SlideShare une entreprise Scribd logo
1  sur  42
Gastcollege 17 februari 2015
‘Online Marketing
& Search Engine Advertising’
Melinda van den Brink
Online Marketing Consultant
• Afgestudeerd in 2007
• E-commerce en online marketing sinds 2003
• Google Adwords, Bing Ads & Google Analytics gecertificeerd
• Werkzaam voor o.a.
• Footprint Travel
• Rijksmuseum
• Bruna
• ONVZ
• HypotheekVisie
• Interesses: advertising, marketing psychology, consumer
behavior, technology, photography, reizen
/in/melindavandenbrink
Over Oogst
• Sinds 2005 specialisten in online vindbaarheid en performance
verbetering
• Focus op ‘online pure play’, Travel, Retail en Finance
• 28 medewerkers in Amsterdam
 Search Engine Advertising (SEA) specialisten
 Search Engine Optimization (SEO) specialisten
 Web analytics & Conversieverbetering
 Affiliate, Vergelijkers en Display advertising (RTB)
Agenda
Online Marketing
Search Engine Advertising
1. Wat is SEA?
2. Adwords account
3. Zoekwoorden
4. Advertentieteksten
5. Landingspagina’s
6. Biedingen & budget
7. Conversiemeting
Q & A
Online marketing
Online Marketing
Poen
HOE?
Online Marketing
Platform
Doel
Funnel
Bezoekers
Navigatie
Conversie
SEO SEA Affiliates
Social
media
Direct
E-mail
/CRM
Traffic
Display
Online Marketing
SEO Interest, desire, action
SEA Interest, desire, action
Display Attention
Affiliates Attention, interest, desire
Social Media Attention, …
E-mail / CRM Attention, interest, …
Direct Desire, action
AIDA-model
Online Marketing
De “Customer Journey”
Search Engine Advertising
Wat is SEO? Wat SEA?
Search Engine Advertising (SEA) – 1. Wat is SEA?
Wat is SEO? Wat SEA?
Search Engine Advertising (SEA)
SEO
SEA
SEA
Shopping
De opbouw van een Adwords advertentie
Search Engine Advertising (SEA) – 1. Wat is SEA?
Kop
Zichtbare URL
Seller ratings
Beschrijvingsregels
Social extensie
Sitelinks
Highlight extensies
adwords.google.nl
Search Engine Advertising (SEA) – 2. Adwords account
Search Engine Advertising (SEA) – 2. Adwords account
Zoeknetwerk vs. Display netwerk
Search Engine Advertising (SEA) – 2. Adwords account
Koffers.nl
Titan
Samsonite Formaten
Kleuren
Materialen
Search Engine Advertising (SEA) – 2. Adwords account
Welke statistieken?
Search Engine Advertising (SEA) – 2. Adwords account
Welke volgorde?
16.499.844
views
114.533
bezoeken
407
Conversies
0,69%
CTR
0,35%
Conversiepercentage
€ 109.866,00
Kosten
€ 269,94
CPA
Search Engine Advertising (SEA) – 3. Zoekwoorden
Welke keywords?
1. Brainstorm
2. Scan website
3. Bekijk concurrentie
4. KeywordPlanner Adwords
Tip: Denk ook aan uitsluitingswoorden!
Bijvoorbeeld: “gratis”, “tweedehands”, “jobs”
Search Engine Advertising (SEA) – 3. Zoekwoorden
Welke keywords?
Broad
+Modified +broad
“Phrase”
[Exact] koffer bestellen
blauwe koffer bestellen
bestel koffer
koffer bestellen online
goedkope tassen
Search Engine Advertising (SEA) – 4. Advertentieteksten
Richtlijnen
• Titel: 25 karakters
• Beschrijving: 35 karakters
• Beschrijving: 35 karakters
• Zichtbare URL: 35 karakters
Pakkende titel o.b.v. zoekterm
Noem USP’s
Call-to-action
Domein + zoekterm
Bijvoorbeeld:
.
Tips:
- Test meerdere advertentieteksten
- Wat doet de concurrentie?
- Zorg dat de advertentie aansluit bij de
gekozen keywords
Search Engine Advertising (SEA) – 5. Landingspagina’s
Wat is je doel?
Welke pagina hoort bij dat doel? Én bij het keyword.
Stel, FNV wilt leden werven. Welke landingspage kies je?
1
2
Search Engine Advertising (SEA) – 5. Landingspagina’s
Richtlijnen
1. Vind een landingspagina die aansluit op de zoekopdracht
(verwachtingenmanagement)
2. Test landingspagina’s (A/B-test)
3. Gebruik onderscheidende USP’s / UBR’s
4. Welke actie? De pagina moet actiegericht zijn. “Schrijf je in”, “Word nu lid”
5. Gebruikerservaring
a) Vraag bekenden
b) Kijk naar concurrenten
c) Test test test
Maak het de gebruiker zo gemakkelijk mogelijk, anders……..
BOUNCE!
Klant weg…
Search Engine Advertising (SEA) – 6. Biedingen & budget
1. Prijs van je product € 100
2. % marketingkosten van je product 20% = € 20
3. % bezoekers welke converteert op je website 2%
4. Hoeveel bezoekers nodig voor 1 conversie? 50
5. Bepalen maximale kosten per klik (CPC) € 20 / 50 = € 0,40
Bieding bepalen
Search Engine Advertising (SEA) – 6. Biedingen & budget
1. Wat zijn de doelstellingen?
2. In welke tijdsperiode (dagbudget)
3. Trends? Bijv. hoogseizoen/laagseizoen
Budget bepalen
Mag de kraan open?
Search Engine Advertising (SEA) – 6. Biedingen & budget
Impact of Quality Score
Search Engine Advertising (SEA) – 6. Biedingen & budget
Impact of Quality Score
CPC x kwaliteitsscore = positie
Search Engine Advertising (SEA) – 6. Biedingen & budget
Quality Score beïnvloedingsfactoren
Search Engine Advertising (SEA) – 7. Conversiemeting
Platform
Doel
Funnel
Conversie
Conversie = bereikt doel
Search Engine Advertising (SEA) – 7. Conversiemeting
Conversie = bereikt doel
Aankoop
Registratie: een nieuwsbrief
inschrijving, een nieuwe login
Overig: een download, een
click-to-call, offerte aanvraag
Search Engine Advertising (SEA) – 7. Conversiemeting
Conversie  Hoe meten?
Script op de bedankpagina
Search Engine Advertising (SEA) – 7. Conversiemeting
Cookies!
Search Engine Advertising (SEA) – 7. Conversiemeting
Adwords
Wat is besproken?
Online Marketing
Search Engine Advertising
1. Wat is SEA?
2. Adwords account
3. Zoekwoorden
4. Advertentieteksten
5. Landingspagina’s
6. Biedingen & budget
7. Conversiemeting
Tip!
 Koppel je accounts
Nog een tip!
 Google Trends www.google.com/trends
Ok, laatste dan…
 Analyseer de concurrent
Link naar de Adwords Preview Tool
• Melinda van den Brink
• 020-7155221 / 06-24882104
• melinda@oogstonline.nl
Q&A
Vragen? Solliciteren? Afstuderen?

Contenu connexe

Tendances

Basis adwords training
Basis adwords trainingBasis adwords training
Basis adwords training
Tomas Deman
 
Iab Interact 2009 Traffic4u
Iab Interact 2009 Traffic4uIab Interact 2009 Traffic4u
Iab Interact 2009 Traffic4u
harmen_visscher
 

Tendances (20)

Vertical search trends in Retail & Shopping (Arjan ter Huurne - Maxlead, Sear...
Vertical search trends in Retail & Shopping (Arjan ter Huurne - Maxlead, Sear...Vertical search trends in Retail & Shopping (Arjan ter Huurne - Maxlead, Sear...
Vertical search trends in Retail & Shopping (Arjan ter Huurne - Maxlead, Sear...
 
Google AdWords (Nederlands)
Google AdWords (Nederlands)Google AdWords (Nederlands)
Google AdWords (Nederlands)
 
4. Channable – Michel Rasing – Datafeed management - Paid Search Strategy Event
4. Channable – Michel Rasing – Datafeed management - Paid Search Strategy Event4. Channable – Michel Rasing – Datafeed management - Paid Search Strategy Event
4. Channable – Michel Rasing – Datafeed management - Paid Search Strategy Event
 
SEA Strategieën - Thuiswinkel
SEA Strategieën - ThuiswinkelSEA Strategieën - Thuiswinkel
SEA Strategieën - Thuiswinkel
 
Basis adwords training
Basis adwords trainingBasis adwords training
Basis adwords training
 
Crossmedia 4
Crossmedia 4Crossmedia 4
Crossmedia 4
 
Iab Interact 2009 Traffic4u
Iab Interact 2009 Traffic4uIab Interact 2009 Traffic4u
Iab Interact 2009 Traffic4u
 
Optimalisatie SEA Campagnes door toevoegen externe data (Arjen Hettinga - Oog...
Optimalisatie SEA Campagnes door toevoegen externe data (Arjen Hettinga - Oog...Optimalisatie SEA Campagnes door toevoegen externe data (Arjen Hettinga - Oog...
Optimalisatie SEA Campagnes door toevoegen externe data (Arjen Hettinga - Oog...
 
Zoekmachinemarketing voor webwinkels: over zoekmachine-optimalisatie (SEO) en...
Zoekmachinemarketing voor webwinkels: over zoekmachine-optimalisatie (SEO) en...Zoekmachinemarketing voor webwinkels: over zoekmachine-optimalisatie (SEO) en...
Zoekmachinemarketing voor webwinkels: over zoekmachine-optimalisatie (SEO) en...
 
Searchcongres 2013 - Presentatie AdWords CRM - Arjen Hettinga Oogst
Searchcongres 2013 - Presentatie AdWords CRM - Arjen Hettinga OogstSearchcongres 2013 - Presentatie AdWords CRM - Arjen Hettinga Oogst
Searchcongres 2013 - Presentatie AdWords CRM - Arjen Hettinga Oogst
 
Geavanceerde SEA optimalisatie voor eCommerce - Netprofiler
Geavanceerde SEA optimalisatie voor eCommerce - NetprofilerGeavanceerde SEA optimalisatie voor eCommerce - Netprofiler
Geavanceerde SEA optimalisatie voor eCommerce - Netprofiler
 
Congres Ondernemen in de toekomst - Indie Group
Congres Ondernemen in de toekomst - Indie GroupCongres Ondernemen in de toekomst - Indie Group
Congres Ondernemen in de toekomst - Indie Group
 
ISM eCompany: Charlotte Vermeul
ISM eCompany: Charlotte VermeulISM eCompany: Charlotte Vermeul
ISM eCompany: Charlotte Vermeul
 
Taskforce Search Harmen Visscher Traffic4u IAB Interact 2009
Taskforce Search Harmen Visscher Traffic4u IAB Interact 2009Taskforce Search Harmen Visscher Traffic4u IAB Interact 2009
Taskforce Search Harmen Visscher Traffic4u IAB Interact 2009
 
3. Michiel Mintjes - Gebruik de techniek voor Right time, Right place, Right ...
3. Michiel Mintjes - Gebruik de techniek voor Right time, Right place, Right ...3. Michiel Mintjes - Gebruik de techniek voor Right time, Right place, Right ...
3. Michiel Mintjes - Gebruik de techniek voor Right time, Right place, Right ...
 
Waar ga jij morgen mee aan de slag?! - sessie advertenties die werken
Waar ga jij morgen mee aan de slag?! - sessie advertenties die werkenWaar ga jij morgen mee aan de slag?! - sessie advertenties die werken
Waar ga jij morgen mee aan de slag?! - sessie advertenties die werken
 
eRetail 2011: Succesvolle Google AdWords strategieën voor retailers
eRetail 2011: Succesvolle Google AdWords strategieën voor retailerseRetail 2011: Succesvolle Google AdWords strategieën voor retailers
eRetail 2011: Succesvolle Google AdWords strategieën voor retailers
 
Digital marketing, Automated Trading & Real Time Bidding
Digital marketing, Automated Trading & Real Time BiddingDigital marketing, Automated Trading & Real Time Bidding
Digital marketing, Automated Trading & Real Time Bidding
 
Winnen met testen. Verhoog het rendement op conversie-optimalisatie
Winnen met testen. Verhoog het rendement op conversie-optimalisatieWinnen met testen. Verhoog het rendement op conversie-optimalisatie
Winnen met testen. Verhoog het rendement op conversie-optimalisatie
 
Business case kwalitatieve leadgeneratie OneDream
Business case kwalitatieve leadgeneratie OneDreamBusiness case kwalitatieve leadgeneratie OneDream
Business case kwalitatieve leadgeneratie OneDream
 

En vedette

Top 10 Social Media Initiatives by Airports
Top 10 Social Media Initiatives by AirportsTop 10 Social Media Initiatives by Airports
Top 10 Social Media Initiatives by Airports
SimpliFlying
 
GPS_Environmental
GPS_EnvironmentalGPS_Environmental
GPS_Environmental
Dwayne Free
 
201501_MauroPorciniBio_Short_ITA-Eng
201501_MauroPorciniBio_Short_ITA-Eng201501_MauroPorciniBio_Short_ITA-Eng
201501_MauroPorciniBio_Short_ITA-Eng
Mauro Porcini
 
Request Info doc V14_022015
Request Info doc V14_022015Request Info doc V14_022015
Request Info doc V14_022015
Carolyn Issacson
 

En vedette (20)

6 search engine advertising [day2 module2]
6 search engine advertising [day2 module2]6 search engine advertising [day2 module2]
6 search engine advertising [day2 module2]
 
Wijze Case: SEA
Wijze Case: SEAWijze Case: SEA
Wijze Case: SEA
 
Conférence Arforgue : Manager la Génération Y
Conférence Arforgue : Manager la Génération YConférence Arforgue : Manager la Génération Y
Conférence Arforgue : Manager la Génération Y
 
How Search Engine Advertising / Marketing works
 How Search Engine Advertising / Marketing works How Search Engine Advertising / Marketing works
How Search Engine Advertising / Marketing works
 
Top 10 Social Media Initiatives by Airports
Top 10 Social Media Initiatives by AirportsTop 10 Social Media Initiatives by Airports
Top 10 Social Media Initiatives by Airports
 
Wijze Case: SEO (2)
Wijze Case: SEO (2)Wijze Case: SEO (2)
Wijze Case: SEO (2)
 
θυματοποίηση
θυματοποίησηθυματοποίηση
θυματοποίηση
 
GPS_Environmental
GPS_EnvironmentalGPS_Environmental
GPS_Environmental
 
201501_MauroPorciniBio_Short_ITA-Eng
201501_MauroPorciniBio_Short_ITA-Eng201501_MauroPorciniBio_Short_ITA-Eng
201501_MauroPorciniBio_Short_ITA-Eng
 
Request Info doc V14_022015
Request Info doc V14_022015Request Info doc V14_022015
Request Info doc V14_022015
 
Lessons learnt ( Lean Entrepreneurship]
Lessons learnt ( Lean Entrepreneurship]Lessons learnt ( Lean Entrepreneurship]
Lessons learnt ( Lean Entrepreneurship]
 
Διαφήμιση 2010 2011
Διαφήμιση 2010 2011Διαφήμιση 2010 2011
Διαφήμιση 2010 2011
 
Όχι στην ενδοσχολική βία /Stop au harcelement scolaire
Όχι στην ενδοσχολική βία  /Stop au  harcelement scolaireΌχι στην ενδοσχολική βία  /Stop au  harcelement scolaire
Όχι στην ενδοσχολική βία /Stop au harcelement scolaire
 
How sem will fit in your marketing strategy
How sem will fit in your marketing strategyHow sem will fit in your marketing strategy
How sem will fit in your marketing strategy
 
Bundling02_15
Bundling02_15Bundling02_15
Bundling02_15
 
ЮУрГУ Прикладная информатика
ЮУрГУ Прикладная информатикаЮУрГУ Прикладная информатика
ЮУрГУ Прикладная информатика
 
My family
My familyMy family
My family
 
My presentation
 My presentation My presentation
My presentation
 
Be a social media magician | Learn to leverage digital marketing
Be a social media magician | Learn to leverage digital marketingBe a social media magician | Learn to leverage digital marketing
Be a social media magician | Learn to leverage digital marketing
 
U.S.-Cuba officials: Diplomatic ties could resume by mid-April
U.S.-Cuba officials: Diplomatic ties could resume by mid-AprilU.S.-Cuba officials: Diplomatic ties could resume by mid-April
U.S.-Cuba officials: Diplomatic ties could resume by mid-April
 

Similaire à Online Marketing & Search Engine Advertising - Gastcollege Hogeschool Tio - Melinda van den Brink - Oogst - 17 februari 2015

Kennissessie Sea Is Geen Advertising!
Kennissessie Sea Is Geen Advertising!Kennissessie Sea Is Geen Advertising!
Kennissessie Sea Is Geen Advertising!
Valtech
 
Netprofiler op Emerce e travel 2011
Netprofiler op Emerce e travel 2011Netprofiler op Emerce e travel 2011
Netprofiler op Emerce e travel 2011
Netprofiler
 
AdWords Account Audit - GAUC Training Day
AdWords Account Audit - GAUC Training DayAdWords Account Audit - GAUC Training Day
AdWords Account Audit - GAUC Training Day
Netsociety
 
Zoekmachine Marketing
Zoekmachine MarketingZoekmachine Marketing
Zoekmachine Marketing
guestdeb2c4
 

Similaire à Online Marketing & Search Engine Advertising - Gastcollege Hogeschool Tio - Melinda van den Brink - Oogst - 17 februari 2015 (20)

Kennissessie Sea Is Geen Advertising!
Kennissessie Sea Is Geen Advertising!Kennissessie Sea Is Geen Advertising!
Kennissessie Sea Is Geen Advertising!
 
Expand Online - #DW15
Expand Online - #DW15Expand Online - #DW15
Expand Online - #DW15
 
Netprofiler op Emerce e travel 2011
Netprofiler op Emerce e travel 2011Netprofiler op Emerce e travel 2011
Netprofiler op Emerce e travel 2011
 
Webinar inbound marketingvoorgroei-ovs-sept2010
Webinar inbound marketingvoorgroei-ovs-sept2010Webinar inbound marketingvoorgroei-ovs-sept2010
Webinar inbound marketingvoorgroei-ovs-sept2010
 
Nyenrode masterclass online marketing strategie & social media 2014
Nyenrode masterclass online marketing strategie & social media 2014 Nyenrode masterclass online marketing strategie & social media 2014
Nyenrode masterclass online marketing strategie & social media 2014
 
Inbound Marketing voor Groei - easyFairs Oktober 2010
Inbound Marketing voor Groei - easyFairs Oktober 2010Inbound Marketing voor Groei - easyFairs Oktober 2010
Inbound Marketing voor Groei - easyFairs Oktober 2010
 
Webinar live-seo-google magicshow
Webinar live-seo-google magicshowWebinar live-seo-google magicshow
Webinar live-seo-google magicshow
 
Integratie Zoekmachinemarketing - Search Engine Strategies Amsterdam
Integratie Zoekmachinemarketing - Search Engine Strategies AmsterdamIntegratie Zoekmachinemarketing - Search Engine Strategies Amsterdam
Integratie Zoekmachinemarketing - Search Engine Strategies Amsterdam
 
Search Engine Advertising
Search Engine AdvertisingSearch Engine Advertising
Search Engine Advertising
 
Affiliate Dag 2008 Presentatie Eduard Blacquiere
Affiliate Dag 2008 Presentatie Eduard BlacquiereAffiliate Dag 2008 Presentatie Eduard Blacquiere
Affiliate Dag 2008 Presentatie Eduard Blacquiere
 
Affiliate marketing & zoekmachinemarketing - Eduard Blacquiere
Affiliate marketing & zoekmachinemarketing - Eduard BlacquiereAffiliate marketing & zoekmachinemarketing - Eduard Blacquiere
Affiliate marketing & zoekmachinemarketing - Eduard Blacquiere
 
In vijf stappen naar een succesvolle display advertisingstrategie
In vijf stappen naar een succesvolle display advertisingstrategieIn vijf stappen naar een succesvolle display advertisingstrategie
In vijf stappen naar een succesvolle display advertisingstrategie
 
Metaalunie ClickQ
Metaalunie ClickQMetaalunie ClickQ
Metaalunie ClickQ
 
Webstatistieken Anno 2009 - Presentatie Avans Hogeschool
Webstatistieken Anno 2009 - Presentatie Avans HogeschoolWebstatistieken Anno 2009 - Presentatie Avans Hogeschool
Webstatistieken Anno 2009 - Presentatie Avans Hogeschool
 
Travel Organisaties, haal meer uit Google AdWords en Google Analytics!
Travel Organisaties, haal meer uit Google AdWords en Google Analytics!Travel Organisaties, haal meer uit Google AdWords en Google Analytics!
Travel Organisaties, haal meer uit Google AdWords en Google Analytics!
 
AdWords Account Audit - GAUC Training Day
AdWords Account Audit - GAUC Training DayAdWords Account Audit - GAUC Training Day
AdWords Account Audit - GAUC Training Day
 
Workshop Online Marketing UvA
Workshop Online Marketing UvAWorkshop Online Marketing UvA
Workshop Online Marketing UvA
 
Zoekmachine Marketing
Zoekmachine MarketingZoekmachine Marketing
Zoekmachine Marketing
 
Optimaliseer je online media inzet met Analytics
Optimaliseer je online media inzet met AnalyticsOptimaliseer je online media inzet met Analytics
Optimaliseer je online media inzet met Analytics
 
#WAC2011 workshopdag: Marloes van der Laarschot en Simone Rodewijk
#WAC2011 workshopdag: Marloes van der Laarschot en Simone Rodewijk#WAC2011 workshopdag: Marloes van der Laarschot en Simone Rodewijk
#WAC2011 workshopdag: Marloes van der Laarschot en Simone Rodewijk
 

Online Marketing & Search Engine Advertising - Gastcollege Hogeschool Tio - Melinda van den Brink - Oogst - 17 februari 2015

  • 1.
  • 2. Gastcollege 17 februari 2015 ‘Online Marketing & Search Engine Advertising’
  • 3. Melinda van den Brink Online Marketing Consultant • Afgestudeerd in 2007 • E-commerce en online marketing sinds 2003 • Google Adwords, Bing Ads & Google Analytics gecertificeerd • Werkzaam voor o.a. • Footprint Travel • Rijksmuseum • Bruna • ONVZ • HypotheekVisie • Interesses: advertising, marketing psychology, consumer behavior, technology, photography, reizen /in/melindavandenbrink
  • 4. Over Oogst • Sinds 2005 specialisten in online vindbaarheid en performance verbetering • Focus op ‘online pure play’, Travel, Retail en Finance • 28 medewerkers in Amsterdam  Search Engine Advertising (SEA) specialisten  Search Engine Optimization (SEO) specialisten  Web analytics & Conversieverbetering  Affiliate, Vergelijkers en Display advertising (RTB)
  • 5. Agenda Online Marketing Search Engine Advertising 1. Wat is SEA? 2. Adwords account 3. Zoekwoorden 4. Advertentieteksten 5. Landingspagina’s 6. Biedingen & budget 7. Conversiemeting Q & A
  • 8. Online Marketing Platform Doel Funnel Bezoekers Navigatie Conversie SEO SEA Affiliates Social media Direct E-mail /CRM Traffic Display
  • 9. Online Marketing SEO Interest, desire, action SEA Interest, desire, action Display Attention Affiliates Attention, interest, desire Social Media Attention, … E-mail / CRM Attention, interest, … Direct Desire, action AIDA-model
  • 12. Wat is SEO? Wat SEA? Search Engine Advertising (SEA) – 1. Wat is SEA?
  • 13. Wat is SEO? Wat SEA? Search Engine Advertising (SEA) SEO SEA SEA Shopping
  • 14. De opbouw van een Adwords advertentie Search Engine Advertising (SEA) – 1. Wat is SEA? Kop Zichtbare URL Seller ratings Beschrijvingsregels Social extensie Sitelinks Highlight extensies
  • 15. adwords.google.nl Search Engine Advertising (SEA) – 2. Adwords account
  • 16. Search Engine Advertising (SEA) – 2. Adwords account Zoeknetwerk vs. Display netwerk
  • 17. Search Engine Advertising (SEA) – 2. Adwords account Koffers.nl Titan Samsonite Formaten Kleuren Materialen
  • 18. Search Engine Advertising (SEA) – 2. Adwords account Welke statistieken?
  • 19. Search Engine Advertising (SEA) – 2. Adwords account Welke volgorde? 16.499.844 views 114.533 bezoeken 407 Conversies 0,69% CTR 0,35% Conversiepercentage € 109.866,00 Kosten € 269,94 CPA
  • 20. Search Engine Advertising (SEA) – 3. Zoekwoorden Welke keywords? 1. Brainstorm 2. Scan website 3. Bekijk concurrentie 4. KeywordPlanner Adwords Tip: Denk ook aan uitsluitingswoorden! Bijvoorbeeld: “gratis”, “tweedehands”, “jobs”
  • 21. Search Engine Advertising (SEA) – 3. Zoekwoorden Welke keywords? Broad +Modified +broad “Phrase” [Exact] koffer bestellen blauwe koffer bestellen bestel koffer koffer bestellen online goedkope tassen
  • 22. Search Engine Advertising (SEA) – 4. Advertentieteksten Richtlijnen • Titel: 25 karakters • Beschrijving: 35 karakters • Beschrijving: 35 karakters • Zichtbare URL: 35 karakters Pakkende titel o.b.v. zoekterm Noem USP’s Call-to-action Domein + zoekterm Bijvoorbeeld: . Tips: - Test meerdere advertentieteksten - Wat doet de concurrentie? - Zorg dat de advertentie aansluit bij de gekozen keywords
  • 23. Search Engine Advertising (SEA) – 5. Landingspagina’s Wat is je doel? Welke pagina hoort bij dat doel? Én bij het keyword. Stel, FNV wilt leden werven. Welke landingspage kies je?
  • 24. 1
  • 25. 2
  • 26. Search Engine Advertising (SEA) – 5. Landingspagina’s Richtlijnen 1. Vind een landingspagina die aansluit op de zoekopdracht (verwachtingenmanagement) 2. Test landingspagina’s (A/B-test) 3. Gebruik onderscheidende USP’s / UBR’s 4. Welke actie? De pagina moet actiegericht zijn. “Schrijf je in”, “Word nu lid” 5. Gebruikerservaring a) Vraag bekenden b) Kijk naar concurrenten c) Test test test Maak het de gebruiker zo gemakkelijk mogelijk, anders……..
  • 28. Search Engine Advertising (SEA) – 6. Biedingen & budget 1. Prijs van je product € 100 2. % marketingkosten van je product 20% = € 20 3. % bezoekers welke converteert op je website 2% 4. Hoeveel bezoekers nodig voor 1 conversie? 50 5. Bepalen maximale kosten per klik (CPC) € 20 / 50 = € 0,40 Bieding bepalen
  • 29. Search Engine Advertising (SEA) – 6. Biedingen & budget 1. Wat zijn de doelstellingen? 2. In welke tijdsperiode (dagbudget) 3. Trends? Bijv. hoogseizoen/laagseizoen Budget bepalen Mag de kraan open?
  • 30. Search Engine Advertising (SEA) – 6. Biedingen & budget Impact of Quality Score
  • 31. Search Engine Advertising (SEA) – 6. Biedingen & budget Impact of Quality Score CPC x kwaliteitsscore = positie
  • 32. Search Engine Advertising (SEA) – 6. Biedingen & budget Quality Score beïnvloedingsfactoren
  • 33. Search Engine Advertising (SEA) – 7. Conversiemeting Platform Doel Funnel Conversie Conversie = bereikt doel
  • 34. Search Engine Advertising (SEA) – 7. Conversiemeting Conversie = bereikt doel Aankoop Registratie: een nieuwsbrief inschrijving, een nieuwe login Overig: een download, een click-to-call, offerte aanvraag
  • 35. Search Engine Advertising (SEA) – 7. Conversiemeting Conversie  Hoe meten? Script op de bedankpagina
  • 36. Search Engine Advertising (SEA) – 7. Conversiemeting Cookies!
  • 37. Search Engine Advertising (SEA) – 7. Conversiemeting Adwords
  • 38. Wat is besproken? Online Marketing Search Engine Advertising 1. Wat is SEA? 2. Adwords account 3. Zoekwoorden 4. Advertentieteksten 5. Landingspagina’s 6. Biedingen & budget 7. Conversiemeting
  • 39. Tip!  Koppel je accounts
  • 40. Nog een tip!  Google Trends www.google.com/trends
  • 41. Ok, laatste dan…  Analyseer de concurrent Link naar de Adwords Preview Tool
  • 42. • Melinda van den Brink • 020-7155221 / 06-24882104 • melinda@oogstonline.nl Q&A Vragen? Solliciteren? Afstuderen?