SlideShare une entreprise Scribd logo
1  sur  105
Télécharger pour lire hors ligne
Introduction
into Metrics
@MikevHoenselaar
mike@onlineboswachters.nl
Directeur / Growth Hacker
10 jaar
Directeur
4 jaar
Growth Coach / Growth Hacker
2 jaar
Auteur
5 jaar
Organisator
2,5 jaar
@MikevHoenselaar
Mentor
1,5 jaar
Docent
3 jaar
Introduction to metrics |@MikevHoenselaar
Vind alles terug op http://vruc.ht/ttiusg192
@MikevHoenselaar
Introduction to metrics |
“Zonder zon (energie),
water en zuurstof
(resources), goede
bodem (cultuur) en
genoeg liefde groeit
een plant ook niet.
Mike van Hoenselaar
Growth Hacker
Online Boswachters
Introduction to metrics |
Hoe bepalen we
of we gegroeid zijn?
Introduction to metrics |
http://www.internetlivestats.com/internet-users/
40% van
de
bevolking
http://www.internetlivestats.com/internet-users-by-country/
Introduction to metrics |
ROI op een
krantadvertentie?
@MikevHoenselaar
Introduction to metrics |@MikevHoenselaar
Introduction to metrics |@MikevHoenselaar
Introduction to metrics |
Offline vs online
⅔ van pagina ‘In het
Nieuws’ (page 2,3) in FD
14.000 euro * 4 = 56.000 euro
Aantal lezer per dag: 126.000 lezers
1. Hoeveel zien je advertentie?
2. Hoeveel gaan daadwerkelijk naar je
website?
126.000 * 0,01% = 126 personen
444 euro per bezoeker op website
Display campaign
1,400,000 bezoekers per maand op FD.nl,
ongeveer 50,000 per dag. Cost for Roadblock,
CPM 75 euro per 1,000 views (op fd.nl en
bnr.nl).
1. Hoeveel zien je advertentie?
2. Hoeveel gaan daadwerkelijk naar je
website?
50,000 / 1,000 * 75 = 3,750 euro kosten
1% clickthrough? Dan zullen 500 personen je
website bezoeken. Bijna 7,50 euro per
bezoeker.
@MikevHoenselaar
Introduction to metrics |
We zijn omringd met data
Overal waar we kijken.
@MikevHoenselaar
Introduction to metrics |
Data onthult:
Sentiment
Houding
Sociale connecties
Bedoelingen
en wat er in de toekomst ligt
@MikevHoenselaar
Introduction to metrics |
Introduction to metrics |
“Je kunt data hebben
zonder informatie,
maar geen
informatie zonder
data
@MikevHoenselaar
Introduction to metrics |
Om die data begrijpbaar te
krijgen maken we gebruik
van metrics
@MikevHoenselaar
@MikevHoenselaar
Test waardepropositie
“Can we get people to click on a
FB ad and test what is the
biggest pain for our target
audience?”
14 ads in 1 ad groep
1 week testen
Geen echte landingspagina
Focus op CTR
< 250 euro FB kosten
We vonden eerste aanleiding
voor werkende propositie.
!
FB kiest
winnaar na
~ 48 uur
@MikevHoenselaar
@MikevHoenselaar
Test waardepropositie
“How do people perceive the
purpose of our landing page
design?”
1 plaatje
5 seconden test
1 dag testen
Kosten? 50 euro (25 euro per test met ieder 50 antwoorden)
Introduction to metrics |
De zuurstof
voor groei
Metrics zijn
@MikevHoenselaar
Introduction to metrics |
Oefening (10 minuten)
11 metrics
beoordelen
(Deel 1)
@MikevHoenselaar
Introduction to metrics |
Tijd op website
Hoe lang blijft iemand
gemiddeld op jouw website.
Aantal
nieuwsbriefinschrijvingen
Je hebt een inschrijfoptie op
jouw website en weet dat 500
mensen zich ingeschreven
hebben.
Customer Lifetime Value
Hoeveel omzet verdien je per
klant in zijn hele leven
Aantal LinkedIn connecties
Hoeveel mensen zijn onderdeel
van jouw netwerk
Kosten per acquisitie
Hoeveel geld hebben we
uitgegeven om 1 nieuwe klant
binnen te krijgen. (kan ook
download zijn, of een
productaankoop)
Aantal levels uitgespeeld
Je hebt een game op Android of
iOS gemaakt en je hebt gemeten
hoeveel levels een speler
uitgespeeld heeft.
Herhalingsaankopen in
webwinkel
Het aantal aankopen dat een
klant na zijn eerste bestelling
doet.
Aantal pageviews
Hoeveel pagina’s zijn er bekeken
op jouw website/applicatie.
Offertes naar klanten
Je krijgt aanvragen via mail
binnen waar jij een antwoord op
stuurt in de vorm van een
offerte.
Klanten die vertrekken
(churn)
Hoeveel % van jouw klanten
hebben in een bepaalde periode
opgezegd en wensen niet langer
meer van jouw product of dienst
gebruik te maken.
Klanttevredenheid (NPS)
Net Promotor Score. OP een
schaal va 1 tot 10, zou je dit
product./dienst aanraden aan
anderen?
@MikevHoenselaar
Introduction to metrics |@MikevHoenselaar
Introduction to metrics |
1. Het moet een
duidelijke relatie
geven tussen
oorzaak en gevolg.
@MikevHoenselaar
Introduction to metrics |@MikevHoenselaar
Introduction to metrics |
2. Het moet
begrijpelijk en
toegankelijk zijn.
@MikevHoenselaar
Introduction to metrics |
Introduction to metrics |
3. Het moet een
ratio of waarde zijn,
het moet omhoog en
omlaag kunnen
gaan.
@MikevHoenselaar
Introduction to metrics |
verandert jouw
gedrag mee
4. Als de metric verandert,
@MikevHoenselaar
Introduction to metrics |@MikevHoenselaar
Introduction to metrics |@MikevHoenselaar
Introduction to metrics |
Soorten metrics
@MikevHoenselaar
Introduction to metrics |
kwalitatieve
versus
kwantitatieve
metrics
@MikevHoenselaar
Introduction to metrics |@MikevHoenselaar
Introduction to metrics |
informatieve
versus
verkennende
metrics
@MikevHoenselaar
$40 a month
40 € per maand
● Ondersteund veel API’s
Gratis
● Minder flexibel
● Minder dan 5 minuten nodig
om er mee te starten
9 € per maand
● Veel opties en erg flexibel
● Langer nodig om alles te
krijgen zoals je wilt.
@MikevHoenselaar
http://www.cyfe.com/
(begint gratis)
https://www.dasheroo.com/
(begint gratis)
Introduction to metrics |
toekomst
versus
verleden
metrics
@MikevHoenselaar
Introduction to metrics |
Image: https://www.nowblitz.com/blog/fix-leaks-in-your-sales-pipeline-with-the-opportunities-feature-from-blitz-lead-manager/
@MikevHoenselaar
Introduction to metrics |
correlatie
versus
causaliteit
metrics
@MikevHoenselaar
Introduction to metrics |@MikevHoenselaar
Introduction to metrics |@MikevHoenselaar
Introduction to metrics |@MikevHoenselaar
Introduction to metrics |
Google Penguin
Introduction to metrics |
Vanity
Metrics
Egostrelers.
Introduction to metrics |
Oefening (10 minuten)
11 metrics
beoordelen
(Deel 2)
@MikevHoenselaar
Introduction to metrics |
Tijd op website
Hoe lang blijft iemand
gemiddeld op jouw website.
Aantal
nieuwsbriefinschrijvingen
Je hebt een inschrijfoptie op
jouw website en weet dat 500
mensen zich ingeschreven
hebben.
Customer Lifetime Value
Hoeveel omzet verdien je per
klant in zijn hele leven
Aantal LinkedIn connecties
Hoeveel mensen zijn onderdeel
van jouw netwerk
Kosten per acquisitie
Hoeveel geld hebben we
uitgegeven om 1 nieuwe klant
binnen te krijgen. (kan ook
download zijn, of een
productaankoop)
Aantal levels uitgespeeld
Je hebt een game op Android of
iOS gemaakt en je hebt gemeten
hoeveel levels een speler
uitgespeeld heeft.
Herhalingsaankopen in
webwinkel
Het aantal aankopen dat een
klant na zijn eerste bestelling
doet.
Aantal pageviews
Hoeveel pagina’s zijn er bekeken
op jouw website/applicatie.
Offertes naar klanten
Je krijgt aanvragen via mail
binnen waar jij een antwoord op
stuurt in de vorm van een
offerte.
Klanten die vertrekken
(churn)
Hoeveel % van jouw klanten
hebben in een bepaalde periode
opgezegd en wensen niet langer
meer van jouw product of dienst
gebruik te maken.
Klanttevredenheid (NPS)
Net Promotor Score. Hoe erg
zou iemand het vinden als jouw
product of bedrijf morgen niet
meer zou bestaan?
@MikevHoenselaar
Introduction to metrics |
Tijd op website
Hoe lang blijft iemand
gemiddeld op jouw website.
Aantal
nieuwsbriefinschrijvingen
Je hebt een inschrijfoptie op
jouw website en weet dat 500
mensen zich ingeschreven
hebben.
Customer Lifetime Value
Hoeveel omzet verdien je per
klant in zijn hele leven
Aantal LinkedIn connecties
Hoeveel mensen zijn onderdeel
van jouw netwerk
Kosten per acquisitie
Hoeveel geld hebben we
uitgegeven om 1 nieuwe klant
binnen te krijgen. (kan ook
download zijn, of een
productaankoop)
Aantal levels uitgespeeld
Je hebt een game op Android of
iOS gemaakt en je hebt gemeten
hoeveel levels een speler
uitgespeeld heeft.
Herhalingsaankopen in
webwinkel
Het aantal aankopen dat een
klant na zijn eerste bestelling
doet.
Aantal pageviews
Hoeveel pagina’s zijn er bekeken
op jouw website/appicatie.
Offertes naar klanten
Je krijgt aanvragen via mail
binnen waar jij een antwoord op
stuurt in de vorm van een
offerte.
Klanten die vertrekken
(churn)
Hoeveel % van jouw klanten
hebben in een bepaalde periode
opgezegd en wensen niet langer
meer van jouw product of dienst
gebruik te maken.
Klanttevredenheid (NPS)
Net Promotor Score. Hoe erg
zou iemand het vinden als jouw
product of bedrijf morgen niet
meer zou bestaan?
@MikevHoenselaar
Introduction to metrics |
Tijd op website
Stel dat dat 1 uur is, wat zegt jou
dat dan. Zegt dat iets over het
succes van jouw webwinkel? In
theorie zou jij een website
kunnen hebben waarbij tijd een
goede graadmeter zou zijn. Als
jij bijvoorbeeld betaald krijgt
voor elke minuut dat iemand op
jouw website site aanwezig is.
Aantal
nieuwsbriefinschrijvingen
Dit is een slechte metric. Het
zegt niets over de kwaliteit van
je leden of de waarde voor jouw
bedrijf. Het aantal zal
hoogstwaarschijnlijk alleen
maar groeien en je hebt geen
idee of ze hun emailadres
achtergelaten hebben en daarna
nooit meer iets met jouw merk
gedaan hebben.
Customer Lifetime Value
Voor veel bedrijven van
onschatbare waarde. In
combinatie met je churn en de
CLV kun je uitrekenen wat je
kwijt kunt zijn om 1 nieuwe klant
te krijgen. Niet altijd even
makkelijk te berekenen. In het
artikel is een voorbeeld gegeven
hoe je dit zou kunnen doen.
Aantal LinkedIn connecties
Een echte ego metric. Zegt niets
over succes of resultaat. Iemand
met 10.000 relaties op LinkedIn
kan ze allemaal gekocht hebben.
Kosten per acquisitie
Een mooie indicator die in heel
veel gevallen erg bruikbaar is.
Het geeft namelijk aan hoeveel
je gemiddeld gespendeerd hebt
per nieuwe klant. Stel dat dat
100 euro is, dan heb je dus 100
euro uitgegeven om 1 nieuwe
klant te krijgen.
Aantal levels uitgespeeld
Je wilt weten of het spel werkt
voor gamers. Als je in je data
ziet dat veel gamers niet verder
komen dan level 3. Dan is de
kans vrij groot dat ze niet nog
een keer terug gaan komen om
het nog een keer te spelen.
Persoonlijk zou ik ook nog
‘Aantal keer spel opgestart’ en
‘Level opnieuw geprobeerd’ er
bij pakken als je naar de
maandelijkse cijfers kijkt.
@MikevHoenselaar
Introduction to metrics |
Herhalingsaankopen in
webwinkel (per
klant/segment/productgroep)
Dit is een goede indicator hoe
groot de retentie is. Dus hoe
graag komen mensen terug en
kopen nog een product in je
webwinkel. Heel erg waardevol.
Aantal pageviews
Ik zorg er voor dat jij 1M
pageviews krijgt op jouw
website. Jij weet alleen dat getal,
niks anders. Veranderd jouw
gedrag hierdoor? Behalve dat je
server die maand waarschijnlijk
al verschillende keren heeft
aangegeven het zwaar te
hebben of zelfs te crashen. Nee.
Pageviews alleen zegt niet zo
heel veel. Dit is een mooi
voorbeeld van een vanity metric.
Offertes naar klanten
Ik verstuur 20 offertes per week
naar klanten. Als dat getal 30
wordt. Wil dat ook automatisch
zeggen dat ik meer omzet of
klanten ga krijgen? Nee. Geen
goede metric.
Klanten die vertrekken
(churn)
Een waardevolle indicator. Niet
voor elke bedrijf en niet voor
elke fase van je bedrijf, maar
abonnementsdiensten willen dit
zo snel mogelijk weten. Het is
ook handig om te bepalen
hoeveel je CAC mag en kan zijn.
Klanttevredenheid (NPS)
De Net Promotor Score is een
van de betere graadmeters van
klanttevredenheid. Doe dit wel
in de hele customer journey.
@MikevHoenselaar
Introduction to metrics |
Herhalingsaankopen in
webwinkel
Dit is een goede indicator hoe
groot de retentie is. Dus hoe
graag komen mensen terug en
kopen nog een product in je
webwinkel. Heel erg waardevol.
Aantal pageviews
Wanneer kan dit een
uitzondering zijn?
Offertes naar klanten
Ik verstuur 20 offertes per week
naar klanten. Als dat getal 30
wordt. Wil dat ook automatisch
zeggen dat ik meer omzet of
klanten ga krijgen? Nee. Geen
goede metric.
Klanten die vertrekken
(churn)
Een waardevolle indicator. Niet
voor elke bedrijf en niet voor
elke fase van je bedrijf, maar
abonnementsdiensten willen dit
zo snel mogelijk weten.
Klanttevredenheid (NPS)
De Net Promotor Score is een
van de betere graadmeters van
klanttevredenheid. Onmisbaar
om te meten of mensen zonder
je product of merk kunnen.
@MikevHoenselaar
Introduction to metrics |@MikevHoenselaar
Introduction to metrics |
Jij bepaalt zelf welke
metric staat voor het
meest riskante deel
van je bedrijf/project
@MikevHoenselaar
Introduction to metrics |
Meet
actiegerichte
metrics!
Introduction to metrics |
“Als je altijd leert van
wat je doet, maak je
nooit fouten.
Mike van Hoenselaar
Growth Hacker
Online Boswachters
@MikevHoenselaar
Introduction to metrics |
‘analysis paralysis’
NFA #6
Introduction to metrics |
Focus!
1
@MikevHoenselaar
Introduction to metrics |
The One Metric
That Matters
OMTM
@MikevHoenselaar
55
Introduction to metrics |
4 redenen waarom
de One Metric That Matters er toe doet
1. Je wordt verplicht om een lijn in het zand te zetten
2. Je krijgt de hele organisatie makkelijker op 1 lijn
3. Beantwoordt meest belangrijke vraag die je jezelf stelt
4. Het inspireert een cultuur om te experimenten
@MikevHoenselaar
Introduction to metrics |@MikevHoenselaar
De OMTM van YouTube?
Huh, meer dan 1?
Videos uploaded per minute
(bewijs dat er genoeg nieuwe
content geplaatst wordt)
Hours watched per day (per
user)
(bewijs dat er genoeg afzet is van
de inhoud)
Shares per video per day
(bewijs dat er genoeg engagement
is en dus views)
100M views (vanity)
(wanneer video 100M bekeken
wordt, record is 4 dagen voor Psy
met ‘Gentlemen’)
Introduction to metrics |@MikevHoenselaar
Onze OMTM?
800 escaperooms, 8.500 reviews
Gem. omzet per locatie
(Hoeveel geven ze gemiddeld uit
aan ons)
Unieke outclicks per dag
(Geven we genoeg waarde aan
escaperooms)
Reviews per gebruiker
(komen mensen terug)
Shares per listing
(Do people share their favorite
escaperoom)
Introduction to metrics |
Ja hoor!
Zie je dat het niet werkt?
Zoek of bepaal een andere.
En wat als de metric nog niet
bestaat? Kan dat?
@MikevHoenselaar
Introduction to metrics |
Wat als de waarde
stijgt of daalt?
Zorg dat je weet wat je gaat
doen bij een bepaalde waarde.
Maak een plan!
@MikevHoenselaar
Introduction to metrics |@MikevHoenselaar
Intelligence Events
“Verstuur notificatie als de
gemiddelde orderwaarde zakt
met 10% tov de week er voor.”
< 1 uur setup
Werkt standaard in Google
Analytics.
“6 maanden nadat we dit
ingesteld hadden ging het af.
Ontwikkelaar had nieuwe versie
live gezet en de ‘kortingenbalk’
was zichtbaar in winkelwagen.
Men bestelde hetzelfde aantal
producten alleen minder omzet.
Oeps! :)”
Einde deel 1
Introduction
into Metrics
Viral coëfficiënt
Aantal nieuwe klanten dat elke
bestaande klant kan laten
converteren.
@MikevHoenselaar
invitation rate
(invites sent / users)
*
acceptance rate
(signups / invites)
Viral coëfficiënt
Klanten
Tijd
@MikevHoenselaar
invitation rate
(invites sent / users)
*
acceptance rate
(signups / invites)
Viral coëfficiënt
@MikevHoenselaar
1250 gebruikers die 2000 invites versturen
Invitation rate = 1.6
Van deze 2000 mensen accepteren 580
mensen de uitnodiging en registreren (signup)
acceptance rate = 0.29 (29%)
VC = 1.6 * 0.29 = 0.464
Lange weg te gaan :)
Escape Rooms Nederland cadeaubon
● Account houder heeft mogelijkheid om anderen een cadeaubon te laten
kopen.
● Er zijn sinds 1 januari 2018 250 cadeaubonnen verkocht.
● Als er een ingewisseld wordt, noemen we dat activatie en maken we een
account aan.
● Eenmaal een account dan is er een affiliate achtig model. Men kan anderen
uitnodigen via eigen link. Voor elke verkochte cadeaubon krijgt deze 5 euro
extra toegevoegd aan het account. Voor elke geactiveerde nog eens 5 euro.
http://vruc.ht/ttiern
Wat is het viral
coëfficiënt van
elke maand in
2018?
15 minuten
Image: http://www.slideshare.net/timhomuth/think-like-a-growth-hacker
@MikevHoenselaar
Viral Cycle Time
“Effect van het verkleinen van de tijd van versturen van mail aan iemand tot het
‘lid’ worden van iemand”
CAC
Bedrag dat je per nieuwe
bestelling/klant besteedt
@MikevHoenselaar
Introduction to metrics |
Welk kanaal levert het meeste op?
E-mail hoogste conversieratio
Acquisitie → Alle verkeer → Kanalen
@MikevHoenselaar
Geef € 263,25 uit en als je 3
conversies hebt dan is je CAC hier €
87,75.
(Zie je de € 0?!)
@MikevHoenselaar
Meer Dropbox lessen van
Drew Houston (CEO)?
http://vruc.ht/dropboxll
@MikevHoenselaar
25%
25 of 100 people churn per month
Customer lifetime is 4 months
(100/25 = 4)
CLV = 20 * 4 = € 80
max CAC = 80 / 3 = € 26,50
10%
10 of 100 people churn per month
Customer lifetime is 10 months
(100/10 = 10)
CLV = 20 * 10 = € 200
max CAC = 200 / 3 = € 66,50
2%
2 of 100 people churn per month
Customer lifetime is 50 months
(100/2 = 50)
CLV = 20 * 50 = € 1000
max CAC = 1000 / 3 = € 333
Wat verdien je per klant gemiddeld per maand? € 20
Veelgebruikte regel voor maximale CAC is ⅓ van hun CLV (is jouw keus uiteindelijk)
CLV and CAC
@MikevHoenselaar
CASE: Escaperoom
Start
Deze maand hebben via Escape Rooms
Nederland 1000 unieke mensen de
boekingspagina bezocht.
10% daarvan start uiteindelijk een boeking en
vult informatie in. 20% haakt af omdat het
formulier te moeilijk was op mobiel.
Betaalpagina
25% haakt hier af omdat er bepaalde
betaalinformatie werd gevraagd.
Bedanktpagina boeking
1000
100
80
60
Conversieratio website 6%
Conversieratio verkooptrechter 60%
@MikevHoenselaar
CASE: Escaperoom
??%
??%
??%
1000
100
80
60
@MikevHoenselaar
CASE: Escaperoom
10%
20%
25%
1000
100
80
60
@MikevHoenselaar
CONVERSIEPERCENTAGES
CASE: Escaperoom
90%
20%
25%
1000
100
80
60
waar nu beginnen?
@MikevHoenselaar
AFVALPERCENTAGES
CASE: Escaperoom
90%
20%
20% (-5%)
1000
100
80
64 (+4)
@MikevHoenselaar
CASE: Escaperoom
85% (-5%)
20%
25%
1000
150
120
90 (+30)
@MikevHoenselaar
versus
Hoeveel
bezoekers
moet ERN
minimaal
doorsturen?
5 minuten
@MikevHoenselaar
Helpt deze AdWords campagne ERN?
Focus op Outclick naar reservering room conversie
Een abonnement op ERN kost 50 euro per maand.
@MikevHoenselaar
Is de
campagne
rendabel
genoeg?
15 minuten
ERN wil maximaal 10 euro uitgeven per 100 klikken!
@MikevHoenselaar
Helpt deze AdWords campagne ERN?
(555+77) outclicks * 6% conversiepercentage * 10 euro marketingbudget =
379,20 euro
Kosten AdWords: 167,60 euro
Belangrijkste landingspagina’s
Belangrijkste Exit pagina’s
Pagina’s met meeste verkeer
Duurste pagina’s
Identificeren van je
meest belangrijke pagina’s
@MikevHoenselaar
@MikevHoenselaar
Introduction to metrics |
Introduction to metrics |
http://vruc.ht/ttiern (tab PIE)
@MikevHoenselaar
Welke pagina
zou jij als
eerste
optimaliseren?
15 minuten
@MikevHoenselaar
Hoe maak je
dit allemaal
meetbaar en
zichtbaar?
Dat leer je in de volgende
sessie over Google Analytics!
@MikevHoenselaar
Introduction to metrics |
Programma Google Analytics
o.a.
UA code implementeren in landingspagina en testen
Hoe werken segmenten in Google Analytics
Meer onmisbare rapporten in Google Analytics
Via filters en segmenten bots uitsluiten
Krijg superinzichten dmv E-commerce tracking
Behavior flow rapporten en attributie sexy gemaakt
Event Tracking in Google Analytics
@MikevHoenselaar
Einde deel 2
Eet smakelijk zometeen!
Tot Google Analytics!
Introduction to Metrics (Mike van Hoenselaar) Februari 2019

Contenu connexe

Tendances

Analytics (Mike van Hoenselaar, Online Boswachters) | Startup School Amsterda...
Analytics (Mike van Hoenselaar, Online Boswachters) | Startup School Amsterda...Analytics (Mike van Hoenselaar, Online Boswachters) | Startup School Amsterda...
Analytics (Mike van Hoenselaar, Online Boswachters) | Startup School Amsterda...Online Boswachters
 
Google Analytics workshop (april 2016, The Talent Institute)
Google Analytics workshop (april 2016, The Talent Institute)Google Analytics workshop (april 2016, The Talent Institute)
Google Analytics workshop (april 2016, The Talent Institute)Online Boswachters
 
Google Analytics en Google Tag Manager Masterclass | (Mike van Hoenselaar)
Google Analytics en Google Tag Manager Masterclass | (Mike van Hoenselaar)Google Analytics en Google Tag Manager Masterclass | (Mike van Hoenselaar)
Google Analytics en Google Tag Manager Masterclass | (Mike van Hoenselaar)Online Boswachters
 
The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017
The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017
The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017➚ Mike van Hoenselaar
 
Fundamentals of Analytics and practical insights on how to use the right metrics
Fundamentals of Analytics and practical insights on how to use the right metricsFundamentals of Analytics and practical insights on how to use the right metrics
Fundamentals of Analytics and practical insights on how to use the right metrics➚ Mike van Hoenselaar
 
Masterclass Analytics voor USG People door Mike van Hoenselaar
Masterclass Analytics voor USG People door Mike van HoenselaarMasterclass Analytics voor USG People door Mike van Hoenselaar
Masterclass Analytics voor USG People door Mike van Hoenselaar➚ Mike van Hoenselaar
 
Masterclass Analytics Deep Dive met Google Analytics Advanced en Google Tag M...
Masterclass Analytics Deep Dive met Google Analytics Advanced en Google Tag M...Masterclass Analytics Deep Dive met Google Analytics Advanced en Google Tag M...
Masterclass Analytics Deep Dive met Google Analytics Advanced en Google Tag M...➚ Mike van Hoenselaar
 
Deep Dive Google Analytics part 2 Mike van Hoenselaar
Deep Dive Google Analytics part 2 Mike van HoenselaarDeep Dive Google Analytics part 2 Mike van Hoenselaar
Deep Dive Google Analytics part 2 Mike van Hoenselaar➚ Mike van Hoenselaar
 
Deep Dive Google Analytics (met 5 opdrachten)
Deep Dive Google Analytics (met 5 opdrachten)Deep Dive Google Analytics (met 5 opdrachten)
Deep Dive Google Analytics (met 5 opdrachten)➚ Mike van Hoenselaar
 
Conversie optimalisatie - Schelte Meinsma - LECTRIC
Conversie optimalisatie - Schelte Meinsma - LECTRICConversie optimalisatie - Schelte Meinsma - LECTRIC
Conversie optimalisatie - Schelte Meinsma - LECTRICLECTRIC
 
Presentatie" Webinar 'het beste verzendmoment voor e-mail marketing'
Presentatie" Webinar 'het beste verzendmoment voor e-mail marketing'Presentatie" Webinar 'het beste verzendmoment voor e-mail marketing'
Presentatie" Webinar 'het beste verzendmoment voor e-mail marketing'Basedriver
 

Tendances (13)

Analytics (Mike van Hoenselaar, Online Boswachters) | Startup School Amsterda...
Analytics (Mike van Hoenselaar, Online Boswachters) | Startup School Amsterda...Analytics (Mike van Hoenselaar, Online Boswachters) | Startup School Amsterda...
Analytics (Mike van Hoenselaar, Online Boswachters) | Startup School Amsterda...
 
Google Analytics workshop (april 2016, The Talent Institute)
Google Analytics workshop (april 2016, The Talent Institute)Google Analytics workshop (april 2016, The Talent Institute)
Google Analytics workshop (april 2016, The Talent Institute)
 
Google Analytics en Google Tag Manager Masterclass | (Mike van Hoenselaar)
Google Analytics en Google Tag Manager Masterclass | (Mike van Hoenselaar)Google Analytics en Google Tag Manager Masterclass | (Mike van Hoenselaar)
Google Analytics en Google Tag Manager Masterclass | (Mike van Hoenselaar)
 
The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017
The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017
The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017
 
Fundamentals of Analytics and practical insights on how to use the right metrics
Fundamentals of Analytics and practical insights on how to use the right metricsFundamentals of Analytics and practical insights on how to use the right metrics
Fundamentals of Analytics and practical insights on how to use the right metrics
 
Masterclass Analytics voor USG People door Mike van Hoenselaar
Masterclass Analytics voor USG People door Mike van HoenselaarMasterclass Analytics voor USG People door Mike van Hoenselaar
Masterclass Analytics voor USG People door Mike van Hoenselaar
 
Masterclass Analytics Deep Dive met Google Analytics Advanced en Google Tag M...
Masterclass Analytics Deep Dive met Google Analytics Advanced en Google Tag M...Masterclass Analytics Deep Dive met Google Analytics Advanced en Google Tag M...
Masterclass Analytics Deep Dive met Google Analytics Advanced en Google Tag M...
 
Deep Dive Google Analytics part 2 Mike van Hoenselaar
Deep Dive Google Analytics part 2 Mike van HoenselaarDeep Dive Google Analytics part 2 Mike van Hoenselaar
Deep Dive Google Analytics part 2 Mike van Hoenselaar
 
Deep Dive Google Analytics
Deep Dive Google Analytics Deep Dive Google Analytics
Deep Dive Google Analytics
 
Deep Dive Google Analytics (met 5 opdrachten)
Deep Dive Google Analytics (met 5 opdrachten)Deep Dive Google Analytics (met 5 opdrachten)
Deep Dive Google Analytics (met 5 opdrachten)
 
Gastcollege seo copywriting
Gastcollege seo copywritingGastcollege seo copywriting
Gastcollege seo copywriting
 
Conversie optimalisatie - Schelte Meinsma - LECTRIC
Conversie optimalisatie - Schelte Meinsma - LECTRICConversie optimalisatie - Schelte Meinsma - LECTRIC
Conversie optimalisatie - Schelte Meinsma - LECTRIC
 
Presentatie" Webinar 'het beste verzendmoment voor e-mail marketing'
Presentatie" Webinar 'het beste verzendmoment voor e-mail marketing'Presentatie" Webinar 'het beste verzendmoment voor e-mail marketing'
Presentatie" Webinar 'het beste verzendmoment voor e-mail marketing'
 

Similaire à Introduction to Metrics (Mike van Hoenselaar) Februari 2019

Foundation of Analytics (Mike van Hoenselaar) april 2017
Foundation of Analytics (Mike van Hoenselaar) april 2017Foundation of Analytics (Mike van Hoenselaar) april 2017
Foundation of Analytics (Mike van Hoenselaar) april 2017Online Boswachters
 
Marketing Analytics BSSA (Metrics, Google Analytics)
Marketing Analytics BSSA (Metrics, Google Analytics)Marketing Analytics BSSA (Metrics, Google Analytics)
Marketing Analytics BSSA (Metrics, Google Analytics)Online Boswachters
 
Deep dive Google Analytics (The Talent Institute, februari 2017)
Deep dive Google Analytics (The Talent Institute, februari 2017)Deep dive Google Analytics (The Talent Institute, februari 2017)
Deep dive Google Analytics (The Talent Institute, februari 2017)➚ Mike van Hoenselaar
 
Deep dive Google Analytics (The talent institute, Mike van Hoenselaar, maart ...
Deep dive Google Analytics (The talent institute, Mike van Hoenselaar, maart ...Deep dive Google Analytics (The talent institute, Mike van Hoenselaar, maart ...
Deep dive Google Analytics (The talent institute, Mike van Hoenselaar, maart ...➚ Mike van Hoenselaar
 
20210302 Google Analytics - Deel 2
20210302 Google Analytics - Deel 220210302 Google Analytics - Deel 2
20210302 Google Analytics - Deel 2I Like Media
 
The Future of online advertising seminar Colruyt Group Kurt Pappaert
The Future of online advertising seminar Colruyt Group Kurt PappaertThe Future of online advertising seminar Colruyt Group Kurt Pappaert
The Future of online advertising seminar Colruyt Group Kurt PappaertFaces of Content
 
Meten is weten presentatie Social media School maart 2011
Meten is weten presentatie Social media School maart 2011Meten is weten presentatie Social media School maart 2011
Meten is weten presentatie Social media School maart 2011Maurice Beerthuyzen
 
10 online marketing musthaves voor webshops
10 online marketing musthaves voor webshops10 online marketing musthaves voor webshops
10 online marketing musthaves voor webshopsvalantic NL
 
ShoppingTomorrow veel concrete tips voor meer rendement uit uw conversie-opti...
ShoppingTomorrow veel concrete tips voor meer rendement uit uw conversie-opti...ShoppingTomorrow veel concrete tips voor meer rendement uit uw conversie-opti...
ShoppingTomorrow veel concrete tips voor meer rendement uit uw conversie-opti...valantic NL
 
Wa college kwantitatief 21052010
Wa college kwantitatief 21052010Wa college kwantitatief 21052010
Wa college kwantitatief 21052010Igor ter Halle
 
Event-Driven Marketing Anno 2013 (Trigger-Based Marketing)
Event-Driven Marketing Anno 2013 (Trigger-Based Marketing)Event-Driven Marketing Anno 2013 (Trigger-Based Marketing)
Event-Driven Marketing Anno 2013 (Trigger-Based Marketing)Ed Sander
 
Marcom2014 masterclass B2B, digitale en tòch persoonlijke B2B marketing & sal...
Marcom2014 masterclass B2B, digitale en tòch persoonlijke B2B marketing & sal...Marcom2014 masterclass B2B, digitale en tòch persoonlijke B2B marketing & sal...
Marcom2014 masterclass B2B, digitale en tòch persoonlijke B2B marketing & sal...dutchmarq
 
MARCOM2014, masterclass | digitale en tòch persoonlijke B2B marketing & sales...
MARCOM2014, masterclass | digitale en tòch persoonlijke B2B marketing & sales...MARCOM2014, masterclass | digitale en tòch persoonlijke B2B marketing & sales...
MARCOM2014, masterclass | digitale en tòch persoonlijke B2B marketing & sales...Paul Hassels Mönning
 
Internetmarketing Compleet.Nl Introductie
Internetmarketing Compleet.Nl IntroductieInternetmarketing Compleet.Nl Introductie
Internetmarketing Compleet.Nl IntroductieistruXure
 
Rapport Usability en conversie optimalisatie
Rapport Usability en conversie optimalisatieRapport Usability en conversie optimalisatie
Rapport Usability en conversie optimalisatiePiet van den Boer
 
20/11/2018 NXT-Pro - E-marketing
20/11/2018 NXT-Pro - E-marketing20/11/2018 NXT-Pro - E-marketing
20/11/2018 NXT-Pro - E-marketingI Like Media
 
RapidSession Conversie Optimalisatie 15 september 2011
RapidSession Conversie Optimalisatie 15 september 2011RapidSession Conversie Optimalisatie 15 september 2011
RapidSession Conversie Optimalisatie 15 september 2011RapidSugar
 

Similaire à Introduction to Metrics (Mike van Hoenselaar) Februari 2019 (20)

Foundation of Analytics (Mike van Hoenselaar) april 2017
Foundation of Analytics (Mike van Hoenselaar) april 2017Foundation of Analytics (Mike van Hoenselaar) april 2017
Foundation of Analytics (Mike van Hoenselaar) april 2017
 
Marketing Analytics BSSA (Metrics, Google Analytics)
Marketing Analytics BSSA (Metrics, Google Analytics)Marketing Analytics BSSA (Metrics, Google Analytics)
Marketing Analytics BSSA (Metrics, Google Analytics)
 
E Commerce
E CommerceE Commerce
E Commerce
 
Deep dive Google Analytics (The Talent Institute, februari 2017)
Deep dive Google Analytics (The Talent Institute, februari 2017)Deep dive Google Analytics (The Talent Institute, februari 2017)
Deep dive Google Analytics (The Talent Institute, februari 2017)
 
Deep dive Google Analytics (The talent institute, Mike van Hoenselaar, maart ...
Deep dive Google Analytics (The talent institute, Mike van Hoenselaar, maart ...Deep dive Google Analytics (The talent institute, Mike van Hoenselaar, maart ...
Deep dive Google Analytics (The talent institute, Mike van Hoenselaar, maart ...
 
20210302 Google Analytics - Deel 2
20210302 Google Analytics - Deel 220210302 Google Analytics - Deel 2
20210302 Google Analytics - Deel 2
 
The Future of online advertising seminar Colruyt Group Kurt Pappaert
The Future of online advertising seminar Colruyt Group Kurt PappaertThe Future of online advertising seminar Colruyt Group Kurt Pappaert
The Future of online advertising seminar Colruyt Group Kurt Pappaert
 
Meten is weten presentatie Social media School maart 2011
Meten is weten presentatie Social media School maart 2011Meten is weten presentatie Social media School maart 2011
Meten is weten presentatie Social media School maart 2011
 
10 online marketing musthaves voor webshops
10 online marketing musthaves voor webshops10 online marketing musthaves voor webshops
10 online marketing musthaves voor webshops
 
Rapport Webanalytics
Rapport WebanalyticsRapport Webanalytics
Rapport Webanalytics
 
ShoppingTomorrow veel concrete tips voor meer rendement uit uw conversie-opti...
ShoppingTomorrow veel concrete tips voor meer rendement uit uw conversie-opti...ShoppingTomorrow veel concrete tips voor meer rendement uit uw conversie-opti...
ShoppingTomorrow veel concrete tips voor meer rendement uit uw conversie-opti...
 
Wa college kwantitatief 21052010
Wa college kwantitatief 21052010Wa college kwantitatief 21052010
Wa college kwantitatief 21052010
 
Event-Driven Marketing Anno 2013 (Trigger-Based Marketing)
Event-Driven Marketing Anno 2013 (Trigger-Based Marketing)Event-Driven Marketing Anno 2013 (Trigger-Based Marketing)
Event-Driven Marketing Anno 2013 (Trigger-Based Marketing)
 
Marcom2014 masterclass B2B, digitale en tòch persoonlijke B2B marketing & sal...
Marcom2014 masterclass B2B, digitale en tòch persoonlijke B2B marketing & sal...Marcom2014 masterclass B2B, digitale en tòch persoonlijke B2B marketing & sal...
Marcom2014 masterclass B2B, digitale en tòch persoonlijke B2B marketing & sal...
 
MARCOM2014, masterclass | digitale en tòch persoonlijke B2B marketing & sales...
MARCOM2014, masterclass | digitale en tòch persoonlijke B2B marketing & sales...MARCOM2014, masterclass | digitale en tòch persoonlijke B2B marketing & sales...
MARCOM2014, masterclass | digitale en tòch persoonlijke B2B marketing & sales...
 
Internetmarketing Compleet.Nl Introductie
Internetmarketing Compleet.Nl IntroductieInternetmarketing Compleet.Nl Introductie
Internetmarketing Compleet.Nl Introductie
 
Colin Social Roi
Colin Social RoiColin Social Roi
Colin Social Roi
 
Rapport Usability en conversie optimalisatie
Rapport Usability en conversie optimalisatieRapport Usability en conversie optimalisatie
Rapport Usability en conversie optimalisatie
 
20/11/2018 NXT-Pro - E-marketing
20/11/2018 NXT-Pro - E-marketing20/11/2018 NXT-Pro - E-marketing
20/11/2018 NXT-Pro - E-marketing
 
RapidSession Conversie Optimalisatie 15 september 2011
RapidSession Conversie Optimalisatie 15 september 2011RapidSession Conversie Optimalisatie 15 september 2011
RapidSession Conversie Optimalisatie 15 september 2011
 

Plus de ➚ Mike van Hoenselaar

Deep dive google tag manager (mike van hoenselaar, maart 2022)
Deep dive google tag manager (mike van hoenselaar, maart 2022)Deep dive google tag manager (mike van hoenselaar, maart 2022)
Deep dive google tag manager (mike van hoenselaar, maart 2022)➚ Mike van Hoenselaar
 
The talent institute Deep dive google analytics December 2020
The talent institute  Deep dive google analytics December 2020The talent institute  Deep dive google analytics December 2020
The talent institute Deep dive google analytics December 2020➚ Mike van Hoenselaar
 
Deep dive Google Analytics Part 2 mei 2020
Deep dive Google Analytics Part 2 mei 2020Deep dive Google Analytics Part 2 mei 2020
Deep dive Google Analytics Part 2 mei 2020➚ Mike van Hoenselaar
 
Deep dive Google Tag Manager December 2019)
Deep dive Google Tag Manager December 2019)Deep dive Google Tag Manager December 2019)
Deep dive Google Tag Manager December 2019)➚ Mike van Hoenselaar
 
Grow your escape room into a profitable bussiness
Grow your escape room into a profitable bussinessGrow your escape room into a profitable bussiness
Grow your escape room into a profitable bussiness➚ Mike van Hoenselaar
 
Practical Google Tag Manager training by Mike van Hoenselaar
Practical Google Tag Manager training by Mike van HoenselaarPractical Google Tag Manager training by Mike van Hoenselaar
Practical Google Tag Manager training by Mike van Hoenselaar➚ Mike van Hoenselaar
 
Deep dive google analytics part 2 january 2019
Deep dive google analytics part 2 january 2019Deep dive google analytics part 2 january 2019
Deep dive google analytics part 2 january 2019➚ Mike van Hoenselaar
 
Deep dive google analytics part 2 (mike van hoenselaar
Deep dive google analytics part 2 (mike van hoenselaarDeep dive google analytics part 2 (mike van hoenselaar
Deep dive google analytics part 2 (mike van hoenselaar➚ Mike van Hoenselaar
 
Leer Google Tag Manager in deze masterclass (10 praktische opdrachten)
Leer Google Tag Manager in deze masterclass (10 praktische opdrachten)Leer Google Tag Manager in deze masterclass (10 praktische opdrachten)
Leer Google Tag Manager in deze masterclass (10 praktische opdrachten)➚ Mike van Hoenselaar
 
33 keys for unlocking Escape Rooms for large groups
33 keys for unlocking Escape Rooms for large groups33 keys for unlocking Escape Rooms for large groups
33 keys for unlocking Escape Rooms for large groups➚ Mike van Hoenselaar
 
Masterclass Google Analytics USG People door Mike van Hoenselaar
Masterclass Google Analytics USG People door Mike van HoenselaarMasterclass Google Analytics USG People door Mike van Hoenselaar
Masterclass Google Analytics USG People door Mike van Hoenselaar➚ Mike van Hoenselaar
 
Leer Google Tag Manager middels deze 10 handige stap voor stap opdrachten
Leer Google Tag Manager middels deze 10 handige stap voor stap opdrachtenLeer Google Tag Manager middels deze 10 handige stap voor stap opdrachten
Leer Google Tag Manager middels deze 10 handige stap voor stap opdrachten➚ Mike van Hoenselaar
 
Deep Dive Google Analytics part 2 for The Talent Institute
Deep Dive Google Analytics part 2 for The Talent Institute Deep Dive Google Analytics part 2 for The Talent Institute
Deep Dive Google Analytics part 2 for The Talent Institute ➚ Mike van Hoenselaar
 
Deep Dive Google Tag Manager (leer handig de basis van deze tag manager)
Deep Dive Google Tag Manager (leer handig de basis van deze tag manager)Deep Dive Google Tag Manager (leer handig de basis van deze tag manager)
Deep Dive Google Tag Manager (leer handig de basis van deze tag manager)➚ Mike van Hoenselaar
 

Plus de ➚ Mike van Hoenselaar (20)

Deep dive google tag manager (mike van hoenselaar, maart 2022)
Deep dive google tag manager (mike van hoenselaar, maart 2022)Deep dive google tag manager (mike van hoenselaar, maart 2022)
Deep dive google tag manager (mike van hoenselaar, maart 2022)
 
Deep dive google analytics
Deep dive google analytics Deep dive google analytics
Deep dive google analytics
 
The talent institute Deep dive google analytics December 2020
The talent institute  Deep dive google analytics December 2020The talent institute  Deep dive google analytics December 2020
The talent institute Deep dive google analytics December 2020
 
Deep dive Google Tag Manager
Deep dive Google Tag ManagerDeep dive Google Tag Manager
Deep dive Google Tag Manager
 
Deep Dive Google Analytics
Deep Dive Google AnalyticsDeep Dive Google Analytics
Deep Dive Google Analytics
 
Deep dive Google Analytics Part 2 mei 2020
Deep dive Google Analytics Part 2 mei 2020Deep dive Google Analytics Part 2 mei 2020
Deep dive Google Analytics Part 2 mei 2020
 
Deep dive Google Tag Manager December 2019)
Deep dive Google Tag Manager December 2019)Deep dive Google Tag Manager December 2019)
Deep dive Google Tag Manager December 2019)
 
Deep dive Google Analytics part 2
Deep dive Google Analytics part 2Deep dive Google Analytics part 2
Deep dive Google Analytics part 2
 
Grow your escape room into a profitable bussiness
Grow your escape room into a profitable bussinessGrow your escape room into a profitable bussiness
Grow your escape room into a profitable bussiness
 
Practical Google Tag Manager training by Mike van Hoenselaar
Practical Google Tag Manager training by Mike van HoenselaarPractical Google Tag Manager training by Mike van Hoenselaar
Practical Google Tag Manager training by Mike van Hoenselaar
 
Deep dive google analytics part 2 january 2019
Deep dive google analytics part 2 january 2019Deep dive google analytics part 2 january 2019
Deep dive google analytics part 2 january 2019
 
Deep dive google analytics part 2 (mike van hoenselaar
Deep dive google analytics part 2 (mike van hoenselaarDeep dive google analytics part 2 (mike van hoenselaar
Deep dive google analytics part 2 (mike van hoenselaar
 
Leer Google Tag Manager in deze masterclass (10 praktische opdrachten)
Leer Google Tag Manager in deze masterclass (10 praktische opdrachten)Leer Google Tag Manager in deze masterclass (10 praktische opdrachten)
Leer Google Tag Manager in deze masterclass (10 praktische opdrachten)
 
33 keys for unlocking Escape Rooms for large groups
33 keys for unlocking Escape Rooms for large groups33 keys for unlocking Escape Rooms for large groups
33 keys for unlocking Escape Rooms for large groups
 
Deep dive Google Analytics part 2
Deep dive Google Analytics part 2Deep dive Google Analytics part 2
Deep dive Google Analytics part 2
 
Masterclass Google Analytics USG People door Mike van Hoenselaar
Masterclass Google Analytics USG People door Mike van HoenselaarMasterclass Google Analytics USG People door Mike van Hoenselaar
Masterclass Google Analytics USG People door Mike van Hoenselaar
 
Leer Google Tag Manager middels deze 10 handige stap voor stap opdrachten
Leer Google Tag Manager middels deze 10 handige stap voor stap opdrachtenLeer Google Tag Manager middels deze 10 handige stap voor stap opdrachten
Leer Google Tag Manager middels deze 10 handige stap voor stap opdrachten
 
Deep Dive Google Analytics part 2 for The Talent Institute
Deep Dive Google Analytics part 2 for The Talent Institute Deep Dive Google Analytics part 2 for The Talent Institute
Deep Dive Google Analytics part 2 for The Talent Institute
 
Google Tag Manager Deep Dive
Google Tag Manager Deep DiveGoogle Tag Manager Deep Dive
Google Tag Manager Deep Dive
 
Deep Dive Google Tag Manager (leer handig de basis van deze tag manager)
Deep Dive Google Tag Manager (leer handig de basis van deze tag manager)Deep Dive Google Tag Manager (leer handig de basis van deze tag manager)
Deep Dive Google Tag Manager (leer handig de basis van deze tag manager)
 

Introduction to Metrics (Mike van Hoenselaar) Februari 2019

  • 3. Directeur / Growth Hacker 10 jaar Directeur 4 jaar Growth Coach / Growth Hacker 2 jaar Auteur 5 jaar Organisator 2,5 jaar @MikevHoenselaar Mentor 1,5 jaar Docent 3 jaar
  • 4. Introduction to metrics |@MikevHoenselaar
  • 5. Vind alles terug op http://vruc.ht/ttiusg192 @MikevHoenselaar
  • 6.
  • 7. Introduction to metrics | “Zonder zon (energie), water en zuurstof (resources), goede bodem (cultuur) en genoeg liefde groeit een plant ook niet. Mike van Hoenselaar Growth Hacker Online Boswachters
  • 8. Introduction to metrics | Hoe bepalen we of we gegroeid zijn?
  • 9. Introduction to metrics | http://www.internetlivestats.com/internet-users/ 40% van de bevolking
  • 11.
  • 12. Introduction to metrics | ROI op een krantadvertentie? @MikevHoenselaar
  • 13. Introduction to metrics |@MikevHoenselaar
  • 14. Introduction to metrics |@MikevHoenselaar
  • 15. Introduction to metrics | Offline vs online ⅔ van pagina ‘In het Nieuws’ (page 2,3) in FD 14.000 euro * 4 = 56.000 euro Aantal lezer per dag: 126.000 lezers 1. Hoeveel zien je advertentie? 2. Hoeveel gaan daadwerkelijk naar je website? 126.000 * 0,01% = 126 personen 444 euro per bezoeker op website Display campaign 1,400,000 bezoekers per maand op FD.nl, ongeveer 50,000 per dag. Cost for Roadblock, CPM 75 euro per 1,000 views (op fd.nl en bnr.nl). 1. Hoeveel zien je advertentie? 2. Hoeveel gaan daadwerkelijk naar je website? 50,000 / 1,000 * 75 = 3,750 euro kosten 1% clickthrough? Dan zullen 500 personen je website bezoeken. Bijna 7,50 euro per bezoeker. @MikevHoenselaar
  • 16. Introduction to metrics | We zijn omringd met data Overal waar we kijken. @MikevHoenselaar
  • 17. Introduction to metrics | Data onthult: Sentiment Houding Sociale connecties Bedoelingen en wat er in de toekomst ligt @MikevHoenselaar
  • 19. Introduction to metrics | “Je kunt data hebben zonder informatie, maar geen informatie zonder data @MikevHoenselaar
  • 20. Introduction to metrics | Om die data begrijpbaar te krijgen maken we gebruik van metrics @MikevHoenselaar
  • 21. @MikevHoenselaar Test waardepropositie “Can we get people to click on a FB ad and test what is the biggest pain for our target audience?” 14 ads in 1 ad groep 1 week testen Geen echte landingspagina Focus op CTR < 250 euro FB kosten We vonden eerste aanleiding voor werkende propositie.
  • 22. ! FB kiest winnaar na ~ 48 uur @MikevHoenselaar
  • 23. @MikevHoenselaar Test waardepropositie “How do people perceive the purpose of our landing page design?” 1 plaatje 5 seconden test 1 dag testen
  • 24.
  • 25. Kosten? 50 euro (25 euro per test met ieder 50 antwoorden)
  • 26. Introduction to metrics | De zuurstof voor groei Metrics zijn @MikevHoenselaar
  • 27. Introduction to metrics | Oefening (10 minuten) 11 metrics beoordelen (Deel 1) @MikevHoenselaar
  • 28. Introduction to metrics | Tijd op website Hoe lang blijft iemand gemiddeld op jouw website. Aantal nieuwsbriefinschrijvingen Je hebt een inschrijfoptie op jouw website en weet dat 500 mensen zich ingeschreven hebben. Customer Lifetime Value Hoeveel omzet verdien je per klant in zijn hele leven Aantal LinkedIn connecties Hoeveel mensen zijn onderdeel van jouw netwerk Kosten per acquisitie Hoeveel geld hebben we uitgegeven om 1 nieuwe klant binnen te krijgen. (kan ook download zijn, of een productaankoop) Aantal levels uitgespeeld Je hebt een game op Android of iOS gemaakt en je hebt gemeten hoeveel levels een speler uitgespeeld heeft. Herhalingsaankopen in webwinkel Het aantal aankopen dat een klant na zijn eerste bestelling doet. Aantal pageviews Hoeveel pagina’s zijn er bekeken op jouw website/applicatie. Offertes naar klanten Je krijgt aanvragen via mail binnen waar jij een antwoord op stuurt in de vorm van een offerte. Klanten die vertrekken (churn) Hoeveel % van jouw klanten hebben in een bepaalde periode opgezegd en wensen niet langer meer van jouw product of dienst gebruik te maken. Klanttevredenheid (NPS) Net Promotor Score. OP een schaal va 1 tot 10, zou je dit product./dienst aanraden aan anderen? @MikevHoenselaar
  • 29. Introduction to metrics |@MikevHoenselaar
  • 30. Introduction to metrics | 1. Het moet een duidelijke relatie geven tussen oorzaak en gevolg. @MikevHoenselaar
  • 31. Introduction to metrics |@MikevHoenselaar
  • 32. Introduction to metrics | 2. Het moet begrijpelijk en toegankelijk zijn. @MikevHoenselaar
  • 34. Introduction to metrics | 3. Het moet een ratio of waarde zijn, het moet omhoog en omlaag kunnen gaan. @MikevHoenselaar
  • 36. verandert jouw gedrag mee 4. Als de metric verandert, @MikevHoenselaar
  • 37. Introduction to metrics |@MikevHoenselaar
  • 38. Introduction to metrics |@MikevHoenselaar
  • 39. Introduction to metrics | Soorten metrics @MikevHoenselaar
  • 40. Introduction to metrics | kwalitatieve versus kwantitatieve metrics @MikevHoenselaar
  • 41. Introduction to metrics |@MikevHoenselaar
  • 42. Introduction to metrics | informatieve versus verkennende metrics @MikevHoenselaar
  • 43. $40 a month 40 € per maand ● Ondersteund veel API’s Gratis ● Minder flexibel ● Minder dan 5 minuten nodig om er mee te starten 9 € per maand ● Veel opties en erg flexibel ● Langer nodig om alles te krijgen zoals je wilt. @MikevHoenselaar http://www.cyfe.com/ (begint gratis) https://www.dasheroo.com/ (begint gratis)
  • 44. Introduction to metrics | toekomst versus verleden metrics @MikevHoenselaar
  • 45. Introduction to metrics | Image: https://www.nowblitz.com/blog/fix-leaks-in-your-sales-pipeline-with-the-opportunities-feature-from-blitz-lead-manager/ @MikevHoenselaar
  • 46. Introduction to metrics | correlatie versus causaliteit metrics @MikevHoenselaar
  • 47. Introduction to metrics |@MikevHoenselaar
  • 48. Introduction to metrics |@MikevHoenselaar
  • 49. Introduction to metrics |@MikevHoenselaar
  • 50. Introduction to metrics | Google Penguin
  • 51. Introduction to metrics | Vanity Metrics Egostrelers.
  • 52. Introduction to metrics | Oefening (10 minuten) 11 metrics beoordelen (Deel 2) @MikevHoenselaar
  • 53. Introduction to metrics | Tijd op website Hoe lang blijft iemand gemiddeld op jouw website. Aantal nieuwsbriefinschrijvingen Je hebt een inschrijfoptie op jouw website en weet dat 500 mensen zich ingeschreven hebben. Customer Lifetime Value Hoeveel omzet verdien je per klant in zijn hele leven Aantal LinkedIn connecties Hoeveel mensen zijn onderdeel van jouw netwerk Kosten per acquisitie Hoeveel geld hebben we uitgegeven om 1 nieuwe klant binnen te krijgen. (kan ook download zijn, of een productaankoop) Aantal levels uitgespeeld Je hebt een game op Android of iOS gemaakt en je hebt gemeten hoeveel levels een speler uitgespeeld heeft. Herhalingsaankopen in webwinkel Het aantal aankopen dat een klant na zijn eerste bestelling doet. Aantal pageviews Hoeveel pagina’s zijn er bekeken op jouw website/applicatie. Offertes naar klanten Je krijgt aanvragen via mail binnen waar jij een antwoord op stuurt in de vorm van een offerte. Klanten die vertrekken (churn) Hoeveel % van jouw klanten hebben in een bepaalde periode opgezegd en wensen niet langer meer van jouw product of dienst gebruik te maken. Klanttevredenheid (NPS) Net Promotor Score. Hoe erg zou iemand het vinden als jouw product of bedrijf morgen niet meer zou bestaan? @MikevHoenselaar
  • 54. Introduction to metrics | Tijd op website Hoe lang blijft iemand gemiddeld op jouw website. Aantal nieuwsbriefinschrijvingen Je hebt een inschrijfoptie op jouw website en weet dat 500 mensen zich ingeschreven hebben. Customer Lifetime Value Hoeveel omzet verdien je per klant in zijn hele leven Aantal LinkedIn connecties Hoeveel mensen zijn onderdeel van jouw netwerk Kosten per acquisitie Hoeveel geld hebben we uitgegeven om 1 nieuwe klant binnen te krijgen. (kan ook download zijn, of een productaankoop) Aantal levels uitgespeeld Je hebt een game op Android of iOS gemaakt en je hebt gemeten hoeveel levels een speler uitgespeeld heeft. Herhalingsaankopen in webwinkel Het aantal aankopen dat een klant na zijn eerste bestelling doet. Aantal pageviews Hoeveel pagina’s zijn er bekeken op jouw website/appicatie. Offertes naar klanten Je krijgt aanvragen via mail binnen waar jij een antwoord op stuurt in de vorm van een offerte. Klanten die vertrekken (churn) Hoeveel % van jouw klanten hebben in een bepaalde periode opgezegd en wensen niet langer meer van jouw product of dienst gebruik te maken. Klanttevredenheid (NPS) Net Promotor Score. Hoe erg zou iemand het vinden als jouw product of bedrijf morgen niet meer zou bestaan? @MikevHoenselaar
  • 55. Introduction to metrics | Tijd op website Stel dat dat 1 uur is, wat zegt jou dat dan. Zegt dat iets over het succes van jouw webwinkel? In theorie zou jij een website kunnen hebben waarbij tijd een goede graadmeter zou zijn. Als jij bijvoorbeeld betaald krijgt voor elke minuut dat iemand op jouw website site aanwezig is. Aantal nieuwsbriefinschrijvingen Dit is een slechte metric. Het zegt niets over de kwaliteit van je leden of de waarde voor jouw bedrijf. Het aantal zal hoogstwaarschijnlijk alleen maar groeien en je hebt geen idee of ze hun emailadres achtergelaten hebben en daarna nooit meer iets met jouw merk gedaan hebben. Customer Lifetime Value Voor veel bedrijven van onschatbare waarde. In combinatie met je churn en de CLV kun je uitrekenen wat je kwijt kunt zijn om 1 nieuwe klant te krijgen. Niet altijd even makkelijk te berekenen. In het artikel is een voorbeeld gegeven hoe je dit zou kunnen doen. Aantal LinkedIn connecties Een echte ego metric. Zegt niets over succes of resultaat. Iemand met 10.000 relaties op LinkedIn kan ze allemaal gekocht hebben. Kosten per acquisitie Een mooie indicator die in heel veel gevallen erg bruikbaar is. Het geeft namelijk aan hoeveel je gemiddeld gespendeerd hebt per nieuwe klant. Stel dat dat 100 euro is, dan heb je dus 100 euro uitgegeven om 1 nieuwe klant te krijgen. Aantal levels uitgespeeld Je wilt weten of het spel werkt voor gamers. Als je in je data ziet dat veel gamers niet verder komen dan level 3. Dan is de kans vrij groot dat ze niet nog een keer terug gaan komen om het nog een keer te spelen. Persoonlijk zou ik ook nog ‘Aantal keer spel opgestart’ en ‘Level opnieuw geprobeerd’ er bij pakken als je naar de maandelijkse cijfers kijkt. @MikevHoenselaar
  • 56. Introduction to metrics | Herhalingsaankopen in webwinkel (per klant/segment/productgroep) Dit is een goede indicator hoe groot de retentie is. Dus hoe graag komen mensen terug en kopen nog een product in je webwinkel. Heel erg waardevol. Aantal pageviews Ik zorg er voor dat jij 1M pageviews krijgt op jouw website. Jij weet alleen dat getal, niks anders. Veranderd jouw gedrag hierdoor? Behalve dat je server die maand waarschijnlijk al verschillende keren heeft aangegeven het zwaar te hebben of zelfs te crashen. Nee. Pageviews alleen zegt niet zo heel veel. Dit is een mooi voorbeeld van een vanity metric. Offertes naar klanten Ik verstuur 20 offertes per week naar klanten. Als dat getal 30 wordt. Wil dat ook automatisch zeggen dat ik meer omzet of klanten ga krijgen? Nee. Geen goede metric. Klanten die vertrekken (churn) Een waardevolle indicator. Niet voor elke bedrijf en niet voor elke fase van je bedrijf, maar abonnementsdiensten willen dit zo snel mogelijk weten. Het is ook handig om te bepalen hoeveel je CAC mag en kan zijn. Klanttevredenheid (NPS) De Net Promotor Score is een van de betere graadmeters van klanttevredenheid. Doe dit wel in de hele customer journey. @MikevHoenselaar
  • 57. Introduction to metrics | Herhalingsaankopen in webwinkel Dit is een goede indicator hoe groot de retentie is. Dus hoe graag komen mensen terug en kopen nog een product in je webwinkel. Heel erg waardevol. Aantal pageviews Wanneer kan dit een uitzondering zijn? Offertes naar klanten Ik verstuur 20 offertes per week naar klanten. Als dat getal 30 wordt. Wil dat ook automatisch zeggen dat ik meer omzet of klanten ga krijgen? Nee. Geen goede metric. Klanten die vertrekken (churn) Een waardevolle indicator. Niet voor elke bedrijf en niet voor elke fase van je bedrijf, maar abonnementsdiensten willen dit zo snel mogelijk weten. Klanttevredenheid (NPS) De Net Promotor Score is een van de betere graadmeters van klanttevredenheid. Onmisbaar om te meten of mensen zonder je product of merk kunnen. @MikevHoenselaar
  • 58. Introduction to metrics |@MikevHoenselaar
  • 59. Introduction to metrics | Jij bepaalt zelf welke metric staat voor het meest riskante deel van je bedrijf/project @MikevHoenselaar
  • 60. Introduction to metrics | Meet actiegerichte metrics!
  • 61. Introduction to metrics | “Als je altijd leert van wat je doet, maak je nooit fouten. Mike van Hoenselaar Growth Hacker Online Boswachters @MikevHoenselaar
  • 62. Introduction to metrics | ‘analysis paralysis’ NFA #6
  • 63. Introduction to metrics | Focus! 1 @MikevHoenselaar
  • 64. Introduction to metrics | The One Metric That Matters OMTM @MikevHoenselaar 55
  • 65. Introduction to metrics | 4 redenen waarom de One Metric That Matters er toe doet 1. Je wordt verplicht om een lijn in het zand te zetten 2. Je krijgt de hele organisatie makkelijker op 1 lijn 3. Beantwoordt meest belangrijke vraag die je jezelf stelt 4. Het inspireert een cultuur om te experimenten @MikevHoenselaar
  • 66. Introduction to metrics |@MikevHoenselaar De OMTM van YouTube? Huh, meer dan 1? Videos uploaded per minute (bewijs dat er genoeg nieuwe content geplaatst wordt) Hours watched per day (per user) (bewijs dat er genoeg afzet is van de inhoud) Shares per video per day (bewijs dat er genoeg engagement is en dus views) 100M views (vanity) (wanneer video 100M bekeken wordt, record is 4 dagen voor Psy met ‘Gentlemen’)
  • 67. Introduction to metrics |@MikevHoenselaar Onze OMTM? 800 escaperooms, 8.500 reviews Gem. omzet per locatie (Hoeveel geven ze gemiddeld uit aan ons) Unieke outclicks per dag (Geven we genoeg waarde aan escaperooms) Reviews per gebruiker (komen mensen terug) Shares per listing (Do people share their favorite escaperoom)
  • 68. Introduction to metrics | Ja hoor! Zie je dat het niet werkt? Zoek of bepaal een andere. En wat als de metric nog niet bestaat? Kan dat? @MikevHoenselaar
  • 69. Introduction to metrics | Wat als de waarde stijgt of daalt? Zorg dat je weet wat je gaat doen bij een bepaalde waarde. Maak een plan! @MikevHoenselaar
  • 70. Introduction to metrics |@MikevHoenselaar Intelligence Events “Verstuur notificatie als de gemiddelde orderwaarde zakt met 10% tov de week er voor.” < 1 uur setup Werkt standaard in Google Analytics. “6 maanden nadat we dit ingesteld hadden ging het af. Ontwikkelaar had nieuwe versie live gezet en de ‘kortingenbalk’ was zichtbaar in winkelwagen. Men bestelde hetzelfde aantal producten alleen minder omzet. Oeps! :)”
  • 73. Viral coëfficiënt Aantal nieuwe klanten dat elke bestaande klant kan laten converteren. @MikevHoenselaar
  • 74. invitation rate (invites sent / users) * acceptance rate (signups / invites) Viral coëfficiënt Klanten Tijd @MikevHoenselaar
  • 75. invitation rate (invites sent / users) * acceptance rate (signups / invites) Viral coëfficiënt @MikevHoenselaar 1250 gebruikers die 2000 invites versturen Invitation rate = 1.6 Van deze 2000 mensen accepteren 580 mensen de uitnodiging en registreren (signup) acceptance rate = 0.29 (29%) VC = 1.6 * 0.29 = 0.464 Lange weg te gaan :)
  • 76. Escape Rooms Nederland cadeaubon ● Account houder heeft mogelijkheid om anderen een cadeaubon te laten kopen. ● Er zijn sinds 1 januari 2018 250 cadeaubonnen verkocht. ● Als er een ingewisseld wordt, noemen we dat activatie en maken we een account aan. ● Eenmaal een account dan is er een affiliate achtig model. Men kan anderen uitnodigen via eigen link. Voor elke verkochte cadeaubon krijgt deze 5 euro extra toegevoegd aan het account. Voor elke geactiveerde nog eens 5 euro.
  • 78. Wat is het viral coëfficiënt van elke maand in 2018? 15 minuten
  • 79. Image: http://www.slideshare.net/timhomuth/think-like-a-growth-hacker @MikevHoenselaar Viral Cycle Time “Effect van het verkleinen van de tijd van versturen van mail aan iemand tot het ‘lid’ worden van iemand”
  • 80. CAC Bedrag dat je per nieuwe bestelling/klant besteedt @MikevHoenselaar
  • 81. Introduction to metrics | Welk kanaal levert het meeste op? E-mail hoogste conversieratio Acquisitie → Alle verkeer → Kanalen @MikevHoenselaar
  • 82. Geef € 263,25 uit en als je 3 conversies hebt dan is je CAC hier € 87,75. (Zie je de € 0?!) @MikevHoenselaar
  • 83. Meer Dropbox lessen van Drew Houston (CEO)? http://vruc.ht/dropboxll @MikevHoenselaar
  • 84. 25% 25 of 100 people churn per month Customer lifetime is 4 months (100/25 = 4) CLV = 20 * 4 = € 80 max CAC = 80 / 3 = € 26,50 10% 10 of 100 people churn per month Customer lifetime is 10 months (100/10 = 10) CLV = 20 * 10 = € 200 max CAC = 200 / 3 = € 66,50 2% 2 of 100 people churn per month Customer lifetime is 50 months (100/2 = 50) CLV = 20 * 50 = € 1000 max CAC = 1000 / 3 = € 333 Wat verdien je per klant gemiddeld per maand? € 20 Veelgebruikte regel voor maximale CAC is ⅓ van hun CLV (is jouw keus uiteindelijk) CLV and CAC @MikevHoenselaar
  • 85. CASE: Escaperoom Start Deze maand hebben via Escape Rooms Nederland 1000 unieke mensen de boekingspagina bezocht. 10% daarvan start uiteindelijk een boeking en vult informatie in. 20% haakt af omdat het formulier te moeilijk was op mobiel. Betaalpagina 25% haakt hier af omdat er bepaalde betaalinformatie werd gevraagd. Bedanktpagina boeking 1000 100 80 60 Conversieratio website 6% Conversieratio verkooptrechter 60% @MikevHoenselaar
  • 88. CASE: Escaperoom 90% 20% 25% 1000 100 80 60 waar nu beginnen? @MikevHoenselaar AFVALPERCENTAGES
  • 93. Helpt deze AdWords campagne ERN? Focus op Outclick naar reservering room conversie Een abonnement op ERN kost 50 euro per maand. @MikevHoenselaar
  • 94. Is de campagne rendabel genoeg? 15 minuten ERN wil maximaal 10 euro uitgeven per 100 klikken! @MikevHoenselaar
  • 95. Helpt deze AdWords campagne ERN? (555+77) outclicks * 6% conversiepercentage * 10 euro marketingbudget = 379,20 euro Kosten AdWords: 167,60 euro
  • 96. Belangrijkste landingspagina’s Belangrijkste Exit pagina’s Pagina’s met meeste verkeer Duurste pagina’s Identificeren van je meest belangrijke pagina’s @MikevHoenselaar
  • 101. Welke pagina zou jij als eerste optimaliseren? 15 minuten @MikevHoenselaar
  • 102. Hoe maak je dit allemaal meetbaar en zichtbaar? Dat leer je in de volgende sessie over Google Analytics! @MikevHoenselaar
  • 103. Introduction to metrics | Programma Google Analytics o.a. UA code implementeren in landingspagina en testen Hoe werken segmenten in Google Analytics Meer onmisbare rapporten in Google Analytics Via filters en segmenten bots uitsluiten Krijg superinzichten dmv E-commerce tracking Behavior flow rapporten en attributie sexy gemaakt Event Tracking in Google Analytics @MikevHoenselaar
  • 104. Einde deel 2 Eet smakelijk zometeen! Tot Google Analytics!