aspekte bei CED. Chronisch entzündliche Darmerkran- ku...
15.115 Immunologische Aspekte bei CED.  Chronisch entzündliche Darmerkran- ku...15.115 Immunologische Aspekte bei CED.  Chronisch entzündliche Darmerkran- ku...
15.115 Immunologische Aspekte bei CED. Chronisch entzündliche Darmerkran- ku...
 
Referat: Das Unbehagen mit biotechnolgischen Onkologika
Referat: Das Unbehagen mit biotechnolgischen OnkologikaReferat: Das Unbehagen mit biotechnolgischen Onkologika
Referat: Das Unbehagen mit biotechnolgischen Onkologika
 
34.05 Update Schlaganfall.Fokus Schlaganfallbehandlung. Der Schlaganfall, Te...
 34.05 Update Schlaganfall.Fokus Schlaganfallbehandlung. Der Schlaganfall, Te... 34.05 Update Schlaganfall.Fokus Schlaganfallbehandlung. Der Schlaganfall, Te...
34.05 Update Schlaganfall.Fokus Schlaganfallbehandlung. Der Schlaganfall, Te...
 
Pulmonaler Hypertonus , Teil 3. Mitteldruckformel in der Pulmonalarterie. Abs...
Pulmonaler Hypertonus , Teil 3. Mitteldruckformel in der Pulmonalarterie. Abs...Pulmonaler Hypertonus , Teil 3. Mitteldruckformel in der Pulmonalarterie. Abs...
Pulmonaler Hypertonus , Teil 3. Mitteldruckformel in der Pulmonalarterie. Abs...
 
GIST-Chirurgie: Chirurgie Behandlungsmöglichkeiten an der Leber
GIST-Chirurgie: Chirurgie Behandlungsmöglichkeiten an der LeberGIST-Chirurgie: Chirurgie Behandlungsmöglichkeiten an der Leber
GIST-Chirurgie: Chirurgie Behandlungsmöglichkeiten an der Leber
 
Degro 2018 srgt in der klinischen praxis final dr staab
Degro 2018  srgt in der klinischen praxis final dr staabDegro 2018  srgt in der klinischen praxis final dr staab
Degro 2018 srgt in der klinischen praxis final dr staab
 
Rectal Cancer - Preop. Radiochemotherapy and Postop. Chemotherapy
Rectal Cancer - Preop. Radiochemotherapy and Postop. ChemotherapyRectal Cancer - Preop. Radiochemotherapy and Postop. Chemotherapy
Rectal Cancer - Preop. Radiochemotherapy and Postop. Chemotherapy
 
Interventionelle Rekanalisation bei langstreckiger akuter TVT
Interventionelle Rekanalisation bei langstreckiger akuter TVTInterventionelle Rekanalisation bei langstreckiger akuter TVT
Interventionelle Rekanalisation bei langstreckiger akuter TVT
 
Kortisonimplantate als alternative Therapieoptionen des diabetischen Makulaödems
Kortisonimplantate als alternative Therapieoptionen des diabetischen MakulaödemsKortisonimplantate als alternative Therapieoptionen des diabetischen Makulaödems
Kortisonimplantate als alternative Therapieoptionen des diabetischen Makulaödems
 
März A. et al.:Detektion ventilatorischer Umverteilung durch Lageänderung mit...
März A. et al.:Detektion ventilatorischer Umverteilung durch Lageänderung mit...März A. et al.:Detektion ventilatorischer Umverteilung durch Lageänderung mit...
März A. et al.:Detektion ventilatorischer Umverteilung durch Lageänderung mit...
 
Endokrinchirurgie Update
Endokrinchirurgie UpdateEndokrinchirurgie Update
Endokrinchirurgie Update
 
Akutes koronarsyndrom 2012
Akutes koronarsyndrom 2012Akutes koronarsyndrom 2012
Akutes koronarsyndrom 2012
 
St 15 Strahlentherapie HNO-Tumoren 2009
St 15 Strahlentherapie HNO-Tumoren 2009St 15 Strahlentherapie HNO-Tumoren 2009
St 15 Strahlentherapie HNO-Tumoren 2009
 

Plus de Clínica Universidad de Navarra

Plus de Clínica Universidad de Navarra (20)

Especialidades de Enfermería. Formación postgrado. Clínica Universidad de Nav...
Especialidades de Enfermería. Formación postgrado. Clínica Universidad de Nav...Especialidades de Enfermería. Formación postgrado. Clínica Universidad de Nav...
Especialidades de Enfermería. Formación postgrado. Clínica Universidad de Nav...
 
La válvula tricúspide: esa gran desconocida
La válvula tricúspide: esa gran desconocidaLa válvula tricúspide: esa gran desconocida
La válvula tricúspide: esa gran desconocida
 
La válvula tricúspide o el cuento de Pedro y el lobo
La válvula tricúspide o el cuento de Pedro y el loboLa válvula tricúspide o el cuento de Pedro y el lobo
La válvula tricúspide o el cuento de Pedro y el lobo
 
Tricuspid Regurgitation in Context
Tricuspid Regurgitation in ContextTricuspid Regurgitation in Context
Tricuspid Regurgitation in Context
 
Ecmo en el distress respiratorio agudo otra herramienta para el intensivista
Ecmo en el distress respiratorio agudo otra herramienta para el intensivistaEcmo en el distress respiratorio agudo otra herramienta para el intensivista
Ecmo en el distress respiratorio agudo otra herramienta para el intensivista
 
Ecmo en el choque cardiogenico desde la puesta en marcha de un programa de ec...
Ecmo en el choque cardiogenico desde la puesta en marcha de un programa de ec...Ecmo en el choque cardiogenico desde la puesta en marcha de un programa de ec...
Ecmo en el choque cardiogenico desde la puesta en marcha de un programa de ec...
 
Ecmo por derecho propio desde sus comienzos a su utilizacion actual
Ecmo por derecho propio desde sus comienzos a su utilizacion actualEcmo por derecho propio desde sus comienzos a su utilizacion actual
Ecmo por derecho propio desde sus comienzos a su utilizacion actual
 
Búsqueda bibliográfica
Búsqueda bibliográficaBúsqueda bibliográfica
Búsqueda bibliográfica
 
Investigación cuantitativa: fundamentos y metodología
Investigación cuantitativa: fundamentos y metodologíaInvestigación cuantitativa: fundamentos y metodología
Investigación cuantitativa: fundamentos y metodología
 
Presentación enfermería basada en la evidencia
Presentación enfermería basada en la evidenciaPresentación enfermería basada en la evidencia
Presentación enfermería basada en la evidencia
 
Inteligencia emocional automotivacion
Inteligencia emocional automotivacionInteligencia emocional automotivacion
Inteligencia emocional automotivacion
 
Enfermeras especialidad 2011-2012
Enfermeras especialidad 2011-2012Enfermeras especialidad 2011-2012
Enfermeras especialidad 2011-2012
 
Cuestiones prácticas en la administración de fármacos: técnicas de dilución, ...
Cuestiones prácticas en la administración de fármacos: técnicas de dilución, ...Cuestiones prácticas en la administración de fármacos: técnicas de dilución, ...
Cuestiones prácticas en la administración de fármacos: técnicas de dilución, ...
 
Estrategias de afrontamiento ante el maltrato verbal y conductual al personal...
Estrategias de afrontamiento ante el maltrato verbal y conductual al personal...Estrategias de afrontamiento ante el maltrato verbal y conductual al personal...
Estrategias de afrontamiento ante el maltrato verbal y conductual al personal...
 
Rcp avanzada enfermeria
Rcp avanzada enfermeriaRcp avanzada enfermeria
Rcp avanzada enfermeria
 
El rol del paciente y su familia en la seguridad de la medicación
El rol del paciente y su familia en la seguridad de la medicaciónEl rol del paciente y su familia en la seguridad de la medicación
El rol del paciente y su familia en la seguridad de la medicación
 
Diagnóstico de bacteriemia hemocultivos
Diagnóstico de bacteriemia hemocultivosDiagnóstico de bacteriemia hemocultivos
Diagnóstico de bacteriemia hemocultivos
 
Fallo primario del injerto
Fallo primario del injertoFallo primario del injerto
Fallo primario del injerto
 
Trasplante cardíaco y donación
Trasplante cardíaco y donaciónTrasplante cardíaco y donación
Trasplante cardíaco y donación
 
Indicaciones límites en el trasplante para el trasplante cardiaco
Indicaciones límites en el trasplante para el trasplante cardiacoIndicaciones límites en el trasplante para el trasplante cardiaco
Indicaciones límites en el trasplante para el trasplante cardiaco
 

Immunoadsorptio in dilated cardiomyopathy a real alternative to the cardiac transplant pr u schulz