SlideShare une entreprise Scribd logo
1  sur  122
Télécharger pour lire hors ligne
Deep Dive
@MikevHoenselaar
mike@onlineboswachters.nl
Directeur / Growth Hacker
8 jaar
Directeur
2,5 jaar
Growth Coach / Growth Hacker
2 jaar
Auteur
5 jaar
Organisator
1,5 jaar
@MikevHoenselaar
Mentor
1,5 jaar
Docent
2 jaar
Analytics |@MikevHoenselaar
Vind alles terug op http://vruc.ht/ss17gajan
@MikevHoenselaar
Deep Dive Analytics |
Recap deel 1: Analytics
● Je weet het belang van data en de interpretatie daarvan
● Je weet wat metrics zijn en weet kenmerken van metrics
● Je weet hoe je goede en slechte metrics herkend
● Je weet wat Lean Analytics is en de 5 fases en 6 verdienmodellen
● Je weet het belang van One Metric That Matters
● Je hebt voor een bedrijf de OMTM voor elke van de 5 fases bepaald
@MikevHoenselaar
Analytics |
Virality
Anderen overtuigen anderen van jouw bedrijf en
kun jij believers nogmaals overtuigen?
227
@MikevHoenselaar
Viral coëfficient
Aantal nieuwe klanten dat elke
bestaande klant kan laten
converteren.
@MikevHoenselaar
invitation rate
(invites sent / users)
*
acceptance rate
(signups / invites)
Viral coëfficient
@MikevHoenselaar
Klanten
Tijd
invitation rate
(invites sent / users)
*
acceptance rate
(signups / invites)
Viral coëfficient
@MikevHoenselaar
1250 gebruikers die 2000 invites versturen
Invitation rate = 1.6
Van deze 2000 mensen accepteren 580
mensen de uitnodiging en registreren (signup)
acceptance rate = 0.29 (29%)
VC = 1.6 * 0.29 = 0.464
Lange weg te gaan :)
Image: http://www.slideshare.net/timhomuth/think-like-a-growth-hacker
@MikevHoenselaar
Image: http://www.slideshare.net/timhomuth/think-like-a-growth-hacker
@MikevHoenselaar
Revenue
Je hebt klanten die betalen, maar rendement per
klant is belangrijk geworden voor jouw dienst of
product.
@MikevHoenselaar
241
25%
25 of 100 people churn per month
Customer lifetime is 4 months
(100/25 = 4)
CLV = 20 * 4 = € 80
max CAC = 80 / 3 = € 26,50
10%
10 of 100 people churn per month
Customer lifetime is 10 months
(100/10 = 10)
CLV = 20 * 10 = € 200
max CAC = 200 / 3 = € 66,50
2%
2 of 100 people churn per month
Customer lifetime is 50 months
(100/2 = 50)
CLV = 20 * 50 = € 1000
max CAC = 1000 / 3 = € 333
Wat verdien je per klant gemiddeld per maand? € 20
Veelgebruikte regel voor maximale CAC is ⅓ van hun CLV (is jouw keus uiteindelijk)
CLV and CAC
@MikevHoenselaar
Geef € 263,25 uit en als je 3
conversies hebt dan is je CAC hier €
87,75.
(Zie je de € 0?!)
@MikevHoenselaar
Analytics |
Analytics |
BuiltWith heeft nu ~350M websites geïndexeerd.
Analytics |
~ 30 miljoen
websites wereldwijd
gebruiken Google
Analytics
We gaan er vanuit dat je al wat
basiskennis van Google Analytics
hebt
Fundamentals en Principles
zijn achter de rug, toch?
Zie http://vruc.ht/gastart
Deep Dive Analytics |
Wat staat er vandaag op het programma
09:30 - 10:30
1. Basis recap, repeat, repeat, repeat
2. GAIQ vragen Google Analytics
3. 5 onmisbare Google Analytics tips voor gouden inzichten
4. Metrics in je bedrijf
10:30 - 10:45 Pauze
5. Segmenteren
6. Smart Goals
7. E-commerce tracking
8. Event Tracking
9. Behavior Flow
10. Attributie / vertraging en padlengte
@MikevHoenselaar
Let’s GO!
@MikevHoenselaar
Analytics |
Analytics |
V: Hoe controleer je of Google Analytics werkt?
Analytics |
ga.js?
@MikevHoenselaar
Analytics |
Go analytics.js!
@MikevHoenselaar
Niet zomaar in Google
Analytics gaan rondklikken,
doe het met een doel!
Filteren van dataweergaves
Krachtige manier om data betrouwbaarder te maken in je rapportages
1
Belangrijk om te onthouden is dat de filter pas werkt vanaf het moment dat deze actief is, dus niets
doet met de data die er al in staat. Filters werken ook op de realtime rapportages.
Analytics |
5-10% verschil in
data
● Ad- of cookie blockers
● Javascript uitgeschakeld
● Je meet eigen “volk”
● Verkeerde implementatie (dubbel)
● Niet asynchroon op grote pagina’s
RAW data dataweergave
Zorg altijd voor een dataweergave waar geen filters op actief zijn zodat je
altijd een dataweergave hebt waar alle data in te zien is.
Als je met filters aan de slag gaat zet deze dan niet op de
standaard dataweergave maar maak een nieuwe aan.
Je ziet anders niet meer alle data :)
3 weergaves per
property
TOP
TIP
RAW | Filtered | Test
Zorg voor ingestelde doelen
Een van de krachtpatsers van GA, doelen. Zorg dat je ze direct instelt.
Controleer de doelconversies altijd of deze ook goed werken.
2
Denk hierbij niet alleen aan een offerte aanvraag of contactformulier
maar bijv. ook aan een reactie op een artikel, delen van een product
op social media, inschrijving nieuwsbrief etc.
Instellen: Beheerder → Dataweergave → Doelen Rapportage: Rapportages → Conversies → Doelen
Meet intern zoekgedrag
Heb je een zoekbox op je website? Je kunt Google Analytics leren waar
bezoekers op zoeken zodat je het in je rapportages kunt gebruiken.
3
Bij WordPress en Magento is dit de q parameter in de URL
@MikevHoenselaar
Instellen: Beheerder → Dataweergave → Instellingen site Rapportage: Rapportages → Gedrag → Zoekopdrachten op site
Meerdere zoekopties?
Gebruik de komma (s,q, direct_keyword)
Tag URL’s
Zorg dat je data betrouwbaarder wordt door URL’s van bijvoorbeeld Social
updates, bannercampagnes en e-mailcampagnes ‘getagged’ zijn.
4
Analytics |
Gebruik
URL
Builder
https://analyticsacademy.withgoogle.com/course/1/unit/4/lesson/5
@MikevHoenselaar
Analytics |
5 dimensies voor categorisatie webverkeer
Source (waar komt het verkeer vandaan)
Medium (in welk bakje valt het soort verkeer) cpc, email, organic
Campaign (naam van de campagne)
Term (de zoekterm of advertentieset, vooral bij betaald verkeer gebruikt)
Content (identificatie van specifieke advertenties)
@MikevHoenselaar
Analytics |
Praktijk
UTM tagging
@MikevHoenselaar
Analytics |
E-mail
Als eigenaar van parfumvoorjou.nl heb je een
nieuwsbriefbestand van 1.500 mailadressen die
je een mail wil sturen met daarin een link naar
een speciale pagina met een aanbieding omdat
het bijna moederdag is.
Source
Medium
Campagne
Term
Content
@MikevHoenselaar
Analytics |
E-mail
Als eigenaar van parfumvoorjou.nl heb je een
nieuwsbriefbestand van 1.500 mailadressen die
je een mail wil sturen met daarin een link naar
een speciale pagina met een aanbieding omdat
het bijna moederdag is.
Source
parfumvoorjou.nl nieuwsbrief
Medium
email
Campagne
Moederdag_2017
Term
Content
@MikevHoenselaar
Analytics |
Facebook
Als eigenaar van parfumvoorjou.nl wil je ook
een Facebook update doen met daarin een link
naar een speciale pagina met een aanbieding
omdat het bijna moederdag is. Je zet er een
leuk plaatje bij van een lieve mama en je hebt
een stukje tekst geschreven. De link plak je
onderaan het berichtje. Je bent van plan om
volgende week nog een soortgelijke update te
gaan doen.
Source
Medium
Campagne
Term
Content
@MikevHoenselaar
Analytics |
Facebook
Als eigenaar van parfumvoorjou.nl wil je ook
een Facebook update doen met daarin een link
naar een speciale pagina met een aanbieding
omdat het bijna moederdag is. Je zet er een
leuk plaatje bij van een lieve mama en je hebt
een stukje tekst geschreven. De link plak je
onderaan het berichtje. Je bent van plan om
volgende week nog een soortgelijke update te
gaan doen.
Source
Facebook
Medium
social
Campagne
Moederdag_2017
Term
Content
update_fb_2017_02_17
@MikevHoenselaar
Analytics |
Externe blogpost
Source
Medium
Campagne
Term
Content
Als eigenaar van parfumvoorjou.nl heb je een
website benaderd om voor 150 euro een
blogpost te mogen schrijven met een link naar
jouw speciale moederdagpagina er in. Het
artikel wordt online geplaatst en in de eerste
alinea staat de link. Je mag de linktekst
aangeven en je bent blij met het resultaat.
@MikevHoenselaar
Analytics |
Externe blogpost
Source
parfumblog.nl
Medium
referral
Campagne
Term
Content
Als eigenaar van parfumvoorjou.nl heb je een
website benaderd om voor 150 euro een
blogpost te mogen schrijven met een link naar
jouw speciale moederdagpagina er in. Het
artikel wordt online geplaatst en in de eerste
alinea staat de link. Je mag de linktekst
aangeven en je bent blij met het resultaat.
@MikevHoenselaar
Analytics |
Externe blogpost
Source
parfumblog.nl
Medium
cpc
Campagne
Moederdag_2017
Term
Content
Als eigenaar van parfumvoorjou.nl heb je een
website benaderd om voor 150 euro een
blogpost te mogen schrijven met een link naar
jouw speciale moederdagpagina er in. Het
artikel wordt online geplaatst en in de eerste
alinea staat de link. Je mag de linktekst
aangeven en je bent blij met het resultaat.
!! Als je een link koopt denk dan aan het
risico van follow vs nofollow mbt SEO en
referal of cpc mbt UTM tagging.
@MikevHoenselaar
Analytics |
Geen referrals?
@MikevHoenselaar
Analytics |@MikevHoenselaar
5 vragen om Google
Analytics op te frissen
No worries als je het niet weet :)
@MikevHoenselaar
Wie heeft
GAIQ al?
1. Sessieduur
Gebruiker bezoekt om 13:37 via mobiel pagina 1, Via link naar pagina 2 om
13:38, daarna pagina 3 via het menu om 13:40 en leest daarna nog 2
minuten een blogbericht en verlaat de website. Wat is dan de sessieduur
van deze gebruiker in Google Analytics?
A: 3 minuten
B: 5 minuten
C: 1 minuut
D: 8 minuten
@MikevHoenselaar
1. Sessieduur
Gebruiker bezoekt om 13:37 via mobiel pagina 1, Via link naar pagina 2 om
13:38, daarna pagina 3 via het menu om 13:40 en leest daarna nog 2
minuten een blogbericht en verlaat de website. Wat is dan de sessieduur
van deze gebruiker in Google Analytics?
A: 3 minuten
B: 5 minuten
C: 1 minuut
D: 8 minuten
@MikevHoenselaar
2. Sessieduur
Gebruiker bezoekt via Twitter op laptop om 23:45 nu.nl en leest dan 5
minuten het artikel en gaat dan naar het toilet. Hij komt na 10 minuten
terug en gaat dan weer 2 minuten verder met lezen in het artikel, maar
besluit daarna de website te verlaten. Wat is de sessieduur van deze
gebruiker?
A: 5 minuten
B: 17 minuten
C: 15 minuten
D: 10 minuten
@MikevHoenselaar
2. Sessieduur
Gebruiker bezoekt via Twitter op laptop om 23:45 nu.nl en leest dan 5
minuten het artikel en gaat dan naar het toilet. Hij komt na 10 minuten
terug en gaat dan weer 2 minuten verder met lezen in het artikel, maar
besluit daarna de website te verlaten. Wat is de sessieduur van deze
gebruiker?
A: 5 minuten
B: 17 minuten
C: 15 minuten
D: 10 minuten
E: 15 minuten en 2 minuten (2 sessies)
@MikevHoenselaar
3. Dataweergave verwijderen
Je beheert een account van een klant die een bloembinderij heeft. Deze
heeft onder het account 2 properties en onder elke property 3
dataweergaves. Een van de properties heeft een verkeerde dataweergave
en deze wordt verwijderd. Een week later heb je er spijt van en wil je deze
terug halen. Kan dat?
A: Nee, eenmaal een dataweergave verwijderd, dan is deze data niet meer terug
te halen
B: Ja, alleen ben je te laat, je kunt alleen in dezelfde loginsessie je data
terughalen, eenmaal uitgelogd dan ben je het kwijt
C: Ja, tot wel 35 dagen kun je data die je verwijderd hebt uit de Prullenbak
terughalen
D: Ja, je bent precies op tijd. Tot en met 7 dagen na het verwijderen kun je data
terughalen uit de Prullenbak
@MikevHoenselaar
3. Dataweergave verwijderen
Je beheert een account van een klant die een bloembinderij heeft. Deze
heeft onder het account 2 properties en onder elke property 3
dataweergaves. Een van de properties heeft een verkeerde dataweergave
en deze wordt verwijderd. Een week later heb je er spijt van en wil je deze
terug halen. Kan dat?
A: Nee, eenmaal een dataweergave verwijderd, dan is deze data niet meer terug
te halen
B: Ja, alleen ben je te laat, je kunt alleen in dezelfde loginsessie je data
terughalen, eenmaal uitgelogd dan ben je het kwijt
C: Ja, tot wel 35 dagen kun je data die je verwijderd hebt uit de Prullenbak
terughalen
D: Ja, je bent precies op tijd. Tot en met 7 dagen na het verwijderen kun je data
terughalen uit de Prullenbak
@MikevHoenselaar
4. Aantal doelen in Google Analytics
Een gebruiker bezoekt een website en download 5 keer een willekeurige
PDF. Er is een doel ‘Download PDF’ in Google Analytics daarvoor
aangemaakt. Wat is het aantal voor dit doel wat in Google Analytics
gemeten wordt?
A: 2
B: 0
C: 5
D: 1
@MikevHoenselaar
4. Aantal doelen in Google Analytics
Een gebruiker bezoekt een website en download 5 keer een willekeurige
PDF. Er is een doel ‘Download PDF’ in Google Analytics daarvoor
aangemaakt. Wat is het aantal voor dit doel wat in Google Analytics
gemeten wordt?
A: 2
B: 0
C: 5
D: 1
@MikevHoenselaar
5. Dimensies meten
Op welk niveau kun je dimensies meten in Google Analytics?
A: Gebruikersniveau, campagneniveau, sessieniveau en hitniveau
B: Campagneniveau, sessieniveau en hitniveau
C: Sessieniveau, hitniveau
D: Geen van deze antwoorden zijn goed
E: Gebruikersniveau, sessieniveau en hitniveau
@MikevHoenselaar
5. Dimensies meten
Op welk niveau kun je dimensies meten in Google Analytics?
A: Gebruikersniveau, campagneniveau, sessieniveau en hitniveau
B: Campagneniveau, sessieniveau en hitniveau
C: Sessieniveau, hitniveau
D: Geen van deze antwoorden zijn goed
E: Gebruikersniveau, sessieniveau en hitniveau
@MikevHoenselaar
Losse dingen voor GAIQ
(die niet in deze masterclass terugkomen)
● Bouncerate
(1 pagina bezoeken)
● Verwijzingsuitsluitingen
(Betaalprovider uitsluiten zodat je niet 2 sessies hebt van 1 bezoeker)
● Remarketing
(Mensen opnieuw bereiken op basis van gedrag op je website)
● UserID
(Gebruikers over meerdere apparaten heen meten)
● Steekproefgrootte
(500.000 per rapport, bij Premium 25 miljoen, is aan te passen in periodekiezer)
● gclid als parameter in AdWords met autotagging
● Waarom kliks en sessies niet overeenkomen in GA en Adwords
(klikID, cookies uit, JS uit)
● Cross Domain Tracking
(Sessies meten over meerdere domeinen, subdomeinen meet hij automatisch (shop. en www.))
@MikevHoenselaar
5
Onmisbare Google
Analytics tips voor
gouden inzichten
REWIND
Rapporteer wekelijks aan de
juiste mensen
Stel een aangepast rapport of dashboard in met de belangrijkste inzichten
die voor de ontvanger relevant zijn. Die rapportage kun je vervolgens
bijvoorbeeld elke week naar die persoon laten mailen.
1
Installeer dashboards
HANDIGE
TIP
Analytics |
Bekijk percentage mobiel verkeer
Mobiel is booming, maar heb jij nog een website die niet geoptimaliseerd
is voor mobiel? Controleer dan het mobiel gebruik in Google Analytics van
je website zodat je alsnog kunt besluiten om een mobielvriendelijke site
te bouwen.
2
Doelgroep → Mobiel → Overzicht
Hoe bereiken mijn klanten mijn
website?
Krijg inzicht in de bronnen die voor bezoekers zorgen op je website en
analyseer het aantal behaalde doelen van die bezoekers.
3
Acquisitie → Overzicht
Zinvolle bouncerates
Al eens willen weten welke pagina’s de hoogste bouncerate hebben? Daar
kom je standaard niet veel wijs uit. Toch heeft Google Analytics een optie
om het een stuk overzichtelijker te maken.
4
Gedrag → Overzicht → Klik op Bouncepercentage kolom
404 fouten oplossen
Door een stukje custom code op de 404 pagina toe te voegen krijg je
inzichtelijk hoe vaak er een 404 pagina wordt weergegeven en
belangrijker, waar de bezoeker vandaan kwam. Op die manier kun je de
verkeerde link aanpassen zodat dit niet meer voorkomt.
5
Deep Dive Analytics |
http://www.limeta.nl/ikbestaniet
Deep Dive Analytics |
Meetbaarheid
bij jouw
(stage)bedrijf
Deep Dive Analytics |
Metrics bij jouw (stage)bedrijf
Einde deel 1
Tot over 15 minuten!
Segmenteren
Live vergelijken van gebruikers op basis van gedrag/dimensies. Een
subset van de gebruikers in je dataweergave.
1
Deep Dive Analytics |
Segmenteren in Google Analytics
Nieuw versus Terugkerend
Apparaten (desktop, tablet, mobiel)
Converteerders versus niet converteerders
Kanalen (Paid versus organic)
Praktijk
Speel met
verschillende
segmenten
@MikevHoenselaar
Smart Goals
Meest betrokken websitebezoeken worden conversies
Google gebruikt 30+ statistieken (sessieduur, pagina’s per sessie, locatie,
apparaat, etc)
2
Waarom?
Sommige bedrijven hebben nog geen manier gevonden om hun gebruikers te
laten converteren of geen tijd of technische kennis om conversie bij te houden.
@MikevHoenselaar
Slimme doelen
Vereisten
● Link Analytics en Adwords accounts aan elkaar
● Afgelopen 30 dagen ten minste 500 klikken hebben verzonden op advertenties
● Niet onder de 250 klikken valt in de afgelopen 30 dagen (weer uitgeschakeld totdat het weer 500 is
of hoger)
● Niet meer dan 10 miljoen sessies in 30 dagen
● Delen voor Google producten staat aan
Te vinden onder Conversion -> Smart Goals
@MikevHoenselaar
E-commerce tracking
Meetbaar maken van het aantal transacties en de inkomsten die website
of app genereert.
3
€
E-commerce tracking
trechter laten zien
codevoorbeelden
@MikevHoenselaar
E-commerce tracking
Instellen: Beheerder → Dataweergave → Instellingen site Rapportage: Rapportages → Aquisitie → Alle verkeer → Kanalen
E-commerce tracking
Rapportage: Rapportages → Conversies → Ecommerce
Enhanced E-commerce
http://www.emerce.nl/achtergrond/googles-nieuwe-enhanced-ecommerce-onder-loep
Event tracking
De basis voor het meetbaar maken van klantgedrag.
4
Deep Dive Analytics |@MikevHoenselaar
Deep Dive Analytics |
4 waardes
Categorie
Action Type
Label
Value
http://www.webanalisten.nl/alles-over-event-tracking-met-google-analytics
Navigatie
Thema aangeklikt
in-de-stad
Deep Dive Analytics |
Let op de ‘
in waardes!
@MikevHoenselaar
Deep Dive Analytics |
→ http://scrolldepth.parsnip.io/
Meet scrollgedrag
Zie tot waar je bezoekers komen
@MikevHoenselaar
Deep Dive Analytics |
Accordions
One pagers
Alle gevallen waarbij er een actie is waarbij de URL niet veranderd
@MikevHoenselaar
Behavior Flow
Wat is het pad wat je bezoekers afleggen?
5
Deep Dive Analytics |
Attributie
Je weet nu het pad op de website, maar wat zijn de stappen daarvoor?
Is elke stap evenveel waard? Welke zorgt voor de omzet?
6
Deep Dive Analytics |
Attributiemodellen
Last click
First click
Liniair
Position
Time decay
Custom
Standaard
last-click
Deep Dive Analytics |
Oefening
Een klant vindt uw site door op een van uw AdWords-advertenties te klikken. Ze
komt een week later terug door via een sociaal netwerk naar uw site te klikken.
Diezelfde dag komt ze nog een derde keer terug via een van uw
e-mailcampagnes. Een paar uur later komt ze nogmaals terug, dit keer direct,
en doet ze een aankoop.
Paid Social E-mail Direct
Deep Dive Analytics |
Last click
Last click
First click
Liniair
Position
Time decay
Custom
Een klant vindt jouw site door op een van
jouw AdWords-advertenties te klikken. Ze
komt een week later terug door via een
sociaal netwerk naar jouw site te klikken.
Diezelfde dag komt ze nog een derde keer
terug via een van jouw e-mailcampagnes.
Een paar uur later komt ze nogmaals terug,
dit keer direct en doet ze een aankoop.
Deep Dive Analytics |
Last click
Last click
First click
Liniair
Position
Time decay
Custom
Een klant vindt jouw site door op een van
jouw AdWords-advertenties te klikken. Ze
komt een week later terug door via een
sociaal netwerk naar jouw site te klikken.
Diezelfde dag komt ze nog een derde keer
terug via een van jouw e-mailcampagnes.
Een paar uur later komt ze nogmaals terug,
dit keer direct en doet ze een aankoop.
Antwoord: Direct
Deep Dive Analytics |
First click
Last click
First click
Liniair
Position
Time decay
Custom
Een klant vindt jouw site door op een van
jouw AdWords-advertenties te klikken. Ze
komt een week later terug door via een
sociaal netwerk naar jouw site te klikken.
Diezelfde dag komt ze nog een derde keer
terug via een van jouw e-mailcampagnes.
Een paar uur later komt ze nogmaals terug,
dit keer direct en doet ze een aankoop.
Deep Dive Analytics |
First click
Last click
First click
Liniair
Position
Time decay
Custom
Een klant vindt jouw site door op een van
jouw AdWords-advertenties te klikken. Ze
komt een week later terug door via een
sociaal netwerk naar jouw site te klikken.
Diezelfde dag komt ze nog een derde keer
terug via een van jouw e-mailcampagnes.
Een paar uur later komt ze nogmaals terug,
dit keer direct en doet ze een aankoop.
Antwoord: AdWords
Let op
leeftijd
cookie!
Deep Dive Analytics |
Liniair
Last click
First click
Liniair
Position
Time decay
Custom
Een klant vindt jouw site door op een van
jouw AdWords-advertenties te klikken. Ze
komt een week later terug door via een
sociaal netwerk naar jouw site te klikken.
Diezelfde dag komt ze nog een derde keer
terug via een van jouw e-mailcampagnes.
Een paar uur later komt ze nogmaals terug,
dit keer direct en doet ze een aankoop.
Deep Dive Analytics |
Liniair
Last click
First click
Liniair
Position
Time decay
Custom
Een klant vindt jouw site door op een van
jouw AdWords-advertenties te klikken. Ze
komt een week later terug door via een
sociaal netwerk naar jouw site te klikken.
Diezelfde dag komt ze nog een derde keer
terug via een van jouw e-mailcampagnes.
Een paar uur later komt ze nogmaals terug,
dit keer direct en doet ze een aankoop.
Antwoord: Betaalde zoekresultaten,
Sociaal netwerk, E-mail en Direct
allemaal 25%
Deep Dive Analytics |
Position
Last click
First click
Liniair
Position
Time decay
Custom
Een klant vindt jouw site door op een van
jouw AdWords-advertenties te klikken. Ze
komt een week later terug door via een
sociaal netwerk naar jouw site te klikken.
Diezelfde dag komt ze nog een derde keer
terug via een van jouw e-mailcampagnes.
Een paar uur later komt ze nogmaals terug,
dit keer direct en doet ze een aankoop.
Deep Dive Analytics |
Position
Last click
First click
Liniair
Position
Time decay
Custom
Een klant vindt jouw site door op een van
jouw AdWords-advertenties te klikken. Ze
komt een week later terug door via een
sociaal netwerk naar jouw site te klikken.
Diezelfde dag komt ze nog een derde keer
terug via een van jouw e-mailcampagnes.
Een paar uur later komt ze nogmaals terug,
dit keer direct en doet ze een aankoop.
Antwoord: Eerste en laatste meer dan
de overige
Deep Dive Analytics |
Time decay
Last click
First click
Liniair
Position
Time decay
Custom
Een klant vindt jouw site door op een van
jouw AdWords-advertenties te klikken. Ze
komt een week later terug door via een
sociaal netwerk naar jouw site te klikken.
Diezelfde dag komt ze nog een derde keer
terug via een van jouw e-mailcampagnes.
Een paar uur later komt ze nogmaals terug,
dit keer direct en doet ze een aankoop.
Deep Dive Analytics |
Time decay
Last click
First click
Liniair
Position
Time decay
Custom
Een klant vindt jouw site door op een van
jouw AdWords-advertenties te klikken. Ze
komt een week later terug door via een
sociaal netwerk naar jouw site te klikken.
Diezelfde dag komt ze nog een derde keer
terug via een van jouw e-mailcampagnes.
Een paar uur later komt ze nogmaals terug,
dit keer direct en doet ze een aankoop.
Antwoord: Hoe meer tijd verstreken is
hoe minder de waarde
Assisted Conversions
Welke kanalen hebben een meer
ondersteunende functie mbt conversies?
7
Deep Dive Analytics |
Assisted conversions
Kanalen met een score > 1 zijn verantwoordelijk voor meer ondersteunende dan laatste interactie-conversies
Rapportage: Rapportages → Conversies → Multi-channel trechters → Assisted Conversions
Deep Dive Analytics |
Beste conversiepaden
Rapportage: Rapportages → Conversies → Multi-channel trechters → Beste conversiepaden
Vertraging en Padlengte
Hoe lang doet men er over om te
converteren?
8
Deep Dive Analytics |Rapportage: Rapportages → Conversies → Multi-channel trechters → Vertraging
Deep Dive Analytics |
Deep Dive Analytics |
Wat is er nog meer?
Aangepaste rapporten (onder Customization in top bar)
Verwijzingsuitsluitingen (vooral bij webwinkels)
Cohort analyse (retentie meting)
Snelheidoptimalisatie (SEO, UX, €€€)
Google Analytics Experiments (Conversieoptimalisatie, UX)
In-Page Analytics (UX, Gedrag)
Deep Dive Analytics |
Google Analytics IQ
Voorbereiden op GAIQ
https://support.google.com/analytics/answer/3424288?hl=nl
De pre course
https://analyticsacademy.withgoogle.com/course01
Doe de test op https://www.google.nl/partners/#p_analyticscertification
Erg waardevol om te hebben.
Sowieso alle certificaten die in Google Academy staan.
Ook van YouTube, Shopping en AdWords.
Vragen? Gebruik Slack of mail naar
mike@onlineboswachters.nl
?
Deep Dive Analytics |
Nu jullie!
Deep dive Google Analytics (The Talent Institute, februari 2017)

Contenu connexe

Tendances

Tendances (20)

Foundation of Analytics (Mike van Hoenselaar) april 2017
Foundation of Analytics (Mike van Hoenselaar) april 2017Foundation of Analytics (Mike van Hoenselaar) april 2017
Foundation of Analytics (Mike van Hoenselaar) april 2017
 
Upstarter | Deep dive into Google Analytics (mike van hoenselaar)
Upstarter  |  Deep dive into Google Analytics (mike van hoenselaar)Upstarter  |  Deep dive into Google Analytics (mike van hoenselaar)
Upstarter | Deep dive into Google Analytics (mike van hoenselaar)
 
The talent institute Deep dive google analytics December 2020
The talent institute  Deep dive google analytics December 2020The talent institute  Deep dive google analytics December 2020
The talent institute Deep dive google analytics December 2020
 
Deep dive Google Analytics (The Talent Institute, juni 2017)
Deep dive Google Analytics (The Talent Institute, juni 2017)Deep dive Google Analytics (The Talent Institute, juni 2017)
Deep dive Google Analytics (The Talent Institute, juni 2017)
 
Fundamentals of Analytics and practical insights on how to use the right metrics
Fundamentals of Analytics and practical insights on how to use the right metricsFundamentals of Analytics and practical insights on how to use the right metrics
Fundamentals of Analytics and practical insights on how to use the right metrics
 
Deep Dive Google Analytics April 2017
Deep Dive Google Analytics April 2017Deep Dive Google Analytics April 2017
Deep Dive Google Analytics April 2017
 
Masterclass Google Analytics USG People door Mike van Hoenselaar
Masterclass Google Analytics USG People door Mike van HoenselaarMasterclass Google Analytics USG People door Mike van Hoenselaar
Masterclass Google Analytics USG People door Mike van Hoenselaar
 
Deep Dive into Google Analytics (mike van hoenselaar, juni 2016)
Deep Dive into Google Analytics (mike van hoenselaar, juni 2016)Deep Dive into Google Analytics (mike van hoenselaar, juni 2016)
Deep Dive into Google Analytics (mike van hoenselaar, juni 2016)
 
Deep Dive Google Analytics
Deep Dive Google AnalyticsDeep Dive Google Analytics
Deep Dive Google Analytics
 
Deep Dive Google Analytics part 2 Mike van Hoenselaar
Deep Dive Google Analytics part 2 Mike van HoenselaarDeep Dive Google Analytics part 2 Mike van Hoenselaar
Deep Dive Google Analytics part 2 Mike van Hoenselaar
 
Deep Dive Google Analytics (met 5 opdrachten)
Deep Dive Google Analytics (met 5 opdrachten)Deep Dive Google Analytics (met 5 opdrachten)
Deep Dive Google Analytics (met 5 opdrachten)
 
Onmisbare tips voor jouw Customer Experience door middel van Lean Analytics |...
Onmisbare tips voor jouw Customer Experience door middel van Lean Analytics |...Onmisbare tips voor jouw Customer Experience door middel van Lean Analytics |...
Onmisbare tips voor jouw Customer Experience door middel van Lean Analytics |...
 
Google Analytics en Google Tag Manager Masterclass | (Mike van Hoenselaar)
Google Analytics en Google Tag Manager Masterclass | (Mike van Hoenselaar)Google Analytics en Google Tag Manager Masterclass | (Mike van Hoenselaar)
Google Analytics en Google Tag Manager Masterclass | (Mike van Hoenselaar)
 
21 must haves om meer resultaat te halen uit Google Analytics
21 must haves om meer resultaat te halen uit Google Analytics 21 must haves om meer resultaat te halen uit Google Analytics
21 must haves om meer resultaat te halen uit Google Analytics
 
Deep Dive Google Analytics
Deep Dive Google Analytics Deep Dive Google Analytics
Deep Dive Google Analytics
 
De rol van Lean Analytics in je omnichannel strategie | Webwinkel Vakdagen
De rol van Lean Analytics in je omnichannel strategie | Webwinkel VakdagenDe rol van Lean Analytics in je omnichannel strategie | Webwinkel Vakdagen
De rol van Lean Analytics in je omnichannel strategie | Webwinkel Vakdagen
 
Analytics (Mike van Hoenselaar, Online Boswachters) | Startup School Amsterda...
Analytics (Mike van Hoenselaar, Online Boswachters) | Startup School Amsterda...Analytics (Mike van Hoenselaar, Online Boswachters) | Startup School Amsterda...
Analytics (Mike van Hoenselaar, Online Boswachters) | Startup School Amsterda...
 
Leer Google Tag Manager middels deze 10 handige stap voor stap opdrachten
Leer Google Tag Manager middels deze 10 handige stap voor stap opdrachtenLeer Google Tag Manager middels deze 10 handige stap voor stap opdrachten
Leer Google Tag Manager middels deze 10 handige stap voor stap opdrachten
 
Leer Google Tag Manager in deze masterclass (10 praktische opdrachten)
Leer Google Tag Manager in deze masterclass (10 praktische opdrachten)Leer Google Tag Manager in deze masterclass (10 praktische opdrachten)
Leer Google Tag Manager in deze masterclass (10 praktische opdrachten)
 
Google Tag Manager Deep Dive
Google Tag Manager Deep DiveGoogle Tag Manager Deep Dive
Google Tag Manager Deep Dive
 

En vedette

Evaluation audience
Evaluation   audienceEvaluation   audience
Evaluation audience
Primer_Prime
 

En vedette (15)

Deep dive Google Analytics (The talent institute, Mike van Hoenselaar, maart ...
Deep dive Google Analytics (The talent institute, Mike van Hoenselaar, maart ...Deep dive Google Analytics (The talent institute, Mike van Hoenselaar, maart ...
Deep dive Google Analytics (The talent institute, Mike van Hoenselaar, maart ...
 
How to create favicon
How to create faviconHow to create favicon
How to create favicon
 
Steps for adding sitemap to webmaster tool
Steps for adding  sitemap to    webmaster  toolSteps for adding  sitemap to    webmaster  tool
Steps for adding sitemap to webmaster tool
 
R&b history
R&b historyR&b history
R&b history
 
How to create favicon
How to   create    faviconHow to   create    favicon
How to create favicon
 
how to create a blog on wordpress
how to create  a blog  on  wordpress how to create  a blog  on  wordpress
how to create a blog on wordpress
 
How to create rss feed for your website
How to create  rss feed  for  your  websiteHow to create  rss feed  for  your  website
How to create rss feed for your website
 
Chapple, R. M. 2014 A Game of Murals. Westeros & Changing Times in East Belfa...
Chapple, R. M. 2014 A Game of Murals. Westeros & Changing Times in East Belfa...Chapple, R. M. 2014 A Game of Murals. Westeros & Changing Times in East Belfa...
Chapple, R. M. 2014 A Game of Murals. Westeros & Changing Times in East Belfa...
 
How to create rss feed
How to create rss feedHow to create rss feed
How to create rss feed
 
How to track website visitors using Google analytics
How to track website visitors using Google analyticsHow to track website visitors using Google analytics
How to track website visitors using Google analytics
 
how to setup Google analytics tracking code for website
how to setup  Google analytics tracking code for websitehow to setup  Google analytics tracking code for website
how to setup Google analytics tracking code for website
 
How to create sitemap for website
How to create sitemap for websiteHow to create sitemap for website
How to create sitemap for website
 
Google Analytics 101 for Business - How to Get Started With Google Analytics
Google Analytics 101 for Business - How to Get Started With Google AnalyticsGoogle Analytics 101 for Business - How to Get Started With Google Analytics
Google Analytics 101 for Business - How to Get Started With Google Analytics
 
Evaluation audience
Evaluation   audienceEvaluation   audience
Evaluation audience
 
Jazmyn Farr- International Marketing Professional
Jazmyn Farr- International Marketing ProfessionalJazmyn Farr- International Marketing Professional
Jazmyn Farr- International Marketing Professional
 

Similaire à Deep dive Google Analytics (The Talent Institute, februari 2017)

Google Analytics geïnstalleerd en dan? (GAUC / Clickvalue)
Google Analytics geïnstalleerd en dan? (GAUC / Clickvalue)Google Analytics geïnstalleerd en dan? (GAUC / Clickvalue)
Google Analytics geïnstalleerd en dan? (GAUC / Clickvalue)
Webanalisten .nl
 

Similaire à Deep dive Google Analytics (The Talent Institute, februari 2017) (18)

Deep Dive Google Analytics part 2 for The Talent Institute
Deep Dive Google Analytics part 2 for The Talent Institute Deep Dive Google Analytics part 2 for The Talent Institute
Deep Dive Google Analytics part 2 for The Talent Institute
 
Oogst - GAUC 2016
Oogst - GAUC 2016Oogst - GAUC 2016
Oogst - GAUC 2016
 
20210302 Google Analytics - Deel 2
20210302 Google Analytics - Deel 220210302 Google Analytics - Deel 2
20210302 Google Analytics - Deel 2
 
Introduction to Metrics (Mike van Hoenselaar) Februari 2019
Introduction to Metrics (Mike van Hoenselaar) Februari 2019Introduction to Metrics (Mike van Hoenselaar) Februari 2019
Introduction to Metrics (Mike van Hoenselaar) Februari 2019
 
Introduction to metrics The Talent Institute
Introduction to metrics The Talent InstituteIntroduction to metrics The Talent Institute
Introduction to metrics The Talent Institute
 
Training Analytics 2017 - basics and importance of metrics
Training Analytics 2017 - basics and importance of metricsTraining Analytics 2017 - basics and importance of metrics
Training Analytics 2017 - basics and importance of metrics
 
Google analytics: Measuring what matters
Google analytics: Measuring what mattersGoogle analytics: Measuring what matters
Google analytics: Measuring what matters
 
Analytics Fundamentals The Talent Institute
Analytics Fundamentals The Talent InstituteAnalytics Fundamentals The Talent Institute
Analytics Fundamentals The Talent Institute
 
Marketing and Digital Analytics door Mike van Hoenselaar bi The talent institute
Marketing and Digital Analytics door Mike van Hoenselaar bi The talent instituteMarketing and Digital Analytics door Mike van Hoenselaar bi The talent institute
Marketing and Digital Analytics door Mike van Hoenselaar bi The talent institute
 
Weet u exact waar de traffic op uw jobsite vandaan komt?
Weet u exact waar de traffic op uw jobsite vandaan komt?Weet u exact waar de traffic op uw jobsite vandaan komt?
Weet u exact waar de traffic op uw jobsite vandaan komt?
 
MvH
MvHMvH
MvH
 
Web analytics en conversie optimalisatie_TCD 2010
Web analytics en conversie optimalisatie_TCD 2010Web analytics en conversie optimalisatie_TCD 2010
Web analytics en conversie optimalisatie_TCD 2010
 
Google analytics Training
Google analytics TrainingGoogle analytics Training
Google analytics Training
 
Linkbuilding in de praktijk
Linkbuilding in de praktijkLinkbuilding in de praktijk
Linkbuilding in de praktijk
 
Linkbuilding anno 2013: de do’s and don’ts (Martin van Ammers & Paul de Graaf...
Linkbuilding anno 2013: de do’s and don’ts (Martin van Ammers & Paul de Graaf...Linkbuilding anno 2013: de do’s and don’ts (Martin van Ammers & Paul de Graaf...
Linkbuilding anno 2013: de do’s and don’ts (Martin van Ammers & Paul de Graaf...
 
Google Analytics geïnstalleerd en dan? (GAUC / Clickvalue)
Google Analytics geïnstalleerd en dan? (GAUC / Clickvalue)Google Analytics geïnstalleerd en dan? (GAUC / Clickvalue)
Google Analytics geïnstalleerd en dan? (GAUC / Clickvalue)
 
Marketing Analytics BSSA (Metrics, Google Analytics)
Marketing Analytics BSSA (Metrics, Google Analytics)Marketing Analytics BSSA (Metrics, Google Analytics)
Marketing Analytics BSSA (Metrics, Google Analytics)
 
Rapport Webanalytics
Rapport WebanalyticsRapport Webanalytics
Rapport Webanalytics
 

Plus de ➚ Mike van Hoenselaar

Plus de ➚ Mike van Hoenselaar (8)

Deep dive Google Analytics part 2
Deep dive Google Analytics part 2Deep dive Google Analytics part 2
Deep dive Google Analytics part 2
 
Grow your escape room into a profitable bussiness
Grow your escape room into a profitable bussinessGrow your escape room into a profitable bussiness
Grow your escape room into a profitable bussiness
 
Practical Google Tag Manager training by Mike van Hoenselaar
Practical Google Tag Manager training by Mike van HoenselaarPractical Google Tag Manager training by Mike van Hoenselaar
Practical Google Tag Manager training by Mike van Hoenselaar
 
Deep dive google analytics part 2 january 2019
Deep dive google analytics part 2 january 2019Deep dive google analytics part 2 january 2019
Deep dive google analytics part 2 january 2019
 
Deep dive google analytics part 2 (mike van hoenselaar
Deep dive google analytics part 2 (mike van hoenselaarDeep dive google analytics part 2 (mike van hoenselaar
Deep dive google analytics part 2 (mike van hoenselaar
 
33 keys for unlocking Escape Rooms for large groups
33 keys for unlocking Escape Rooms for large groups33 keys for unlocking Escape Rooms for large groups
33 keys for unlocking Escape Rooms for large groups
 
Deep dive Google Analytics part 2
Deep dive Google Analytics part 2Deep dive Google Analytics part 2
Deep dive Google Analytics part 2
 
Deep Dive Google Tag Manager (leer handig de basis van deze tag manager)
Deep Dive Google Tag Manager (leer handig de basis van deze tag manager)Deep Dive Google Tag Manager (leer handig de basis van deze tag manager)
Deep Dive Google Tag Manager (leer handig de basis van deze tag manager)
 

Deep dive Google Analytics (The Talent Institute, februari 2017)

  • 3. Directeur / Growth Hacker 8 jaar Directeur 2,5 jaar Growth Coach / Growth Hacker 2 jaar Auteur 5 jaar Organisator 1,5 jaar @MikevHoenselaar Mentor 1,5 jaar Docent 2 jaar
  • 5. Vind alles terug op http://vruc.ht/ss17gajan @MikevHoenselaar
  • 6. Deep Dive Analytics | Recap deel 1: Analytics ● Je weet het belang van data en de interpretatie daarvan ● Je weet wat metrics zijn en weet kenmerken van metrics ● Je weet hoe je goede en slechte metrics herkend ● Je weet wat Lean Analytics is en de 5 fases en 6 verdienmodellen ● Je weet het belang van One Metric That Matters ● Je hebt voor een bedrijf de OMTM voor elke van de 5 fases bepaald @MikevHoenselaar
  • 8. Virality Anderen overtuigen anderen van jouw bedrijf en kun jij believers nogmaals overtuigen? 227 @MikevHoenselaar
  • 9. Viral coëfficient Aantal nieuwe klanten dat elke bestaande klant kan laten converteren. @MikevHoenselaar
  • 10. invitation rate (invites sent / users) * acceptance rate (signups / invites) Viral coëfficient @MikevHoenselaar Klanten Tijd
  • 11. invitation rate (invites sent / users) * acceptance rate (signups / invites) Viral coëfficient @MikevHoenselaar 1250 gebruikers die 2000 invites versturen Invitation rate = 1.6 Van deze 2000 mensen accepteren 580 mensen de uitnodiging en registreren (signup) acceptance rate = 0.29 (29%) VC = 1.6 * 0.29 = 0.464 Lange weg te gaan :)
  • 14. Revenue Je hebt klanten die betalen, maar rendement per klant is belangrijk geworden voor jouw dienst of product. @MikevHoenselaar 241
  • 15. 25% 25 of 100 people churn per month Customer lifetime is 4 months (100/25 = 4) CLV = 20 * 4 = € 80 max CAC = 80 / 3 = € 26,50 10% 10 of 100 people churn per month Customer lifetime is 10 months (100/10 = 10) CLV = 20 * 10 = € 200 max CAC = 200 / 3 = € 66,50 2% 2 of 100 people churn per month Customer lifetime is 50 months (100/2 = 50) CLV = 20 * 50 = € 1000 max CAC = 1000 / 3 = € 333 Wat verdien je per klant gemiddeld per maand? € 20 Veelgebruikte regel voor maximale CAC is ⅓ van hun CLV (is jouw keus uiteindelijk) CLV and CAC @MikevHoenselaar
  • 16. Geef € 263,25 uit en als je 3 conversies hebt dan is je CAC hier € 87,75. (Zie je de € 0?!) @MikevHoenselaar
  • 17.
  • 19. Analytics | BuiltWith heeft nu ~350M websites geïndexeerd.
  • 20. Analytics | ~ 30 miljoen websites wereldwijd gebruiken Google Analytics
  • 21. We gaan er vanuit dat je al wat basiskennis van Google Analytics hebt Fundamentals en Principles zijn achter de rug, toch? Zie http://vruc.ht/gastart
  • 22. Deep Dive Analytics | Wat staat er vandaag op het programma 09:30 - 10:30 1. Basis recap, repeat, repeat, repeat 2. GAIQ vragen Google Analytics 3. 5 onmisbare Google Analytics tips voor gouden inzichten 4. Metrics in je bedrijf 10:30 - 10:45 Pauze 5. Segmenteren 6. Smart Goals 7. E-commerce tracking 8. Event Tracking 9. Behavior Flow 10. Attributie / vertraging en padlengte @MikevHoenselaar
  • 25. Analytics | V: Hoe controleer je of Google Analytics werkt?
  • 28. Niet zomaar in Google Analytics gaan rondklikken, doe het met een doel!
  • 29. Filteren van dataweergaves Krachtige manier om data betrouwbaarder te maken in je rapportages 1 Belangrijk om te onthouden is dat de filter pas werkt vanaf het moment dat deze actief is, dus niets doet met de data die er al in staat. Filters werken ook op de realtime rapportages.
  • 30. Analytics | 5-10% verschil in data ● Ad- of cookie blockers ● Javascript uitgeschakeld ● Je meet eigen “volk” ● Verkeerde implementatie (dubbel) ● Niet asynchroon op grote pagina’s
  • 31. RAW data dataweergave Zorg altijd voor een dataweergave waar geen filters op actief zijn zodat je altijd een dataweergave hebt waar alle data in te zien is. Als je met filters aan de slag gaat zet deze dan niet op de standaard dataweergave maar maak een nieuwe aan. Je ziet anders niet meer alle data :)
  • 33. Zorg voor ingestelde doelen Een van de krachtpatsers van GA, doelen. Zorg dat je ze direct instelt. Controleer de doelconversies altijd of deze ook goed werken. 2 Denk hierbij niet alleen aan een offerte aanvraag of contactformulier maar bijv. ook aan een reactie op een artikel, delen van een product op social media, inschrijving nieuwsbrief etc.
  • 34. Instellen: Beheerder → Dataweergave → Doelen Rapportage: Rapportages → Conversies → Doelen
  • 35. Meet intern zoekgedrag Heb je een zoekbox op je website? Je kunt Google Analytics leren waar bezoekers op zoeken zodat je het in je rapportages kunt gebruiken. 3 Bij WordPress en Magento is dit de q parameter in de URL
  • 37. Instellen: Beheerder → Dataweergave → Instellingen site Rapportage: Rapportages → Gedrag → Zoekopdrachten op site Meerdere zoekopties? Gebruik de komma (s,q, direct_keyword)
  • 38. Tag URL’s Zorg dat je data betrouwbaarder wordt door URL’s van bijvoorbeeld Social updates, bannercampagnes en e-mailcampagnes ‘getagged’ zijn. 4
  • 40. Analytics | 5 dimensies voor categorisatie webverkeer Source (waar komt het verkeer vandaan) Medium (in welk bakje valt het soort verkeer) cpc, email, organic Campaign (naam van de campagne) Term (de zoekterm of advertentieset, vooral bij betaald verkeer gebruikt) Content (identificatie van specifieke advertenties) @MikevHoenselaar
  • 42. Analytics | E-mail Als eigenaar van parfumvoorjou.nl heb je een nieuwsbriefbestand van 1.500 mailadressen die je een mail wil sturen met daarin een link naar een speciale pagina met een aanbieding omdat het bijna moederdag is. Source Medium Campagne Term Content @MikevHoenselaar
  • 43. Analytics | E-mail Als eigenaar van parfumvoorjou.nl heb je een nieuwsbriefbestand van 1.500 mailadressen die je een mail wil sturen met daarin een link naar een speciale pagina met een aanbieding omdat het bijna moederdag is. Source parfumvoorjou.nl nieuwsbrief Medium email Campagne Moederdag_2017 Term Content @MikevHoenselaar
  • 44. Analytics | Facebook Als eigenaar van parfumvoorjou.nl wil je ook een Facebook update doen met daarin een link naar een speciale pagina met een aanbieding omdat het bijna moederdag is. Je zet er een leuk plaatje bij van een lieve mama en je hebt een stukje tekst geschreven. De link plak je onderaan het berichtje. Je bent van plan om volgende week nog een soortgelijke update te gaan doen. Source Medium Campagne Term Content @MikevHoenselaar
  • 45. Analytics | Facebook Als eigenaar van parfumvoorjou.nl wil je ook een Facebook update doen met daarin een link naar een speciale pagina met een aanbieding omdat het bijna moederdag is. Je zet er een leuk plaatje bij van een lieve mama en je hebt een stukje tekst geschreven. De link plak je onderaan het berichtje. Je bent van plan om volgende week nog een soortgelijke update te gaan doen. Source Facebook Medium social Campagne Moederdag_2017 Term Content update_fb_2017_02_17 @MikevHoenselaar
  • 46. Analytics | Externe blogpost Source Medium Campagne Term Content Als eigenaar van parfumvoorjou.nl heb je een website benaderd om voor 150 euro een blogpost te mogen schrijven met een link naar jouw speciale moederdagpagina er in. Het artikel wordt online geplaatst en in de eerste alinea staat de link. Je mag de linktekst aangeven en je bent blij met het resultaat. @MikevHoenselaar
  • 47. Analytics | Externe blogpost Source parfumblog.nl Medium referral Campagne Term Content Als eigenaar van parfumvoorjou.nl heb je een website benaderd om voor 150 euro een blogpost te mogen schrijven met een link naar jouw speciale moederdagpagina er in. Het artikel wordt online geplaatst en in de eerste alinea staat de link. Je mag de linktekst aangeven en je bent blij met het resultaat. @MikevHoenselaar
  • 48. Analytics | Externe blogpost Source parfumblog.nl Medium cpc Campagne Moederdag_2017 Term Content Als eigenaar van parfumvoorjou.nl heb je een website benaderd om voor 150 euro een blogpost te mogen schrijven met een link naar jouw speciale moederdagpagina er in. Het artikel wordt online geplaatst en in de eerste alinea staat de link. Je mag de linktekst aangeven en je bent blij met het resultaat. !! Als je een link koopt denk dan aan het risico van follow vs nofollow mbt SEO en referal of cpc mbt UTM tagging. @MikevHoenselaar
  • 51. 5 vragen om Google Analytics op te frissen No worries als je het niet weet :) @MikevHoenselaar Wie heeft GAIQ al?
  • 52. 1. Sessieduur Gebruiker bezoekt om 13:37 via mobiel pagina 1, Via link naar pagina 2 om 13:38, daarna pagina 3 via het menu om 13:40 en leest daarna nog 2 minuten een blogbericht en verlaat de website. Wat is dan de sessieduur van deze gebruiker in Google Analytics? A: 3 minuten B: 5 minuten C: 1 minuut D: 8 minuten @MikevHoenselaar
  • 53. 1. Sessieduur Gebruiker bezoekt om 13:37 via mobiel pagina 1, Via link naar pagina 2 om 13:38, daarna pagina 3 via het menu om 13:40 en leest daarna nog 2 minuten een blogbericht en verlaat de website. Wat is dan de sessieduur van deze gebruiker in Google Analytics? A: 3 minuten B: 5 minuten C: 1 minuut D: 8 minuten @MikevHoenselaar
  • 54. 2. Sessieduur Gebruiker bezoekt via Twitter op laptop om 23:45 nu.nl en leest dan 5 minuten het artikel en gaat dan naar het toilet. Hij komt na 10 minuten terug en gaat dan weer 2 minuten verder met lezen in het artikel, maar besluit daarna de website te verlaten. Wat is de sessieduur van deze gebruiker? A: 5 minuten B: 17 minuten C: 15 minuten D: 10 minuten @MikevHoenselaar
  • 55. 2. Sessieduur Gebruiker bezoekt via Twitter op laptop om 23:45 nu.nl en leest dan 5 minuten het artikel en gaat dan naar het toilet. Hij komt na 10 minuten terug en gaat dan weer 2 minuten verder met lezen in het artikel, maar besluit daarna de website te verlaten. Wat is de sessieduur van deze gebruiker? A: 5 minuten B: 17 minuten C: 15 minuten D: 10 minuten E: 15 minuten en 2 minuten (2 sessies) @MikevHoenselaar
  • 56. 3. Dataweergave verwijderen Je beheert een account van een klant die een bloembinderij heeft. Deze heeft onder het account 2 properties en onder elke property 3 dataweergaves. Een van de properties heeft een verkeerde dataweergave en deze wordt verwijderd. Een week later heb je er spijt van en wil je deze terug halen. Kan dat? A: Nee, eenmaal een dataweergave verwijderd, dan is deze data niet meer terug te halen B: Ja, alleen ben je te laat, je kunt alleen in dezelfde loginsessie je data terughalen, eenmaal uitgelogd dan ben je het kwijt C: Ja, tot wel 35 dagen kun je data die je verwijderd hebt uit de Prullenbak terughalen D: Ja, je bent precies op tijd. Tot en met 7 dagen na het verwijderen kun je data terughalen uit de Prullenbak @MikevHoenselaar
  • 57. 3. Dataweergave verwijderen Je beheert een account van een klant die een bloembinderij heeft. Deze heeft onder het account 2 properties en onder elke property 3 dataweergaves. Een van de properties heeft een verkeerde dataweergave en deze wordt verwijderd. Een week later heb je er spijt van en wil je deze terug halen. Kan dat? A: Nee, eenmaal een dataweergave verwijderd, dan is deze data niet meer terug te halen B: Ja, alleen ben je te laat, je kunt alleen in dezelfde loginsessie je data terughalen, eenmaal uitgelogd dan ben je het kwijt C: Ja, tot wel 35 dagen kun je data die je verwijderd hebt uit de Prullenbak terughalen D: Ja, je bent precies op tijd. Tot en met 7 dagen na het verwijderen kun je data terughalen uit de Prullenbak @MikevHoenselaar
  • 58. 4. Aantal doelen in Google Analytics Een gebruiker bezoekt een website en download 5 keer een willekeurige PDF. Er is een doel ‘Download PDF’ in Google Analytics daarvoor aangemaakt. Wat is het aantal voor dit doel wat in Google Analytics gemeten wordt? A: 2 B: 0 C: 5 D: 1 @MikevHoenselaar
  • 59. 4. Aantal doelen in Google Analytics Een gebruiker bezoekt een website en download 5 keer een willekeurige PDF. Er is een doel ‘Download PDF’ in Google Analytics daarvoor aangemaakt. Wat is het aantal voor dit doel wat in Google Analytics gemeten wordt? A: 2 B: 0 C: 5 D: 1 @MikevHoenselaar
  • 60. 5. Dimensies meten Op welk niveau kun je dimensies meten in Google Analytics? A: Gebruikersniveau, campagneniveau, sessieniveau en hitniveau B: Campagneniveau, sessieniveau en hitniveau C: Sessieniveau, hitniveau D: Geen van deze antwoorden zijn goed E: Gebruikersniveau, sessieniveau en hitniveau @MikevHoenselaar
  • 61. 5. Dimensies meten Op welk niveau kun je dimensies meten in Google Analytics? A: Gebruikersniveau, campagneniveau, sessieniveau en hitniveau B: Campagneniveau, sessieniveau en hitniveau C: Sessieniveau, hitniveau D: Geen van deze antwoorden zijn goed E: Gebruikersniveau, sessieniveau en hitniveau @MikevHoenselaar
  • 62. Losse dingen voor GAIQ (die niet in deze masterclass terugkomen) ● Bouncerate (1 pagina bezoeken) ● Verwijzingsuitsluitingen (Betaalprovider uitsluiten zodat je niet 2 sessies hebt van 1 bezoeker) ● Remarketing (Mensen opnieuw bereiken op basis van gedrag op je website) ● UserID (Gebruikers over meerdere apparaten heen meten) ● Steekproefgrootte (500.000 per rapport, bij Premium 25 miljoen, is aan te passen in periodekiezer) ● gclid als parameter in AdWords met autotagging ● Waarom kliks en sessies niet overeenkomen in GA en Adwords (klikID, cookies uit, JS uit) ● Cross Domain Tracking (Sessies meten over meerdere domeinen, subdomeinen meet hij automatisch (shop. en www.)) @MikevHoenselaar
  • 63. 5 Onmisbare Google Analytics tips voor gouden inzichten REWIND
  • 64. Rapporteer wekelijks aan de juiste mensen Stel een aangepast rapport of dashboard in met de belangrijkste inzichten die voor de ontvanger relevant zijn. Die rapportage kun je vervolgens bijvoorbeeld elke week naar die persoon laten mailen. 1
  • 67. Bekijk percentage mobiel verkeer Mobiel is booming, maar heb jij nog een website die niet geoptimaliseerd is voor mobiel? Controleer dan het mobiel gebruik in Google Analytics van je website zodat je alsnog kunt besluiten om een mobielvriendelijke site te bouwen. 2
  • 68. Doelgroep → Mobiel → Overzicht
  • 69. Hoe bereiken mijn klanten mijn website? Krijg inzicht in de bronnen die voor bezoekers zorgen op je website en analyseer het aantal behaalde doelen van die bezoekers. 3
  • 71.
  • 72. Zinvolle bouncerates Al eens willen weten welke pagina’s de hoogste bouncerate hebben? Daar kom je standaard niet veel wijs uit. Toch heeft Google Analytics een optie om het een stuk overzichtelijker te maken. 4
  • 73. Gedrag → Overzicht → Klik op Bouncepercentage kolom
  • 74. 404 fouten oplossen Door een stukje custom code op de 404 pagina toe te voegen krijg je inzichtelijk hoe vaak er een 404 pagina wordt weergegeven en belangrijker, waar de bezoeker vandaan kwam. Op die manier kun je de verkeerde link aanpassen zodat dit niet meer voorkomt. 5
  • 75. Deep Dive Analytics | http://www.limeta.nl/ikbestaniet
  • 76. Deep Dive Analytics | Meetbaarheid bij jouw (stage)bedrijf
  • 77. Deep Dive Analytics | Metrics bij jouw (stage)bedrijf
  • 78. Einde deel 1 Tot over 15 minuten!
  • 79. Segmenteren Live vergelijken van gebruikers op basis van gedrag/dimensies. Een subset van de gebruikers in je dataweergave. 1
  • 80. Deep Dive Analytics | Segmenteren in Google Analytics Nieuw versus Terugkerend Apparaten (desktop, tablet, mobiel) Converteerders versus niet converteerders Kanalen (Paid versus organic)
  • 82. Smart Goals Meest betrokken websitebezoeken worden conversies Google gebruikt 30+ statistieken (sessieduur, pagina’s per sessie, locatie, apparaat, etc) 2
  • 83. Waarom? Sommige bedrijven hebben nog geen manier gevonden om hun gebruikers te laten converteren of geen tijd of technische kennis om conversie bij te houden. @MikevHoenselaar
  • 84. Slimme doelen Vereisten ● Link Analytics en Adwords accounts aan elkaar ● Afgelopen 30 dagen ten minste 500 klikken hebben verzonden op advertenties ● Niet onder de 250 klikken valt in de afgelopen 30 dagen (weer uitgeschakeld totdat het weer 500 is of hoger) ● Niet meer dan 10 miljoen sessies in 30 dagen ● Delen voor Google producten staat aan Te vinden onder Conversion -> Smart Goals @MikevHoenselaar
  • 85. E-commerce tracking Meetbaar maken van het aantal transacties en de inkomsten die website of app genereert. 3
  • 86.
  • 87. E-commerce tracking trechter laten zien codevoorbeelden @MikevHoenselaar
  • 88. E-commerce tracking Instellen: Beheerder → Dataweergave → Instellingen site Rapportage: Rapportages → Aquisitie → Alle verkeer → Kanalen
  • 89. E-commerce tracking Rapportage: Rapportages → Conversies → Ecommerce
  • 91. Event tracking De basis voor het meetbaar maken van klantgedrag. 4
  • 92. Deep Dive Analytics |@MikevHoenselaar
  • 93. Deep Dive Analytics | 4 waardes Categorie Action Type Label Value http://www.webanalisten.nl/alles-over-event-tracking-met-google-analytics Navigatie Thema aangeklikt in-de-stad
  • 94. Deep Dive Analytics | Let op de ‘ in waardes! @MikevHoenselaar
  • 95. Deep Dive Analytics | → http://scrolldepth.parsnip.io/ Meet scrollgedrag Zie tot waar je bezoekers komen @MikevHoenselaar
  • 96. Deep Dive Analytics | Accordions One pagers Alle gevallen waarbij er een actie is waarbij de URL niet veranderd @MikevHoenselaar
  • 97. Behavior Flow Wat is het pad wat je bezoekers afleggen? 5
  • 99. Attributie Je weet nu het pad op de website, maar wat zijn de stappen daarvoor? Is elke stap evenveel waard? Welke zorgt voor de omzet? 6
  • 100. Deep Dive Analytics | Attributiemodellen Last click First click Liniair Position Time decay Custom Standaard last-click
  • 101. Deep Dive Analytics | Oefening Een klant vindt uw site door op een van uw AdWords-advertenties te klikken. Ze komt een week later terug door via een sociaal netwerk naar uw site te klikken. Diezelfde dag komt ze nog een derde keer terug via een van uw e-mailcampagnes. Een paar uur later komt ze nogmaals terug, dit keer direct, en doet ze een aankoop. Paid Social E-mail Direct
  • 102. Deep Dive Analytics | Last click Last click First click Liniair Position Time decay Custom Een klant vindt jouw site door op een van jouw AdWords-advertenties te klikken. Ze komt een week later terug door via een sociaal netwerk naar jouw site te klikken. Diezelfde dag komt ze nog een derde keer terug via een van jouw e-mailcampagnes. Een paar uur later komt ze nogmaals terug, dit keer direct en doet ze een aankoop.
  • 103. Deep Dive Analytics | Last click Last click First click Liniair Position Time decay Custom Een klant vindt jouw site door op een van jouw AdWords-advertenties te klikken. Ze komt een week later terug door via een sociaal netwerk naar jouw site te klikken. Diezelfde dag komt ze nog een derde keer terug via een van jouw e-mailcampagnes. Een paar uur later komt ze nogmaals terug, dit keer direct en doet ze een aankoop. Antwoord: Direct
  • 104. Deep Dive Analytics | First click Last click First click Liniair Position Time decay Custom Een klant vindt jouw site door op een van jouw AdWords-advertenties te klikken. Ze komt een week later terug door via een sociaal netwerk naar jouw site te klikken. Diezelfde dag komt ze nog een derde keer terug via een van jouw e-mailcampagnes. Een paar uur later komt ze nogmaals terug, dit keer direct en doet ze een aankoop.
  • 105. Deep Dive Analytics | First click Last click First click Liniair Position Time decay Custom Een klant vindt jouw site door op een van jouw AdWords-advertenties te klikken. Ze komt een week later terug door via een sociaal netwerk naar jouw site te klikken. Diezelfde dag komt ze nog een derde keer terug via een van jouw e-mailcampagnes. Een paar uur later komt ze nogmaals terug, dit keer direct en doet ze een aankoop. Antwoord: AdWords Let op leeftijd cookie!
  • 106. Deep Dive Analytics | Liniair Last click First click Liniair Position Time decay Custom Een klant vindt jouw site door op een van jouw AdWords-advertenties te klikken. Ze komt een week later terug door via een sociaal netwerk naar jouw site te klikken. Diezelfde dag komt ze nog een derde keer terug via een van jouw e-mailcampagnes. Een paar uur later komt ze nogmaals terug, dit keer direct en doet ze een aankoop.
  • 107. Deep Dive Analytics | Liniair Last click First click Liniair Position Time decay Custom Een klant vindt jouw site door op een van jouw AdWords-advertenties te klikken. Ze komt een week later terug door via een sociaal netwerk naar jouw site te klikken. Diezelfde dag komt ze nog een derde keer terug via een van jouw e-mailcampagnes. Een paar uur later komt ze nogmaals terug, dit keer direct en doet ze een aankoop. Antwoord: Betaalde zoekresultaten, Sociaal netwerk, E-mail en Direct allemaal 25%
  • 108. Deep Dive Analytics | Position Last click First click Liniair Position Time decay Custom Een klant vindt jouw site door op een van jouw AdWords-advertenties te klikken. Ze komt een week later terug door via een sociaal netwerk naar jouw site te klikken. Diezelfde dag komt ze nog een derde keer terug via een van jouw e-mailcampagnes. Een paar uur later komt ze nogmaals terug, dit keer direct en doet ze een aankoop.
  • 109. Deep Dive Analytics | Position Last click First click Liniair Position Time decay Custom Een klant vindt jouw site door op een van jouw AdWords-advertenties te klikken. Ze komt een week later terug door via een sociaal netwerk naar jouw site te klikken. Diezelfde dag komt ze nog een derde keer terug via een van jouw e-mailcampagnes. Een paar uur later komt ze nogmaals terug, dit keer direct en doet ze een aankoop. Antwoord: Eerste en laatste meer dan de overige
  • 110. Deep Dive Analytics | Time decay Last click First click Liniair Position Time decay Custom Een klant vindt jouw site door op een van jouw AdWords-advertenties te klikken. Ze komt een week later terug door via een sociaal netwerk naar jouw site te klikken. Diezelfde dag komt ze nog een derde keer terug via een van jouw e-mailcampagnes. Een paar uur later komt ze nogmaals terug, dit keer direct en doet ze een aankoop.
  • 111. Deep Dive Analytics | Time decay Last click First click Liniair Position Time decay Custom Een klant vindt jouw site door op een van jouw AdWords-advertenties te klikken. Ze komt een week later terug door via een sociaal netwerk naar jouw site te klikken. Diezelfde dag komt ze nog een derde keer terug via een van jouw e-mailcampagnes. Een paar uur later komt ze nogmaals terug, dit keer direct en doet ze een aankoop. Antwoord: Hoe meer tijd verstreken is hoe minder de waarde
  • 112. Assisted Conversions Welke kanalen hebben een meer ondersteunende functie mbt conversies? 7
  • 113. Deep Dive Analytics | Assisted conversions Kanalen met een score > 1 zijn verantwoordelijk voor meer ondersteunende dan laatste interactie-conversies Rapportage: Rapportages → Conversies → Multi-channel trechters → Assisted Conversions
  • 114. Deep Dive Analytics | Beste conversiepaden Rapportage: Rapportages → Conversies → Multi-channel trechters → Beste conversiepaden
  • 115. Vertraging en Padlengte Hoe lang doet men er over om te converteren? 8
  • 116. Deep Dive Analytics |Rapportage: Rapportages → Conversies → Multi-channel trechters → Vertraging
  • 118. Deep Dive Analytics | Wat is er nog meer? Aangepaste rapporten (onder Customization in top bar) Verwijzingsuitsluitingen (vooral bij webwinkels) Cohort analyse (retentie meting) Snelheidoptimalisatie (SEO, UX, €€€) Google Analytics Experiments (Conversieoptimalisatie, UX) In-Page Analytics (UX, Gedrag)
  • 119. Deep Dive Analytics | Google Analytics IQ Voorbereiden op GAIQ https://support.google.com/analytics/answer/3424288?hl=nl De pre course https://analyticsacademy.withgoogle.com/course01 Doe de test op https://www.google.nl/partners/#p_analyticscertification Erg waardevol om te hebben. Sowieso alle certificaten die in Google Academy staan. Ook van YouTube, Shopping en AdWords.
  • 120. Vragen? Gebruik Slack of mail naar mike@onlineboswachters.nl ?
  • 121. Deep Dive Analytics | Nu jullie!